Kan noen hjelpe meg å finne denne innspillingen?

OleLyttøye

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.06.2015
Innlegg
555
Antall liker
228
Sted
Bergen
Glenn Gould Explains the Genius of Johann Sebastian Bach (1962) | Open Culture


Denne linken viser til nettsiden Open Culture.
Her er Glenn Gould, i et av sine særegne TV-programmer for Canadisk Broadcasting Corporation, i 1962, i et program der han gir sitt syn på Bachs geni.
Han velger framføringen av denne Bach-kantataen, nr. 54, til programmet.

Jeg har hørt veldig mye av Glenn Gould, men denne her blir jeg helt skjelven av. Etter over 8 minutters monolog begynner musikken. Fantastisk. Er det noen som vet om dette er gitt ut?

Om det ikke er det - jeg oppfordrer hver og en av dere til å høre dette helt magiske stykket.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.238
Antall liker
10.913
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Musikk for evigheten det der.

Det finnes massevis av innspillinger av kantate 54.
Der er det bare å søke og boltre seg feks på youtube og Spotify. Søk på "Bach cantata 54", "BWV 54" eller "Widerstehe doch der Sünde"
Mange forskjellige solister og tolkninger, her kan det ta tid å velge en favoritt.

Det ser ut som denne versjonen med Gould ble utgitt også på LP i sin tid, og på VHS, men ikke på CD
Cantata BWV 54 - Details & Discography Part 1: Complete Recordings

LPen kan i sin tid ha sett slik ut
Gould-C1.jpg


Takk for fin link, forresten.
 
Sist redigert:

OleLyttøye

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.06.2015
Innlegg
555
Antall liker
228
Sted
Bergen
Ja, det finnes mange ulike innspillinger, men Glenn Gould treffer tempoet helt perfekt. Og Russel Oberlin er en fryd å høre.
Tusen takk for tipset, jeg skal se etter denne.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Den der burde være tilgjengelig gjennom landets beste platebar i Møllergata 1, Oslo. Om ikke enkeltstående, så iallefall i boks. Men du har kanskje ikke platespiller?
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.238
Antall liker
10.913
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Innspillingen med Gould er spesiell på flere måter.
Legg merke til at han spiller på et flygel, men det høres ut som cembalo.
Først lurte jeg på om det var juks i produksjonen, med lydspor lagt på fra en annen innspilling. Men sånt stemmer ikke med Glenn Gould, neida.
De kalte det harpsipiano, eller tack piano. Laget spesielt for Gould.
 

Steen

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2005
Innlegg
1.079
Antall liker
1.279
Det må da være Terry Gilliam som har lagt på subtitles/tekst på denne video. Nesten umulig å ta Gould seriøst hvis man begynner å se på teksten. Rett og slett hillarious. Takk for linken. En god tidskolorit er det også.
Steen
 

OleLyttøye

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.06.2015
Innlegg
555
Antall liker
228
Sted
Bergen
Subtitles kan skrus av i Youtube-innstillingene, merk tannhjulet til høyre på play-linja :)
Innspillingen finnes på en kjempeboks av Goulds innspillinger, koster tusenlappen. Har allerede massevis av innspillinger av Gould, så jeg teller litt på det.
1000,- for ett verk er saftig.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
OleLyttøye: Den boksen er verd utlegget for verket aleine. Hent den før den forsvinner!!!
 

Steen

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2005
Innlegg
1.079
Antall liker
1.279
Innspillingen med Gould er spesiell på flere måter.
Legg merke til at han spiller på et flygel, men det høres ut som cembalo.
Først lurte jeg på om det var juks i produksjonen, med lydspor lagt på fra en annen innspilling. Men sånt stemmer ikke med Glenn Gould, neida.
De kalte det harpsipiano, eller tack piano. Laget spesielt for Gould.
Takk til Ottone for info. Dette var helt nytt for meg.

Fra Wikipedia:
In music, the tack piano (sometimes referred to as jangle piano, junk piano, honky-tonk piano or harpsipiano) is a permanently altered version of an ordinary piano, in which tacks or nails are placed on the felt-padded hammers of the instrument at the point where the hammers hit the strings, giving the instrument a tinny, more percussive sound.
Canadian pianist Glenn Gould experimented with a tack piano made especially for his use by Steinway, which he called a "harpsipiano" (a portmanteau of "harpsichord" and "piano").[citation needed] It was intended to recreate (somewhat, at least) the sound of the harpsichord, but unlike a harpsichord, whose strings are plucked instead of struck, it could be readily placed amongst an orchestra and capable of dynamic expression as on a piano. Gould used it in a 1962 television broadcast in which he played Contrapunctus IV from Bach's Art of Fugue. One of the few occasions he conducted was while playing the harpsipiano: he directed Bach's Brandenburg concerto no.5 from the instrument and realized the continuo part of Bach's cantata Widerstehe doch der Sünde, BWV 54, in a 1960s television recording (now to be seen in The Glenn Gould Collection).

Steen
 
Topp Bunn