Kan en rørforsterker settes på uten rør montert?

lassemann

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.05.2007
Innlegg
2.941
Antall liker
4.574
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Hei!

Får ha meg unskyldt for et mulig dumt spørsmål, men skal måle litt i en eldre forsterker og lurte på om dette kunne gjøres uten at rørene er montert og om forsterkeren på noen måte kan ta skade?

mvh
lassemann
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.400
Antall liker
184
Normalt ikke, men høyspenningen kan bli i høyeste laget for ladelyttene når utgangsrørene ikke står i. Dersom du har rørlikeretter vil du derimot ikke få høyspenning frem til utgangsrørene når rørlikeretteren er ute.
Dersom du har en Variac "liggende å slenge" er dette den beste måten å starte en forsterker på. Spesielt dersom den ikke har vært i bruk på en stund og elektrolyttene har stått uten spenning. VH. Bernt
 

lassemann

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.05.2007
Innlegg
2.941
Antall liker
4.574
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Dessverre har jeg ikke en Variac liggende. Har fått målt alle smårørene, men testeren min har ikke muligheten til 6336 utgangsrøra, om da den ikke har en stebror da, men det har jeg ikke funnet ut av ennå. . Har førsøkt å starte den opp, men ikke noe liv :-\

Tips til hvordan jeg skal fortsette feilsøket?

Uttørrede ladelytter - vil de føre til en slik reaksjon?

mvh
lassemann
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.400
Antall liker
184
Tørkede elektrolytter virker ofte som små bomber.
Du merker fort om de feiler.
Er dette en OTL forsterker?
VH. Bernt
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Hva er problemet da?
Hvis du ikke har Variac (et must hvis du fixer ting og ikke er sikker på om alt er OK), kan du sette en 60-100W glødelampe i serie med nettet. Hvis den lyser fullt, kan det være et problem. Du får i hvert fall redusert spenningen inn og kan måle uten at det sier pang.
 

lassemann

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.05.2007
Innlegg
2.941
Antall liker
4.574
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
1
BerntJ: Nei, ikke en OTL forsterker, men en 70-talls Luxman MQ 80. Kan rett og slett virke som at trafo på inngang får strøm inn, men ingenting videre. Sikkert et brudd på primærspolen (om jeg uttaler meg rett). Er ikke fagmann så dere får ta svara som de kommer ;)

Audiomix: Skjønner tegninga angående skumle inntørka kondensatorer. Skal lage meg ei slik lampe du beskriver. Forsterkeren har sikkert ikke vært i drift de siste 15-20 åra, så jeg skal ta mine forhåndsregler. Får si takk for råd og for at jeg lærte noe nytt i dag også :) Flaks at ikke disse gamle kondisene ikke fikk ladestrøm i kveld..

En annen ting er at forsterkeren har to strømforskyninger, en for inngang og en for effekt med hvert sitt ladelyttbatteri.. Ingenting gir utslag. Smårøra er målt og i topp stand.

mvh
lassemann
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Artige ting du får tak i, må jeg si! :)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Hvis du ikke har skjema, bør du skaffe dette først. Da slipper du å lete i blinde.
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.400
Antall liker
184
http://www.hifi-manuals.com/Download/Luxman/MQ-80-schematic

Disse sier de har skjema.

Nei, om det er dødt ut fra power trafoen kan primærviklingen ha tatt kvelden. Da må trafoen byttes. Ville nok byttet elektrolyttene om du får liv i forsterkeren. Den var vel laget i midten av 70 tallet.

Sjekk om det er kontakt i switchen for 110/220 Volt om den er på denne forsterkeren.

VH. Bernt
 

lassemann

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.05.2007
Innlegg
2.941
Antall liker
4.574
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Hei!

Takker for tips om skjema, lastet ned og lagret, men ser at det tydligvis har vært et utgangsrørbytte underveis her??

Uansett et lite gjennombrudd i kveld. Denne forsterkeren starter ikke opp dersom ikke gitteret/lokket på toppen er montert. En liten kontakt må trykkes ned via en liten bolt i gitteret som trykker ned en bryter inne i forsterkeren. Får unnskylde meg, men denne pateteten var ny for meg ::) Etter Audiomix tipset med lyspære i serie starter jeg opp forsterkeren og det gikk fint. Flere ganger gjør jeg dette og den virker tilsynelatende fint. Jeg setter den opp i anlegget mitt og finner at venstre kanal er død. Siden det kun er ett rør pr. kanal bytter jeg om på rørene og det er tydeligvis ikke røret, men noe i kanalen som gjør at røret ikke gløder opp..

Noen tips her? Gløding defekt?

mvh
lassemann
 

Vedlegg

N

nysjerrigper

Gjest
beslektet spørsmål:
man vet at rørforsterkere ikke kan være påslått uten høyttalere koblet til.
bla. audiofoni nevnte at en mingda måtte likevel ha motstand på utgangene når svitsjbryter stod på pre-amp istedenfor integrert
???
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.496
Antall liker
267
lassemann skrev:
Siden det kun er ett rør pr. kanal bytter jeg om på rørene og det er tydeligvis ikke røret, men noe i kanalen som gjør at røret ikke gløder opp..
Det skjemaet du linker til inneholder da vitterlig flere rør?

Mvh
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
lassemann skrev:
Denne forsterkeren starter ikke opp dersom ikke gitteret/lokket på toppen er montert. En liten kontakt må trykkes ned via en liten bolt i gitteret som trykker ned en bryter inne i forsterkeren. Får unnskylde meg, men denne pateteten var ny for meg ::)
På slike "små" forsterkere er slike brytere mer til plunder enn nytte. Ved spenninger på flere tusen volt og effekter på kW, kan det være på sin plass med slik sikring.
De kalles litt forskjellig:
Safety switch, Interlock switch, etc.
 

lassemann

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.05.2007
Innlegg
2.941
Antall liker
4.574
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
1
nysjerrigper skrev:
beslektet spørsmål:
man vet at rørforsterkere ikke kan være påslått uten høyttalere koblet til.
bla. audiofoni nevnte at en mingda måtte likevel ha motstand på utgangene når svitsjbryter stod på pre-amp istedenfor integrert
???
Selvfølgelig er jeg helt enig :) Rørforsterkere med trafo på utgangen skal ha motstand når den er slått på, om ikke kan trafoen ta skade.. Men et kort øyeblikk går som regel bra ;)

mvh
lassemann
 

lassemann

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.05.2007
Innlegg
2.941
Antall liker
4.574
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Delle skrev:
lassemann skrev:
Siden det kun er ett rør pr. kanal bytter jeg om på rørene og det er tydeligvis ikke røret, men noe i kanalen som gjør at røret ikke gløder opp..
Det skjemaet du linker til inneholder da vitterlig flere rør?

Mvh
Rørtypen 6336A er slik jeg forstår det, en dobbeltpentode, altså to rør i ett. Akkuratt som vi kjenner i en rekke av de kjente smårøra. Kanskje det er en forklaring :)

Uansett mangler glødespenningen til venstre kanal, så det blir neste greie å finne ut av.

mvh
lassemann
 
Topp Bunn