Forsterkere Kinesiske kopier av high end forsterkere på AliExpress

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • H._Lecter

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.09.2006
    Innlegg
    142
    Antall liker
    77
    Oppdaget nettopp at på Aliexpress selges det en hel rekke kopier av kjente high end forsterkere.
    Noen her som har våget å kjøpe og teste en slik? Mange ser jo solide og godt bygget ut. Men innmaten er vel bare billig dritt? Eller...
     

    Vedlegg

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.679
    Torget vurderinger
    1
    Innmaten kan ofte gjerne være samme billige dritten som de originale.
    Komponenter koster ikke all verden i utgangspunktet, som regel er det magien som koster mest. Også får man billige kopier av billige komponenter også da, der sparer de sikkert 100,- på en hel forsterker i produksjonskostnad.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Oppdaget nettopp at på Aliexpress selges det en hel rekke kopier av kjente high end forsterkere.
    Noen her som har våget å kjøpe og teste en slik? Mange ser jo solide og godt bygget ut. Men innmaten er vel bare billig dritt? Eller...
    Kina + Taiwan produserte komponenter for resten av verden allerede for 40 år siden.
    Resten av verden flyttet produksjonen til Kina for 20 år siden.
    Kina begynte å selge direkte til forbruker for 10 år siden.
    Et sted mellom Kina og forbrukeren i resten av verden er mange ledd med rene "pushere" som bare doblet prisene blitt borte.
    Kina har nå både råvarene og ferdigstilte produkter. Det er litt av ulempen med ForbrukerGlobal Handel. Kina styrer markedet.......
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.028
    Antall liker
    20.200
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Innmaten kan ofte gjerne være samme billige dritten som de originale.
    Komponenter koster ikke all verden i utgangspunktet, som regel er det magien som koster mest. Også får man billige kopier av billige komponenter også da, der sparer de sikkert 100,- på en hel forsterker i produksjonskostnad.
    Ikke helt enig i den.
    Om du er til diy, og t.eks. ser på en sånn "inspired by Accuphase"-klon, da kommer du i Europa ikke i nærheten
    av et slikt kabinett inkl. kjøleplater for 800 Euro. Legg dertil 500-1000watt ringkjerne-trafo, store kondisser,
    ok-kvalitet ht- og phonoplugger m.m.
    Det finnes mye dritt fra Kina, men akkurat de ferdigproduserte, tror jeg ikke du skal være så redd for, er fyllt opp
    med fake komponenter. Wima- og Rifa lookalike´s kanskje, men de er slett ikke sååååå dårlige heller.
    Husker ikke hvem her på Sentralen, som spiller på en ferdigbyggd J.C. 3 klasse-A Kinating og er veldig tilfreds ;)
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.842
    Antall liker
    38.577
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Oppdaget nettopp at på Aliexpress selges det en hel rekke kopier av kjente high end forsterkere.
    Noen her som har våget å kjøpe og teste en slik? Mange ser jo solide og godt bygget ut. Men innmaten er vel bare billig dritt? Eller...
    Tror nok mye av det kan lyde greit om kanskje ikke helt der oppe :) Har mange ganger tenkt å prøve en forsterker av disse kopiene
    Soundscape har en kopi spillende i det ene oppsettet sitt og er godt fornøyd tror jeg

    mvh
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.697
    Antall liker
    1.933
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    hvordan er det med brannsikkerhet/godkjenninger på sånn?
    Hadde en music angel kt88 en gang og den ga ikke akkurat kvalitetsinntrykk med masse feilstavinger osv
    Også hatt en xindax som ga litt bedre inntrykk
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Oppdaget nettopp at på Aliexpress selges det en hel rekke kopier av kjente high end forsterkere.
    Noen her som har våget å kjøpe og teste en slik? Mange ser jo solide og godt bygget ut. Men innmaten er vel bare billig dritt? Eller...
    For 15 år siden - på en Hi-Fi-demo i Kina
    Ingen kopier på dette bildet......

    Kina_HiFi.jpg
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.679
    Torget vurderinger
    1
    Ikke helt enig i den.
    Ikke helt enig akkurat i den kommentaren der. :ROFLMAO: Jeg er derimot helt enig i resten av innlegget ditt.

    Man får mye bra ifra kina også (var upresis i formuleringen i første innlegget her), der både byggekvalitet og generell kvalitet er utrolig god og utstyret regelrett nekter å dø og egentlig ikke noe komponent svikt heller. Kopier er ofte nesten like bra og av og til bedre enn originalen for den saks skyld.
    Men å handle fra kina har en viss usikkerhet med seg, og ikke helt godt å si hva man får før man får det hjem og testet det. Ebay er jo blitt samme greia, på Aliexpress så betaler man ihvertfall svært sjelden fullpris for en kopi som man kan ende opp med om man handler fra ebay (ofte samme produkter begge steder).

    Hva som skjer med DIY komponent prisene i europa er ikke godt å si, her er det vel forhandlere og mange mellomledd som skal ha sitt?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.719
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    hvordan er det med brannsikkerhet/godkjenninger på sånn?
    Det står nok CE på dem, men det er ikke det europeiske CE (Conformité Européenne (den europeiske samsvarskomiteen)), men den kinesiske CE (Consumer Electronics). Så de oppfyller ikke nødvendigvis kravene for bruk i Europa.
    Hvis det skulle oppstå brann i en slik vil du nok få problemer med forsikringsselskapet.
     

    Entropy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    498
    Antall liker
    952
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Hvor kult er det med kopier da? Vil tro det isåfall finnes kinesiske produkter med lik spec uten et liksom-kabinett og jukselogo. Kansje lik lyd og rimeligere, uten at man trenger å late som man har accuphase eller annet kjent merkenavn.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.412
    Antall liker
    83.945
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Blir smugling da, for de som bryr seg om slikt

     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.412
    Antall liker
    83.945
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Husker ikke hvem her på Sentralen, som spiller på en ferdigbyggd J.C. 3 klasse-A Kinating og er veldig tilfreds ;)
    Jeg kjøpte en slik som en "venteforsterker" og den spilte ikke noe dårligere enn annen jeg har hatt i hus (Audio Research, McIntosh for å nevne noe) Denne ble solgt videre til et forummedlem og vedkommende er godt fornøyd med den handelen

    IMG_2422.png
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.935
    Antall liker
    11.342
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    At man får kjøpt CE-merker på rull er ingen forkleinelse i seg selv... men ved å klistre merket på et apparat garanterer man at appparatet er bygd etter gjeldende normer og forskrifter. Det er det merket handler om...

    TIl høsten er det 40 år siden jeg kjøpte min første PC- en West Computers PC800- Made in Norway! "Made" på omtrent samme måten som jeg selv "bygde" en lang rekke PC-er i de neste 20-25 åra... Jeg tror mange vil bli nokså forbauset om man visste den hele og fulle sannhet bak produksjonen av "anerkjente kvalitetsmerker."..
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.412
    Antall liker
    83.945
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Sist redigert:

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.412
    Antall liker
    83.945
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Easee ladere er CE godkjent.
    I en pressemelding onsdag morgen skriver Nkom at det i utgangspunktet er felles EØS-regler som gjelder.

    – Et omsetningsforbud i et EØS- land vil som hovedregel medføre det samme i alle EØS- land, heter det i meldingen.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.935
    Antall liker
    11.342
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det tror jeg handler om jordfeilvern i forhold til forskjellen mellom TN og IT nett... Sønnen min kjøpte Tesla før jul, og monteringsanvisningen for laderen var et gedigent virrvar i forhold til TN... Beskrivelsen for IT-nett måtte vi finne på nettet, og elektrikeren fiksa det på litt over en time, på akkurat samme måte som en rekke andre Teslainstallasjoner her i nærområdet......
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.679
    Torget vurderinger
    1
    Hvor har du det fra?
    At noen ikke vil selge dem betyr vel ikke at de er ulovlige?
    At de ble slått konkurs før i år, sier vel sitt. Da etter dette forbudet kom selvsagt, og det også derfor de ble slått konkurs. CE-merkingen har liten verdi i seg selv.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.412
    Antall liker
    83.945
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Du skrev Norge i ditt innlegg, var derfor jeg lurte..
    Jeg har ikke sagt at de er ulovlige? Det ble sagt i et intervju på NRK at forhandlere i Norge har valgt å stanse salget av disse, intil det er klarhet i saken
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.514
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Vi legger'n død.... Tråden handler om kinesiske kopier av high end forsterkere. Interessant tema og jeg er ikke i tvil om at kinesiske produkter kan være både ekstremt gode og dårlige. Men det er 2 tanker som gjør at jeg ikke vil kjøpe noe av dette.
    1. Kinas styresett og holdning når det gjelder Ukraina krigen og Kinas ønske om å dominere hele verden.
    2. Kopier er en snarvei som ikke burde belønnes med salg.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.471
    Antall liker
    3.594
    Sted
    Sunnmøre
    Blir smugling da, for de som bryr seg om slikt

    Eg tykkjer ikkje desse kopigreiene er så veldig interessante; reknar med det finst betre alternativ om ein ikkje har råd til originalen. Men dersom produktet heiter “Acutephase”, er det kanskje ei gråsone om det er piratkopi eller “plagiat”?

    Hovudsakleg eit juridisk spørsmål; har uansett ikkje så veldig lyst til å stø kinesisk industri nett no.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.028
    Antall liker
    20.200
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Mye tullsnakk her.
    Om dem kaller de Akkufase, Acuteface eller annet er jo likegyldigt.
    Mestedelen av disse er jo IKKE kloner, om man studerer diagrammene.
    Inspired by Accuphase eller andre er vel lov. Tenk hvor mange av de "riktige" navnene,
    som har laget forsterkere i årtier, "inspireret" av John Curl, Nelson Pass og andre.
    Det går vel bare an å oppfinne den dype tallerkenen én gang. Allt annet bli´r småtweaks runnt
    20-30-40 år gamle, velkjennte kretsløps-løsninger.
     

    H._Lecter

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.09.2006
    Innlegg
    142
    Antall liker
    77
    Tolker det slik fra de fleste kommentarene at det bare er å kjøre på og prøve. Tenker hvartfall å gjøre det en gang!
    Enkelte av disse forsterkeren ligger på rundt 4-5k dollar, da begynner prisforskjellen fra de originale å bli liten. Spørsmålet er om det er noe vits å betale 4k dollar for en slik forsterker noe en annen lignende ligger ute til 400 dollar...

    Enig også i at det er teit av disse kinesiske produsentene å kopiere utseende til kjente merkevarer og kalle dem for noe veldig lignende, men nå står det også i de fleste annonsene at det er en kopi, eller etterligning.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.072
    Antall liker
    33.778
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Jeg endte opp denne forsterkeren som @TT importerte - og kaller den Fake Levinson :ROFLMAO: 25 w kl.A konstruksjon basert på et skjema av John Curl.
    Til knapt nok prisen av et kabinett spiller den som en kule i det minste oppsettet mitt.


    FL.jpg
    FL2.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.072
    Antall liker
    33.778
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Innvendig bilde her fra nettet - de finnes med og uten volume control. Vekt over 14kg, så det er ikke bare blikk heller.....


    Breeze-audio-power-amplifier-JC3-classA-Replica-as-Mark-Levinson-ML2-output-25w.jpg



    Tror det er disse kortene som brukes.....


    fl3.jpg

    fl4.jpg
     
    Sist redigert:

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.835
    Antall liker
    961
    det der var vistnok en kar på et kinsesik hifi-forum som la ut for mange år tilbake. der er penger å spare i falsk emballasje, b-varer, resirkulering av brukte deler etc, men at folk sitter aktivt og monterer kondensatorer på denne måten har jeg liten til null tro på :ROFLMAO:

    det virker som det har kommet seg mye på deler de siste 20årene. billige/dårligere kondensatorer? sure. falske operasjonsforsterker? kanskje. men hva betalte du? og de virker da. tror det er mer design enn enkeltdeler som er evt. problem. f.eks topping har da gode deler, men apparatene ryker i ett sett :ROFLMAO:
     
    Sist redigert:

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.151
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    2
    En bekjent jobbet for en stor tele aktør. Han sa det var utfordring selv på proffmarkedet å få tak i ekte komponenter. Han sa det var helt utrolig hvilke ressurser som ble lagt i å forfalske produkter.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.835
    Antall liker
    961
    jeg tviler ikke på at de går etter proffmarkedet. et fåtalls hifi-kunder fra nettet gir ikke store inntektene. er det for billig til å være sant, så får man merkevare kondensatorer og transistorer fra elfa. i verste fall har man et fullt brukelig grunnlag med tranformator, chassis, pcb etc.

    edit; egentlig ville jeg heller kjøpt icepower moduler, god ytelse til latterlig lav pris og med lang levetid (asx har stått på i årevis her) men de trenger ikke et digert fancy chassi som oser varme ;)
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: KMR
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn