Kan noen velsigne anlegget mitt, takk?

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.906
Antall liker
8.201
Torget vurderinger
1
Riktig. Dette er ikke kritikk mot noen fra min side, bare en erkjennelse av at det faktisk er slik.

-men, jeg kjenner en Hifi-entusiast som har drevet å reist til en del kirker ol. å konserter, der han besitter opptak fra de samme rommene. Han har en dyp innsikt i hvordan disse rommene lød, og hans arbeid med sine super-Hifi hjemmebygde høyttalere og øvrig oppsett baserte seg på hans gehør, der prosjektet hans er å rekonstruere lyden derfra, basert på innspillinger derfra.


Mvh. Bjørn
 

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Innlegg
2.436
Antall liker
11
Kanskje det kan forstås slik: det er ulike nivåer/modier vi kan forstå og forholde oss til hi-fi på:

1. Spiller det musikk? Tramper jeg takten og er fornøyd med lyden, uavhengig av ulike parametre vi kunne ønsket oss annerledes?
2. Hvordan spiller det mot andre stereoanlegg? Er det noe mitt anlegg gjør som jeg ikke har hørt at andre anlegg gjør? Er det noe andre anlegg gjør som jeg ikke har hørt at mitt gjør?

I forhold til pkt. 1 er jeg strålende fornøyd. I forhold til pkt. 2 er det at jeg driver å "samler" på andre sine anlegg for å skape meg erfaringer som kan bidra til å utvikle anlegget mitt videre - og det er på dette punktet hi-fi som selvstendig hobby kommer inn.

Når det gjelder absolutte referanser har jeg problemer med å se at det er mulig å få til noe endelig der. Sannsynligvis må vi ta til tåls med at min referanse ikke er din referanse og som RolfOzzy er inne på: det er mange veier til Rom og jaggu er det ikke forskjellig Rom vi beveger oss i mot i tillegg.

Jeg leste en spennende artikkel her om dagen som påpekte et poeng jeg syns er viktig: anlegget mitt ønsker jeg ikke at skal homogenisere musikken - det er store forskjeller på innspillingskvalitet (for å si det mildt) og anlegget må klare å gjenspeile dette. Høres "alt" likt ut i f.eks. lydbilde o.l. er det noe potensielt galt ute å går.

Og et annet, relatert, poeng: det er ikke sikkert at det at et annet anlegg får frem detaljer som mitt ikke får fram, gjør at det er bedre - poenget må jo være om anlegget klarer å presentere detaljer o.l. i den sammenhengen de er ment å være i.
 

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Innlegg
2.436
Antall liker
11
musicus skrev:
Mbare skrev:
...men nå har jeg jo insinuert meg godt inn i Østfold Hi-Fi gjengen, så jeg skal invitere meg både hit og dit for å bygge opp erfaringer. :)
Ser ut til å være en usedvanlig hyggelig gjeng og, nesten så man får lyst å være med på noen av treffene deres ;) :D ;D ....

mvh
Det er bare å komme det, vettu. :)
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.652
Antall liker
21.448
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Ang. naturtro "skolerte" kvinnestemmer:
Noen høres ut som sporingsfeil både live og hermetisert, altså helt uten å ha sett snurten av en Deccapickup.
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
Referense? Hva med å lage sine egne referense-opptak?
Tromsø, sa du? Gå ned på Kvaløysia og ta opp bølger som slår mot fjæresteinene, måser som hyler i bakgrunnen, fly som letter fra lufthavna. Finn en god anleggsplass der lastebiler kommer og går og bremser så det hviner og slipper ut trykkluft og ruser motoren og tømmer sand som rutsjer ned fra lasteplanet. Naturlig gjengivelse av alskens kjente lyder vil lyde best mulig også på musikk, jaffal på et gjennomsnitt av innspillinger av akustisk musikk. Man behøver ikke frekventere en konsertsal. Tvert imot, det er ikke sikkert man så ofte blir sittende på en god plass i en god sal.
Ellers er det jo hornmusikk i gatene, organisten som spiller orgel i kjerka, nordlyset som flagrer over himmelen etc, etc ( Dingsen på bildet er tilfeldig valgt, det finnes flere lignende). No
 

Vedlegg

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.906
Antall liker
8.201
Torget vurderinger
1
Jo det kan man gjøre. Jeg er mer opptatt av å lytte på musikk, se film og slikt. Og fortsatt var man ikke der opptaket ble gjort, sammen med Kari Bremnes. Der den egentlige referansen som anlegget mitt settes til å gjengi.

-apropos lyd...dere vet, når man ser på film der det er helikopter som flyr. Som oftest er det den klassiske lyden av Bell UH-1B eller UH-1H (og tildels Bell 214) man får høre lyden til, med sine to rotorblader. De fleste andre helikopter, slik som Sea King, Lynx eller andre helikopter med 3-5 rotorblader og turbinmotor og høres heeeelt annerledes ut...


Mvh. Bjørn
 

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Innlegg
844
Antall liker
1
Man velger bare et anlegg som ingen har testet eller lager ett sjøl.
 
Topp Bunn