Kan denne brukes til noe? Lanne Skilletrafo?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Har kommet over en trafo.
    Kan se ut som en skilletrafo.
    Er dette noe å ha?

    "Lanne - 170a - 1000va - 230V"

    Se bilder.

    IMG_0538.jpg


    IMG_0539.jpg
     
    Sist redigert:

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Ok. Ikke så mange innspill. Men for å spørre mer direkte.
    Er dette noe som med fordel kan settes mellom nett og platespiller eller riaa?
    Eller hvor i kjeden vil denne gjøre mest nytte?

    Jeg har pr i dag et Naim sett. Her trekker pre delen strøm fra effekt forsterkeren. Vil den være en brems om den kobles til dette?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Ser ut som både primær og sekundærsiden er på 230 V, og isåfall kan du bruke den mellom strømnettet og anlegget ditt. Sjekk hvor mye strøm de enkelte komponentene drar fra nettet maksimalt, og at de ikke overstiger 1000 VA til sammen.
     
    A

    ANM

    Gjest
    De fleste apparater har en innebygd trafo. Tjener ingen formål å legge til enda et i serie med mindre du trenger å isolere noe fra jord.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Det beste er å prøve seg frem.
    Vær obs på forskjellen skilletrafo - isolasjonstrafo.
    Peamp og kilde på en isolasjonstrafo gjør en god jobb hos meg,
    sammen med nettfilter og ferritter enda bedre.

    Usynlige fiender og Hi-Fi demoner! | Forlaget SEÑORC

    Det er imidlertid viktig å skille klart mellom «skilletrafoer» og «isolasjonstrafoer» En skilletrafo er en «en-til-en» trafo med relativt dårlige dempningsegenskaper. En isolasjonstrafo er også en «en-til-en» trafo, men er, til forskjell fra skilletrafoene, bygget nettopp i den hensikt å dempe støy.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Ok, har ikke jordet kurs her hos meg, men sliter litt med støy på strømnettet, og tenkte at dette kunne ha noe for seg?!
    Hvordan kan jeg se forskjellen på en skilletrafo og en isolasjonstrafo?

    Hvor mye er 1000VA? Vil ikke tro at noen av komponentene hos meg trekker noe voldsomt med strøm.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Ok, har ikke jordet kurs her hos meg, men sliter litt med støy på strømnettet, og tenkte at dette kunne ha noe for seg?!
    Hvordan kan jeg se forskjellen på en skilletrafo og en isolasjonstrafo?

    Hvor mye er 1000VA? Vil ikke tro at noen av komponentene hos meg trekker noe voldsomt med strøm.
    Ta en tlf. til Lanne.Men selv der kan det hende de kan surre med begrepene.

    Forfatteren har hatt hjelp til artikkelen

    Usynlige fiender og Hi-Fi demoner! | Forlaget SEÑORC

    PS: En stor takk til Leif Ernstsen, Dynamic Precision og Kleven hos Metric AS for uvurderlig faglig bistand og entusiastiske tilrop under arbeidet med denne artikkelen!

    Tror det er en del som har "fått tak i" en skilletrafo i tro på at det er en isolasajons/støydempingtrafo
    og prøvd den på stereoen uten den store virkning.
    Og ALLE har støy i større eller mindre grad,noen uten å vite det som "Rudi" f.eks som nylig endte opp med ISOL-8.
    Begrepet støy
    EMI/RFI er fra ca. 5kHz - 150kHz,
    Harmoniske på nett opp til ca. 2500 Hz
    Og så har vi interharmoniske / intermodulasjon
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ok, har ikke jordet kurs her hos meg, men sliter litt med støy på strømnettet, og tenkte at dette kunne ha noe for seg?!
    Hvordan kan jeg se forskjellen på en skilletrafo og en isolasjonstrafo?

    Hvor mye er 1000VA? Vil ikke tro at noen av komponentene hos meg trekker noe voldsomt med strøm.
    Hver av forsterkeren mine har 1000VA trafo, og selv om de nok "aldri" trekker over 4A hver, vil jeg at de skal ha tilgang. En slik trafo burde vel dimensjoneres etter maks trekk på sekundærsiden.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.063
    Antall liker
    1.054
    Sted
    '
    Det er imidlertid viktig å skille klart mellom «skilletrafoer» og «isolasjonstrafoer» En skilletrafo er en «en-til-en» trafo med relativt dårlige dempningsegenskaper. En isolasjonstrafo er også en «en-til-en» trafo, men er, til forskjell fra skilletrafoene, bygget nettopp i den hensikt å dempe støy.
    Kan du vise til en troverdig kilde som (teknisk) forklarer forskjellen mellom begrepene isolasjonstrafo og skilletrafo?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Det er imidlertid viktig å skille klart mellom «skilletrafoer» og «isolasjonstrafoer» En skilletrafo er en «en-til-en» trafo med relativt dårlige dempningsegenskaper. En isolasjonstrafo er også en «en-til-en» trafo, men er, til forskjell fra skilletrafoene, bygget nettopp i den hensikt å dempe støy.
    Kan du vise til en troverdig kilde som (teknisk) forklarer forskjellen mellom begrepene isolasjonstrafo og skilletrafo?

    http://www.noratel.com/fileadmin/content/downloads/isolating-transformers/no/3_2LT00no.pdf


    bbb (2).jpg



    . Standard utførelse leveres med adskilte
    primær- og sekundærviklinger, såkalt skilletransformator.


    http://www.noratel.com/fileadmin/content/downloads/Transient-suppresion/no/LFisoNO.pdf


    Uten navn (2).jpg





    LF-ISO har elektrostatiske skjermer og utgangsfilter
    som sørger for svært gode dempingsegenskaper
    mot transienter og forstyrrelser på el-nettet.

    Velegnet til apparater som trenger
    beskyttelse mot transienter
    og forstyrrelser på el-nett.
    Eksempel: PC’er, telefonsentraler,
    kassaapparater og musikkanlegg


    Som det står i bilde.En kan velge å koble den som ett TN nett,men da med mindre demping.Ser at audiofile i USA ønsker IT nett og dermed leverer bl.a Furman støydempingstrafoer som er koblet opp som ett IT nett,noe vi allerede har,
    i hvertfall de fleste av oss.TN nett har høyere THD,samt at IT nettet kansellerer
    en del harmoniske, 3., 9., 15., 21., 27., 33., 39 og 45 harmoniske




    Velger å tro at at disse er troverdige også

    Usynlige fiender og Hi-Fi demoner! | Forlaget SEÑORC

    En stor takk til Leif Ernstsen, Dynamic Precision og Kleven hos Metric AS for uvurderlig faglig bistand
     
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Men der innføres jo et nytt begrep: Støydempingstransformator, som i følge teksten er en spesialkonstruert isolertransformator.
    Jepp,men har for det aller meste selv brukt enten isoler/støydempingstafo eller bare støydempingstrafo.
    Når jeg henviser til linken "usynlige fiender og hi-fi demoner bør en vel bruke de begrepene teksten der bruker?
    De aller fleste blir vel da oppmerksom på at det er snakk om,ikke epler og pærer,
    men epler vs stekte epler med rosiner,smør og kanel med vaniljesaus som er mye bedre;)
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Da får jeg gå og demontere jækern fra veggen den i dag står. Montert i et stort skap.
    Ikke umulig at den har vært brukt som et skille i en datasentral.
    Må finne ut mer tenker jeg. Den er ihvertfall stor. Fruen blir nok kjempefornøyd når jeg monterer den på veggen i stua :cool:
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.063
    Antall liker
    1.054
    Sted
    '
    Isolasjonstrafo og skilletrafo er samme sak, en trafo som har til oppgave å gi et galvanisk skille (isolasjon) mellom primær- og sekundær-side. Det er i utgangspunktet ikke noe forskjell på disse begrepene.

    Notatel [1] har denne definisjonen: Isolertransformatorer er transformatorer med atskilt primær og sekundærvikling, ofte kalt skilletransformator, mellomtransformator eller styrestrømstransformator.

    At du setter likhetstegn mellom isolasjonstrafoer og støydempingstrafoer og mener at dette er noe annet enn skilletrafoer vil jeg si er en begrepsforvirring. Som Noratel skriver er støydempingstrafoer en spesialutgave av isolasjonstrafoer som igjen er det samme som skilletrafoer.

    [1] Produkter*:::*NORATEL - When PERFORMANCE matters*
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Her er det iallfall grunnlag for forvirring. Heldigvis let ikkje ASR Emitter II Exclusive gjennom støy. Eg trur det skuldast straumforsyninga, trafoar og alt....eller så er det gleda ved å ha høgtalarar som berre spelar ca 80 dB/Wm. Eventuelt begge deler.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    En skille-/isotrafo er greiest om du kan sette den i kjelleren og føre fram egen kurs til anlegget.

    Johan-Kr
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Da får jeg gå og demontere jækern fra veggen den i dag står. Montert i et stort skap.
    Ikke umulig at den har vært brukt som et skille i en datasentral.
    Må finne ut mer tenker jeg. Den er ihvertfall stor. Fruen blir nok kjempefornøyd når jeg monterer den på veggen i stua :cool:

    Dersom du ser litt på trafoen din skiller støydempingstrafoen ut ved at den har midtuttak.
    Skilletrafoen han 230V inn og på sekundærsiden kun to ledere ut,ingen midtuttak.

    En artig observasjon hos meg ang. kondensatoren i min Ulveco.

    Uten kondensdatoren


    st5 (2).jpg



    Med kondensatoren


    st2 (2).jpg



    Viser tydelig her hvordan kapasitanser kan forsterke støy.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Mener du at du kan se at dette er en "støydempings trafo"?

    IMG_0539.jpg
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Nei,jeg kan ikke se det,men dersom DU kikker under klemmene og ser at det kommer flere enn to ledninger ut fra sekundærsiden kan det være en støydempingstrafo.
    Kommer det bare to er det en vanlig skilletrafo.
    Ta også en kikk på koblingsskjemane i innlegg #12 så ser du forskjellene.

    Her min Ulveco på sekundærsiden med midtuttak


    DSC_1713.jpg








    Mener du at du kan se at dette er en "støydempings trafo"?

    Vis vedlegget 442162
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hadde det vært en god idé å sette denne på en egen kurs og satt alle SMPSU/veggvorter på den, hvis den er for liten til forsterkerne?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Hadde det vært en god idé å sette denne på en egen kurs og satt alle SMPSU/veggvorter på den, hvis den er for liten til forsterkerne?
    Har 4 støydempingstrafoer.
    En til Preamp,DAC,Squeezebox,og equalizer.
    En til TV,sat.tuner,og forsterker til TV lyd.
    En til SMPS for wifi,aksesspunkt og injector til radio-bredbånd
    En til PC,skriver og LED lys

    Vil tro det minsker støyforurensningen på faseskinne i sikringsskap.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn