Forsterkere Kingrex vs Dayens, hvem ender på bruktbørsen? ;)

hroekk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2008
Innlegg
213
Antall liker
12
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Hau hau!

Da skal det være en Dayens Ampino Stereo Amplifier på vei i posten.

Satset på effekt versjonen og ikke den integrerte siden det finnes en del kommentarer om volum kontrollen på den. Og så får man med 10W ekstra effekt på kjøpet også. Og ut i fra tester av den integrerte versjonen, som den på 6moons, så skal dette være en seriøs utfordrer til Kingrex T20(U). Jeg venter i spenning, for Kingrex'en min har overlevd (og blitt brukt) lengre enn det meste av utstyr jeg har hatt. :)
 

staley

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.02.2012
Innlegg
69
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Hei! Jeg har prøvd den integrerte og har ingen problemer med å anbefale den i hvert fall. Sett i forhold til hva man vanligvis får for 4000kr så syns jeg denne var i en annen liga. I tillegg så er det det jo A/B. (er litt skeptisk til alt som er digitalt:) Det med volumkontrollen syns jeg er overdrevet, men noen vil kanskje legge vekt på sånt.
Det hører med til historien at jeg sendte den tilbake fordi jeg foretrekker vintage og litt mer kraft, men må innrømme at jeg er litt lysten på en menuetto.
Har ikke prøvd king rex men tviler på du blir skuffet i hvert fall
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Jeg har samme Kingrex som trådstarter, men sikler bra etter Dayens Menuetto selv.
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Torsen: Du driver Chorus med T20? Chorus som i 15" med 15" slave bak? Ser ingen problemer med å drive høyttaleren sånn på papiret da følsomheten er veldig høy, men tippet kanskje et så stort element ville ha diger strømforsyning for kontroll "hele veien". Klarer en Kingrex dette?
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Spennende produkter dette uansett, har tittet på denne som ser litt teit ut med VU-meter men heftig strømforsyning og virker solid bygd. 2x50W for $500 fra Valab's ebay store.

am3.jpg
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Min Kingrex er oppgradert med bedre kondensatorer, samme som trådstarter har. Vet ikke om det har noe å si, men denne driver mine 15 tommere bedre på lavt volum enn Marantz PM-14 mkII. Men det skorter selvsagt når man drar på litt. Men en 50 watter med god strømforsyning og litt feit/varm spillestil, vil nok holde i massevis.
 

hroekk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2008
Innlegg
213
Antall liker
12
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Min Kingrex er oppgradert med bedre kondensatorer, samme som trådstarter har. Vet ikke om det har noe å si, men denne driver mine 15 tommere bedre på lavt volum enn Marantz PM-14 mkII. Men det skorter selvsagt når man drar på litt. Men en 50 watter med god strømforsyning og litt feit/varm spillestil, vil nok holde i massevis.
De kondisene bidro i hovedsak med forbedring i bassen så vidt jeg husker. Tror jeg skrev en liten snutt om det når jeg oppgraderte, men det er en del som har blitt borte etter oppgraderingen av HiFi Sentralens sider.
 

hroekk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2008
Innlegg
213
Antall liker
12
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Vel, nå har i alle fall Dayens Ampino'en kommet og er opp koblet. Jeg får bruke resten av uka på å fin-lytte litt og se om jeg kan komme med noe fornuftige vurderinger før jeg forlater Norge til fordel for mellom og sør Amerika.
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Ja, kom med inntrykk. Er litt spent på resultatet her...
 

hroekk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2008
Innlegg
213
Antall liker
12
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Ja, kom med inntrykk. Er litt spent på resultatet her...
Hallois Torsen. Beklager så meget at dette drøyde så inni granskauen. Ble sendt til Mexico sporenstreks gjennom jobben før sommerferien, deretter var det rett på ferie i Colombia. Og etter ca en måned på tur så kom jeg hjem og ble nødt til å jobbe som F på ett prosjekt som holdt på å ende med krig mellom Norge og Nederland. ;)

Lover å komme med feedback i løpet av helga og for å pirre nysjerrigheten kan jeg i alle fall avsløre at en av forsterkerne er pakket ned og er klar for børsen allerede.
 

hroekk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2008
Innlegg
213
Antall liker
12
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Beklager igjen at denne tilbakemeldingen kommer så sent, men det viste seg at Dayens Ampino'n var en såpass kraftig forbedring at jeg ville gjøre en litt grundig gjennomgang før jeg kom med noen konklusjon.

Får å begynne med oppsettet, Squeezebox Duet -> Hegel HD11
-> CIAudio PLC-1 (passiv pre) -> Dayens Ampino -> Sonist Concerto 3. Kabler er Blue Jeans + in Akustik Exelence og HT kabler er Cardas SE-11.

Visuelt sett er selve chassis noe mere blikkboks-aktig enn forventet, litt p.g.a. at den er lakkert med høyglans svart lakk med mønster i. Men det betyr ikke mye for min del så lenge lyden blir forbedret. Ellers er høyttalerterminalene litt for jalla, så de tenker jeg nok kan bli skiftet med noe mere solid etter hvert.

Høyttalerne er vel det mest spesielle her siden de liker best SE klasse rør forsterkere og diverse Tripath forsterkere. Har prøvd det meste av andre typer forsterkere også men det blir tamt til sammenligning. Ellers har min lille EL84 SE forsterker foreløpig gitt best resultat med tanke på dynamikk og detaljrikdom. Men rør er rør, varmeutvikling og "vedlikehold" med skifte av rør gjør at jeg er mere påpasselig med å slå den av når jeg ikke bruker den. Kingrex T20 derimot kan stå på 24/7 da den ikke utvikler ett fnugg av varme og spiller litt høyere enn EL84 forsterkeren, men den har også ett litt tammere lydbilde.
Men selvsagt, ingen av disse forsterkerne har kontroll på Sonistene når volumet skrus for høyt. Det var derfor med stor interesse jeg leste tester av denne lille Dayens forsterkeren siden den virket å ha egenskaper som passet "rør avhengige" høyttalere perfekt uten å gå tom for krefter hvis man vil skru opp volumet en gang i blant.

Det første man legger merke til etter hovedsaklig å ha spilt med Kingrex T20 og TecOn Model 55 er selvsagt volum. Her er det solide 35W og man får litt bakover sveis med det samme fordi det begynner å bli ganske mye lyd allerede når volum kontrollen passerer klokka 10. Har satt på en 6db attenuatorer på inngangene for å få litt mere vidde på volum kontrollen.
Ellers er den som det står i flere tester fullstendig tyst uten signal på inngangen.

Så til det viktigste, LYD!
Det tar ikke mange sekundene før man hører at det har skjedd noe dramatisk med bassen. Denne saken slipper gjennom det som finnes av bass, har ikke hørt Sonistene spille så gjennomført solid bass tidligere. Egentlig er det vel for enkelt å si at den bare har bedre bass, her er det rett og slett mere pondus og "thump" som gir for eksempel klassisk musikk, bass trommer og piano det lille ekstra som skal til for at man får en mere realistisk (live) fremstilling av musikken. Men effekten er såpass fremtredende at man ikke trenger noe trent øre for å høre forbedring på absolutt alle typer musikk.
Det store spørsmålet er da om resten av frekvensspekteret lider som følge av forbedringer i de nedre frekvenser. Bare en måte å teste det på, Erykah Badu - Baduzium Live fra 1997. Volum kontrollen over nabovennlig nivå og kjør!
Men nei, vibrasjonene merkes godt i kroppen, men både Erykah, kor, blåsere, slagverk, piano, orgel m.m. kommer helt klart frem som om man skulle sittet i studio og styrt spakene selv. Og best av alt, stemmen til Erykah som kan gå litt gjennom marg og bein når ho setter i som verst bærer ikke preg av at forsterkeren overdriver på noen måte for å få frem alle detaljer i musikken.

For å gjøre en lang historie kort, jeg har vært gjennom mye musikk i alle sjangere siden jeg fikk denne forsterkeren og må si det er en del år siden jeg har opplevd en lignende oppgradering i lyd bare ved bytte av en komponent. Dermed må nok Kingrex'en etter hvert belage seg på å flytte.
Eneste lille kommentar er at stemmer har en liten antydning til skarpere "sss" lyder enn de andre forsterkerne jeg har. Men dette må jeg nesten teste litt mere da det kan ha endret seg nå som forsterkeren har vært i bruk ei stund.
 

danelectro

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.08.2010
Innlegg
1.317
Antall liker
1.301
Jeg har hatt den integrerte utgaven i drøye 2 år nå og jeg er derfor ikke overrasket over at det er Ampinoen som blir. Det er en fabelaktig forsterker som absolutt er verdt all skamrosen som har blitt den til del.
 

hroekk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2008
Innlegg
213
Antall liker
12
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Jeg har hatt den integrerte utgaven i drøye 2 år nå og jeg er derfor ikke overrasket over at det er Ampinoen som blir. Det er en fabelaktig forsterker som absolutt er verdt all skamrosen som har blitt den til del.
Godt å høre at det er flere som liker Dayens lyden. Hvilke høyttalere har du danelectro?
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Hmm, må si jeg blir litt nysgjerrig på Dayens nå. Noen grunn til at du ikke prøvde Menuetto? Ble også litt usikker på om du spiller med en eller to forsterkere under testen. Var ikke en allerede pakket ned?

Edit: Ser nå at dette er en boks og ikke to monoblokker.
 

danelectro

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.08.2010
Innlegg
1.317
Antall liker
1.301
Jeg har hatt den integrerte utgaven i drøye 2 år nå og jeg er derfor ikke overrasket over at det er Ampinoen som blir. Det er en fabelaktig forsterker som absolutt er verdt all skamrosen som har blitt den til del.
Godt å høre at det er flere som liker Dayens lyden. Hvilke høyttalere har du danelectro?
Ampinoen er koblet til et par Kipsch RF-62.
 

hroekk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2008
Innlegg
213
Antall liker
12
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Hallois

Joda, fortsatt meget fornøyd selv om det ikke har vært mye tid til fin-lytting de første ukene etter ferien.

Angående Menuetto så hadde jeg bestemt meg for å gå for en ren effektforsterker, så alternativet ville ha vært Ampino mono blokker. At Ampino'en er liten og nett er også noe jeg liker da det fort blir fullt på stereobenken min. Men med tanke på høyttalerne mine så var jeg i grunn rimelig sikker på at 2x35W var nok krefter for meg uansett, og som jeg nevnte tidligere bruker jeg nå 6dB dempetrinn på mellom min passive preamp og Ampino'en.

Ellers, A-B testing ble gjort noen få ganger før sommerferien før jeg så pakket ned Kingrex'en ca ei uke etter ferien. Men jeg var solgt så og si fra første sekund jeg koblet opp Ampinoen, så med mindre det dukket opp noen virkelig irriterende defekter på visse typer musikk eller lyder så var det vel ikke mye tvil om at Ampino'en kom til å avgå med seieren.
En ting jeg er litt nysgjerrig på derimot er om disse mindre Dayens forsterkerne spiller like bra på høyttaler konstruksjoner som ikke først og fremst er forbundet med rør-forsterkere. Jeg har jo ett sett Boston Acoustics A26 hyllehøyttalere som jeg også testet litt med før sommerferien, men med de synes jeg det ble litt for mye og for slapp bass i forhold til når jeg spilte med Kingrex'en. Men man kan selvsagt ikke trekke noen konklusjoner ut i fra det annet enn at BA A26 og Ampino muligens ikke er den beste matchen, for de spilte i alle fall bra både med Kingrex og Musical Fidelity.
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Det kan kan jo være at forsterkeren ikke var helt klar for BA ht når du prøvde. Har lest flere steder at Mundorf-kondisene er veeldig trege på innspilling. Flere hevder disse ikke løsner skikkelig før de har fått 150 timer på seg. Hvor lang tid tror du du har fått spilt på din?

T
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.760
Antall liker
10.556
Torget vurderinger
10
Torsen: Du driver Chorus med T20? Chorus som i 15" med 15" slave bak? Ser ingen problemer med å drive høyttaleren sånn på papiret da følsomheten er veldig høy, men tippet kanskje et så stort element ville ha diger strømforsyning for kontroll "hele veien". Klarer en Kingrex dette?
Dette har jeg forsket litt på: http://www.hifisentralen.no/forumet/mitt-anlegg-og-billedtra-der/48620-hel-s-lytterom-mkii-3.html

Jeg overtok et par altec horn m basshorn på ca 100 db (ex shaunv, ex LMC). 15 tommern rullet av akkustisk i horna ved 200hz og 60 hz via bassportene hvis jeg ikke husker feil. Fruen ville ha dem ut og jeg angrer på at jeg ikke bearbeidet henne mer, da hadde jeg spart maasssse penger. Men det er en annen historie.

shaunv spilte på både 300B og McIntosh 2x100 watt rør. I følge ham låt sistnevnte best. Jeg testet litt av hvert til og med den simpleste T-ampen jeg fant på ebay for 100 kr. Det funket det også. Men du vil uten tvil få bedre og bedre bass jo flere watt du dytter på. En 15 tommer på 100 db funker med 2 watt med trives med 50.
 

hroekk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2008
Innlegg
213
Antall liker
12
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Det kan kan jo være at forsterkeren ikke var helt klar for BA ht når du prøvde. Har lest flere steder at Mundorf-kondisene er veeldig trege på innspilling. Flere hevder disse ikke løsner skikkelig før de har fått 150 timer på seg. Hvor lang tid tror du du har fått spilt på din?

T
Angående innspilling så hadde jeg nok ikke kommet over 150 timer før jeg byttet tilbake fra Boston Acoustics A26 til Sonistene. Ellers ble BA A26 høyttalerne litt sporadisk plassert pluss at jeg bare koblet over med Cardas SE-11 høyttaler kablene som etter sigende skal være best egnet for høyttalere med høy følsomhet. Skal teste med bedre plassering og ett sett Chord Oddyssey II jeg har liggende.
Når det er sagt så er jo sammenligningsgrunnlaget mitt Sonist Concerto 3 som er i en helt annen klasse både i konstruksjon og pris, så at BA'ene ikke matcher dem skulle jo bare mangle. Til prisen er de uansett overraskende bra.
 
K

kveita

Gjest
Har bestilt Ampino Stereo Amp, maken til hroekk. Leveringstid 4-8 uker. Tror d holder til KLFenes 98 db. Eneste jeg frykter er at de kanskje blir for "lys" i klangen og kanskje slitsom å lytte til.
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Tror ikke det blir for lyst, men heller mangel på trøkk i bunn. Sånn sett kan det nok oppfattes som lyst.
 
K

kveita

Gjest
Tror ikke det blir for lyst, men heller mangel på trøkk i bunn. Sånn sett kan det nok oppfattes som lyst.
Enig. men, man kan vel alltids kjøpe en til hvis det skulle skjære seg fullstendig.
 
K

kveita

Gjest
Endelig er Dayens Ampino Amp i huset. Den fungerer utmerket med Klipsch KLF10 og Rega Planar 25. Det virker som Ampinoen og Music First Audio Silver er som skapt for hverandre. Kabling mellom pre og effekt er noen gamle sølvkabler jeg i sin tid kjøpte fra Roald Mikkelsen i Bergen. Må bare si meg enig med "Hroekk", dette er topp kvalitets lyd til kr 4098 inklusiv frakt. De er helt tyste, selv med ørene helt inn til elementene er det helt tyst, ikke dårlig, følsomheten på ht er jo tross alt 98 db.
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Hørtes bra ut dette ja. Kom med inntrykk etterhvert som du blir kjent med forsterkeren.
 

hroekk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2008
Innlegg
213
Antall liker
12
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Flere som har oppdaget Dayens her ja, det er hyggelig.
Jeg har i alle fall slått meg til ro med Ampinoen og har drevet litt med prøving og feiling med høyttaler og signal kabler i det siste. Å finne en solid state forsterker som spiller så utrolig bra på høyttalere som i første rekke er spesielt beregnet på små SET rørforsterkere er ikke hverdagskost.

Men mye vil ha mer, så jeg tipper Ampinoen må gå noen runder i ringen med andre forsterkere etter hvert. Vurderer å teste ut noen DIY gainclone og/eller DIY 6l6/EL34 SET etter hvert. Men skal jeg være helt erlig så tror jeg det skal mye til for at en forsterker skal få dratt noe mere ut av høyttalerne mine nå. Men man skal aldri si aldri, jeg har blitt overrasket over effekten av komponent/kabel bytte mere enn en gang de siste 10-12 årene. Og litt konkuranse er bare sunnt. :cool:
 
K

kveita

Gjest
Flere som har oppdaget Dayens her ja, det er hyggelig.
Jeg har i alle fall slått meg til ro med Ampinoen og har drevet litt med prøving og feiling med høyttaler og signal kabler i det siste. Å finne en solid state forsterker som spiller så utrolig bra på høyttalere som i første rekke er spesielt beregnet på små SET rørforsterkere er ikke hverdagskost.

Men mye vil ha mer, så jeg tipper Ampinoen må gå noen runder i ringen med andre forsterkere etter hvert. Vurderer å teste ut noen DIY gainclone og/eller DIY 6l6/EL34 SET etter hvert. Men skal jeg være helt erlig så tror jeg det skal mye til for at en forsterker skal få dratt noe mere ut av høyttalerne mine nå. Men man skal aldri si aldri, jeg har blitt overrasket over effekten av komponent/kabel bytte mere enn en gang de siste 10-12 årene. Og litt konkuranse er bare sunnt. :cool:

Ja, Ampinoen har vært et trivelig bekjentskap, og den blir nok værende i anlegget permanent. Sammenlignet med det jeg har hatt av forsterkere før så er det ingen tvil om at Ampinoen er den som låter mest tilfredsstillende, alle parametere vurdert.

I går lyttet jeg til "slowhand" med Eric Clapton. Med min tilårskomne Planar 25 og en billig Ortofon blue har jeg aldri hørt en så bra gjengivelse av denne lpen som med Dayens Ampino stereoeffekt.

Detaljene spretter ut fra en nattsvart bakgrunn og bassen er herlig nyansert. Syns menneskestemmer høres ut som de skal.

Har anlegget koblet til TV og jeg må si jeg skvatt til da jeg trodde at naboens katt var kommet på besøk i stua. Skjermbildet avslørte imidlertid et dansk "matprogram" og lyden jeg hørte kom fra en sulten katt. Og det var akkurat det jeg hørte, en sulten katt som mjauer etter mat.

Uten å skryte for meget så foretrakk jo kona til anmelderen i "six moons" Dayens ampino i, istedet for "the Lars" til ca halv million norske kroner for et par.

Og sammenligne priser er ikke for meg så viktig, men når en ukjent produsent som Dayens i Serbia klarer å produsere et slikt kvalitetsprodukt til under 4000 kr så blir en slik sammenligning plutselig aktuell. For meg er ikke dette en 4000 kroners forsterker, men en forsterker som er i stand til å gi meg en lytteopplevelse jeg aldri har vært borte i tidligere, uansett pris.

Den trenger imidlertid minst 200 timers innspilling før den begynner å yte maksimalt.
 
K

kveita

Gjest
Jeg vet ikke om dere fremdeles har Dayens, men jeg storkoser meg med dette underverket av en klasse ab forsterker. Den passer perfekt til både Klipsch KLF 10 og Guru QM 10 two.

Akkurat nå spiller jeg med Guruen tilkoblet. Musikken besørges av herrene Knopfler & Atkins. Isteden for å ha HT kloss inntil vegg, som anbefalt av produsent,har jeg trukket de ut på gulvet, slik at nærmeste hjørnet er nøyaktig 21 cm fra bakvegg. HT er vinklet såpass kraftig innover at man "aner" yttersiden.

Resultatet er utrolig, har aldri hørt Guruene bedre. Jeg har jo ikke brukt demping på bakvegg så det hjalp antagelig å komme litt unna murveggen.

Disse HT kan anbefales til alle Klipsch fans og ellers, de har det samme åpne lydbildet som Klipsch, dynamikken er der, og bassen er den beste og mest nyanserte jeg noen gang har hørt på en stativHT.

Nå lyder "just one time" ut fra disse rødlakkerte øhmanske bokser- tror ikke jeg har hørt denne låten bedre gjengitt på andre HT, uansett pris, enn dette tekniske vidunderet fra søta bror, paret med serbisk ingeniørkunst.

Håper både Dayens og Guru Qm 10 two oppnår suksess. Dette er høgend produkter til en latterlig lav pris.
 
Sist redigert:
Topp Bunn