Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Snacky

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.10.2024
    Antall liker
    236
    Sted
    Østlandet
    Han der har jeg også såvidt vært borti tror jeg, og jeg kan skrive under på at han er et alvorlig kasus o_O... men det er forhåpentligvis ikke noe i veien med selve kassettene :)

Det er en slags sinnatagg på Nesøya som også forsøker å kvitte seg med et lass kassetter (i årevis), men det ser ikke ut som om det har minket noe særlig på mengden, sist jeg kom over annonsen hans, samt en gammel tulling på Strømmen som hadde lagt ut et stort parti, og som jeg faktisk var nede hos en dag i fjor. Det endte opp i praksis opp med at jeg hjalp han med å sortere flere hundre kassetter, da han til slutt åpenbart ikke var interessert i å selge noe av de dyrebare gullkassettene sine med så flotte, nostalgiske og perfekte opptak på :)

Snacky

Sist redigert:

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    8.406
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3

Snacky

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.10.2024
    Antall liker
    236
    Sted
    Østlandet
    Ny Maxell flydd inn fra Japan :)
    Det dreier seg da om nok en "limited collectors edition"; denne gang i samarbeid med japanske Disk Union; en stor leverandør av tilbehør til vinylmarkedet der borte, og nå da også kassettfolket. 990 Yen/stykket + frakt og avgifter måtte jeg ut med. Bestilte selvsagt 2 stykker for sikkerhets skyld :)

1788362580927.jpeg

1788362790791.jpeg

1788362872915.jpeg

Snacky

Sist redigert:

BirgerG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Antall liker
    1.088
    Sted
    Notodden
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har, som sikkert ikke uventa ganske mange kassetter, men samler ikke kassetter, men likevel moro å se hva, som er laget gjennom alle år og at noen her "på berget" samler og tar vare på:love:
    Men, som vel mange har registrert går det mer på maskinene for min del. Da er det med stor nysgjerrighet jeg oppdager nye videoer med utrop om det, eller det av de beste spillerne og hvor mange av de listede jeg selv har.
    Her er videoen:

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.293
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    76
    En 1000 ZXL, takk... Dragon-slayeren var den mest markedsførte...uten å leve opp til rykte.

BirgerG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Antall liker
    1.088
    Sted
    Notodden
    Torget vurderinger
    2
    En 1000 ZXL, takk... Dragon-slayeren var den mest markedsførte...uten å leve opp til rykte.
    1000ZXL? har 3. Nei 3014A er ingen Dragon "slayer", men Dragon var hausa opp langt forbi egenskapene den hadde. Først og fremst NAAC, som gjorde den svært spesiell. Marantz hadde sin SD930 med sitt MAAC system
    Min virker iht intensjonen;) Men jeg synes nå den kommer i en helt annen liga.
    Tilbake til Dragon; den har direktedrift på begge capstan akslinger og har svært lav W/F. Den har også bias og level justering for de tre vanlige bånd typene, mangler vel egentlig kun innspilings azimuth for å være perfekt (etter mitt syn)( da er det greit med andre Nakaer, som har det ❤)

Men til min spenning i forrige innlegg. Ble veldig fornøyd da jeg så de to første (begge står i stua) ....

torstej

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Antall liker
    1.087
    Litt snodig at Dragon og jeg tror TD-1200? virker å være de eneste hifi kassettspillerne fra Nakamichi med quartz lock kontrollerte motorer. Skulle likt å vite grunnen til hvorfor dette ikke ble brukt på de andre high end spillerne deres.

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.293
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    76
    Litt snodig at Dragon og jeg tror TD-1200? virker å være de eneste hifi kassettspillerne fra Nakamichi med quartz lock kontrollerte motorer. Skulle likt å vite grunnen til hvorfor dette ikke ble brukt på de andre high end spillerne deres.
    Technics (selvfølgelig) og JVC hadde flere Quarts-styrte, men de hadde ikke bedre data enn sine egne / andres DD .. så det ble bare en fordyrende gimmic

Sist redigert:

jifbaderom

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Antall liker
    2.616
    Sted
    Stavanger
    Technics (selvfølgelig) hadde flere Quarts-styrte, men de hadde ikke bedre data enn sine egne / andres DD .. så det ble bare en fordyrende gimmic
    Næh. Det kan du ikke si. Quartz holder stabil fart selv om det er motgang.
    min 828 😎
    IMG_6122.jpeg

Salamander

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Antall liker
    1.690
    Sted
    Huset med epletrær
    Torget vurderinger
    6
    Når ungdomsdrømmen dukket opp på Finn, så klinket jeg til. NAD monitor series 6100. Jeg er sikker på at jeg hadde stjerner i øya når jeg bladde i den loslitte Hi-Fi klubben avisa dag ut og dag inn🤩
    Den er i kosmetisk i god stand, men trenger en real overhaling da den ikke vil starte ordentlig.

IMG_0672.jpeg

Noen tips til hvor man får fikset denne slik at den blir så god som "ny"? Helst i kjørbar avstand fra Oslo/Drammen

Snacky

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.10.2024
    Antall liker
    236
    Sted
    Østlandet
    ✝ DØDSBO-UPDATE:

Over halvparten av dødsboet er nå videresolgt, til glede for både nye og eksisterende kassett-entusiaster :)
    Jeg kommer nå først til å legge ut resten av premiumbåndene som egne småannonser på finn utover høsten. Resten av standardbåndene vil som tidligere nevnt bli samlet i en større "garasje-salg"-annonse for selvplukk på stedet ved anledning (PM) til 2kr stykket; det er ca. 1000 stk. igjen av disse.

Snacky

BirgerG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Antall liker
    1.088
    Sted
    Notodden
    Torget vurderinger
    2
    Når ungdomsdrømmen dukket opp på Finn, så klinket jeg til. NAD monitor series 6100. Jeg er sikker på at jeg hadde stjerner i øya når jeg bladde i den loslitte Hi-Fi klubben avisa dag ut og dag inn🤩
    Den er i kosmetisk i god stand, men trenger en real overhaling da den ikke vil starte ordentlig.

Vis vedlegget 1220767

Noen tips til hvor man får fikset denne slik at den blir så god som "ny"? Helst i kjørbar avstand fra Oslo/Drammen
    Ikke vil starte ordentlig? Kan du se at kapstan akslingen går rundt? Trekker drevet, som går inn i kassett huset båndet framover, eller lar det seg spole? Fra servicemanualen ser det ut til at den har tannhjul, som driver spoletallerkene til drevene, så om ikke de går rundt har den antagelig en dårlig motor, eller dårlig kontakt på kontroll motoren

Sist redigert:

Salamander

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Antall liker
    1.690
    Sted
    Huset med epletrær
    Torget vurderinger
    6
    Ikke vil starte ordentlig? Kan du se at kapstan akslingen går rundt? Trekker drevet, som går inn i kassett huset båndet framover, eller lar det seg spole? Fra servicemanualen ser det ut til at den har tannhjul, som driver spoletallerkene til drevene, så om ikke de går rundt har den antagelig en dårlig motor, eller dårlig kontakt på kontroll motoren
    Drevet trekker ikke båndet fremover, og det høres heller ikke ut som noen motor prøver å jobbe heller.

Jeg kan skru av topplokket å se om det i det hele tatt er noe som beveger seg inni der👍😊

BirgerG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Antall liker
    1.088
    Sted
    Notodden
    Torget vurderinger
    2
    Drevet trekker ikke båndet fremover, og det høres heller ikke ut som noen motor prøver å jobbe heller.

Jeg kan skru av topplokket å se om det i det hele tatt er noe som beveger seg inni der👍😊
    Høres ut, som første steg. Se etter om den har flere sikringer. Det kan det hende en har gått om det er flere. Men om jeg husker riktig har den en Sankyo mekanisme . De er ganske kjent for at motoren over tid får død punkter, samt også for oksydasjon på bladfjær kontaktpunkter og kluss med kontrollmotoren. Ingen uoverkommelig oppgave å gjøre hjemme fix på disse selv, men sørg for å ha en service manual og se en del YT videoer om temaet.

Snacky

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.10.2024
    Antall liker
    236
    Sted
    Østlandet
    Dette er altså da noe så eksepsjonelt som en fullstendig urørt orginal eske med 12. stk. Maxell UD XL 90, dvs. den aller første utgaven av denne revolusjonerende kassetten fra 1974 (C60; C46 og C90 kom i 1975), og må ikke forveksles med "UD XLI", som først ble lansert et par år senere. Det finnes ikke en eneste annen tilsvarende ny kassett til salgs på eBay, enda mindre finnes de med fortsatt perfekt intakte fabrikkforseglinger, slik samtlige i denne boksen har. Dette må etter min mening være det absolutt ultimate Maxell-kassett samlerobjektet. Disse er fullstendig «unobtainium»; de eksisterer i praksis ikke lengre. Til og med den originale esken er fullstendig uten lyter, skrammer eller engang en liten brett.

1789118956229.jpeg

1789118984652.jpeg

1789119011419.jpeg

Dette må være det aller mest utrolige funnet jeg noen gang har gjort når det gjelder nye, forseglede kassetter av eldre årgang, og det er neppe mulig å toppe i fremtiden, noen gang. Dette forblir nok kronjuvelen i Maxell-samlingen min, det er helt sikkert. Dette er faktisk 51 (!) år gammelt og ser ut som om det kom ut av fabrikken i går. Man blir nesten svimmel av at det faktisk går an ... :)

Informasjonsreferanser:

Snacky

Sist redigert:

Laban MK3

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Antall liker
    2.538
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Dette er altså da noe så eksepsjonelt som en fullstendig urørt orginal eske med 12. stk. Maxell UD XL 90, dvs. den aller første utgaven av denne revolusjonerende kassetten fra 1974 (C60; C46 og C90 kom i 1975), og må ikke forveksles med "UD XLI", som først ble lansert et par år senere. Det finnes ikke en eneste annen tilsvarende ny kassett til salgs på eBay, enda mindre finnes de med fortsatt perfekt intakte fabrikkforseglinger, slik samtlige i denne boksen har. Dette må etter min mening være det absolutt ultimate Maxell-kassett samlerobjektet. Disse er fullstendig «unobtainium»; de eksisterer i praksis ikke lengre. Til og med den originale esken er fullstendig uten lyter, skrammer eller engang en liten brett.

Vis vedlegget 1221455
    Vis vedlegget 1221456
    Vis vedlegget 1221457

Dette må være det aller mest utrolige funnet jeg noen gang har gjort når det gjelder nye, forseglede kassetter av eldre årgang, og det er neppe mulig å toppe i fremtiden, noen gang. Dette forblir nok kronjuvelen i Maxell-samlingen min, det er helt sikkert. Dette er faktisk 51 (!) år gammelt og ser ut som om det kom ut av fabrikken i går. Man blir nesten svimmel av at det faktisk går an ... :)

Informasjonsreferanser:

Snacky
    Gode bånd har en del av disse tror faktisk ingen av de har lagt inn årene enda :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn