Kanskje jeg vil ha en gitar selv også?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    22.566
    Antall liker
    12.196
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nå tror jeg det er best å stoppe mens leken fortsatt er god. Lokket er tynnet ned til omtrent riktige dimensjoner. Det er fortsatt ca 2.3-2.4 mm på det tykkeste, men den siste tiendedelen får vente til like før liming. Det skal helst være en helt fersk overflate for å få limet til å sitte best mulig. Det er lett å se at overflaten oksyderer littegranne fra en dag til den neste. Det som er en helt ren og blank overflate like etter høvling får et litt mattere preg dagen etter. Lett å se hvor det neste høveldraget går.

    20180926_221751 (Small).jpg


    Selv med denne tykkelsen kjennes trestykket fortsatt ganske stivt. Når jeg banker forsiktig på det kommer et markert "ping" med ganske lang ringing. Det virker lovende, formålet tatt i betraktning.

    Så var det bracing, innimellom mye annet rart.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    22.566
    Antall liker
    12.196
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det var ganske nøyaktig så vanskelig som jeg trodde. Det ble en del bra opptenningsved underveis. Port Orford lar seg tydeligvis bøye til riktig radius for de indre listene hvis den er ca 3 mm tykk, og til de ytre med mindre radius hvis den er ca 2 mm. Så jeg høvlet ned kapp fra lokket til de tykkelsene og bøyde i vei.

    De listene måtte lamineres opp med granlister for å komme til riktig totaltykkelse. Etter litt leting fant jeg en passe stor bit av en granlekt som så bra ut. Den hadde kommet til hus som strø (mellomlegg) i en pakke med kledningsbord til ytterveggene, men var tettvokst og nokså perfekt kvartskåret. Så jeg delte den opp i tynne lister, høvlet dem ned til 1,5 mm og bøyde dem også. Listene fra det trestykket bøyde seg uten å mukke, mens tilsvarende lister fra andre granlekter i samme haug nektet plent. Aner ikke hvorfor de var så forskjellige, men det ble da nødvendig antall lister av det. Som en liten bonus går årringene i granlistene tilnærmet vertikalt, mens årringene i Port Orford-listene ligger horisontalt.

    Så var det 24-timers Casco Strong Epoxy Professional og klyper i fleng. Litt plastfolie fra kjøkkenskuffen hindrer ting fra å lime seg til hverandre i utide.

    20181007_134626 (Small).jpg


    Aluminiumsdingsen i hjørnet på arbeidsbordet er varmekolben som ble brukt for å bøye til listene. Haugen med opptenningsved var ikke til stede da bildet ble tatt.

    Her er de indre listene 6x11 mm, ca, og de ytre 5x10. Det er sannsynligvis i stiveste laget, men det er veldig mye lettere å høvle dem ned til riktig stivhet enn å høvle på litt ekstra treverk, så jeg ville gjerne starte litt på oversiden av hva jeg tror det skal ende på.

    Guesstimatet er 6x9 og 5x7 mm med litt trapesform. Når jeg blåser støvet av mitt gamle eksemplar av Roark & Young: "Formulas for stress and strain" og prøver å regne litt får jeg en stivhet (dvs Youngs modul E ganger arealmomentet I omkring felles akse tvers over like foran stolen) på 99 Nm slik det er nå med lokket på ca 2,3 mm og disse målene på listene, mens det går ned til ca halvparten med lokket høvlet ned til 2.0 mm og listene på de nevnte dimensjonene. Da har jeg testet trestykket i lokket og funnet en Youngs modul i lengderetningen på 14,9 GPA, mens jeg gjetter på "typiske" 12 GPa for granlistene.

    Ca 50-60 Nm stivhet kan være omtrent riktig, omtrent som en lett bygget stålstrenger eller en solid nylonstrenger, men det vil jo vise seg etterhvert. Åttestrengeren må håndtere kreftene fra to strenger ekstra, samtidig med at dette designet har en større del av lokket aktivt enn en typisk akustisk gitar med lydhull. Begge deler tilsier at lokket må være en god del stivere enn en state-of-the-art klassisk gitar ved 20-25 Nm. Til sammenligning, en fabrikkbygget Martin OOO for stålstrenger har ca 110 Nm og en noname kinesiskbygget kassegitar fra nærmeste butikk kanskje 230 Nm. Det blir nok overkill for de strengene jeg har tenkt å sette på denne.

    Game plan videre er å pusse av limsøl etc fra listene, forme dem til riktig profil i lengderetning med riktig krumming for lokket, høvle ned lokket til korrekt tykkelse, og montere lister og lokk til en enhet med riktig form. Deretter forme og hule ut gitarkroppen med bassrefleksporter og det hele, lime på lokket, teste for resonansfrekvenser, og justere listene for å få riktig resonansfrekvens uten at lokket deformeres for mye under strekket fra strengene. Det kan forsåvidt bli en liten teknisk utfordring å høvle lister på undersiden av lokket fra inni en plankegitar, men folk har da bygget skip i flaske før også. ;)

    Det er også andre som snekrer på åttestrenget nylonelektrisk gitar med samme type bracing, ser jeg:
    8 String bocote falcate braced nylon string crossover guitar
    8 String Falcate Braced Nylon String Crossover Blog
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    7.653
    Antall liker
    3.740
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    En deltager på et annet forum om gitarer, har signaturen " Maker of sawdust and fine kindling...".... lett å havne i den fella i mange sammenhenger, når man pusler med finsnekring av ymse slag....
     

    Asbjørn

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    22.566
    Antall liker
    12.196
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Her poserer den egentlig bare for fotografen, men det begynner da å se ut som mer enn bare opptenningsved. Lokket er nå 2,25 mm på det tykkeste, og jeg tenker å pusse det ned litt til før liming. Med denne tykkelsen har det allerede mistet den ringende "ping"-lyden og er nå mer diffus når jeg kakker på det. Da begynner det å nærme seg riktig tykkelse.

    Bracingen er klar til liming. Sandwichene med gran/POC/gran limt med 24-timers hard epoxy ble vanvittig stive sammenlignet med en granlekt i tilsvarende dimensjon. Her har jeg tatt dem ned til 6x8,5 og 5x8 mm. De J-formede listene er bøyd for å sikre at det blir en forsterkning over limskjøten i lokket.

    20181011_224618 (Small).jpg


    For å få geometrien riktig skal lokket formes til et kulesegment med 5 meters radius. Det er en god del mer krumt enn de noenlunde normale 21 fot radius for en "flattop guitar". Den ekstra krumningen gjør lokket en god del stivere også. Mitt regneark vil ha det til at med samme tykkelse får det 33 % høyere resonansfrekvens, alt annet likt. Alt annet er selvsagt ikke likt, siden denne får et mye større aktivt lokk enn en vanlig klassisk gitar med lydhull og tverrgående bracing som i praksis gjør at bare den nedre delen av lokket har en akustisk funksjon. Det drar i motsatt retning.

    Det skal dessuten inn litt karbonfiber over og under hver list. Det gjør kanskje ikke så stor forskjell for stivheten med det samme, men sies å være en bra forsikring mot "cold creep" hvor lokket endrer form over tid under kraften fra strengene. Men det blir ihvertfall ikke mindre stivt enn det allerede er, så jeg er litt spent på hvilke resonansfrekvenser tingen vil vise.

    Forresten, poenget med den bracingen er (som dere ser av bildet) at det ikke er noen tverrgående avstivere, annet enn stolen som etterhvert havner på motsatt side og forbinder de to små sidelistene. Det er viktig av to grunner: For det første fordi Port Orford Cedar som jeg bruker her har mye høyere stivhet på tvers enn hva f eks gran har. Hvis den i tillegg stives av på tvers vil det ikke bli så mye overtoner den veien. Det er forsåvidt den andre grunnen, også om lokket hadde vært i gran eller thuja (aka western red cedar). Mye av lydkarakteren fra en gitar kommer fra de første få overtonene hvor deler av lokket svinger i motfase med hverandre. Denne bracingen forsøker å maksimere svingemoduser som (2,1) hvor de to sidene av lokket svinger i motfase med en delelinje langs midtstreken og (3,1) hvor hver side av lokket er i motfase mot midten av lokket. Her får slike moder lov til å svinge seg, sammen med grunntonen hvor hele lokket jobber i fase som en høyttalermembran, mens det avstives på langs for å motvirke moment og skjærkrefter fra strengene. Den ene tverrgående listen med stolen og de to korte på hver side forsøker å skape en linje som moden (1,2) kan svinge rundt når strengene nøkker i stolen. En høyttalermembran i kontrollert oppbrytning, liksom.

    img_1275278348_15128_1276069361_mod_521_410.gif

    http://www.goreguitars.com.au/main/page_about_design_modal_tuning.html
    http://www.goreguitars.com.au/main/page_innovation_summary_falcate_bracing.html
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    22.566
    Antall liker
    12.196
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ingen vei tilbake:

    20181015_235535 (Small).jpg


    Lokket er pusset ned med sandpapir, korning 180, 200 og til slutt 400. Det er lagt en bunt karbonfiber under hver list før den er limt med 24-timers epoxy og satt i press med go-bars i en 5-meters radiusform. Listene er er også formpusset på undersiden med sandpapir i formen slik at de skal passe nøyaktig til den ønskede profilen. 24-timers-epoxien er glatte greier med tendens til å skli ut så snart man ser bort, så jeg har også lagt noen MDF-klosser mellom listene for å sikre at de ikke sklir til siden. Så får vi se hvordan det ser ut i morgen, og eventuelt lime på resten av listene hvis dette ser brukbart ut.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    4.688
    Antall liker
    2.505
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Herlig prosjekt. Hadde vært artig å hørt det ferdige produktet en gang. Du burde skaffet deg et akustisk kamera ala dette for å få verifisert at teori stemmer med praksis:)

     

    Asbjørn

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    22.566
    Antall liker
    12.196
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Herlig prosjekt. Hadde vært artig å hørt det ferdige produktet en gang. Du burde skaffet deg et akustisk kamera ala dette for å få verifisert at teori stemmer med praksis:)
    Interessant, det hadde jeg ikke sett før. Her tror jeg kanskje det får holde med min kalibrerte Earthworks målemikk og Audacity.

    Når alle braces er på og limet har fått herde ferdig behøver jeg å gjøre en første test på hvor resonansfrekvensene ligger for å kunne grovjustere. De blir vanskeligere å justere for hvert arbeidsmoment videre. Jeg tror de nå ligger litt for høyt, men det er teorien, i dette tilfelle store deler av pensum i fagene statikk & fasthetslære og mekanisk dynamikk, supplert med formler fra mitt gamle ex av Roark & Young: «Formulas for Stress and Strain». Der ligger det likevel et antall forenklinger til grunn, så jeg har ikke engang forsøkt å beregne en resonansfrekvens, bare materialstivheter og tettheter. Derfra kan man i sin tur anslå lydhastighet i materialet, karakteristisk impedans, radiation coefficient og mye annet morsomt.

    Det er mye man kan lese om man vil:
    https://www.researchgate.net/publication/52001722_Wood_for_sound
    https://books.google.se/books?id=6o...=onepage&q=kalnins shallow shell 1971&f=false

    Uansett, det kommer en frekvensgang her etterhvert. Først som fritt lokk, deretter festet i rammen, til slutt med lukket bassreflekskasse. Det skal også på noen fler karbonfibre (drar resonansene oppover) og en ganske tung stol (presser dem nedover). Vi vet dessuten fra bassreflekshøyttalere at elementets resonansfrekvens i fri luft er lavere enn i den ferdige kassen, og at bassrefleksresonansen i den ferdige høyttaleren ligger lavere enn den rene Helmholz-resonansen for en helt stiv krukke med samme volum. Dette lokket er høyttalermembran med oppheng og strengene er motoren.

    Jeg har noen mål for hvor jeg vil at resonansfrekvensene skal havne. Konstruksjonsvalgene handler mer om amplitude og justerbarhet. Litt av nøkkelen er å kunne regne seg frem til et ikke helt håpløst utgangspunkt, forstå omtrent hva som henger sammen med hva, og så ha måter å hanke seg inn på hvis man først skyter litt over eller under blinken. Time will show.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    1.550
    Antall liker
    947
    Sted
    Oslo
    Herlig prosjekt. Hadde vært artig å hørt det ferdige produktet en gang. Du burde skaffet deg et akustisk kamera ala dette for å få verifisert at teori stemmer med praksis:)
    Interessant, det hadde jeg ikke sett før. Her tror jeg kanskje det får holde med min kalibrerte Earthworks målemikk og Audacity..
    For mange år siden tok en venn av meg hovedfag i fysikk ved UiO der han brukte holografi til å studere resonansene i fioliner. Det hadde kanskje ikke vært så dumt :)
     

    Asbjørn

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    22.566
    Antall liker
    12.196
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Holografi hadde vært morsomt, men kanskje litt omfattende for dette ene prosjektet. Vibrasjonsmønstrene på bildene i #34 er gjort ved å strø teblader utover lokket, sette en liten høyttaler i lydhullet, og drive den fra en frekvensgenerator ved bra høyt volum. Deretter er det bare å justere frekvensen til man treffer en eller annen svingemodus. Det funker også.

    Da jeg kom hjem tidligere i dag oppdaget jeg at PC’en som jeg har Audacity etc på har krasjet. Blinker bare til et øyeblikk når jeg skrur den på, deretter rett ned igjen. Kanskje PSU som har tatt kvelden. Skal feilsøke litt i morgen. Da blir det hverken bilder eller grafer her før den er oppe igjen, dessverre.

    I mellomtiden fikk jeg nøye meg med en FFT-app på mobilen. Den er ikke like presis, men det ser ut til å være en resonans ved ca 100 Hz, en ved ca 250, og mye liv ved 4-500 Hz. Det er vanskelig å si så mye om hvor resonansfrekvensene burde ligge på dette stadiet. Jeg tror fortsatt det er litt høyt. Overslagsberegninger tyder på at jeg har nesten dobbelt så mye stivhet som nødvendig. Jeg spikket litt på bracingen, men ville ikke tynne for mye heller med så usikre målinger.

    Neste trinn er rammen lokket skal sitte i. Den vil både redusere diameteren og klampe fast kantene, så resonansfrekvensene burde øke en hel del, spesielt for de laveste to resonansene. Det gir «resonansfrekvensen for elementet i friluft». Vi vet også at resonansfrekvensen går videre oppover når elementet settes i en liten kasse.

    Her håper jeg å treffe ca 175 Hz til slutt for «main wood» og et sted rundt 80-90 Hz for «main air», dvs bassrefleksporten. Det er litt dypere enn de typiske 190 og 100 Hz for en klassisk nylonstrenger, av hensyn både til at basstrengene på denne går en god del dypere enn på en typisk seksstrenger, og til at diskantstrengene her blir fluorokarbon fiskesnører som låter nesten like «bright» som stålstrenger og ikke behøver like mye støtte fra resonanser som nylonstrenger gjør. Dessuten vil jeg gjerne at den laveste resonansen fra porten skal være forholdsvis godt dempet (lav Q), mens den neste formodentlig dempes passe mye av luftmotstanden i kassen, og at resonansene videre oppover skal ha minst mulig demping og høy Q. Og alt det uten å koble inn en parametrisk equalizer.

    Selvsagt, hvis jeg bommer totalt, så er det jo fortsatt en elektrisk gitar, og jeg kan alltids plugge den inn og sette en equalizer i signalkjeden, men det vil være morsomst å treffe brukbart uten.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    22.566
    Antall liker
    12.196
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    PC’n er fortsatt ikke frisk, men et mobilbilde funker vel også som en liten oppdatering:

    7CC7206D-80BA-4488-8912-8479C115A363.jpg


    Snart halvferdig med uthuling av kroppen. Støv av sapele gjør at rommet ser ut som om det har vært en eksplosjon i en kakaofabrikk. Jeg også. Halsfestet synes godt på bildet. Det er de to messing-«traktene» i kroppen og hullet for en loddrett bolt. Messingbitene er M8 gjengestang med maskinerte skåler i enden. De skal ta imot unbrako settskruer skrudd i Rampamuffer i enden av halsen for å muliggjøre justerbar intonasjon. Riktignok vil man måtte ta av strengene og demontere halsen for å kunne justere, men det er likevel bedre enn å ikke kunne gjøre det.

    Bolten går opp til en stangmutter i halsen, og det kommer en fjærskive mellom for å holde den stram, så halsvinkelen vil kunne justeres veldig enkelt.

    Blyantstrekene viser hvor avstivningene på ryggplaten blir. De freses ut av trestykket, heller enn å formes separat og limes på. Veggtykkelsen er også større et par steder, og det er en grunn til det også. Neste steg er å grave seg videre ned i gitarkroppen med overfres og Dremel, bore huller til bassrefleksporter og preamp, og så forme over- og undersiden av kroppen til riktig utvendig profil før lokket limes på. Og deretter fundere litt mer på hvordan bracingen på innsiden av lokket skal justeres etter at lokket er på plass. Ikke helt lett å stikke en høvel inn gjennom et «lydhull» bestående av 30 cm 25 mm plastrør. :)
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    22.566
    Antall liker
    12.196
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er strengt tatt ikke så mye originalt i det halsfestet heller. I prinsippet er det basert på løsningen i bl a Rick Turners gitarer, bare brettet ut for en thinline. Han har i sin tur tatt den fra smått obskure Howe-Orme Guitars, Boston ca 1900. Mike Doolin har også en moderne versjon av denne. Jeg har stort sett brettet det rundt nitti grader, redusert antall bolter og skjult mekanismen inni en lomme. Forhåpentligvis er «messingtraktene» tilstrekkelig til å gi stødig lokalisering.

    http://rickturnerguitars.com/media/pdfs/Rick_Turner_Guitars_FJ10.pdf
    https://www.collectorsweekly.com/articles/an-interview-with-howe-orme-guitar-collector-rick-turner/
    http://www.nkforsterguitars.com/blog/my-favourite-guitar-howe-orme/
    http://www.doolinguitars.com/articles/adjnecksys/

    5D4364AB-0EF1-419A-9D97-0F890C91423E.jpeg


    F2F21544-7C81-4D77-82CC-381C2EA2099B.jpeg


    Den gitaren fra 1897 får en ny C.F.Martin til å se gammeldags ut i sammenligning.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    22.566
    Antall liker
    12.196
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nok et lite steg fremover. Kroppen ferdig utfrest, bassrefleksrør på plass. Ryggplaten er ca 5 mm på det tynneste, også den formet til 5 m radius. Rørene er 25 mm elektrikerrør i ca 30 cm lengder, lett formet med varmluftpistol for å gi nok klaring til bracing over. Flere rør med litt ulike lengder for å skape en litt «dårlig» bassrefleks med mer friksjon og demping enn hva som ville være optimalt i en høyttaler. Forhåpentligvis gir det litt lavere Q på denne resonansen, på bekostning av litt mindre nivå også.

    1EC8CD4F-7F81-4BC4-BE1B-C764F10AD83F.jpg


    Resonansfrekvensen er ikke helt lett å si, men med ca 4 liter kassevolum, ca 14 cm2 rørareal og ca 30 cm rørlengder burde den bli et sted rundt 60 Hz. Det er selvsagt litt lavere enn target, men det er lettere å justere denne oppover enn nedover senere. Bare å kappe noen cm av endene. Laveste tone på tingen blir A# ved 58 Hz, og luftresonansen bør ligge halvannen tone høyere eller så for å gi støtte i et bredest mulig bånd av toner som faktisk kan spilles på denne. Ikke mye hjelp i å tune kassen til frekvenser den ikke kan spille. Helst bør resonansfrekvensen havne midt mellom to skalatoner, f eks 71 Hz midt mellom C# og D, for ikke å fremheve enkelte toner og gi ujevn respons. Eventuelt noen halvtoner høyere hvis det blir for mye «hull» mellom de to første resonansfrekvensene.

    Slet forøvrig ut en Dremel i prosessen. Den ville bare ikke mer. Neste steg er ny Dremel, litt mer utvendig pussing, på med lokket, og så får vi se hva resonansfrekvensene ble. Og deretter finjustering av bracing og rørlengder for å få dem dit de burde vært.
     
    Sist redigert:

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.065
    Antall liker
    647
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    En helt ille vill tanke :D hva med å høre med noen orgel byggere om de har noe til overs fra pipene som kunne passe til formålet kunne jo bli en riktig så annerledes tune i gitaren .
     

    Asbjørn

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    22.566
    Antall liker
    12.196
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nja, jeg kjenner forsåvidt en orgelbygger. Det ville være en helt annen historie å forme tynnveggede metallrør for å følge bunnen i hulrommet. Kunne selvsagt fordelt portarealet på flere tynnere rør og beholdt dem rette i stedet, men det var nå ikke slik denne ble designet.

    Som du kanskje har lagt merke til har jeg en pervers glede av å bruke «feil» materiale basert på en viss forståelse av materialegenskaper vs funksjon. Den forrige gitaren var bygd av bøk, eik, teak, bjørk kryssfiner og aluminiumplater - ingen av delene noe de store aktørene skryter av i markedsføringen, men den funker som bare det. Her er det plast i bassrefleksrørene fordi det er det best egnede materialet til formålet, spesielt når de må kunne justeres etter montering. Det er karbonfiber og epoxy i den også. :)
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    22.566
    Antall liker
    12.196
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Bassrefleksgitar er forresten heller ikke så veldig nytt. En ting er at alle kassegitarer med lydhull bruker en Helmholtz-resonans i bassen, men det har da også vært forsøkt å sette rør innenfor. Den mest berømte er Torres’ FE04 «La Leona» fra 1856. Den har et konisk rør av tynn messing innenfor lydhullet. Røret er litt perforert mot enden og støtter seg på fire treplugger mot bakplaten. Den er fortsatt spillbar og har visstnok resonansfrekvenser ved lave 69 og 174 Hz.

    La Leona regnes som den første «moderne» gitaren, større og dypere i målet enn det som hadde blitt bygget tidligere. Det er litt interessant at den hadde et utpreget bassrefleksprinsipp fire år før Helmholtz ga ut sin bok om lydfysikk. Torres hadde tenkt. Denne ene gitaren beholdt han selv hele sitt liv.

    Originalen:

    En moderne kopi:
    18DD39F1-E87D-4D35-A7E9-D929CC18EB52.jpg


    Torres var ikke snauere enn at han også bygde en gitar (FE14) med sider og rygg av pappmasjé for å demonstrere poenget om at det er lokket som er viktigst for resultatet.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    22.566
    Antall liker
    12.196
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Lokket er limt på.

    620AD411-037E-42E1-B1D0-B28553FDDFAE.jpg


    Det bildet avslører den ene av ca to idéer som jeg tror er litt originale i denne. Kroppen er fortsatt delt i to, tilsvarende sider og ryggplate. På bildene i #46 og #48 ligger de to delene oppå hverandre, bare holdt sammen av plugger. Med lokket limt på sidene blir det omtrent som et skjell bestående av to krumme skallsegmenter. Da kan jeg gjøre alle nødvendige justeringer av bracing og bassrefleksrør, montere pickup etc, og lime sammen de to halvdelene til slutt. Bassrefleksrørene klemmes fast mellom de to delene. Jeg tenker også å legge en pakning av papir i skjøten, så hvis det på noe tidspunkt blir nødvendig å åpne gitaren for vedlikehold kan den enkelt splittes igjen.

    Noen har sikkert gjort det der før også. Mennesker har tross alt lagd strengeinstrumenter i noen tusen år, men jeg kan ikke huske å ha sett eksakt samme løsning noe sted. Så jeg regner det som en idé. :)
     

    Asbjørn

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    22.566
    Antall liker
    12.196
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Etter mye om og men begynner det å ligne på noe.

    20190119_181440 (Small).jpg


    Jeg hadde en idé om resonansfrekvenser ved 75, 170, 225, 335 og 474 Hz. Det er litt dypere enn en typisk klassisk gitar med 90-100 og 190-200 Hz som de to første resonansene, mer som en flamencos 80 og 170 Hz. Denne tingen går jo så dypt som Bb1 (57,6 Hz) heller enn den vanlige gitarens E2 (81,5 Hz), så bassrefleksen bør være litt dypere avstemt for å støtte de dypeste tonene. Tre-fire halvtoner over dypest mulige tone virker rimelig, omtrent som en vanlig gitar med resonans rundt 100 Hz. Det skulle tilsi "main air" et sted rundt 70-75 Hz.

    Den "vanlige" gitarens tredjestreng er G3 (193,8 Hz). Den er ofte den mest problematiske strengen på en gitar og behøver en resonans til støtte. Derfor ligger "main wood" ved 190-200 Hz på en vanlig nylonstrenger. Her går fjerdestrengen til D3 (145,2 Hz), og en "main wood" resonans mellom E og F (163 - 176 Hz) på den strengen kan være ganske passe.

    Screenshot_20190119-183715_Spectroid.jpg


    Gul strek et øyeblikksbilde i det screen shot ble tatt, rød strek max hold over et antall kakk med en liten gummiklubbe omtrent i stolens posisjon på gitarlokket. Den røde streken er dessverre ikke så lett å se, men det er den som er den viktige her. Måleinstrumentet her er helt enkelt en Samsung-telefon som ligger utenfor lydhullene på gitaren og kjører programmet Spectroid.

    Laveste resonans er ca 70 Hz. Det ser ut som om de tre bassrefleksrørene med litt ulike lengder gir en tendens til tre separate resonanser, de neste to ved ca 110 og 130 Hz. Det gir en forholdsvis flat respons fra 70-150 Hz (rød strek). "Main wood" ser ut til å ligge ved 170-175 Hz. Over det er det resonanser ved 230, 260, 293, 330 og 350 Hz før den høyeste toppen ved 400 Hz, deretter 480, 520 og 600 Hz. Dette stemmer nokså bra med target, men det er et par tilleggsresonanser i spektrumet som jeg ikke vet hva er.

    De resonansene jeg er nokså sikker på er "main air" ved 70 Hz (og 110 og 130 Hz) og "main wood" ved 170-175 Hz. Alle disse er monopoler, T(1,1). Jeg tror den doble ved 230 og 260 Hz er "cross dipole" T(2,1), dobbel pga asymmetrien i lokket. Det ser ut til at denne også kommer tilbake en oktav høyere ved 480 og 520 Hz, i så fall en "cross quad" T(4,1). Resonansene ved 330 og 360 Hz kan være "long dipole" T(1,2), og den ved 400 Hz kan være "cross tripole" T(3,1). Kanskje, eller kanskje motsatt. Men det ser ganske bra ut, med litt forbehold om måleinstrumentet. Skal forsøke med Audacity og ordentlig målemikrofon etterhvert.

    Til sammenligning, frekvensgangen fra en vanlig klassisk gitar med samme type bracing:
    https://www.classicalguitardelcamp....sid=959679aea65d0cf5b7d5f498bf9bc1e3&start=15
    no strings.jpg


    Dette prosjektet får jevnere frekvensgang i bassen, men omtrent samme forhold mellom nivået ved "main air" og "main wood". Den får mye mer nivå oppover fra 250-400 Hz relativt til hovedresonansene enn den vanlige gitaren, så totalinntrykket blir nok mindre "boomy", mer "artikulert". Det er som tilsiktet. Jeg har en gammel artikkel liggende som viser at den akustiske egenskapen som korrelerer mest med en subjektivt "god" gitar er nivået og Q-verdien for resonansen rundt 400 Hz. Her er det nivå i bøtter og spann. Startpunktet for hele prosjektet var den ubalanserte bassen i min Gibson CE, så dette ser ganske lovende ut. Høyere oppe er det en bred resonans rundt 850 Hz, så det kan tenkes at denne også får en litt nasal karakter. Det vil vise seg, men den kommer nok ikke til å låte eksakt som en standard spansk nylonstrenger. Det er mye mer akustisk demping i denne lille kassen med smale bassrefleksrør enn i en vanlig gitar med stort lydhull, og det har jo noen konsekvenser selv om vi treffer eksakt samme resonansfrekvenser. Litt annen personlighet. Vi minner også (smått beskjedent) om La Leonas resonanser ved 69 og 175 Hz. Her matcher vi de frekvensene i en thinline med massiv sapele-kropp og lokk uten lydhull.

    Kanskje "main wood" kan senkes med noen få Hz, men det får vente til stolen er på plass. Den kommer til å gi både litt stivhet og litt vekt, og det er ikke godt å si hva som skjer med resonansfrekvensene etter det. Den kan tenkes å gå enten opp eller ned med 5-10 Hz. "Main air" kunne også løftes litt fra 70 til 75 Hz, men båndet over fylles såpass godt ut av småresonanser at den også godt kan bli liggende der den er. Det er ingen nedside ved det når det ikke er et "hull" i frekvensgangen.

    Det behøves også litt forsiktig finjustering for å få resonansfrekvenser litt vekk fra skalatoner. Det er en stor resonans ved 260 Hz, formodentlig tverrgående dipol, som ligger nokså nøyaktig på C4 (258,7 Hz). Det er også en ved 520 Hz som treffer C5 (517,3 Hz). Tilsammen vil de fremheve tonen C en hel del i alt som spilles, og det er kanskje ikke bare fordelaktig. Hvis de resonansene er de jeg tror kommer stolen til å stramme dem opp en del, så vi får se hvor de havner etter det før det høvles noe mer på bracingen. Fersk erfaring tilsier at det er utrolig fort gjort å ta litt for mye, og j...g vanskelig å legge det tilbake igjen etterpå.

    Men først må det hals på tingen.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    22.566
    Antall liker
    12.196
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Og da finnes det en hals også:

    20190313_210539 (Small).jpg


    20190313_210558 (Small).jpg


    Fiklete greier å spikke til.

    Mye av funksjonen ligger i innfestingen mot kroppen. Det er to settskruer i Rampa-muffer som treffer enden på messingstenger i gitarkroppen, og en "IKEA-type" innfesting med møbelskrue, sargbolt, fjærskive og stoppskiver. Settskruene vil fungere som justeringsskruer for intonasjon, ca +/- 2 mm justeringsmonn for avstanden mellom "nut" og stol. Fjærskiven på festeskruen vil gjøre det mulig å justere halsvinkel ved å vri litt på skruen. Forhåpentligvis.

    20190313_210952 (Small).jpg


    Det passer sånn noenlunde sammen også.

    20190313_214311 (Small).jpg


    20190313_214744 (Small).jpg


    Enden av gripebrettet blir utkraget og "flytende" over gitarlokket fra anslagspunktet mot kroppen og videre nedover:

    20190313_214414 (Small).jpg


    Jeg behøver fortsatt å frese ut og bore hull for justeringsskruen på truss rod, men måtte bestille en fresebit for å få det sporet slik jeg vil ha det. Deretter skal jeg lage et lite lokk over det hullet også, og tenker å feste det med små magneter for å unngå synlige skruer. Mens jeg venter på å få riktig fres i posten fra Kina er det vel på tide å begynne å ta mål til gripebrettet. Det blir 24 bånd, alle skråstilte i forskjellige odde vinkler.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    22.566
    Antall liker
    12.196
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Da er det gripebrett også.

    20190424_212806 (Medium).jpg


    Konisk gripebrett, ca 500 mm radius ved "nut", ca 635 mm ved 24. bånd. På den måten er det konstant ca 1,4 mm høyde mellom midten og kanten på gripebrettet, og konstant høyde på kanten også. Innleggene er "svart" perlemor i 2, 4 og 5 mm diameter. Halsen er elliptisk i profil med den lange aksen i kontaktflaten mellom halsen og gripebrettet. Kanten på gripebrettet fortsetter den elliptiske profilen. Legg gjerne merke til at sporene for båndene ikke er sagd helt ut til kanten for ikke å gi merkbare hakk i den elliptiske profilen. Ingen av båndene er vinkelrett på halsen, og selvsagt ikke parallelle med hverandre heller. Jeg tror jeg fikk lokalisert dem til ca +/- 0,1 mm og ca +/- 0,15 grader fra der de skulle være.

    Båndene er ikke banket inn ennå og lokket over truss rod er heller ikke på plass. De neste litt større tingene er stolen, av en type som jeg tror jeg har funnet på selv, og halestykket ("tailpiece") med strengefestene. Etter det igjen blir det finish og strenger.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    22.566
    Antall liker
    12.196
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Takk! Yep, 8-strenger med 24 bånd, fortsatt etter skissen i innlegg #11 fra i fjor sommer:



    De helfylte markeringene på gripebrettet i skissen ble 5 mm perlemor, de andre 4 mm. 2 mm innlegg ("dots") på kanten av gripebrettet på høyde med radene av markeringer på forsiden. Det er faktisk et system bak det et sted. :)
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    4.688
    Antall liker
    2.505
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Før du banker inn båndene, har du vurdert miktotonalt justerte bånd?

    fc51d2c0fb50807c0fa4f3a6de736f34.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn