Kan det sies bedre?

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Innlegg
1.629
Antall liker
966
Torget vurderinger
7
Tar meg friheten til å kopiere inn noe Vidar R Wangsmo skrev på "Platepraten" på facebook -


"LITT OM PLATESPILLERE OG ANNET LYDGJENGIVELSESUTSTYR.


I etterkant av en tråd innpå her fra i går, -hvor et yngre medlem av gruppen (yngre ihvertfall i forhold til meg selv) på aller fineste vis spurte om råd og erfaringer angående hvilken platespiller han skulle velge-, har jeg gjort meg noen tanker som jeg i aller beste mening ønsker å dele med dere.

Platepraten skal jo, slik jeg har forstått det, først og fremst handle om musikk. Men av og til fører dette til at det naturligvis også handler om musikkgjengivelsesutstyr (altså anlegg). Og når det da, slik som i dette tilfellet, handler om noe så gammeldags (selv om det nå har kommet på moten igjen) som: platespillere, er det all mulig grunn til at vi som har erfaringer med dette tilbake fra (de moderne) platespillernes barndom bør komme på banen med våre erfaringer og vår rådgivning. Alt sammen da godt ment og utelukkende med tanke på at det skal kunne være til nytte for noviser innenfor dette området.
Hans ærlige forespørsel ble umiddelbart besvart med anbefalinger av hva som "låter best", "spiller fletta av det meste av nyere platespillere", "hvilken platespiller som er testvinner" osv. Når det gjelder hva som var lydmessig testvinner kikket jeg litt innpå dette og fant da raskt ut at de som hadde sammenlignet lyden fra fem forskjellige platespillere hadde gjennomført testen samtidig som det sto fem forskjellige pickuper på disse spillerne. Noe som er en så ekstremt dårlig kvalifisert testmetode at jeg fikk et hakeslepp som ennå ikke har gått over.
Det man da hadde gjennomført som "test" og beskrevet som opplevde lydforskjeller innenfor denne "testen" var da da egentlig en "test" og sammenligning av lydbildet av fem forskjellige pickuper.
Noe som forsåvidt og i aller høyeste grad er relevant nok. Men som altså da ikke har noe som helst med "testing" og sammenligning av platespillere å gjøre. Poenget er at det man da hadde gjennomført som "test" og beskrevet som opplevde lydforskjeller innenfor denne "testen" da egentlig var en "test" og sammenligning av lydbildet av fem forskjellige pickuper. Noe som forsåvidt og i aller høyeste grad er relevant nok. Men som altså da ikke har noe som helst med "testing" og sammenligning av platespillere å gjøre.
En platespillers hovedoppgave er først og fremst å overodet ikke avgi lyd.
Det vil bl.a. si at drivverket skal være absolutt lydløst: Ingen kulelager- eller andre resonansforstyrrelser fra dette.
Videre heller ingen hastighetsavvik eller rem-resonans (dersom det er rem- istf. direktedrevet).
Videre vil det si at armen, arminnfestingen og armbeveligheten skal være på topp og dermed heller ikke avgi noe som helst som er i nærheten av å ligne på lyd.
Samt at shell-kvaliteten må være på topp. Slik at denne gjør det mulig å montere, justere og tilpasse hvilke som helst pickup-typer ut fra deres spesifikasjoner og anbefalinger.
Samt at ledningene fra pickupen og helt fram til innkoblingen på f.eks. forsterkeren må være av en viss kvalitet, bl.a. for å unngå jordingsbrumm.
Samt muligheter for å finjustere platespillerens innstillinger i forhold til pickupens egenskaper, inkludert vekt, balanse, antiskating og tracking, det siste da særlig med hensyn til å oppnå to (i stedet for ett) optimalt tangentielt sporingspunkt.
Og så videre.. Det er ikke meningen min å plage dere med absolutt alle tekniske detaljer angående dette nå. Det meste handler stort sett om tilpasning av utstyret. For å forstå en platespillers rolle innenfor utstyret er det etter min mening ganske så vikitg at man forstår og erkjenner at akkurat dens (platespillerens) rolle er å ikke lage lyd. Å lage lyd er pickupens oppgave.
Dermed bør man etter min mening først og fremst fokusere på pickupvalg fremfor platespillervalg dersom man jakter på best mulig lyd. Og når man så har funnet frem til en pickup som tilfredsstiller ens lydønsker i forhold til resten av lydgjengivelsesutstyret kan man så lete seg frem til hvilken platespiller som gir de best mulig arbeidsforhold for akkurat denne pickupen/lydkarakteristikken.
Ut fra det jeg her beskriver skal det pr. definisjon dermed ikke være mulig å høre forskjeller fra den ene platespilleren til den andre. Dersom disse er i toppklassen (vanligvis 100 tusen kroners klassen), slik at de pr. definisjon oppfyller det ultimate kravet som er å ikke avgi noen som helst som har med lyd å gjøre, er de stort sett bra. Noe som dermed rent prismessig sett er uoppnåelig for de fleste. Og det er da man i stedet må gjøre sine valg ut fra fornuft: Se da først og fremst på hvilke innstillings- og justeringsmuligheter platespilleren har. Se så på hvilke preferenser/anbefalinger den får. Se så på oppbyggingen og materialvalget. Av de platespillerfabrikatene som var (idiotisk) testet i testen som er gjengitt nedenfor har jeg personlig mest tro på Project-varianten, og det da utelukkende fordi den er den eneste som er oppgitt til å ha karbonarm. Noe jeg har trua på. Fordi det er forholdsvis og umiddelbart lett å forstå at et rett, massivt karbonrør nekter videreformidling av lyd mere nøytralt og upåvirket enn hva f.eks. et svingete, innhult stålrør gjør. Det er bare å selv prøve og legge merke til den forskjellen det utgjør mellom å prøve å lage lyd ved å blåse gjennom et innhult metallrør (blir nærmest som en tverrfløyteforsterkning å regne) og det å prøve å lage lyd ved å blåse gjennom en massiv og lydisolert vegg. Og tenk da hele tiden på grunnmantraet i forståelsen av dette: En platespillers (inkludert tonearmens)) hoveoppgave er å ikke formidle eller gjengi lyd av noe som helst slag."
 

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Innlegg
1.093
Antall liker
284
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Vidar har alltid vært en klok mann, helt siden han med topp utstyr bortimot blåste håret mitt bakover en gang på 70-tallet.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Er veldig einig i dette med testinga. Du kan ikkje samanlikne komplette spelarar utan å ta atterhald om at dei har ulike føresetnadar.
Trur nok det er nokre faktorar som ikkje er heilt beintfram, sjølv om dette høyrest greitt nok ut.
Det går an å høyre skilnad på drivverk. Anar ikkje kvifor, men det er tydeleg skilnad på min spelar med to ulike tallerkenutgåver. Du høyrer også veldig lett skilnad på ein spelar med 12 kg tallerk og godt dimensjonert drivverk, og ein spelar med lett tallerken og minimotor. Det skjer gjerne (ikkje alltid, merkeleg nok) noko med timinga i musikken.
Arm er også ein faktor som verkar inn. Det er snakk om samspel mellom både drivverk og pickup, og det fylgjer ikkje alltid boka. Armar og pickupar skal passe saman minst like godt som armar og drivverk. Det er også veldig greitt at dei kan justerast på enkelt vis. Og at dei er (minst) 12 tommar lange....
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.015
Antall liker
8.202
Torget vurderinger
1
Det er ikke nødvendig å bruke 100 000kr for å få et drivverk som ikke "avgir" lyd. I denne prisklassen er vi innenfor overkillsegmentet, som jo er greit nok, dersom vi snakker om velkonstruerte spillere.
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.359
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
For folk flest, som jeg antar det var snakk om i utgangspunktet her, vil det jo kun være å kjøpe en komplett spiller med den pickupen de kommer med som er aktuelt? I så fall blir jo nevnte test reell, eller?

De fleste driver jo faktisk ikke med anlegg til 6-sifrede summer... Svært mange på jobb ser rart på meg når jeg sier jeg har høyttalere til 12000,- ;)
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.141
Antall liker
5.137
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Helt korrekt det du skriver Montesi. En platespiller skal ikke bidra med egenlyd - en pickup skal det heller ikke. Kun fange opp det som er i rillene - intet mer - intet mindre. Sånn kunne jeg fortsatt gjennom hele kjeden.

Dessverre er det liten generell forståelse for dette. Alt gjøres til en smakssak. Liker du det er det bra. Liker du det ikke er det dårlig. Alle har forskjellig smak - ingen har da mer rett enn andre.

Fordi HIFI bransjen og entusiaster aldri enes om noen målestokk og man ikke tar klar stilling til om anlegget skal være nøytral gjengiver eller musikkinstrument, så får vi slike meningsløse tester. Folk går i ring og bytter sideveis. Bransjen får solgt produkter og sånn går no dagan.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Helt korrekt det du skriver Montesi. En platespiller skal ikke bidra med egenlyd - en pickup skal det heller ikke. Kun fange opp det som er i rillene - intet mer - intet mindre. Sånn kunne jeg fortsatt gjennom hele kjeden.

Dessverre er det liten generell forståelse for dette. Alt gjøres til en smakssak. Liker du det er det bra. Liker du det ikke er det dårlig. Alle har forskjellig smak - ingen har da mer rett enn andre.

Fordi HIFI bransjen og entusiaster aldri enes om noen målestokk og man ikke tar klar stilling til om anlegget skal være nøytral gjengiver eller musikkinstrument, så får vi slike meningsløse tester. Folk går i ring og bytter sideveis. Bransjen får solgt produkter og sånn går no dagan.
Ja, dette høyrest då enkelt ut.
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Det er et godt uttrykk som sier at smak og behag kan ikke diskuteres.Jeg begynner å tro mer og mer på dette.
Og samtidig bør man jo merke seg at det er du selv som legger opp til hvordan ditt anlegg og "din lyd" skal låte.For å få dette til er det av og til nødvendig med å ta seg
bryet å gå litt i ring.For enkelte er det lett og for andre inklusiv meg selv er dette en prosess som tar ufattelig mye tid.Og for den som ikke tror at en platespiller bidrar
med egenlyd har vel en lang vei å gå og det kan tenkes det blir litt i ring.Og for ikke å snakke om pickupen.Den er da heller ikke skånet fra å gi egen-lyd.
Nei dette er nok ikke så enkelt og det er til syvende å sist deg selv som avgir korrekt karakter på hvordan et anlegg/ditt anlegg skal låte.
Mvh Kenneth
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.141
Antall liker
5.137
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
@Svartkeiko: Mulig jeg uttrykte meg på en måte som kunne misforstås. Selvfølgelig har alle produkter egenlyd i større eller mindre grad. Mitt poeng er at det bør være minst mulig av den.
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.611
Antall liker
58.242
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Kan det sies bedre?


I hvert fall kunne det vært mer lettleselig og brukt færre ord.

Jeg forstår det slik at poenget er at hvis kvaliteten er god nok, så avgir ikke platespilleren egenlyd.
Dvs at det er pick-up som gjør forskjellen.
Det kan være et ideal, men i praksis bare noe en kan drømme om.

Drivverk, arm og p.u. er som kjent et system som skal spille sammen.
Ulike kombinasjoner spiller forskjellig uansett om kvaliteten er bra og prisen høy.

Det er lett å høre at ikke alle pick-uper passer alle armer. Ikke alle armer passer alle drivverk heller.
Det er likevel ikke slik at pakkeløsninger fra platespillerprodusent/importør spiller bedre enn alt annet,

Ideelt burde man først kjøpt en pick-up man liker lyden av, og så bygd opp riggen med arm og drivverk som passer.

Det finnes ikke EN riktig lyd. Dette gjelder hele avspillingskjeden, og ikke bare kilde.

Man matcher et anlegg slik at man subjektivt forsøker å oppnå det resultatet man ønsker.

Lyden fra et anlegg vil aldri låte objektivt eller nøytralt, for vi har også innspillingene å ta hensyn til.
Disse er det ofte større lydmessige forskjeller på enn på komponenter i stereoanlegget.
Innspillingskvalitet og forskjeller på innspilling får vi ikke gjort noe med.
De fleste spiller mer enn ett spor på ei plate.
 
  • Liker
Reaksjoner: HCS
Topp Bunn