Kindle lesebrett - noen erfaringer?

LPA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
269
Antall liker
4
Jeg så det kommer en ny versjon av Kindle lesebrett på Amazon.com i august - USD 189,-

Er det noen som har erfaringer med lesebrett?
Det ser forlokkende ut, og jeg må jo innrømme at jeg ikke trenger alle bøker på papir (begynner å få plassmangel)

LPA
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.874
Antall liker
4.314
Kona fikk et i bursdag for noen måneder siden. Hun har brukt den mye og er kjempefornøyd.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
LPA skrev:
Jeg så det kommer en ny versjon av Kindle lesebrett på Amazon.com i august - USD 189,-

Er det noen som har erfaringer med lesebrett?
Det ser forlokkende ut, og jeg må jo innrømme at jeg ikke trenger alle bøker på papir (begynner å få plassmangel)

LPA
Har fiklet litt med en slik. God, men litt liten skjerm.

Den kommer forøvrig også i WiFi utgave til $139

http://www.crunchgear.com/2010/07/28/amazon-reveals-new-kindle-139-for-wi-fi-version/

Hadde de vært åpne og generelt anvendelige så hadde jeg nok vurdert en slik. Men når man er fastlåst til Amazons produkter så er det ikke noe moro.
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.710
Antall liker
3.845
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg har en Kindle DX (den store). Faktisk foretrekker jeg å lese på pc-en (med Kindle for PC), da det ikke er baklys på kindle'n, slik at det er rombelysningen som avgjør kontrast osv, samtidig som Kindle'n er rent svart/hvit. Dette kan jeg bli vant til. Hovedinnvendingen er ikke mot Kindle overhodet, men mot måten en kjøper bøker på. Dersom man ikke nøyaktig vet hva man skal ha er det et sant mareritt å "browse" seg fram til en god bok. Det samme gjelder selvsagt alt annet en kjøper på nett... Intet erstatter foreløpig en god fysisk bokhandel med opplyst betjening.

B
 

LPA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
269
Antall liker
4
Intet erstatter foreløpig en god fysisk bokhandel med opplyst betjening.
Jeg kan ikke bli mer enig. Men det er faktisk en del bøker jeg bare leser en gang og så er jeg ferdig med dem.
Dikt ville jeg aldri lest på et lesebrett - da er det viktig å ha den fysiske boken. Det er en del av totalopplevelsen.
Men samfunnsdebatt, politikk, historie osv. - ok med lesebrett tror jeg.

Men takker for innspill og kommer vel til å spandere på meg en Kindle, og håper at andre land kommer efter med tilbud.

LPA
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.941
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
LPA skrev:
Intet erstatter foreløpig en god fysisk bokhandel med opplyst betjening.
Jeg kan ikke bli mer enig. Men det er faktisk en del bøker jeg bare leser en gang og så er jeg ferdig med dem.
Dikt ville jeg aldri lest på et lesebrett - da er det viktig å ha den fysiske boken. Det er en del av totalopplevelsen.
Men samfunnsdebatt, politikk, historie osv. - ok med lesebrett tror jeg.

Men takker for innspill og kommer vel til å spandere på meg en Kindle, og håper at andre land kommer efter med tilbud.

LPA
Eg har tru på lesebrett i skulen og til høgare utdanning. Men svært mange er ueinige med meg, har eg erfart...
 

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
761
Antall liker
35
Sted
Hagan
Tror slike kan bli veldig populære i framtida, med utvidede funksjoner o.l. men ingenting erstatter en god bok på papir...
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.815
Antall liker
5.464
Sted
Holmestrand
Lastet ned PC-versjonen i går og kjøpte det gripende verket "Sams teach yourself SQL in 10 minutes". Satte friskt i gang med lesingen. Fungerte faktisk ganske bra, selv om jeg egentlig ikke liker å lese på skjerm.
 

Mathias Rust

Medlem
Ble medlem
20.11.2008
Innlegg
45
Antall liker
0
Har en så å si ubrukt Kindle du kan få kjøpt rimelig.
Holder til i Oslo.
 
A

AK27

Gjest
Gjestemedlem skrev:
LPA skrev:
Jeg så det kommer en ny versjon av Kindle lesebrett på Amazon.com i august - USD 189,-

Er det noen som har erfaringer med lesebrett?
Det ser forlokkende ut, og jeg må jo innrømme at jeg ikke trenger alle bøker på papir (begynner å få plassmangel)

LPA
Har fiklet litt med en slik. God, men litt liten skjerm.

Den kommer forøvrig også i WiFi utgave til $139

http://www.crunchgear.com/2010/07/28/amazon-reveals-new-kindle-139-for-wi-fi-version/

Hadde de vært åpne og generelt anvendelige så hadde jeg nok vurdert en slik. Men når man er fastlåst til Amazons produkter så er det ikke noe moro.
Så en kan ikke lese pdf-filer og lignende på den? Har virkelig lyst på en, men ikke om den er såpass begrenset.

Edit, den tar tydeligvis pdf-filer også. Trenger man 3g? Den nye versjonen til 130$ frister.
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.226
Antall liker
4.850
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Denne uken fikk jeg en Kindle 3 som førjulspresang. Samme dag som Amazon lanserte fire nye modeller. Ingen av dem jeg heller ville hatt, heldigvis. Rimeligste modell selges nå for USD 80,- på Amazon. Den har samme skjerm som Kindle 3, men savner tastatur og har plass til halvparten så mange bøker i minnet.

Genial sak. Denne kommer jeg til å lese mye på. Til dere som sier at dere "liker ikke å lese på skjerm" kan jeg bare si at å lese på en slik E-Ink skjerm som Kindle og endel andre lesebrett er utstyrt med, er noe HELT annet enn å lese på en vanlig LCD-skjerm. Det er som å lese blekk på papir. Virkelig! Faktisk vil jeg si det er bedre enn papir, ettersom man kan velge skriptstørrelse, skrifttype, linjeavstand og ordavstand etter smak og behag og lysforhold.

Kindelen er forøvrig utstyrt med PDF-leser, MP3-avspilling og tekst-til-tale (ikke for alle bøker) via enten innebygde høyttalere eller hodetelefonuttak.

Det finnes konverteringsprogrammer for å konvertere til Kindle-format fra andre formater, f.eks. det som norske forlag har valgt å bruke. Her er en norsk blogg som inneholder mange nyttige tips om denslags og all things Kindle: http://ebokhyllami.blogspot.com/.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.874
Antall liker
4.314
Enig.

Kindle-skjermen er er ikke som andre skjermer. Den er bedre enn bok.

Teksten og bakgrunn er perfekt så lenge det er nok lys der du sitter - den fungerer til og med perfekt i sydensk solskinn. Ikke noe skinn og glare. Og det er faktisk ganske deilig å ha en flat dings å forholde seg til i stedet for å slåss med 500 sider bundet sammen i ryggen med alt det innebærer.
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.226
Antall liker
4.850
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Ja, skjermen er svært god å lese fra og leverer bedre kontrast enn det grålige papiret som ofte benyttes i pocketutgaver.

Jeg hadde min Kindle liggende på skrivebordet på jobb en dag, og det var morsomt å se reaksjonene. To av tre begynte å krafse på skjermen for liksom å fjerne det de trodde var et beskyttelsespapir med påtrykt tekst, for så å oppdage etter et sekund eller to at det er det som er skjermen. ;D
 
Topp Bunn