Bil, båt og motorsykkel Kan dette bli et godt alternativ ifht fremtidens drivstoffbehov?

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.321
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
https://www.tu.no/artikler/skal-suge-co2-fra-lufta-for-a-lage-klimavennlig-diesel-pa-heroya/397882

Virker jo som om det er et godt alternativ ifht dagens bensin og diesel.
Og det kunne jo vært interessant å se totalregnskapet mtp miljøvennlighet, dersom man hadde sammenliknet dieselbiler som kjører på denne klimadieselen med elbiler. Sistnevnte forurenser mindre i daglig drift, men som en kar sa; de sliter mer på veidekket, all den tid de faktisk veier mer enn de ville gjort om de kjørte på fossilt brensel. Og så har man jo ikke engang tatt med i betraktningen forurensningsgraden som er en realitet ifbm produksjon av batteriene.....

mvh
Proffen

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.437
Torget vurderinger
1
Spanande, men halve frågan er energieffektiviteten for hele syklusen på det drivstoffet. Jeg kan se for meg at det er et lite stykke fram før den er helt god.

mvh
KJ

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.321
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Spanande, men halve frågan er energieffektiviteten for hele syklusen på det drivstoffet. Jeg kan se for meg at det er et lite stykke fram før den er helt god.

mvh
KJ
Godt mulig, men å produsere den i Norge, ved hjelp av vannkraft, bør jo være noe av det grønneste OG rimeligste.
Blir ikke helt det samme å skulle produsere den ved hjelp av kullkraft i sentral-Europa....

mvh
Proffen

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4

mvh
KJ
Godt mulig, men å produsere den i Norge, ved hjelp av vannkraft, bør jo være noe av det grønneste OG rimeligste.
Blir ikke helt det samme å skulle produsere den ved hjelp av kullkraft i sentral-Europa....

mvh
Proffen
Nå er jo vi en del av Europa så vannkraft som ikke blir brukt her erstatter mindre miljøvennlig kraft i Europa.

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Antall liker
3.451
Torget vurderinger
1
Kan ikke skjønne annet enn at det må være mye mer energieffektivt å bruke elektrisiteten til noe nyttig direkte i stedet for å gå omveien om kunstig diesel. Som altså skal brukes i en forbrenningsmotor med lav effektivitet og mye spillvarme. Så hvor langt kan en kWh flytte bilen enten på strøm direkte eller via denne klimanøytrale dieselen? Vi hvert vel hvem som kommer lengst, men hvor stor er forskjellen? Det må vi få vite. Dyrking av rapsolje er hvert fall håpløst mye dårligere enn samme areal brukt på solceller og elbil.

Det vil kun være CO2-nøytralt så lenge både produksjon og distribusjon av denne dieselen skjer med elektrisk basert drivstoff. Og det vil ikke kunne brukes til å redusere CO2-innholdet i atmosfæren, CO2en frigjøres igjen ved forbrenning. Så noe klimaredder er dette ikke. Men regner med at deler av næringslivet vil gripe tak i dette og og bruke argumentasjonen i grønnvasking av øvrig fossil virksomhet. Litt som Toyota som har hybridbiler som lades mens du kjører.....høres fint ut, ikke sant?

Topp Bunn