Kan det være støy fra rørene?

eih

Medlem
Ble medlem
02.07.2011
Innlegg
44
Antall liker
3
Hei! Lurer på om noen av dere kan hjelpe meg med en liten sak jeg lurer på: I går la jeg merke til en svak "susing" i høyttalerene mine, og jeg lurer på om det kan komme fra 12ax7 rørene som sitter i fortrinnet på forsterkeren? Lyden er ikke merkbar før jeg legger øret ca. 50 cm fra høyttalerene, og er overhodet ikke merkbar selv på lavt lydnivå når jeg lytter til musikk. Lyden er tilstede uten at jeg kjører noe signal inn, og er den samme fra alle linjeinnganger. Forsterkeren er en Vincent SV-226MKII som jeg kjøpte i fjor og er utrolig godt fornøyd med. Denne har 3 stk 12ax7 i fortrinnet, effekttrinnet er kun transistor. Rørene som sitter i nå er Mullard reissue ECC83. Som sagt, det er ikke sjenerende på noen måte ved musikkavspilling, men jeg lurer selvfølgelig på om dette er vanlig/normalt. Jeg har både Golden Dragon Trustworthy, Sovtek og Philips rør jeg kan bytte med for å høre etter forskjeller, men jeg tenkte jeg skulle høre med dere først. Nå er jeg som dere sikkert forstår ikke noen ekspert på rør, så jeg blir kjempeglad om noen kan gi meg en fornuftig tilbakemelding. Mvh Eirik
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.412
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
eih skrev:
Hei! Lurer på om noen av dere kan hjelpe meg med en liten sak jeg lurer på: I går la jeg merke til en svak "susing" i høyttalerene mine, og jeg lurer på om det kan komme fra 12ax7 rørene som sitter i fortrinnet på forsterkeren? Lyden er ikke merkbar før jeg legger øret ca. 50 cm fra høyttalerene, og er overhodet ikke merkbar selv på lavt lydnivå når jeg lytter til musikk. Lyden er tilstede uten at jeg kjører noe signal inn, og er den samme fra alle linjeinnganger. Forsterkeren er en Vincent SV-226MKII som jeg kjøpte i fjor og er utrolig godt fornøyd med. Denne har 3 stk 12ax7 i fortrinnet, effekttrinnet er kun transistor. Rørene som sitter i nå er Mullard reissue ECC83. Som sagt, det er ikke sjenerende på noen måte ved musikkavspilling, men jeg lurer selvfølgelig på om dette er vanlig/normalt. Jeg har både Golden Dragon Trustworthy, Sovtek og Philips rør jeg kan bytte med for å høre etter forskjeller, men jeg tenkte jeg skulle høre med dere først. Nå er jeg som dere sikkert forstår ikke noen ekspert på rør, så jeg blir kjempeglad om noen kan gi meg en fornuftig tilbakemelding. Mvh Eirik
Ja, det kan godt suse fra rør i pre. Det har jeg opplevd selv med NOS rør.
Har du ikke noen andre rør du kan prøve ut?
 

eih

Medlem
Ble medlem
02.07.2011
Innlegg
44
Antall liker
3
Hei. Jo, jeg har det. Men jeg tenkte som sagt at jeg skulle høre her først. Jeg har så mye koblet til, og jeg kjente ikke at jeg hadde lyst til å åpne forsterkeren nå i kveld.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.102
Antall liker
4.945
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Bytt ut "Mullard" rørene. Sikkert ingen stor jobb. Det kan ikke gå galt.
 

eih

Medlem
Ble medlem
02.07.2011
Innlegg
44
Antall liker
3
Klarte ikke å la være. Har prøvd både Golden Dragon, Sovtek og Philips nå. Kan ikke si at jeg hører noen forskjell. Mulig at det var en "tat" lavere med Sovtek. Susingen er altså konstant, og påvirkes ikke når jeg skrur på volumkontrollen. Som sagt er det altså en svært lav susing, og den er den samme på alle linjeinngangene selv der ingen lydkilder er koblet på. Kan det være noe annet?
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.400
Antall liker
184
Yup. Støy fra likeretterdiodene. VH. Bernt
 

eih

Medlem
Ble medlem
02.07.2011
Innlegg
44
Antall liker
3
BerntJ skrev:
Yup. Støy fra likeretterdiodene. VH. Bernt
Hei igjen, Er ikke sikker på hva du mener her. Støy fra likeretterdiodene, vil det si at det er fra rørene eller er det noe annet? Er det i såfall en feil?
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.412
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
eih skrev:
BerntJ skrev:
Yup. Støy fra likeretterdiodene. VH. Bernt
Hei igjen, Er ikke sikker på hva du mener her. Støy fra likeretterdiodene, vil det si at det er fra rørene eller er det noe annet? Er det i såfall en feil?
Likeretterdiode er ikke rør.
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.412
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
eih skrev:
BerntJ skrev:
Yup. Støy fra likeretterdiodene. VH. Bernt
Hei igjen, Er ikke sikker på hva du mener her. Støy fra likeretterdiodene, vil det si at det er fra rørene eller er det noe annet? Er det i såfall en feil?
Om du har lettdrevne høyttalere så skal det ikke så mye til før det suser.
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.400
Antall liker
184
"Hei igjen, Er ikke sikker på hva du mener her. Støy fra likeretterdiodene, vil det si at det er fra rørene eller er det noe annet? Er det i såfall en feil?"

Ikke egentlig en feil, men det er opp til fabrikant å velge hvor mye arbeide han skal legge i å fjerne denne støyen. Etter power transformatoren står det likeretterdioder som gjør vekselspenningen fra lysnettet om til likespenning til forsterkeren.
Kort sagt vil alle normale likeretterdioder gi en høyfrekvent støypuls idet den stopper å lede strøm. Det ligger en liten ladning igjen i diodesjiktet som ikke blir borte, men ofte blir en støypuls som er lett å se på et oscilloskop om du måler på utgangen på forsterkeren. I motsetning til den lavfrekvente brummen er denne støyen mye mer fremtredende. Gjerne 5 - 10 mV.

Lavstøydioder og choker hjelper godt mot dette.

VH. Bernt
 

eih

Medlem
Ble medlem
02.07.2011
Innlegg
44
Antall liker
3
Hei ! Ok, takk for svar. Jeg er ikke sikker på at jeg skjønner dette, men jeg kan si så mye som at jeg fjernet alle tre rørene fra forsterkeren, og slo den på igjen og da var det helt tyst. Hmm, forstå det den som kan. Om susingen er fra effektdelen av forsterkeren (som jeg forstod på svaret ditt), ville ikke da denne lyden også ha vært tilstede også uten rørene i fortrinnet?
 

eih

Medlem
Ble medlem
02.07.2011
Innlegg
44
Antall liker
3
Forsterkeren er integrert. 3 stk 12ax7 rør i fortrinnet. Effektdelen er kun transistor.
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.400
Antall liker
184
Virker som støyen kommer fra preamp delen da.
Rør støyer som regel mer enn transistorer. VH. Bernt
 

eih

Medlem
Ble medlem
02.07.2011
Innlegg
44
Antall liker
3
Ja, når det er helt stille i rommet må jeg som sagt med øret ca. 50 cm mot høyttaleren før jeg i det hele tatt hører noe. Jeg lurte bare på om dette er vanlig, eller om at jeg skulle få den på service for dette. Dumt å levere forsterkeren til service dersom dette er helt normalt. Jeg kan jo ingenting om dette med rør... mvh Eirik
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Det er vel ikke unormalt.
Og er det ikke plagsomt så er det jo ikke noe å tenke på, eller ?

/jan
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.412
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
eih skrev:
Ja, når det er helt stille i rommet må jeg som sagt med øret ca. 50 cm mot høyttaleren før jeg i det hele tatt hører noe. Jeg lurte bare på om dette er vanlig, eller om at jeg skulle få den på service for dette. Dumt å levere forsterkeren til service dersom dette er helt normalt. Jeg kan jo ingenting om dette med rør... mvh Eirik
Om ikke plagsomt; ingenting å bry seg om. ;)
Om plagsomt; kjøp deg rør herfra: http://www.tubeampdoctor.com/de/sho...3_TAD_Premium_Selected_7025_12AX7WA_E83CC_391
Tyste som graven!
 

eih

Medlem
Ble medlem
02.07.2011
Innlegg
44
Antall liker
3
Takk skal dere ha for svar. Beroligende å vite at dette ikke er noe feil. Kanskje jeg likevel skulle prøve de rørene du anbefaler.
 

eih

Medlem
Ble medlem
02.07.2011
Innlegg
44
Antall liker
3
Hei igjen! Jeg vil gjerne fortelle hva som hendte videre i dag med den lille suselyden som nærmest ble en liten besettelse for meg, hehe: Her skal det gjennomtestes, tenkte jeg. I kjellerstua har jeg en Krell S-300i stående koblet til et par B&W. Jeg gikk ned og slo den på - samme lille suselyden herfra, om ikke enda litt mer. Jeg koblet Krell'en ut i kjellerstua, tok den opp i stua, og koblet den til Tannoy'ene som står her - samme susing. Så tok jeg turen ned i kjellerboden der jeg har min gamle integrerte to-kanals Yamaha AX-492 stående nedpakket. Jeg tok den opp i stua og koblet til Tannoy'ene. Satte på litt musikk for å sjekke at den fungerte, stoppet cd'en og guess what; Ikke en eneste mikro suselyd er å høre!!! Hva betyr dette da, folkens? Er det mer byggekvalitet i en billig Yamaha kjøpt på Elkjøp i 1999, enn i så og si nye Vincent og Krell? Felles for de to sistnevnte er at de er bygd i Kina. Og der har vi kanskje årsaken? Jeg har i hvert fall slått meg til ro med at det ikke er noe feil med Vincent'en og det var jo det dette egentlig handlet om. Mvh Eirik
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.400
Antall liker
184
" Er det mer byggekvalitet i en billig Yamaha kjøpt på Elkjøp i 1999, enn i så og si nye Vincent og Krell?"

Når det gjelder støy hjemme hos deg er tydeligvis svaret ja. Personlig mener jeg byggekvalitet ikke bare er måling av støy ut fra høyttalerne, men er fullt enig at Solid State er mye lettere å få støyfritt enn rør. De gamle 2SB737 transistorene er vel de beste når det gjelder støy foruten FET transistorer i paralell. Støy i rør er ofte avhengig av gm og der er 12AX7 lite egnet. Triodene 6DJ8 eller alle helst WE437 eller den Engelske 3A/167M burde vært selvskrevet om støy var kritisk i en rørforsterker med sitt høye gm.
http://www.positive-feedback.com/Issue21/wavac.htm
Disse rørene har ikke vært produsert på sikkert 50 år og er ikke akkurat hyllevare og de er nok dyrere enn en Yamaha fra Elkjøp.
Ikke noe galt med Yamaha. Hørte en klasse D forsterker på Lyric Hifi som jeg likte godt. VH. Bernt
 

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Innlegg
2.341
Antall liker
1.840
Ja. Hva er kvalitet?

Er du ute etter forvrengningsfri og støyfri gjengivelse? -Kjøp noe med transistor all the way.
Og for all del; hold deg unna 12" vinylskiver....

Musikk? Da snakker vi kanskje om noe annet.
Har for min del rør i alle apparatene her. CD, pre og effekt. Har aldri spilt bedre i stua mi enn det gjør nå.
Neppe uten hverken støy eller forvrengning. :)

Leifen
 
Topp Bunn