KEF's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    5.075
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    10
    Da er det nok en del nytt på vei fra kef snart..

De har funnet på noe morsomt som de kaller "meta materiale" som skal fjerne enormt med forvrengning..
    Screenshot_20200914-112658~2.png

Også er det kanskje en leak om ny ls50w meta og ls50w versjon...

Screenshot_20200914-112716~2.png

Trond_B

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Antall liker
    167
    Torget vurderinger
    19
    Ser det jobber flere doktorer hos KEF. :giggle:

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    5.075
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    10
    Ja og doktor nr 2 i filmen ser ut som han har låst seg i 70 tallet med den frisyren.. kansje et arkivklipp fra serien Lost? 😂

Trond_B

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Antall liker
    167
    Torget vurderinger
    19
    Har vel ansatt noen doktorerer for å berolige frustrert eiere av LSX og LS50 Wireless. :unsure:
    Jeg har vært "gal" nok til å bestille et sett LSX til for bruk på den stasjonære PC'n. LSX settet jeg har på soverommet har utrolig nok fungert ganske stabilt over Wi-Fi etter at jeg koblet meg over på 5G nettverket og gjorde noen justeringer i oppsettet på den trådløse ASUS routeren.

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    5.075
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    10
    Også er deres påstand om at den demper 99% ikke helt korrekt.. det var visstnok med en disk som hadde 500 tuber/kanaler.. mens den som er i bruk har bare 30 kanaler..
    Dog fant de vel også ut at 30kanaler ga 95% av effekten til den større..

Blir Morro å høre om det lydmessig blir en ny perle slik den gamle tydeligvis var :)

Puscifer

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Antall liker
    92
    Torget vurderinger
    4
    En epoke er over og en ny starter.
    Siste versjon av KEF 104/2 Reference Rosewood Bi-wire fra tidlig 90-tallet
    blir pensjonert inntil videre. ikke bestemt meg om denne skal få et nytt hjem enda.
    Vemodig å skulle kvitte seg med disse som har servert en veldig god lyd i snart 30 år.

Ingen skal beskylde meg for å bytte ut utstyr i hytt å pine, så spenningen var stor da tronarvingen tok over tronen.

Velkommen KEF R7
    Etter å ha levd lenge med lyde til 104/2 så bestemte jeg meg egentlig tidlig
    at dette var sounden for meg. Skulle jeg noen gang bytte, skulle det aldri bli
    mindre en 2x8 i bassen i fremtiden.

Derfor med litt usikkerhet når KEF R7 ble koblet opp.
    Men Wow for en lyd, ikke at KEF 104/2 låter dårlig, for det gjør de absolutt ikke.
    For en oppløst deilig lyd. høyttalerne forsvinner totalt i lydbildet.
    Herlig definert lydbilde, oppløsningen er herlig. Ingen ting som stikker seg ut.
    Dette er til å få fot av :) En veldig viktig ting, tar meg i å sitte 4-5 time i strekk å
    høre på musikk, ikke tegn til å bli sliten på noen måte i ørene/hode.

Så, noe jeg kunne ønske meg enda bedre ? Enda bedre trykk i bassen kanskje ?
    Men hva kan man forvente fra to 6,5 tommere pr side kontra 2x8 tenker nå jeg.

Dagene og timene har mangedoblet seg med de siste ukene med mye ny og gammel musikk som må høres på nytt. Utrolig mye i musikken jeg har hørt før som nå formidles med mye mer informasjon som ikke var der før.

Men det aller beste etter de mange timene og ukene med musikk. Jo, hva skjer!
    Bassen, som jeg kanskje kunne sette fingeren på fra starten, det har da
    blitt bedre en i starten.
    Siste uken kan jeg bare konstatere at bassen har falt på plass å blitt
    Meget god. Stram med snert i også. :)
    Ikke sikkert dette er ferdig innspilt enda heller.

Tanken som slår meg er at jeg ikke heller mangler noe bass nå.
    Noe subwoofer ikke kommer inn her, som kanskje var tanken med R3.

Tør ikke en gang tenke på hva KEF R7 kan prestere i en helt optimalt
    rom/stue. Litt begrenset hos meg i for hold til størrelse og møblering.
    Men alt i alt er jeg meget fornøyd med lyden.

Velkommen KEF R7, til 30 nye år! Disse går aldri ut døren :)

Knut :)

p.s. Håper ingen tar skade av skrivefeil osv. pga. dysleksi.

DrEvil

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.05.2018
    Antall liker
    23
    Sted
    Moss
    Vintage KEF

ØK. Kef 104/2
    Jeg ønsker å kjøpe et basselement, B200-SP1188
    til en tidlig modell av 104/2.
    Den er fra før 1990 da den kun har single høyttaler terminaler.

Kai Screenshot 2020-10-11 100447.png

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    413
    Torget vurderinger
    1
    Hei, har fått meg et par LSX. Har kun brukt de en liten periode men har ikke merket til noe spesielt dropouts eller lignende. (Jeg har dog en kraftig og meget stabil ruter) Alt har stort sett fungert 100% bortsett fra Airplay og spotify connect som av natur er litt buggy iblant, men uten at det er KEF sin feil.

Bruker mine på wifi og trådløst mellom høyttalerne.

Syns de låter uforskammet godt. Det er jo et stykke opp til Harbeth og hovedanlegget, men skulle nesten ikke trodd det var fra LSX lyden kom fra når jeg plasserte de oppå stuehøyttalerne. Det forteller meg at dette må være et automatisk best buy.
    For mannen i gata fins det knapt bedre tvhøyttalere. Selv kommer jeg til å bruke dem som pchøyttalere med mindre de blir altfor store på skrivebordet.

Trond_B

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Antall liker
    167
    Torget vurderinger
    19
    Hei, har fått meg et par LSX. Har kun brukt de en liten periode men har ikke merket til noe spesielt dropouts eller lignende. (Jeg har dog en kraftig og meget stabil ruter) Alt har stort sett fungert 100% bortsett fra Airplay og spotify connect som av natur er litt buggy iblant, men uten at det er KEF sin feil.

Bruker mine på wifi og trådløst mellom høyttalerne.
    Den innebygde streameren på Wi-Fi inngangen (streamer flac filer fra en NAS) fungerer ganske dårlig og ustabilt her. Såpass dårlig at jeg kjøpte en Bluesound Node 2i og koblet til på den optiske inngangen. Noe må det være for både Linn Akurate DS og Bluesound Node 2i fungerer dønn stabilt mens det nesten er bare problemer når en bruker LSX på samme måten over det samme nettverket. Nå var ikke dropouts problemet her men at den plutselig stoppet etter en sang og at den kunne spille to sekunder av første sang før den startet på nytt. Har to par LSX og det samme problemet på begge. Det andre paret brukes som PC høyttalere, koblet til med optisk kabel.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    413
    Torget vurderinger
    1
    Den innebygde streameren på Wi-Fi inngangen (streamer flac filer fra en NAS) fungerer ganske dårlig og ustabilt her. Såpass dårlig at jeg kjøpte en Bluesound Node 2i og koblet til på den optiske inngangen. Noe må det være for både Linn Akurate DS og Bluesound Node 2i fungerer dønn stabilt mens det nesten er bare problemer når en bruker LSX på samme måten over det samme nettverket. Nå var ikke dropouts problemet her men at den plutselig stoppet etter en sang og at den kunne spille to sekunder av første sang før den startet på nytt. Har to par LSX og det samme problemet på begge. Det andre paret brukes som PC høyttalere, koblet til med optisk kabel.
    Her om dagen måtte jeg skru den av/på. Den nektet å respondere fra standby-modus. Ellers har den fungert fint, selv om dette uroligende. Får håpe det var et engangstilfelle :).

LSX har bare standard upnp mens Linn har uPnP Openhome (Og Bluesound sitt eget system) som betyr det er appen sitt ansvar å bytte sanger når nåværende sang går mot slutten. Kanskje telefonen/pad'en din går i smått dvalemodus, eller er litt treg, eller appen er dårlig optimert kan være grunnen til at den skipper litt ved avspilling via innebygd upnp. Går du ut av appen/lukker appen mens en sang spiller, vil den heller ikke bytte til neste sang. Det er nok dette du opplever.

En billig løsning er å f.eks installere https://www.pimusicbox.com/ på en raspberry og koble den til USB-utgangen for strøm (det skal vel gå akkurat mht. til strømkrav), man trenger da selvfølgelig en USB/toslink adapter eller lignende. Se her:

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn