Forsterkere Kan dette ha gått bra?

R

Roysen

Gjest
Jeg har en Trafomatic Audio Experience 3000 power conditioner. Min er spesiallaget med en bryter på fronten som gjør at man kan velge mellom 230V og 100V spenning på uttakene på baksiden. Dette ble laget slik på min forespørsel fordi den skal benyttes sammen med min Lyra Connoisseur 3.0 forforsterker fra Japan som opererer på 100V. Samtidig ønsket jeg å kunne å muligheten til benytte den med annet utstyr som er laget for norske forhold senere.

Dessverre sitter spenningsbryteren for å velge mellom 230V og 100V midt på fronten uten noe beskyttende deksel foran og det er mulig å switche mellom 100V og 230V mens den står på.

Jeg har alltid anlegget stående på i standby modus. I går skjedde selvsagt det katastrofale at min samboer dultet bort i bryteren for å bytte spenning når hun støvsuget. Jeg merket ikke dette før flere timer etterpå når det ikke var liv i forforsterkeren. Jeg har nå undersøkt strømforsyningene og de lukter ikke svidd samtidig som sikringene har gått.

Kan jeg være så heldig at sikringene har reddet produktet og at dette har gått bra? Samtidig undres jeg over at sikringene inne i et 100V produkt er 250V 3,15A.

Mvh
Roysen
 
Sist redigert:

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Innlegg
630
Antall liker
26
Sted
Bergen
Sansynligvis har sikringen reddet produktet ditt. Med 230volt vil strømtrekket i denne klasse A konstruksjonen omgående bli så høyt at sikringen ryker før noen komponenter vil bli skadet av varme (svidd).

Sikringer dimensjoneres etter strømstyrken(A), hvor mange volt det står på den er uten betydning. Så 3,5A er nok riktig, da vil du i så fall kunne benytte 350 watt før den ryker.

Sett power Conditioneren din tilbake på 100v og prøv. Om sikringen omgående ryker igjen er noe brent, men jeg er ganske sikker på at den vil fungere som før.

Samleren
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Stusser litt her, av ren nysgjerrighet:

Er Lyra Connoisseur 3.0 en "klasse A konstruksjon"? Det er vel snakk om en for-forsterker her, og den klassifiseres vel ikke på en slik måte? Ei heller er det vel snakk om effektforbruk på rundt regnet 350W i en sådan??
Høres merkelig ut, i mine ører.

Ellers må jeg si meg enig i utsagnene mht strømtrekket ved en dobling av spenningen. Om forforsterkeren / strømforsyningen i denne, virkelig er dimensjonert for en makseffekt på 350W, så vil en dobling av spenningen nær sagt garantere et sikringsbrudd.
Spørsmålet er allikevel om komponentene i forforsterkeren har tålt den kortvarige spenningsøkningen de nødvendigvis har blitt utsatt for, før sikringen(e) ryker?
Dette kunne jo vært interessant å få høre noe mer om, Roysen.
--
Btw; Hvor ble det av tråden "Roysens rede del 2"??
 
Sist redigert:
R

Roysen

Gjest
Dette er ingen vanlig forforsterker. Den har to svære eksterne mono strømforsyninger. De blir like varme som en effektforsterker. Jeg har ingen problemer med å tro at de kan ha en effektbruk på 350W peak. Om de kan klassifiseres som klasse A etc. har jeg ingen anelse om, men det er vel detaljer som ikke er så interessant for denne saken?

Jeg fikk ikke tak i sikringer av korrekt type på Claes Ohlsson, så jeg måtte bestille fra USA. De har derfor ikke ankommet ennå og jeg har derfor heller ikke fått sjekket om skaden har forplantet seg inn i apparatet eller om sikringen har beskyttet innholdet.

Roysens rede og Roysens rede 2 er slettet etter ønske fra meg basert på personlige årsaker.

Mvh
Roysen
 
Sist redigert:

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Innlegg
630
Antall liker
26
Sted
Bergen
Alle transistoriserte forforsterkere jeg kjenner til kjører klasse A. Årsaken til at jeg nevner dette er at en slik konstruksjon har et like stort strømtrekk ved tomgang som ved full utstyring. Forforsterkeren vil således trekke nominert effekt og strøm for fullt uansett stilling på volumknappen. Klasse A gir bedre lyd, men det større strømtrekket gjør dette mer uaktuelt i effektforsterkere(sluttrinn) enn det er i forforsterkere der mye mindre signal ikke utgjør et varmeproblem eller ønske om effekt. DVS at feil ved spenningen som her, vil utløse sikringen selv om volumet var helt nedskrudd.
350W er hva som kan tappes gjennom en 3,5A sikring ved 100volt, ved 230volt er dette 805W dvs at det er levert mer enn 805W til forforsterkeren før sikringen røk. Avgjørende her er tid relatert til varmeutvikling i kretsløpene i forsterkeren. Forforsterkeren trekker nok mindre enn 350W i normal drift.

mvh
Samleren
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Tydeligvis ingen vanlig forforsterker nei!
Jeg bare stusset litt over "klasse A"-betegnelsen, og var derfor litt nyskjerrig på det. Men som du sier - dette er ikke interessant for saken.

3,5A sikringer ser ut til å være en litt "vanskelig" størrelse? Skummet for moro skyld gjennom sortimentet hos ELFA, men fant ingen i den verdien.

Ellers takk for info omkring tråden(e) som er blitt borte.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Jeg fikk ikke tak i sikringer av korrekt type på Claes Ohlsson, så jeg måtte bestille fra USA. De har derfor ikke ankommet ennå og jeg har derfor heller ikke fått sjekket om det skaden har forplantet seg inn i apparatet eller om sikringen har beskyttet innholdet.

Mvh
Roysen
Er det 32mm sikringer du trenger? Slike som ofte benyttes i amerikansk utstyr. I motsetning til våre som er 20mm.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.900
Antall liker
13.156
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
3,15A holder vel for testformål?
mvh
Leif
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.900
Antall liker
13.156
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
kanskje litt sent, men det finnes vippebrytere med sperrer og tom lås, nettopp for å unngå slike ulykker
mvh
Leif
 
R

Roysen

Gjest
Jeg fikk ikke tak i sikringer av korrekt type på Claes Ohlsson, så jeg måtte bestille fra USA. De har derfor ikke ankommet ennå og jeg har derfor heller ikke fått sjekket om det skaden har forplantet seg inn i apparatet eller om sikringen har beskyttet innholdet.

Mvh
Roysen
Er det 32mm sikringer du trenger? Slike som ofte benyttes i amerikansk utstyr. I motsetning til våre som er 20mm.
Ja, jeg skrev feil lenger opp i tråden. Det er 250V 3,15A 32mm.
 
Sist redigert:

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Jeg fikk ikke tak i sikringer av korrekt type på Claes Ohlsson, så jeg måtte bestille fra USA. De har derfor ikke ankommet ennå og jeg har derfor heller ikke fått sjekket om det skaden har forplantet seg inn i apparatet eller om sikringen har beskyttet innholdet.

Mvh
Roysen
Er det 32mm sikringer du trenger? Slike som ofte benyttes i amerikansk utstyr. I motsetning til våre som er 20mm.
Ja, jeg skrev feil lenger opp i tråden. Det er 250V 3,15A 32mm.
Jeg har 3A og 4A i den utførelsen.
USA er mange bekker unna.
Elfa har alle slags sikringer.
Og jeg har en god del:)
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.031
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
Dansk? Kvikk fungerer også ;)
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.079
Antall liker
6.491
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
hadde en forsterker som brukte samme sikringer. Bestilte på den elektrobutikken som ligger i storgata vis a vis meierigården i storgata på Jessheim. Mener også at de bestilte inn en eske til den gangen. Noen år siden da, men man kan jo ha flaks?
 
R

Roysen

Gjest
Hei, Hans.

Beklager sent svar her. Sikringene ble sendt med Fedex Express (flyfrakt 1-2 dager), så de er her i morgen. Ellers mange takk for tilbudet. Jeg sjekket også sidene til Elfa, men fant de ikke der.

Mvh
Roysen
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
flink eller treg?
mvh
Leif
Rask.
Hvis sikringene sitter i nettet (230V eller 100V som du har), skal de være TREGE / SLOW BLOW. Ellers må de overdimensjoneres med en romslig faktor. Da vil de ikke lenger ha tilsiktet funksjon som å åpne seg ved overbelastning.
Jeg er rimelig sikker på at forsterkeren har overlevd så lenge sikringen har blåst.
Mens jeg er inne her...............
Forforsterkere er nesten alltid klasse A. Kjenner til noen som har push pull driver, men kan godt være klasse A de også.
Uansett trekker en forforsterker lite effekt. Den skal ikke levere mer enn noen få mW. I spesielle tilfeller opp mot 100mW.
Hvis en forforsterker blir veldig varm eller er dimensjonert til flere hundre watt, er det noe annet som brenner opp all effekten.
Spesiell strømforsyning med mange shunt regulatorer er det jeg kommer på.
 
R

Roysen

Gjest
Hei,

Det virker som ingen skade har skjedd. Sikringene skal være av type "slow blow", men jeg bestilte raske HiFi Tuning sølv/keramiske sikringer. De ankom i går og etter installasjon har det ikke vært noen problemer av noen slag.

Mvh
Roysen
 
Sist redigert:

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Hei,

Det virker som ingen skade har skjedd. Sikringene skal være av type "slow blow", men jeg bestilte raske HiFi Tuning sølv/keramiske sikringer. De ankom i går og etter installasjon har det ikke vært noen problemer av noen slag.

Mvh
Roysen
Dette er basic Roysen: Slow Blow i nettet. Der kan det ofte vær høye peak strømmer.
Sølv er "jåleri" hvis det brukes bevissit i annonsen.
Tror faktisk det er sølvtråd i alle sikringer. Også de som koster et par kroner.
 
R

Roysen

Gjest
Dette har du sikkert helt rett i Hans. De raske sikringene har dog fungert prikkfritt i snart en uke. Sikringene ble valgt fordi de var de eneste jeg fant med det jeg trodde var riktig spesifikasjoner og størrelse på bestillingstidspunktet som kunne leveres neste dag. Det var først senere du og produsenten gjorde meg oppmerksom på at det skulle være trege sikringer. At de bestilte sikringene er laget av sølv og keramikk var underordnet. Jeg nevnte det her fordi disse sikringene av enkelte anbefales som et lydforbedrende tweak. Trege sikringer av standard type har også ankommet og ligger i reserve.

Mvh
Roysen
 
Sist redigert:
Topp Bunn