Tar meg friheten til å kopiere inn noe Vidar R Wangsmo skrev på "Platepraten" på facebook -
"LITT OM PLATESPILLERE OG ANNET LYDGJENGIVELSESUTSTYR.
I etterkant av en tråd innpå her fra i går, -hvor et yngre medlem av gruppen (yngre ihvertfall i forhold til meg selv) på aller fineste vis spurte om råd og erfaringer angående hvilken platespiller han skulle velge-, har jeg gjort meg noen tanker som jeg i aller beste mening ønsker å dele med dere.
Platepraten skal jo, slik jeg har forstått det, først og fremst handle om musikk. Men av og til fører dette til at det naturligvis også handler om musikkgjengivelsesutstyr (altså anlegg). Og når det da, slik som i dette tilfellet, handler om noe så gammeldags (selv om det nå har kommet på moten igjen) som: platespillere, er det all mulig grunn til at vi som har erfaringer med dette tilbake fra (de moderne) platespillernes barndom bør komme på banen med våre erfaringer og vår rådgivning. Alt sammen da godt ment og utelukkende med tanke på at det skal kunne være til nytte for noviser innenfor dette området.
Hans ærlige forespørsel ble umiddelbart besvart med anbefalinger av hva som "låter best", "spiller fletta av det meste av nyere platespillere", "hvilken platespiller som er testvinner" osv. Når det gjelder hva som var lydmessig testvinner kikket jeg litt innpå dette og fant da raskt ut at de som hadde sammenlignet lyden fra fem forskjellige platespillere hadde gjennomført testen samtidig som det sto fem forskjellige pickuper på disse spillerne. Noe som er en så ekstremt dårlig kvalifisert testmetode at jeg fikk et hakeslepp som ennå ikke har gått over.
Det man da hadde gjennomført som "test" og beskrevet som opplevde lydforskjeller innenfor denne "testen" var da da egentlig en "test" og sammenligning av lydbildet av fem forskjellige pickuper.
Noe som forsåvidt og i aller høyeste grad er relevant nok. Men som altså da ikke har noe som helst med "testing" og sammenligning av platespillere å gjøre. Poenget er at det man da hadde gjennomført som "test" og beskrevet som opplevde lydforskjeller innenfor denne "testen" da egentlig var en "test" og sammenligning av lydbildet av fem forskjellige pickuper. Noe som forsåvidt og i aller høyeste grad er relevant nok. Men som altså da ikke har noe som helst med "testing" og sammenligning av platespillere å gjøre.
En platespillers hovedoppgave er først og fremst å overodet ikke avgi lyd.
Det vil bl.a. si at drivverket skal være absolutt lydløst: Ingen kulelager- eller andre resonansforstyrrelser fra dette.
Videre heller ingen hastighetsavvik eller rem-resonans (dersom det er rem- istf. direktedrevet).
Videre vil det si at armen, arminnfestingen og armbeveligheten skal være på topp og dermed heller ikke avgi noe som helst som er i nærheten av å ligne på lyd.
Samt at shell-kvaliteten må være på topp. Slik at denne gjør det mulig å montere, justere og tilpasse hvilke som helst pickup-typer ut fra deres spesifikasjoner og anbefalinger.
Samt at ledningene fra pickupen og helt fram til innkoblingen på f.eks. forsterkeren må være av en viss kvalitet, bl.a. for å unngå jordingsbrumm.
Samt muligheter for å finjustere platespillerens innstillinger i forhold til pickupens egenskaper, inkludert vekt, balanse, antiskating og tracking, det siste da særlig med hensyn til å oppnå to (i stedet for ett) optimalt tangentielt sporingspunkt.
Og så videre.. Det er ikke meningen min å plage dere med absolutt alle tekniske detaljer angående dette nå. Det meste handler stort sett om tilpasning av utstyret. For å forstå en platespillers rolle innenfor utstyret er det etter min mening ganske så vikitg at man forstår og erkjenner at akkurat dens (platespillerens) rolle er å ikke lage lyd. Å lage lyd er pickupens oppgave.
Dermed bør man etter min mening først og fremst fokusere på pickupvalg fremfor platespillervalg dersom man jakter på best mulig lyd. Og når man så har funnet frem til en pickup som tilfredsstiller ens lydønsker i forhold til resten av lydgjengivelsesutstyret kan man så lete seg frem til hvilken platespiller som gir de best mulig arbeidsforhold for akkurat denne pickupen/lydkarakteristikken.
Ut fra det jeg her beskriver skal det pr. definisjon dermed ikke være mulig å høre forskjeller fra den ene platespilleren til den andre. Dersom disse er i toppklassen (vanligvis 100 tusen kroners klassen), slik at de pr. definisjon oppfyller det ultimate kravet som er å ikke avgi noen som helst som har med lyd å gjøre, er de stort sett bra. Noe som dermed rent prismessig sett er uoppnåelig for de fleste. Og det er da man i stedet må gjøre sine valg ut fra fornuft: Se da først og fremst på hvilke innstillings- og justeringsmuligheter platespilleren har. Se så på hvilke preferenser/anbefalinger den får. Se så på oppbyggingen og materialvalget. Av de platespillerfabrikatene som var (idiotisk) testet i testen som er gjengitt nedenfor har jeg personlig mest tro på Project-varianten, og det da utelukkende fordi den er den eneste som er oppgitt til å ha karbonarm. Noe jeg har trua på. Fordi det er forholdsvis og umiddelbart lett å forstå at et rett, massivt karbonrør nekter videreformidling av lyd mere nøytralt og upåvirket enn hva f.eks. et svingete, innhult stålrør gjør. Det er bare å selv prøve og legge merke til den forskjellen det utgjør mellom å prøve å lage lyd ved å blåse gjennom et innhult metallrør (blir nærmest som en tverrfløyteforsterkning å regne) og det å prøve å lage lyd ved å blåse gjennom en massiv og lydisolert vegg. Og tenk da hele tiden på grunnmantraet i forståelsen av dette: En platespillers (inkludert tonearmens)) hoveoppgave er å ikke formidle eller gjengi lyd av noe som helst slag."
"LITT OM PLATESPILLERE OG ANNET LYDGJENGIVELSESUTSTYR.
I etterkant av en tråd innpå her fra i går, -hvor et yngre medlem av gruppen (yngre ihvertfall i forhold til meg selv) på aller fineste vis spurte om råd og erfaringer angående hvilken platespiller han skulle velge-, har jeg gjort meg noen tanker som jeg i aller beste mening ønsker å dele med dere.
Platepraten skal jo, slik jeg har forstått det, først og fremst handle om musikk. Men av og til fører dette til at det naturligvis også handler om musikkgjengivelsesutstyr (altså anlegg). Og når det da, slik som i dette tilfellet, handler om noe så gammeldags (selv om det nå har kommet på moten igjen) som: platespillere, er det all mulig grunn til at vi som har erfaringer med dette tilbake fra (de moderne) platespillernes barndom bør komme på banen med våre erfaringer og vår rådgivning. Alt sammen da godt ment og utelukkende med tanke på at det skal kunne være til nytte for noviser innenfor dette området.
Hans ærlige forespørsel ble umiddelbart besvart med anbefalinger av hva som "låter best", "spiller fletta av det meste av nyere platespillere", "hvilken platespiller som er testvinner" osv. Når det gjelder hva som var lydmessig testvinner kikket jeg litt innpå dette og fant da raskt ut at de som hadde sammenlignet lyden fra fem forskjellige platespillere hadde gjennomført testen samtidig som det sto fem forskjellige pickuper på disse spillerne. Noe som er en så ekstremt dårlig kvalifisert testmetode at jeg fikk et hakeslepp som ennå ikke har gått over.
Det man da hadde gjennomført som "test" og beskrevet som opplevde lydforskjeller innenfor denne "testen" var da da egentlig en "test" og sammenligning av lydbildet av fem forskjellige pickuper.
Noe som forsåvidt og i aller høyeste grad er relevant nok. Men som altså da ikke har noe som helst med "testing" og sammenligning av platespillere å gjøre. Poenget er at det man da hadde gjennomført som "test" og beskrevet som opplevde lydforskjeller innenfor denne "testen" da egentlig var en "test" og sammenligning av lydbildet av fem forskjellige pickuper. Noe som forsåvidt og i aller høyeste grad er relevant nok. Men som altså da ikke har noe som helst med "testing" og sammenligning av platespillere å gjøre.
En platespillers hovedoppgave er først og fremst å overodet ikke avgi lyd.
Det vil bl.a. si at drivverket skal være absolutt lydløst: Ingen kulelager- eller andre resonansforstyrrelser fra dette.
Videre heller ingen hastighetsavvik eller rem-resonans (dersom det er rem- istf. direktedrevet).
Videre vil det si at armen, arminnfestingen og armbeveligheten skal være på topp og dermed heller ikke avgi noe som helst som er i nærheten av å ligne på lyd.
Samt at shell-kvaliteten må være på topp. Slik at denne gjør det mulig å montere, justere og tilpasse hvilke som helst pickup-typer ut fra deres spesifikasjoner og anbefalinger.
Samt at ledningene fra pickupen og helt fram til innkoblingen på f.eks. forsterkeren må være av en viss kvalitet, bl.a. for å unngå jordingsbrumm.
Samt muligheter for å finjustere platespillerens innstillinger i forhold til pickupens egenskaper, inkludert vekt, balanse, antiskating og tracking, det siste da særlig med hensyn til å oppnå to (i stedet for ett) optimalt tangentielt sporingspunkt.
Og så videre.. Det er ikke meningen min å plage dere med absolutt alle tekniske detaljer angående dette nå. Det meste handler stort sett om tilpasning av utstyret. For å forstå en platespillers rolle innenfor utstyret er det etter min mening ganske så vikitg at man forstår og erkjenner at akkurat dens (platespillerens) rolle er å ikke lage lyd. Å lage lyd er pickupens oppgave.
Dermed bør man etter min mening først og fremst fokusere på pickupvalg fremfor platespillervalg dersom man jakter på best mulig lyd. Og når man så har funnet frem til en pickup som tilfredsstiller ens lydønsker i forhold til resten av lydgjengivelsesutstyret kan man så lete seg frem til hvilken platespiller som gir de best mulig arbeidsforhold for akkurat denne pickupen/lydkarakteristikken.
Ut fra det jeg her beskriver skal det pr. definisjon dermed ikke være mulig å høre forskjeller fra den ene platespilleren til den andre. Dersom disse er i toppklassen (vanligvis 100 tusen kroners klassen), slik at de pr. definisjon oppfyller det ultimate kravet som er å ikke avgi noen som helst som har med lyd å gjøre, er de stort sett bra. Noe som dermed rent prismessig sett er uoppnåelig for de fleste. Og det er da man i stedet må gjøre sine valg ut fra fornuft: Se da først og fremst på hvilke innstillings- og justeringsmuligheter platespilleren har. Se så på hvilke preferenser/anbefalinger den får. Se så på oppbyggingen og materialvalget. Av de platespillerfabrikatene som var (idiotisk) testet i testen som er gjengitt nedenfor har jeg personlig mest tro på Project-varianten, og det da utelukkende fordi den er den eneste som er oppgitt til å ha karbonarm. Noe jeg har trua på. Fordi det er forholdsvis og umiddelbart lett å forstå at et rett, massivt karbonrør nekter videreformidling av lyd mere nøytralt og upåvirket enn hva f.eks. et svingete, innhult stålrør gjør. Det er bare å selv prøve og legge merke til den forskjellen det utgjør mellom å prøve å lage lyd ved å blåse gjennom et innhult metallrør (blir nærmest som en tverrfløyteforsterkning å regne) og det å prøve å lage lyd ved å blåse gjennom en massiv og lydisolert vegg. Og tenk da hele tiden på grunnmantraet i forståelsen av dette: En platespillers (inkludert tonearmens)) hoveoppgave er å ikke formidle eller gjengi lyd av noe som helst slag."