Kenwood KD-600

ohoi

Medlem
Ble medlem
29.12.2012
Antall liker
4
Har en KD-600 stående. Er det noen vits å prøve den med å sette på ny arm og pickup eller er det bedre å anskaffe en Rega rp3.

Mener å huske at jeg hadde slet med litt brum på Kenwooden.

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Uten å vite grunnen til brum vil jeg tro dette drivverket er endel heftigere enn Rega. (Er vel strengt tatt en mdf-plate med et par hull i) Jeg benytter en 500 med SME III-arm og er meget fornøyd. Hva slags arm er det på den i dag? Kanskje en ny Pick-up er det som skal til? Brum skyldes jo dårlig jording vil jeg tro, enkelt å fikse med en god kontakt mellom spiller og mottakerenhet.

ohoi

Medlem
Ble medlem
29.12.2012
Antall liker
4
Problemet er at det ikke er arm på den nå så det må ev anskaffes uansett. Har ikke fulgt med på vinylmarkedet siden forrige århundre så det er vel litt nytt å sette seg inn i. Heldigvis er platesamlingen min ikke solgt og testet en av de mest spilte platene mine (Pink Floyd - Wish..).Den var nesten som ny. :). Så spørsmålet er egentlig om jeg skal satse å å bygge opp Kenwooden eller om det lønner seg å kjøpe alt nytt.

Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Kenwood KD 600 er en fin klassiker fra den tiden da man kunne lage direktedrevne spillere uten at det kostet skjorta. Husker jeg gav 1800,- for mitt verk i mai 1982. Problemet med både KD 500 og 600 er at når motoren etterhvert gir opp, er løpet kjørt. De lar seg rett og slett ikke skaffe igjen. En arm behøver jo ikke koste allverden, en Rega-arm burde jo passe fint. men pass bare på at denne ikke nødvendigvis passer rent geometrisk med monteringshullet etter armen du har brukt på spilleren før.

ohoi

Medlem
Ble medlem
29.12.2012
Antall liker
4
Hvilke armer finnes på markedet nå (som kunne være aktuelle og som ikke koster skjorta dvs maks 10.000)?

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Tror nok jeg ville gått for en Jelco. De kan fåes til en rimelig pris, og med virkelig god ytelse. Evt en Rega RB 300 eller 301. Å legge ti tusen i en arm på en KD 600 synes jeg er litt overkill, men det er meg. Det er ikke helt uvesentlig hviken pickup du planlegger å bruke heller.

ohoi

Medlem
Ble medlem
29.12.2012
Antall liker
4
Uansett så er jeg interesset i hva som finnes opp til den prisgrensa. (armen kan jo tas med videre) :) Har forresten en Ortofon 2M bronze liggende.

Topp Bunn