Kan jeg brokople???

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Kan jeg brokople hvilken som helst stereoforsterker?

Jeg har en dual mono effekforsterker,denne står det ingeting i manualen om den kan brokoples.

Men det det har jeg sett på flere forsterkere,blant annet Doxa at det ikke står noe om brokopling,men alikevel så finnes det personer som påstår at de henter ut 240 watt av disse ved broklopling.

Kan jeg ta pluss fra høyre kanal og minus fra den andre kanalen og få dette til å fungere i praksis?
Eller kommer jeg til å kortslutte forsterkeren hvis jeg prøver?
Er det noen spesielle kretsløp i forsterkeren som avgjør om det er fysisk mulig å brokople?
 
T

theStig

Gjest
Hvis forsterkeren har en ubalansert utgang (noe de fleste har), kan man brokoble, og i teorien firedoble utgangseffekten.

Man må alltid sørge for skikkelig sammenkobling av jordplanet i de to kanalene. I en stereo er dette allerede gjort internt, men på dual mono eller monoblokker er det nok lurt å dra en tykk kabel mellom minus-terminalene på høyttaleruttaket.

Høyttaleren skal ALLTID kobles mellom de to pluss-terminalene.

Dessuten skal den ene kanalen alltid fores med fasevendt signal. Dette er lett hvis du har balansert utgang på preampen.
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
I en stereo er dette allerede gjort internt, men på dual mono eller monoblokker er det nok lurt å dra en tykk kabel mellom minus-terminalene på høyttaleruttaket.

Høyttaleren skal ALLTID kobles mellom de to pluss-terminalene.

Dessuten skal den ene kanalen alltid fores med fasevendt signal. Dette er lett hvis du har balansert utgang på preampen.
Ingen balansert utgang nei....
Men da må jeg lodde om pluss og minus på den ene signalkabelen min,i ene enden da,med andre ord.
 
T

theStig

Gjest
Ingen balansert utgang nei....
Men da må jeg lodde om pluss og minus på den ene signalkabelen min,i ene enden da,med andre ord.
Nei, det går ikke. Du MÅ fore forsterkeren med et balansert signal. Hvis det er balansert inngang på forsterkerne, så kan du koble samme signal til +inngang på den ene, og -inngang på den andre.
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Nei, det går ikke. Du MÅ fore forsterkeren med et balansert signal.
Hvorfor det?

Bilstereo forsterkere har ikke balansert overføring av signalet,men de kan alikevel brokoples.
Og der gjøres det ved å ta pluss fra en kanal og minus fra den andre?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.222
Sted
Østfold
Ja, det er fordi den ene kanalen er fasevendt. Dermed er + på den ene kanalen det samme som minus på den andre kanalen. På forsterkere til hjemmebruk er kanalene i fase.
 
T

theStig

Gjest
Har du ikke balansert ut fra preampen, eller balanserte innganger på effektforsterkerne, er eneste mulighet en fasesplitter av noe slag.
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Ja, det er fordi den ene kanalen er fasevendt. Dermed er + på den ene kanalen det samme som minus på den andre kanalen. På forsterkere til hjemmebruk er kanalene i fase.

Dette forstår jeg ikke.
Doxa er ikke en balansert forsterker,hvordan kan den brokoples da?

Signal fra høyre signalkabel splittes i 2 og deretter byttes det om på pluss og minus på den ene splitteren.
Da får de samme signal,og er fasevendt på den ene kanalen.
Vil det virke nå da?
 
T

theStig

Gjest
Dette forstår jeg ikke.
Doxa er ikke en balansert forsterker,hvordan kan den brokoples da?

Signal fra høyre signalkabel splittes i 2 og deretter byttes det om på pluss og minus på den ene splitteren.
Da får de samme signal,og er fasevendt på den ene kanalen.
Vil det virke nå da?
Ja, da vil det virke. Med en fasesplitter altså.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Før man tråkker til med denne brokoblingen, så må man også huske at man får en forsterker som takler lave impedanser dårligere enn den opprinnelige forsterkeren.

Jeg har egentlig ikke skjønt hvorfor man på død og liv skal drive med denne brokoblingen. Bytt heller til en effektforsterker som har nok effekt og som klarer å levere selv i vanskelige laster impedansmessig.
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Ok,da må jeg ha tak i 2 fasesplittere,en til hver stereoforsterker.
Jeg må kortslutte mellom minus terminalene med en solid kabel for god jording,og bare bruke plussterminalene fra hver kanal.

Siden forsterkerene er oppgitt til 220 watt i 4 ohm så kan jeg forvente en effekt på 440 watt brokoplet,med en last på 8 ohm.

Da må jeg finne ut hva laveste impendanse er på mine Respons Baby Grand,for å se at jeg ikke knekker forsterkerene med for lave laster.

Det skal bli morsomt å se hva disse baby`ene kan prestere med så mye effekt. ;D
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Før man tråkker til med denne brokoblingen, så må man også huske at man får en forsterker som takler lave impedanser dårligere enn den opprinnelige forsterkeren.

Jeg har egentlig ikke skjønt hvorfor man på død og liv skal drive med denne brokoblingen.  Bytt heller til en effektforsterker som har nok effekt og som klarer å levere selv i vanskelige laster impedansmessig.
Det er jo nettopp for å prøve ut hvordan høytalerene
lyder med mye mer effekt!

Forsterkerene mine takler 2,7 ohm uten problemer,det finnes ikke pusteproblemer på en slik last.
Så brokoplet bør de takle 5,4 ohm uten problemer.
 

Hurra_mann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Innlegg
427
Antall liker
212
En stereoforsterker kan brokobles til en større mono-forsterker HVIS minus på høyttalerutgangene er jord for begge kanaler. Kjenner bla. a. til noen NAD forsterkere som ikke er slik for å jukse til seg noen ekstra NAD-watt...

For å brokoble mater du venstre og høyre kanal med samme signal, den ene i motfase. Har du tilgang på et balansert signal er dette enkelt, ellers må man kline til med noen få komponenter for å invertere inngangssignalet til den ene kanalen.
 
Topp Bunn