"Kan sammenlignes med kabler som koster det flerdobbelte..."

roesok

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Innlegg
1.113
Antall liker
74
Har du lest omtaler som dette? Jada, nesten alle kabler får omtale og tester opp i skyene. Det virker jo som om akkurat den kabelen gjør at hele anlegget, for ikke å si musikken, åpenbarer seg og fremstår i all sin velde. Men det er da et paradoks når nesten alle kabler omtales som f.eks. "denne kabelen har kvaliteter som vanligvis koster det dobbelte" eller "til denne prisen er dette et kupp, tilsvarende oppgradering av lyden må du som oftest betale det flerdobbelte for" osv.


Greit om en og annen kabel får litt ekstra skryt, men må alle være så fantastisk..? Hadde kanske vært mer realt å skrive "jo, det er en dyr kabel og det er marginale forskjeller på denne og en som koster mye mindre, men det er da greit å imponere venner med at du har en "xxxxx-kabel" til 3000,- Og så er den jo lekker og fin da. Men om lyden blir så mye bedre, nja ikke så sikker på det...."
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.429
Antall liker
35.214
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det er litt viktig å forstå funksjonen til ultradyre kabler. Det er ikke opplagt at Transparent, Nordost og de andre noensinne får solgt noen av de aller dyreste kablene sine. Tross alt, det er ikke mange som er villige til å kjøpe 2x3 m høyttalerkabel til 209 995 blanke kroner. Det er heller ingen åpenbar sammenheng mellom den prisen og hverken materialvalg eller produksjonsprosess. Teflon og sølv koster, men det koster ikke mye. Det er heller ikke poenget å få solgt spesielt mange av dem. Derimot definerer disse produktene et prisnivå, sånn at det blir mulig å selge kabler til 10-15-20 tusen som er "nesten like gode som de aller beste" og et "kupp til den prisen". Det har noen tjent ganske mye penger på. Derfor setter du fingeren på noe helt sentralt i hvordan dette markedet fungerer.

Fotnote: For meg er det ganske opplagt at det kan være hørbare forskjeller mellom kabler, avhengig av elektrisk matching mellom komponentene og kabelens egenskaper. Det er også ganske opplagt at noen kabler kan være "bedre" enn andre i et gitt anlegg, altså at de bidrar til å skape den lyden som eieren vil ha. Men jeg får anfall av prisingen.
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.400
Antall liker
3.182
"Kan sammenlignes med kabler som koster det flerdobbelte..."

Joda, men det kan jo alle kabler.


;)


edit:

Bør kanskje nevne at jeg også har hørt forskjell på kabler.
 
L

larkus

Gjest
slowmotion skrev:
edit:

Bør kanskje nevne at jeg også har hørt forskjell på kabler.
Det er VELDIG viktig å presisere. Glemmer du det får du en skokk illsinte hfs-medlemmer på nakken ;)
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.400
Antall liker
3.182
larkus skrev:
slowmotion skrev:
edit:

Bør kanskje nevne at jeg også har hørt forskjell på kabler.
Det er VELDIG viktig å presisere. Glemmer du det får du en skokk illsinte hfs-medlemmer på nakken ;)
Ja, det var det jeg var redd for.

;)
 

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.122
Antall liker
0
Litt krydring må vel til for at kabelkåte audiofile skal kjenne blodet bruse.
 

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Innlegg
1.329
Antall liker
7
larkus skrev:
slowmotion skrev:
edit:

Bør kanskje nevne at jeg også har hørt forskjell på kabler.
Det er VELDIG viktig å presisere. Glemmer du det får du en skokk illsinte hfs-medlemmer på nakken ;)
Nemlig, så bare pass dere hydr hydr ;D ;D
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.597
Antall liker
765
Torget vurderinger
8
Kabel til 3000.-????????????? Det er ikke mye å imponere med, det er jo en "billig-kabel"!!!!!!! Mest sannsynlig så låter den helt revvva............. ;D ;D
 
R

RoDa

Gjest
HåkonN skrev:
Det var spenstig! Hvordan merker man om man har denne legningen?
Kjenner det pirre i vorta når man nærmer seg høyttalerkablene?
Føler en uimotståelig trang til å putte en wbt-bestykket signalkabel opp i ræva?

R
 

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.122
Antall liker
0
RoDa skrev:
Det var spenstig! Hvordan merker man om man har denne legningen?
Kjenner det pirre i vorta når man nærmer seg høyttalerkablene?
Føler en uimotståelig trang til å putte en wbt-bestykket signalkabel opp i ræva.
Jeg aner ikke, men rent hypotetisk; lar man seg følelsemessig engasjere i kabeldiskusjoner på internett, kjenner at det pirrer langt mer å lese velskrevet lyrikk om passive ledningers utrolige egenskaper enn artikler om akustikk og mener moderne viten om elektronikk har lang vei å gå uten å selv en gang kunne Ohm`s lov.......vel, da kan det kanskje virke som personen muligens viser små tegn på at man har enkelte tendenser knyttet til sin atferd som kan tyde på en slik legning.

Og med alle forbehold; jeg er ingen lege - men oppleves det våte drømmer som omhandler å presse dyre signalkabler opp i rektum bør man nok vurdere en liten helsesjekk. Jeg tror ikke det er normalt.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
HåkonN skrev:
RoDa skrev:
Det var spenstig! Hvordan merker man om man har denne legningen?
Kjenner det pirre i vorta når man nærmer seg høyttalerkablene?
Føler en uimotståelig trang til å putte en wbt-bestykket signalkabel opp i ræva.
Jeg aner ikke, men rent hypotetisk; lar man seg følelsemessig engasjere i kabeldiskusjoner på internett, kjenner at det pirrer langt mer å lese velskrevet lyrikk om passive ledningers utrolige egenskaper enn artikler om akustikk og mener moderne viten om elektronikk har lang vei å gå uten å selv en gang kunne Ohm`s lov.......vel, da kan det kanskje virke som personen muligens viser små tegn på at man har enkelte tendenser knyttet til sin atferd som kan tyde på en slik legning.

Og med alle forbehold; jeg er ingen lege - men oppleves det våte drømmer som omhandler å presse dyre signalkabler opp i rektum bør man nok vurdere en liten helsesjekk. Jeg tror ikke det er normalt.

Er vi ikke litt vel ufine her?


Mvh. RS
 

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.122
Antall liker
0
R.Solhaug skrev:
Er vi ikke litt vel ufine her?
Det var ikke ufint ment. Kanskje dårlig humor. Beklager.

HåkonN har selv kabler i sitt anlegg. Multicore.
 

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.122
Antall liker
0
larkus skrev:
"Multistrand" er korrekt betegnelse ;D
Jeg vet vel egentlig at det er feil. En gammel (dårlig) vane. Som jeg burde se å vende snart. Kan kanskje være greit når man faktisk jobber med kabler... :p

Ordet multistrand har jeg ikke hørt så ofte før. Den engelske betegnelsen er vel "stranded wire", og vi nordbaggar sier ofte flerleder eller leder med flere kordeller.

 

roesok

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Innlegg
1.113
Antall liker
74
Når jeg leser noen av de fantastiske historiene om hva den rette kabelen kan gjøre med lyden så tenkte jeg på eventyret "Keiserens nye klær" av H. C. Andersen. Legger ved en link til det, og så kan dere tenke om det er noen paraleller mellom denne fortellingen og kabelhysteriet.....

http://www.vedal.net/eventyr/?p=84
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.070
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
roesok skrev:
Når jeg leser noen av de fantastiske historiene om hva den rette kabelen kan gjøre med lyden så tenkte jeg på eventyret "Keiserens nye klær" av H. C. Andersen. Legger ved en link til det, og så kan dere tenke om det er noen paraleller mellom denne fortellingen og kabelhysteriet.....

http://www.vedal.net/eventyr/?p=84
Hadde samme syn på kabler som deg tidligere. Ikke nå lenger. Det måtte en superoppløst høytt til for å vekke meg. Alt er ikke sort hvitt skjønner du.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.429
Antall liker
35.214
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
En av de enkleste kabeleffektene å forklare er at de elektriske egenskapene i en høyttalerkabel virker sammen med utgangstrinnet i forsterkeren og den komplekse lasten i delefilteret på en måte som skaper noen tiendedels dB nivåreduksjon i mellomtonen og noen tiendedels dB gain rundt 10 kHz.

En "superoppløst" høyttaler har gjerne tilstrekkelig nivå øverst i diskanten fra før, så det er ganske opplagt at dette kan skape hørbare forskjeller mellom en induktiv kabel (mye gain ved 10 kHz) og en kapasitiv kabel (ikkenoe gain ved 10 kHz). Eksempelvis leser jeg fra tid til annen at Kimber "mangler luft og rom" osv. Da er det fraværet av denne gain-toppen ved 10 kHz som beskrives. Det er også godt kjent at litt forsiktig eq i enkelte frekvensbånd kan påvirke inntrykket av "høyde", "dybde", "dynamikk", osv.

Edit: Spice-simulering av frekvensgang gjennom en håndfull kabler med kjente elektriske egenskaper mellom en forsterker og en to-veis høyttaler:


Jeg bruker den høyttalerkabelen som er vist med blå kurve.

Men ikke pokker om jeg betaler flere trillebårlass med penger for en kabelformet parametrisk equalizer med bare én eneste innstilling.
 

Vedlegg

L

larkus

Gjest
Jeg er nå engang av den naive oppfatning at det er fullt mulig å oppnå alldeles glimrende høyklasse lyd fra kostbare anlegg med billige kabler. Jeg mener iallefall at jeg har klart det ;D

Og når det gjelder begrepet "keiserens nye klær", så gjelder dette ikke bare kabler. Hele hifi-bransjen er gjennomsyret av det.
 

roesok

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Innlegg
1.113
Antall liker
74
musicman skrev:
roesok skrev:
Når jeg leser noen av de fantastiske historiene om hva den rette kabelen kan gjøre med lyden så tenkte jeg på eventyret "Keiserens nye klær" av H. C. Andersen. Legger ved en link til det, og så kan dere tenke om det er noen paraleller mellom denne fortellingen og kabelhysteriet.....

http://www.vedal.net/eventyr/?p=84
Hadde samme syn på kabler som deg tidligere. Ikke nå lenger. Det måtte en superoppløst høytt til for å vekke meg. Alt er ikke sort hvitt skjønner du.
Og hva er mitt syn på kabler? For jeg er enig at gode kabler kan bidra til bedre lydbilde. Selvsagt avhengig av utgangspunket; forsterker og signalkilde. Og ja, i forhold til medfølgende signalkabler og lampettledning til høyttaler så vil helt sikkert gode kabler bety en oppgradering av lyd. Det som er mitt hovedanliggende er at det ikke er, som reklamen sier, enorme forbedringer i å bytte kabler. Vi snakker her om små marginer som noen ikke hører, noen hører og noen tror de hører... Dessuten tror jeg at en grei signalkabel til la oss si 600,- kan i de flestes ører lyde likt med en til 6000,- Men dette avhenger som sagt av resten av anlegget. Ingen kjede er bedre enn svakeste ledd.

Jeg nevnte tidligere at noen tror de hører forskjeller, og på mange måter er dette et trosanliggende. Når en visuelt ser en tykk flott kabel med fancy innpakning, gjerne levert i treeske og med sertifikat, så sier hjernen automatisk at dette vil lyde flott! Og så tror vi at det gjør det. Det er nok enorme avanser på en del av disse kablene, spesielt på produksjonsleddet. Uansett så er min påstand at det er mye jåleri og penger ut gjennom vinduet i dette markedet og at sammenligningen med "Keiserens nye klær" har noe for seg. Bruk penger på god musikk i stedet ;)
 
L

larkus

Gjest
Det har muligens også noe å gjøre med at dersom man skaffer seg en dyr kabel som låter greitt, så slipper man den nagende bekymringen over at man kanskje ikke har gode nok kabler. Med slik pris må det være bra saker!
 
R

Rojoh

Gjest
Jeg skjønner fortsatt ikke interessen for kabeldiskusjoner. Virker de forskjellig eller likt? Likt eller forskjellig? Nesten likt? Nesten ulikt? Hører vi forskjellig på kabler som låter likt, nesten likt eller ulikt?

Neida, mine kabler trenger hverken forsvares eller forklares. Om jeg nå likevel skulle ta side i debatten, så mener jeg at de "som ikke hører forskjell" kommer dårligst ut i debattene de deltar i: De som hører vesentlige forskjeller har da vitterlig en grunn til å diskutere. ;D

For å ikke ødelegge julestemningen blant de som mener en Belden må være god nok:


Mvh. Johan
 

Vedlegg

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
" Om jeg nå likevel skulle ta side i debatten, så mener jeg at de "som ikke hører forskjell" kommer dårligst ut i debattene de deltar i: De som hører vesentlige forskjeller har da vitterlig en grunn til å diskutere. "


Meget godt poeng. Hvorfor de som ikke hører noen forskjell på kabler idet hele tatt gidder å poste er mer enn jeg fatter. Kanskje de er redd de har gått glipp av noe, eller er det smerten ved å indirekte innrømme at en knapt nok hører lyden av en jet-motor om en stakk hue nesten helt inn.. 8).. Uff ja, stakkars folk... ;D
 
R

RoDa

Gjest
HåkonN skrev:
RoDa skrev:
Det var spenstig! Hvordan merker man om man har denne legningen?
Kjenner det pirre i vorta når man nærmer seg høyttalerkablene?
Føler en uimotståelig trang til å putte en wbt-bestykket signalkabel opp i ræva.
Jeg aner ikke, men rent hypotetisk; lar man seg følelsemessig engasjere i kabeldiskusjoner på internett, kjenner at det pirrer langt mer å lese velskrevet lyrikk om passive ledningers utrolige egenskaper enn artikler om akustikk og mener moderne viten om elektronikk har lang vei å gå uten å selv en gang kunne Ohm`s lov.......vel, da kan det kanskje virke som personen muligens viser små tegn på at man har enkelte tendenser knyttet til sin atferd som kan tyde på en slik legning.

Og med alle forbehold; jeg er ingen lege - men oppleves det våte drømmer som omhandler å presse dyre signalkabler opp i rektum bør man nok vurdere en liten helsesjekk. Jeg tror ikke det er normalt.

Hørtes nå mer ut som kabelromantiker enn kabelkåt det der... :p

Angående Ohms lov. Nå er vel utfordringen større med de som har pugget denne og tror den er svaret på alt, enn med de som bare bruker øra og kjøper det de synes låter* best i eget oppsett.... :p

* - Med sin egen nødvendige metode for å bli overbevist. alt fra bare-lytting-med-aua-åpne til jeg-har-lest-det-på-nettet-overbevisning.
 
R

RoDa

Gjest
asbjbo skrev:
Men ikke pokker om jeg betaler flere trillebårlass med penger for en kabelformet parametrisk equalizer med bare én eneste innstilling.
Dersom du mener kabler kun kan bedrive EQ, så hadde vi vel vært enige.
Men hva om kabelen kan ha oppløsning?
Hva om den kan tvære ut signalet?

Tror du hadde hatt interesse av å lese salige Duelunds tanker rundt dette.
Dessverre tror jeg han slettet det meste her inne før han forlot.

Mvh
Rolf
 
R

RoDa

Gjest
HCS skrev:
Meget godt poeng. Hvorfor de som ikke hører noen forskjell på kabler idet hele tatt gidder å poste er mer enn jeg fatter. Kanskje de er redd de har gått glipp av noe, eller er det smerten ved å indirekte innrømme at en knapt nok hører lyden av en jet-motor om en stakk hue nesten helt inn.. 8).. Uff ja, stakkars folk... ;D
Er det stakkars dem, så er det også stakkars oss. ;)

Jeg tror mye av grunnen til at begge parter i denne krigen poster er den samme.
For meg er det nok "frykten" for at nye interesserte skal frarøves egne opplevelser.
Jeg står frem for å fortelle om at det finnes noen som hører forskjell på kabler i større eller mindre grad, og at vi mener at dette er viktig i større eller mindre grad for å hente ut maks fra anlegget.

På samme måte vil nok de kabelstumme hjelpe nye interesserte og stoppe dem fra å starte med dette tullet å bytte kabler i anlegget.

R
 
R

RoDa

Gjest
musicman skrev:
roesok skrev:
Når jeg leser noen av de fantastiske historiene om hva den rette kabelen kan gjøre med lyden så tenkte jeg på eventyret "Keiserens nye klær" av H. C. Andersen. Legger ved en link til det, og så kan dere tenke om det er noen paraleller mellom denne fortellingen og kabelhysteriet.....

http://www.vedal.net/eventyr/?p=84
Hadde samme syn på kabler som deg tidligere. Ikke nå lenger. Det måtte en superoppløst høytt til for å vekke meg. Alt er ikke sort hvitt skjønner du.

Din historie stemmer for mange.
Det er også mange som har gått andre veien, fra å høre forskjell til å bli overbevist om at det var bare tull.

Det som er litt skummelt er å si noe om at kostbart og bra utstyr gjør disse forskjellene lettere å høre.
Jeg har hørt små forskjeller på eget anlegg (f.eks. Hegel H200 kontra Unison Research Unico Secondo) som ble blåst opp til de grader i referanseoppsettet til Fidelity.

Mvh
Rolf
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.429
Antall liker
35.214
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
RoDa skrev:
Dersom du mener kabler kun kan bedrive EQ, så hadde vi vel vært enige.
Men hva om kabelen kan ha oppløsning?
Hva om den kan tvære ut signalet?

Tror du hadde hatt interesse av å lese salige Duelunds tanker rundt dette.
Dessverre tror jeg han slettet det meste her inne før han forlot.

Mvh
Rolf
Jeg har et åpent sinn for det meste, og jeg tror jo i utgangspunktet på det folk forteller om hva de har hørt i forskjellige sammenhenger, selv om det samme ikke nødvendigvis skjer hos meg. Det er en slags personlig hobby å prøve å overføre sånne lytteinntrykk til ingeniørbegreper som selv en nerd som meg kan forstå. Så langt forstår jeg en del rundt frekvensrespons, som selvsagt også tilsvarer bestemte ting i tidsdomenet. (Fourier og alt det der.) Dessuten tror jeg at jeg forstår litt om psykoakustikk, eksempelvis hvordan høye frekvenser ofte høres ut til å komme fra et sted som befinner seg høyere oppe enn hvor lave frekvenser kommer fra - selv når lydbølgene vitterlig kommer ut av samme høyttalerelement. Tilsammen forklarer dette en hel del, men det er fortsatt en del jeg ikke har noen fornuftig forklaring på. Ikke dermed sagt at det ikke finnes en fornuftig forklaring, men bare at jeg ikke vet hva den er.

Duelund skrev mye fornuftig, han. Jeg fikk aldri oppleve ham som debattant på HFS, men en del av det han skrev finnes fortsatt tilgjengelig rundt om. Jeg leste en artikkel av ham om høyttalerkabinetter så sent som i dag. Mye bra, men også en del som jeg definitivt ikke har tenkt å prøve. Men når RES skrev lytteinntrykk etter å ha prøvd Duelund-kablene, så ble de beskrevet ut fra hvordan de virket som equalizer: "vridning mot det lyse", "litt aggressiv topp", "bassavrulling", se http://www.audiophile.no/?did=9075684.

Som du vet, har jeg teknologi som retter opp mye ugagn i både tids- og frekvensdomenet og forsterkere som gir blaffen i hva slags impedans de er tilkoblet, så det er rimelig å tro at et kabelbytte fulgt av ny måling og kalibrering ville gitt tilnærmet uendret resultat som før kabelbyttet. Og da er det ikke der jeg vil legge mye tid og penger.

Apropos fader Ohm og loven hans: Det er responsen mot en kompleks last (som f eks en høyttaler med delefilter) som er interessant. Hvis lasten er en rent resistiv 8-ohms effektmotstand skjer det ingen ting av betydning. Personlig lytter jeg sjelden til effektmotstander.

Edit: Du har nok mye rett om motivasjonen for debattantene i sånne tråder som dette. For min del synes jeg det ville vært litt dumt om folk gikk hen og brukte titusenvis av kroner (eller mer!) på kabler i et forholdsvis rimelig anlegg, i den tro at det var den mest kosteffektive oppgraderingen de kunne gjøre eller at det var nødvendig å bruke så mye penger på dette. Overhypet markedsføring som fører til at nybegynnere gjør nettopp sånt tror jeg denne hobbyen taper på i lengden.
 
R

RoDa

Gjest
asbjbo skrev:
Edit: Du har nok mye rett om motivasjonen for debattantene i sånne tråder som dette. For min del synes jeg det ville vært litt dumt om folk gikk hen og brukte titusenvis av kroner (eller mer!) på kabler i et forholdsvis rimelig anlegg, i den tro at det var den mest kosteffektive oppgraderingen de kunne gjøre eller at det var nødvendig å bruke så mye penger på dette. Overhypet markedsføring som fører til at nybegynnere gjør nettopp sånt tror jeg denne hobbyen taper på i lengden.
Enig!

Min "frykt" går på at sånne som han karen som løfta på monoblokka si og kjærringa skrek fra kjøkkenet hva han nå hadde gjort med lyden, blir skremt fra å tro på det fordi noen med Ohms lov i hånd forteller at det er tull. Bare prøv på nytt med abx og hør om det virkelig er forskjell....


;)

R

I beste mening og med litt humor. Det er jo juletid og verden er herlig. :)
 

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Innlegg
2.436
Antall liker
11
Sletta tre innlegg for brudd på regel nr. 1. Hold dere seriøse.

Mbare - moderator
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Her kommer vel 10 % regelen til sin rett igjen!

Det er direkte "unødvendig" å innvestere for dyre/gode kabler i et billig anlegg. Dette kan faktisk gjøre lyden ennå dårligere, eller avsløre hvor dårlig de andre komponentene i utgangspunktet er!
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.429
Antall liker
35.214
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
RoDa skrev:
Min "frykt" går på at sånne som han karen som løfta på monoblokka si og kjærringa skrek fra kjøkkenet hva han nå hadde gjort med lyden, blir skremt fra å tro på det fordi noen med Ohms lov i hånd forteller at det er tull. Bare prøv på nytt med abx og hør om det virkelig er forskjell....


;)

R

I beste mening og med litt humor. Det er jo juletid og verden er herlig. :)
Sånt tåler vi i den søte juletid. Ellers også, for den del. :)

Tweakeri ser ut til å være grunnleggende systemavhengig, i den forstand at en bestemt endring som ga gode resultater i et anlegg kan vise seg å ikke gjøre noen forskjell i et annet anlegg. Mekaniske vibrasjoner er noe annet i et gammelt trehus enn i en betongkjeller på fjellgrunn. Ulikheter i kabelparametre er noe annet i et passivt oppsett med reaktive delefiltere og lastfølsomme effektforsterkere enn i et aktivt oppsett med impedansuavhengige effektforsterkere. En tweak som dytter ett eller annet frekvensavvik eller forvrengningsfenomen under en hørbarhetsterskel er noe annet enn et tweak som angriper noe som er mer enn godt nok fra før. Kort sagt, your mileage may vary.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.992
Antall liker
6.214
roesok skrev:
Har du lest omtaler som dette? Jada, nesten alle kabler får omtale og tester opp i skyene. Det virker jo som om akkurat den kabelen gjør at hele anlegget, for ikke å si musikken, åpenbarer seg og fremstår i all sin velde. Men det er da et paradoks når nesten alle kabler omtales som f.eks. "denne kabelen har kvaliteter som vanligvis koster det dobbelte" eller "til denne prisen er dette et kupp, tilsvarende oppgradering av lyden må du som oftest betale det flerdobbelte for" osv.


Greit om en og annen kabel får litt ekstra skryt, men må alle være så fantastisk..? Hadde kanske vært mer realt å skrive "jo, det er en dyr kabel og det er marginale forskjeller på denne og en som koster mye mindre, men det er da greit å imponere venner med at du har en "xxxxx-kabel" til 3000,- Og så er den jo lekker og fin da. Men om lyden blir så mye bedre, nja ikke så sikker på det...."
Huff, vet ikke skribentene at slikt kan utløse sterk harme hos enkelte lesere?
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
Alt kan sammenlignes: Lada mot Porsche, T-amp mot Krell, lampettledning mot Nordost, bassrefleks mot trykkammer osv osv.

De som kjører rundt i Porsche på norske (vinter) veier er vel blitt lurt trill rundt?

Til syvende og sist bunner det ut i ens egen opplevelse om ens egne kjøp er verdt det eller ikke. Og så kan man jo alltid selge. Det fine er jo at det finnes et bruktmarked og kunder som er villig til å betale penger for en vare som en selv ikke er fornøyd med.
 
Topp Bunn