Politikk, religion og samfunn Kaker og dasspapir, barnearbeid a*la 2015..

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Nei drittunge! Jeg vil f@3n meg ikke kjøpe kaker eller dopapir!
Hei alle sammen!
Nå vil jeg fortelle dere om dugnad. Dugnad i form av kaker og dopapir. Etter hvert kjenner vi alle til “Mammas sjokoladeboller” eller “Bestefars favoritter”. Tilsynelatende hjemmekoselige produkter solgt til deg av egne barn eller naboens på døra.
Det er umulig å si nei til de små kakeselgerne. De er dine egne barn for pokker! Den mest sette “Kakekrigen” i Norge pr. i dag, er ikke baking på TV, men hvordan man kan unngå å måtte kjøpe flere kaker. Hyppigheten av folk på døra eller FB med disse til salgs er sterkt økende.
Det samme gjelder salg av dopapir, kokosboller eller andre “dugnadsprodukter”. Pengefordelingen fra salget får kakene til å sette seg fast i halsen min. Hva gjør fordelingen med deg?
Jeg er ikke i mot at idrettsforeninger eller skoleklasser samler inn penger. Ikke at de er ute etter mine penger heller. Det er ikke der skoen trykker for meg. Jeg gir dem gjerne. Men jeg vil ikke lengre støtte lure forretningsmenn som kan beskyldes for kreativt barnearbeid.
Er det barnearbeid om du har smårollinger som selger kaker til sine nærmeste for deg på kveldstid? Jeg vet ikke. Noen hevder det er dugnad til et verdig formål. Hvem jobber barna egentlig dugnad for? Dette ut fra hvem tjener mest på den såkalte “dugnaden”. Follow the money!
Mitt første regneeksempel er fra Nordkak.no. På nettsidene til dette firmaet kan man se at det er store inntjeningsmuligheter for driftige barn. I Nordkak.no sin egen kalkulator er det skissert en inntekt på 12 320.- om 28 personer selger 20 kakebokser. Anbefalt salgspris er 60 kr pr kakeboks. La oss se hvordan dette kan bli til 12 320 kroner.
28 X 20 = 560. Det er altså 560 kakebokser som skal selges til 60 kroner pr boks (Nordkak.no sin anbefalte utsagspris). Dette blir 560 x 60 = 33 600.-. Lett som en plett.. Men vent litt.. Dette langt mer enn 12 320.-. Hvem tar differansen?
Antar du ikke trengte å tenke lenge. Det er Nordkak.no som tjener differansen mellom 33 600.- og 12 320.-. Rask regning viser at dugnadsgjengen får 22 kroner pr. solgte boks og Nordkak.no får 38 kroner pr solgte boks. Dugnadsgjengen tjener 12 320.-, Nordkak.no tjener 21 280.-.
Vet ikke hvordan du tenker, men jeg vil heller gi 60 kroner rett til dugnadsgjengen enn 22 kroner dit og 38 til en smart forretningsmann. Derfor nektet jeg å kjøpe kaker siste gang, og gav heller 330 kroner rett til min datters klasseklasse. Det tilsvarer inntekten for 15 solgte kakebokser til hennes klassetur.
Det egentlig barna spør om er: “Vil du støtte Nordkak.no”? Dersom kakene ble solgt som “Dugnadskaker” ville forbrukerrådet tvunget fram navneendring til “kaker med dugnadssmak”. Så lite dugnad er det i dem.
Nå tenker du sikkert at Nordkak.no har kostnader til produksjon, frakt, lager, ansatte mm som skal dekkes inn. I følge Purehelp.no hadde Nordkak.no to ansatte i 2014 og en omsetning på 40 278 000.-. Jeg tror de har til salt i grøten, eller kaka for den saks skyld.
Nå tenker du sikkert at dopapir er en bedre buisiness. La oss sjekke. Dopapir kan man finne på det forlokkende navnet Dugnadsportalen.no. Her er det like lett å regne.
Dugnadsgjengen selger dopapir, med ukjent mykhetsgrad, til 360 kroner sekken. Fortjeneste pr sekk er 131. Om man skal ha inn ca 12 000.- må man selge ca 91 sekker. Det betyr ca 12 000 til dugnadsgjengen og ca 20 800.- til Dugnadsportalen.no. Ganske lik avanse som for Nordkak.no.
Jeg forsøkte finne Dugnadsportalen sin omsetning for 2014. Det var ikke like lett fordi Dugnadsportalen ikke er et firmanavn. Etter litt leting finner jeg en e-postadresse under “Kontakt oss” som oppgir Admiras som en ledetråd. Admiras finnes registrert som et firma. 3 ansatte og 12 174 000.- i omsetning i 2014.
Samlet sett kan man egentlig tørke seg i r@3va med både kaker og papir spør du meg. Ikke fordi disse to firmaenes forretningsmodeller er ulovlige. Men fordi en dugnad for å støtte et godt formål egentlig skal være noe annet enn å støtte et privat firma. Denne støtten får det private fra sitt gigantiske salgsapparat, som består av: skoleansatte, idrettsledere, besteforeldre, deg og barna dine. Gratulerer!
Jeg beundrer og misunner bakmennene deres kreativitet og evne til å kunne tyne ut penger av nesten hver eneste skoleklasses og idrettslags familier i Norge over flere år. Skulle ønske det var meg som hadde denne forretningsideen.
Store norske leksikon definerer ordet dugnad slik:
Dugnad, dovning, frivillig felles innsats, uten betaling, for å hjelpe en nabo eller andre med et arbeid som man vanskelig kan greie alene. Gammel norsk skikk. Deltagerne trakteres gjerne med mat og drikke. Også ofte om felles arbeidsinnsats innen et boligområde, en forening el.l.
Vet ikke hva du gjør, men jeg anser det IKKE som dugnad å hjelpe rike forretningsmenn. De får klare seg selv!
Min konklusjon er dermed:
Nei drittunge! Jeg vil f@3n meg ikke kjøpe kaker eller dopapir!
Men her har du pengene direkte til ditt verdige formåls konto!
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.426
Antall liker
2.853
Torget vurderinger
3
Du har glemt en viktig ting her HCS. Verdien av at ditt barn går ut å gjør en innsats for å nå ett mål.
Se her gutten min her har du penger så du kan reise på tur. Er ikke like verdifull som å lære å jobbe for noe du vil være med på.
Utover det synes vel jeg også at innkjøpsprisen var noe høy. Noe som går utover fortjenestemarginen.
Så skoler,lag og foreninger burde kanskje se etter andre varer å omsette :)
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Såklart, enig med deg Nikko. Så synd at noen skal tjene så gode penger på unger slik.
 
6

65finger

Gjest
Glimrende innlegg HC!! Genial forretningside. Komboen 8åring, det lokale idrettslaget og en overpriset boks med kreftfremkallende kaker produsert i latvia til kostpris 19.90 inkl. frakt og moms er intet mindre enn genial. Kjøper du dassrullene får du oppfølgingstelefoner av proffe Tlf-selgere et passende antall uker senere. tidsspørsmål før et egnet media tar tak i dette
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.401
Antall liker
102.403
Torget vurderinger
23
Besnærende god kompatibilitet i produktene - et pepperkaker til du driter i buksa og trenger papir!
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.106
Antall liker
9.411
Problemet er at foreldrene helst ser at barna er med på så mange aktiviteter som overhode mulig samtidig som de samme foreldrene har det så forbasket travelt at de ikke rekker/har tid/(gidder) å være med på dugnad. Legg listen litt lavere, si nei til at f.eks. Fotballforbundet forsyner seg med 70-80% av kontigenten til klubben, ikke vær med på alle turneringer som annonseres. Konkurransen om flottest avslutningstur i 10. klasse koster også mer enn noen er villig til å betale, derav tiggingen.
 
C

cruiser

Gjest
Flere svakheter med dette regnestykket, blir tullete å si at nordkak tjener 38 kr pr boks, som forøvrig er en ok innpris for en kakeboks litt avhengig av innholdet.
 
C

cruiser

Gjest
Nei, men kakene må bakes, pakkes, distribueres og det hele må administreres, alle disse kostnadene ligger inne i de 38 kronene.. sorry men jeg klarer ikke å irritere meg over en slik pris.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Nei, men kakene må bakes, pakkes, distribueres og det hele må administreres, alle disse kostnadene ligger inne i de 38 kronene.. sorry men jeg klarer ikke å irritere meg over en slik pris.
Sikkert pga av de lave kostnadene de har litt penger på bok.. Men siden du synes det er så bra får du kjøpe deg en pall med dasspapir til en hyggelig sum. Du støtter jo en god sak.
 
C

cruiser

Gjest
Nei, men kakene må bakes, pakkes, distribueres og det hele må administreres, alle disse kostnadene ligger inne i de 38 kronene.. sorry men jeg klarer ikke å irritere meg over en slik pris.
Sikkert pga av de lave kostnadene de har litt penger på bok.. Men siden du synes det er så bra får du kjøpe deg en pall med dasspapir til en hyggelig sum. Du støtter jo en god sak.
Et resultat på 1885000 på en omsetning på 40 mill er ikke kjempemye

Til sammeligning så omsatte hifi asylet for 3 mill mindre samme år og hadde over 4 mill i resultat etter skatt
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.316
Antall liker
83.408
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Ta deg en bolle HCS! ;)

Seriøst: Tipper dette kake og papirsalget er et alternativ til "dugnaden" ved loppemarked, for da må flere foreldre ta i et tak og det er jo forferdelig for mange foreldre. Derfor blir dasspapir og seige kaker redningen. Har selv hat tohåpefulle i korps i en årrekke og vi hadde loppemarkeder to ganger i året. Var med på over 20 loppemarkeder, satt selv i korpsstyret og eksen var med også, i alle år. Kom ofte forskag fra de foreldrene som aldri stilte om kakesalg og annet. Pga fortjenesten ble alternativene bortvalgt
 
Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.570
Antall liker
27.614
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Nei, men kakene må bakes, pakkes, distribueres og det hele må administreres, alle disse kostnadene ligger inne i de 38 kronene.. sorry men jeg klarer ikke å irritere meg over en slik pris.
Sikkert pga av de lave kostnadene de har litt penger på bok.. Men siden du synes det er så bra får du kjøpe deg en pall med dasspapir til en hyggelig sum. Du støtter jo en god sak.
Et resultat på 1885000 på en omsetning på 40 mill er ikke kjempemye

Til sammeligning så omsatte hifi asylet for 3 mill mindre samme år og hadde over 4 mill i resultat etter skatt
Enig med deg at det isolert sett ikke er noe storveies resultat, men en får vel anta at de ikke baker kakene selv. Det hadde vært for litt heftig med bare to mann på lønnslisten.

Sannsynligvis blir kakene kjøpt inn fra østeuropa et eller annet sted, og videresolgt gjennom firmaet.

Begge ansatte har sikkert tatt ut en hyggelig lønn først, og da er ikke 2 mill i resultat spes.dårlig, egentlig.

mvh
 
  • Liker
Reaksjoner: HCS

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.992
Antall liker
6.216
Bør man handle dasspapiret og pepperkakene på Rema i stedet, så Odd Reitan tjener disse pengene?
 

Joppe

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.06.2003
Innlegg
1.514
Antall liker
705
Sted
Sydpolen
Torget vurderinger
2
ser ikke helt hva sensasjonen her er. lønnskostnadene er oppgitt til 401' i 2014, mao minimalt med lønn. salgsinntekt er 40 273' og vareforbruket er 25 890'. når alle kostnader er betalt, så er resultatet etter skatt 1 885' og av dette skal kapitalskatt betales ved utbytte.

kan ikke se at dette er grådig mye for å ha opprettet firmaet, tatt på seg risikoen og organisert alt dette til fordel for idrettslag m.m., når man tenker på alle som har hatt ekstremt høye lønninger i oljesektoren pga høy oljepris og helt uten spesielt risiko.

samfunnsøkonomisk ville det vært mye mindre lønnsomt om alle lokale klubber og foreninger skulle organisert seg på egenhånd. dette er en helt kurrant løsning og det er ingenting uetisk ved driften så vidt jeg kan se.
 
Topp Bunn