Kamera: Alternativer til Panasonic DMC-LX3

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
Jeg er sterkt fristet til å kjøpe et Panasonic DMC-LX3. Koster nå ca 3800.- Finnes det bedre alternativer i denne prisklassen?
 

Harvest

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Innlegg
319
Antall liker
6
Leica har en egen versjon av det samme kameraet som heter D-lux 4. Om det er verd prisforskjellen vet jeg ikke.
Ellers så har du jo selvsagt Canon sin G10 og G11 hvis du vil ha litt større zoom enn det LX3 kan tilby.
Evt. Nikon P6000 hvis du syns det er kjekt å ha GPS- koordinater til bildene dine.

Det kameraet du nevner skal jo være noe av det beste som fins på kompaktfronten!

Finn tester på http://www.dpreview.com/reviews/default.asp?view=rating og på http://www.akam.no/
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
BBking skrev:
Jeg er sterkt fristet til å kjøpe et Panasonic DMC-LX3. Koster nå ca 3800.- Finnes det bedre alternativer i denne prisklassen?
Jeg bruker Leica D-lux og har sett nok bilder tatt med Panaonic-varianten. Forskjellene er der, men de er ørsmå og sikkert ikke vesentlige for så mange. Prisdifferansen er relativt diger. Til den prisen du får Panasonicen for, er jeg fristet til å svare enkelt : Nei. det finnes ikke alternativer.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.334
Antall liker
8.401
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Helt enig.
Har kjøpt dette. Er meget fornøyd, har ikke satt meg inn i alle mulighetende.
Men det tror jeg det er mange av, en ting er sikert meget lys sterkt.
Hadde Canon før.

Mvh.

Steinar.
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
steinost skrev:
Helt enig.
Har kjøpt dette. Er meget fornøyd, har ikke satt meg inn i alle mulighetende.
Men det tror jeg det er mange av, en ting er sikert meget lys sterkt.
Hadde Canon før.

Mvh.

Steinar.
Jeg er litt usikker på zoomen. Er den tilfredsstillende, eller savner du å "komme nærmere " motivet? Kommentarer?
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.334
Antall liker
8.401
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Prøver å ungå bruk av zoom da jeg skjelden tar den type bilder.
Det som var det vanskligste å vende seg til var den gode vidvinkelen, man kan jo nå gå veldig nært å få med mye i bildet.
Syntes jeg kommer nært nok.

Mvh.
Steinar.
 

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Innlegg
905
Antall liker
2
BBking skrev:
Jeg er litt usikker på zoomen. Er den tilfredsstillende, eller savner du å "komme nærmere " motivet? Kommentarer?
Umulig å si noe generelt. Holder greit til normal bruk, men skal du ta bilder av fugler eller annet som er langt borte og lite må du ha mye lengre rør enn som så.
 

roesok

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Innlegg
1.113
Antall liker
74
Wright skrev:
...men skal du ta bilder av fugler eller annet som er langt borte og lite må du ha mye lengre rør enn som så.
Hvorfor ikke se på et Panasonic Lumix DMC-TZ7 ? Har 12x optisk zoom og Leica optikk. Mangler RAW, om det er viktig. Er vel også rimeligere enn LX-3.
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
roesok skrev:
Wright skrev:
...men skal du ta bilder av fugler eller annet som er langt borte og lite må du ha mye lengre rør enn som så.
Hvorfor ikke se på et Panasonic Lumix DMC-TZ7 ? Har 12x optisk zoom og Leica optikk. Mangler RAW, om det er viktig. Er vel også rimeligere enn LX-3.
Jeg har tenkt tanken, ja.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.334
Antall liker
8.401
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Jobber sammen med en som er veldig fotomann, han sier att det mest sansynlig ikke er noe annet kommpaktkamera som kommer opp imot dette.
Dette var jo en påstand utifra det han kunne lese om dette kamera på nettet.

Mvh.
Steinar.
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
Takk for hjelpen, folkens.
God helg.
 

Harvest

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Innlegg
319
Antall liker
6
BBking skrev:
Jeg er litt usikker på zoomen. Er den tilfredsstillende, eller savner du å "komme nærmere " motivet? Kommentarer?
Det spørs litt hva slags bilder du skal ta. Hvis det er innendørsbilder eller familiebilder det går mest i, så er det mer enn nok zoom. Da er jo heller vidvinkelen viktigere. Hvis du derimot går turer i skog og mark, så kan litt zoom være bra. Ikke først og fremst for fugler som nevnes her, men rett og slett hvis du vil trekke sammen bildet litt så fjellene i bakgrunn ikke ser flate ut...

Kamera som LX3, D-LUX 4 og G10/G11 har en større billdebrikke enn de fleste kompaktkamera, også de såkalte superzoom-kameraene, og de gir derfor mindre billdestøy. Særlig ved litt dårlig belysning. LX3 ved siden av Leica vinner jo alt av tester når det kommer til bildekvalitet!

God helg!
 

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Innlegg
1.413
Antall liker
118
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Hei BB ;)

Jeg brukte mye tid bl.a på dette kameraet når jeg skulle skifte kamera sist, og dette kameraet er nok dritbra på de fleste områder unntatt ETT! Du ser riktignok alt som foregår i rommet (knallbra vidvinkel... Du kommer nær nok!!) men erfaringer fra de som eier det er ofte at de ikke får "zoomet" langt nok "vekk" i mange "normale" settinger..

Det er jo en "ongoing" battle mellom dette og Canons G10/11, og jeg tror kanskje Panaen du sikter til gir hakket bedre bilde (muligens (spes. sammenlignet med G10), selv om alle disse 3 er mye bedre enn gjennomsnittskameraet)
(Personlig valgte jeg Canon (Sx1, fordi jeg ønsket stor rekkevidde og fleksibilitet) ikke fordi det hadde bedre bildekvalitet, men fordi det hadde fullhd video, 1120mm zoom(video) og bra (nok) bildekvalitet :)

BBking skrev:
steinost skrev:
Helt enig.
Har kjøpt dette. Er meget fornøyd, har ikke satt meg inn i alle mulighetende.
Men det tror jeg det er mange av, en ting er sikert meget lys sterkt.
Hadde Canon før.

Mvh.

Steinar.
Jeg er litt usikker på zoomen. Er den tilfredsstillende, eller savner du å "komme nærmere " motivet? Kommentarer?
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.920
Antall liker
8.206
Torget vurderinger
1
Humlan skrev:
Här är en bild tagen med min mellan Fuji från den andra kongens by.
Hva slags kamera sa du at du brukte??
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.920
Antall liker
8.206
Torget vurderinger
1
Selv om Panasonic LX3 og Canon S90 stod høyt på lista til nissen i år, endte jeg med å kjøpe meg et et Olympus E520 på tilbud til 2499,- med Zuiko ED 14-42mm 1:3.5-5.6 objektiv. Da klager jeg ikke..!
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
bjornh skrev:
Selv om Panasonic LX3 og Canon S90 stod høyt på lista til nissen i år, endte jeg med å kjøpe meg et et Olympus E520 på tilbud til 2499,- med Zuiko ED 14-42mm 1:3.5-5.6 objektiv. Da klager jeg ikke..!
Det var ikke noe dårlig valg, det objektivet var en stund det skarpeste objektivet i sin klasse. Gratulerer og velkommen i klubben (E-410 her, hatt den siden den kom på markedet).
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Gratulerer! Fantastisk fint kamera til en helt ubegripelig pris! Og med et kit-objektiv som har klasse! Det kan man ikke si om alt tjafset som tilbys rundtomkring.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.920
Antall liker
8.206
Torget vurderinger
1
Anonym skrev:
bjornh skrev:
Selv om Panasonic LX3 og Canon S90 stod høyt på lista til nissen i år, endte jeg med å kjøpe meg et et Olympus E520 på tilbud til 2499,- med Zuiko ED 14-42mm 1:3.5-5.6 objektiv. Da klager jeg ikke..!
Det var ikke noe dårlig valg, det objektivet var en stund det skarpeste objektivet i sin klasse. Gratulerer og velkommen i klubben (E-410 her, hatt den siden den kom på markedet).
Takk. E410 er jo absolutt fortsatt med, E420 er visstnok en litt forbedret på noen punkter men det er ikke store forskjeller etter hva jeg har fått med meg.

Jeg fikk en oppfatning av at objektivet var et lite funn etter å ha sjekket litt med hva som skrives om det. Jeg visste at Olympus hadde gode (og prisgunstige) objektiver som gjør at man kan utvide objektivparken etterhvert uten å bli konkursrammet. I tillegg fikk jeg kjøpt meg et relativt bra Compact Flash minnekort på 8Gb fra Lexar: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=395144&cks=ASS&assoc=20ACC316-0E63-43E2-9BBE-D2583A1CB52E


impulse skrev:
Gratulerer! Fantastisk fint kamera til en helt ubegripelig pris! Og med et kit-objektiv som har klasse! Det kan man ikke si om alt tjafset som tilbys rundtomkring.
Takk. Jeg har sett at Olympus E520 har gått ned en del i pris, uten at jeg skjønner at de har "råd" til å selge det så billig..! Da jeg plutselig snublet over tilbudet til 2499,- hos Deal.no (gjaldt muligens kun søndagen etter det jeg forstod) skjønte jeg kjapt at det var et glimrende kjøp: E520 til prisen av E420 der kanskje den viktigste forskjellen er bildestabilisator i E520 kamerahuset.

Godt å se at vi er flere med Olympus her. Da har vi mer å diskutere og dele erfaringer rundt. :D
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.920
Antall liker
8.206
Torget vurderinger
1
bjornh skrev:
Anonym skrev:
bjornh skrev:
Selv om Panasonic LX3 og Canon S90 stod høyt på lista til nissen i år, endte jeg med å kjøpe meg et et Olympus E520 på tilbud til 2499,- med Zuiko ED 14-42mm 1:3.5-5.6 objektiv. Da klager jeg ikke..!
Det var ikke noe dårlig valg, det objektivet var en stund det skarpeste objektivet i sin klasse. Gratulerer og velkommen i klubben (E-410 her, hatt den siden den kom på markedet).
Takk. E410 er jo absolutt fortsatt med, E420 er visstnok en litt forbedret på noen punkter men det er ikke store forskjeller etter hva jeg har fått med meg.

Jeg fikk en oppfatning av at objektivet var et lite funn etter å ha sjekket litt med hva som skrives om det. Jeg visste at Olympus hadde gode (og prisgunstige) objektiver som gjør at man kan utvide objektivparken etterhvert uten å bli konkursrammet. I tillegg fikk jeg kjøpt meg et relativt bra Compact Flash minnekort på 8Gb fra Lexar: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=395144&cks=ASS&assoc=20ACC316-0E63-43E2-9BBE-D2583A1CB52E


impulse skrev:
Gratulerer! Fantastisk fint kamera til en helt ubegripelig pris! Og med et kit-objektiv som har klasse! Det kan man ikke si om alt tjafset som tilbys rundtomkring.
Takk. Jeg har sett at Olympus E520 har gått ned en del i pris, uten at jeg skjønner at de har "råd" til å selge det så billig..! Da jeg plutselig snublet over tilbudet til 2499,- hos Deal.no (gjaldt muligens kun søndagen etter det jeg forstod) skjønte jeg kjapt at det var et glimrende kjøp: E520 til prisen av E420 der kanskje den viktigste forskjellen er bildestabilisator i E520 kamerahuset.

Godt å se at vi er flere med Olympus her. Da har vi mer å diskutere og dele erfaringer rundt. :D
OK. Da har Deal.no fåkket skikkelig opp. Det har "rotet bort" bestillingen min og det blir neppe før Jul de finner et Olympus E520 til meg... Jeg har kansellert og får pengene tilbake.

Desperat som jeg var, har jeg kikket på alternativer. Jeg ville ikke slippe Olympus helt... -det endte med tragedie etter å ha sett hva som finnes å velge på ca. 5000,- og Canon sitt 500D ble utelukket, grunnet byggekvalitet, dårlig batteri mm. (video er ikke pri, da kjøper jeg heller et godt videokamera senere) D5000 til Nikon var heller ikke så interessant siden jeg vil ha litt flere funksjoner og kunne lagre i Compact Flash som jeg allerede har kjøpt et godt exemplar av..

Så da satt jeg der, og Olympus E620 er nå kjøpt og betalt til den nette sum av 5569,- og det med samme Kit-objektiv som skulle følge med E520. Men jeg er ikke lei meg. Jeg faktisk svært fornøyd med kjøpet!
 
Topp Bunn