Kaffemaskin - anbefaling / erfaringer?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.929
    Antall liker
    27.650
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Husets kaffemaskin (Krups Orchestro (tror jeg)) mistet pusten for en stund siden,
    og har vist seg ikke reparabel.
    Eraringene med firmaet i Bergen som server Krups i Norge, står dessverre også
    til stryk, tror derfor ikke jeg tør å kjøpe en Krups igjen.

    Så, har tittet på nett og sett meg ut mulige kandidater, vurderer bl.a. disse:

    De Longhi Esam 4500


    Jura Impressa C9


    Siemens TK 65001


    Så, er det noen der ute med erfaringer med disse maskinene, eller lignende maskiner fra nevnte
    merker?
    Tenker på betjeningsvennlighet, og ikke minst driftssikkerhet - da Krups'en ikke engang holdt sammen
    til sin første service........

    Vennlig hilsen

    Morten
     

    Vedlegg

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.691
    Torget vurderinger
    23
    JURA er bælbra, men dyre. På den annen side, ikke mer enn et sett kabler, som t.o.m låter "dritt" i følge enkelte... Så jeg vet ikke.

    Selv hater jeg ting som går i stykker, og hele det helvete som er rundt reklamasjoner, garanti, service, sjauing, kø, venting etc. etc. og foretrekker
    å betale meg ut av problemene
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.929
    Antall liker
    27.650
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Takk for innspill!
    Har lest noen gode brukeranmeldelser av DeLonghi, så tenkte først på en slik,
    men Jura virker også seriøse og tillitsvekkende....

    Ellers; Jo takk, holdningen fra dette firmaet i Bergen er så en annen stakkar står der med haka
    langt ned på brystet...

    Det ender med at en må legge penger på bordet ja....

    Vennlig hilsen

    Morten
     

    kibsgard

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1
    Jeg har hatt en Jura i et halvt år og er veldig godt fornøyd med den så langt (så lenge man ikke bytter vannfilter hver gang man får beskjed om det).
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    24
    Torget vurderinger
    5

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.929
    Antall liker
    27.650
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Takker for innspill, Jura virker interessant, om enn kostbart.

    Ser poenget med flere muligheter for feil på helautomatiske maskiner Tori,
    en grei påminnelse!

    Ser også gleden i å ha en mere "hands on" opplevelse ved kaffelagingen.

    Samtidig går det en god del kaffe her i huset, og det gjør en automatisk maskin mer praktisk
    - og gir en høyere WAF....... ::)

    Vennlig hilsen

    Morten
     

    Erik.M

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    118
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    4
    Har DeLongi Magnifica som har fungert perfekt hos oss i litt over ett år. Brukes flere ganger daglig og det er jo veldig praktisk ...
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2

    Vedlegg

    Amademus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.09.2008
    Innlegg
    504
    Antall liker
    116
    Torget vurderinger
    1
    Erik.M skrev:
    Har DeLongi Magnifica som har fungert perfekt hos oss i litt over ett år. Brukes flere ganger daglig og det er jo veldig praktisk ...
    Godt smaker det også ;)
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.929
    Antall liker
    27.650
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Innbygging er stilig, helt klart - men har ingen slike planer på kjøkkenet i nærmeste fremtid, skal bygge
    ny benkeplate, bytte ut kum og slikt, men skapene får stå. Har dog innbygget stekeovn og mikro, så joda,
    jeg ser det praktiske i det.

    Kjenner det er nesten dødt løp, oppe i hodet midt, mellom De Longhi og Jura, begge får mye lovord.

    Takknemlig for alle innspill her - får ta noen dager i tenkeboksen.... ???

    Vennlig hilsen

    Morten
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Mange hensyn å ta tydeligvis; bygge inn er ikke noe problem for oss, tvert om så blir det vel en mer elegant løsning her. Men om man ikke kan bygge inn, og må bruke benkeplass, så duger ikke Miele-maskinen.

    Det er forresten omtale om slikt på andre norske fora også, i min entusiasme for smaken på kaffetypene fra CVA 5065 ramler man borti det glimrende byggebolig-forumet f.eks.

    http://www.byggebolig.no/index.php?topic=9694.0
     

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    Den store distingsjonen er vel om du bare skal drikke kaffe og espresso eller om du skal lage melkedrikker også.
    Skal du det, så er ingen av maskinene du linker til noe tess.
    Cappuchinoskummet fra de automatiske maskinene har ingen ting med cappuchino å gjøre.
    Kjøp deg heller en Isomac, Rancillo e.l.
     

    olav_larsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.01.2004
    Innlegg
    538
    Antall liker
    84
    Om du er tålmodig og ønsker best mulig kaffe anbefaler jeg en litt påkostet manuell maskin.
    Jeg har selv brukt en Isomac i tre år og kan garantere at kaffe aldri blir det samme igjen! :)
     

    Vedlegg

    H.Are.Felle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Innlegg
    312
    Antall liker
    760
    Sted
    Porsgrunn
    kibsgard skrev:
    Jeg har hatt en Jura i et halvt år og er veldig godt fornøyd med den så langt (så lenge man ikke bytter vannfilter hver gang man får beskjed om det).
    Har hatt Jura ena5 i straks 1,5 år, og har fungert feilfritt.
    Når det gjelder vannfilteret har jeg fått svar av lmportøren at dette filteret ikke trengs i Norge, så det er bare å programmere vekk filteret i menyen nå du får beskjed om å bytte det :)
    Nå er maskinen også satt ned i fra 7500,- til 4990,-
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.691
    Torget vurderinger
    23
    VidarP: Jeg har to bekjente som kjøpte innbyggingsmaskiner a la det du vurderer. Kortversjonen: Et helvete. Utall antall servicer og allikevel problemer. Kan self. være tilfeldigheter men allikevel, Heller ikke så lett å ta den under armen og levere den inn, så det betyr at folka må komme til deg.
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.929
    Antall liker
    27.650
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Takk for svar folkens!
    Må jo innrømme at bare bildet av den Iso Mac'en er nok til å trigge habegjæret.... ;D

    Vel, uansett hvor mange automatiske muligheter en maskn har, vil jeg foretrekke å ha
    mulighet til å skumme melk for seg/manuelt.

    Blir vanskeligere enn jeg hadde tenkt meg dette, takk og pris at men ikke har slike
    problemstillinger i stereovalgene sine..... ;D ;D ;D

    Vennlig hilsen

    Morten
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.929
    Antall liker
    27.650
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Takk for den linken!
    Der var det jo mer å lese om flere maskiner, glimrende!

    Vennlig hilsen

    Morten
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.929
    Antall liker
    27.650
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    He he, takk for den "heads up" Tori, søren klype,
    jeg føler en økende beslutningsvegring.... :-\

    Det er på et sånt "rør eller transistor"-nivå....

    Vennlig hilsen

    Morten
     

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    Å da har vi ikke begynt å diskutere kaffekværn, espresso, kopper, tamperdiameter, flat eller konveks osv. ;D

    Jeg venter førøvrig på en slik en:

    Reg Barber Ripple tamper i 58.2mm i kobber med zebrawood håndtak :)
     

    Sting

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    @ Vidar P: vi har akkurat den maskinen du linker til og er meget fornøyd. Manuelle maskiner er jeg kjempelei av, altfor mye jobb. Finn noen kaffebønner du liker godt og få justert inn maskinen til disse så er jeg sikker på du blir fornøyd. Miele har fantastisk service (iallefall her i Stavanger traktene), vi har hatt maskinen i 2 år uten problem på den men hadde litt bråk fra en Miele komfyr. Servicemann kom på døra og byttet komponent uten å mukke. Av og til når jeg har lyst på litt "ekstra" god kaffe lager jeg den i en Aeropress med nymalte bønner- kjempelett og godt.
    Gå for den Mielen med automatisk vannfylling, det har ikke vi angret på!

    Mbh Tom
     
    J

    J.J

    Gjest
    wotg:

    Hvordan velge tamper ? Må man prøve og feile for å finne sin tamper ??

    Eller finnes det en guide ??
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    pengesluk skrev:
    VidarP: Jeg har to bekjente som kjøpte innbyggingsmaskiner a la det du vurderer. Kortversjonen: Et helvete. Utall antall servicer og allikevel problemer. Kan self. være tilfeldigheter men allikevel, Heller ikke så lett å ta den under armen og levere den inn, så det betyr at folka må komme til deg.
    Takker for input. Men var dette virkelig Miele-maskiner? Det hørtes så utypisk Miele ut. For balansens skyld så rapporterer folk på andre fora (og naboen også forsåvidt) om problemløs kaffefryd med denne Miele-maskinen, så man får tro at dine bekjente har vært særs uheldige.

    Hvordan andre merker fungerer vet jeg ikke, ikke har jeg tenkt å finne det ut heller; jeg har et prinsipp om kun å handle Miele innbyggings- og hvitevarer nå og i all fremtid :)
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    24
    Torget vurderinger
    5
    jan#jan skrev:
    wotg:

    Hvordan velge tamper ? Må man prøve og feile for å finne sin tamper ??

    Eller finnes det en guide ??
    Prøve og feile har jeg inntrykk av. Pris følger kvalitet, akkurat som ved Hifi-utstyr...
     

    vins666

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.04.2009
    Innlegg
    155
    Antall liker
    1
    Vidar P skrev:
    pengesluk skrev:
    VidarP: Jeg har to bekjente som kjøpte innbyggingsmaskiner a la det du vurderer. Kortversjonen: Et helvete. Utall antall servicer og allikevel problemer. Kan self. være tilfeldigheter men allikevel, Heller ikke så lett å ta den under armen og levere den inn, så det betyr at folka må komme til deg.
    Takker for input. Men var dette virkelig Miele-maskiner? Det hørtes så utypisk Miele ut. For balansens skyld så rapporterer folk på andre fora (og naboen også forsåvidt) om problemløs kaffefryd med denne Miele-maskinen, så man får tro at dine bekjente har vært særs uheldige.

    Hvordan andre merker fungerer vet jeg ikke, ikke har jeg tenkt å finne det ut heller; jeg har et prinsipp om kun å handle Miele innbyggings- og hvitevarer nå og i all fremtid :)
    Har vel satt inn en 6-7 miele kaffemaskiner i hus jeg har bygd de siste åra. Ikke fått noe klage på noen av disse.
    Pleier å være et godt tegn.
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    24
    Torget vurderinger
    5
    Lagga skrev:
    He he, takk for den "heads up" Tori, søren klype,
    jeg føler en økende beslutningsvegring.... :-\

    Det er på et sånt "rør eller transistor"-nivå....

    Vennlig hilsen

    Morten
    Akkurat som ved musikkutstyr så er det lett å la seg lede, eller villede av utseende. Rancilio Silvia er helt klart mindre pen enn enkelte andre maskiner, men blir holdt fram av barristaer i "billigsegmentet" grunnet kvalitet og value for money. Den er også enkel å skru på og modifisere - for de som har dette behovet.
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    66
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    Med mindre man er seriøst interessert i espresso og baristakunst ville jeg anbefalt å drikke espressoen sin ute og heller drikke vanlig kaffe hjemme. Det er min (ikke så helt ydmyke) mening. Jeg har selv jobbet som barista for Stockfleth's og hadde Rancilio Silvia/Rocky en periode. Det tar mye tid, det blir mye svinn, det krever mye vedlikehold/rengjøring, og man må kunne faget. Hvis interessen ikke er på topp er det lite å hente. Og herregud så mye god kaffe man kan lage på aeropress. ;)

    Rancilio Silvia er en god maskin. Hvis du kjøper PID-kontroll eller lærer deg å temperatursurfe med den så kan du få helt nydelige espressoer, og forholdsvis jevne resultat. Den tåler ikke allverden, og det er typisk at varmeelementet eller termostaten ryker, noe som kan bli dyrt.

    Rocky-kverna er ikke så veldig bra. Den er treg, den produserer for mye finstoff og den gjør det vanskelig å posjonere jevnt. Legg litt mer penger i en bedre espressokvern.
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    24
    Torget vurderinger
    5
    DIY_dude skrev:
    Med mindre man er seriøst interessert i espresso og baristakunst ville jeg anbefalt å drikke espressoen sin ute og heller drikke vanlig kaffe hjemme. Det er min (ikke så helt ydmyke) mening. Jeg har selv jobbet som barista for Stockfleth's og hadde Rancilio Silvia/Rocky en periode. Det tar mye tid, det blir mye svinn, det krever mye vedlikehold/rengjøring, og man må kunne faget. Hvis interessen ikke er på topp er det lite å hente. Og herregud så mye god kaffe man kan lage på aeropress. ;)

    Rancilio Silvia er en god maskin. Hvis du kjøper PID-kontroll eller lærer deg å temperatursurfe med den så kan du få helt nydelige espressoer, og forholdsvis jevne resultat. Den tåler ikke allverden, og det er typisk at varmeelementet eller termostaten ryker, noe som kan bli dyrt.

    Rocky-kverna er ikke så veldig bra. Den er treg, den produserer for mye finstoff og den gjør det vanskelig å posjonere jevnt. Legg litt mer penger i en bedre espressokvern.
    Har hatt Silvia og Rocky et halvår. Stikker også ganske jevnlig innom Dromedar. Synes ikke min Cortado er dårligere. Kverna ER treg. Den er likevel god. Selvfølgelig får en bedre kverner i titusenkronersklassen.
    Hva vedlikehodl og rengjøring angår så vil jeg påstå at dette er lettere med halvmanuelle maskiner ala Rancilio Silivia enn ved integrerte/skjulte løsninger. Alle kverner må rengjøres, det samme må kaffemaskiner. Det at man ikke ser hvor ille det er, gjør det bare enda mer ille.

    Hvor har du det fra at Rancilio Silvia "ikke tåler all verden"? Sammenligner du her med proffmaskiner i femtitusenkronersklassen? Mitt inntrykk er at Rancilio Silvia er en svært robust maskin. Den er også laget slik at man lett kommer til for å bytte komponenter OM dette skulle behøves.

    Tror jeg må konkludere met at jeg er uenig i hele innlegget ditt - kanskje med unntak av påstanden om aeropress, som jeg ikke har prøvd.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vidar P skrev:
    Spennende å følge med tråden. Vi står foran en major utbygging og nybygging av kjøkken, og har begynt å se på kaffemaskiner selv. Riktignok for innbygging, jeg har lagt min elsk totalt på denne da en nabo og god venn har en slik, og den er bare helt ubeskrivelig fan-bloody-tastic;

    http://www.miele.no/no/husholdning/produkter/2327_15893.htm
    Wooo hooo - vi pusset opp kjøkkenet i høst, og en slik fikk æresplassen. Jup, den lager riktig god kaffe, men er litt av en masekopp med alle pipelyder om ting som skal gjøres. Veldig tysk med superdetaljerte instruksjoner i displayet som skal følges til punkt og prikke. Automatisk vannfylling ville nok redusert maset litt, ja.
     

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    *Host-host*

    Hvis ikke penger betyr noe da :)
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.929
    Antall liker
    27.650
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Her var det mye interessant aa ta stilling til, takk gutter!
    Jeg ser vel at det ender med en automatisk maskin, gleden ved aa benytte de
    manuelle, ligger opp i dagen, men det skal ogsaa vaere mulig aa kunne servere
    mange, uten ventetid, naar huset fylles med gjester - og det skjer jo heldigvis titt og ofte...

    Er ogsaa litt laast i forhold til utvalg, da butikken som solgte maskinen, vil gjoere sitt for
    aa kompensere for den elendige servicen importoer har stilt opp med, - men saa er jeg
    selvfoelgelig laast til de merker butikken foerer.

    Men igjen; takk! Mange innspill her, som tar opp ting jeg overhodet ikke har tenkt paa,
    eller vaert klar over - laererikt!

    Beklager for stavingen, men nyttaarsfeiringen er forlagt til UK i aar - Godt Nytt Aar til dere alle!


    Vennlig hilsen

    Morten
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    Gode råd i denne tråden. Har lenge vurdert å investere i en skikkelig maskin. Nespressoen er dyr å drifte i lengden.

    Valget falt på en slik


    Jura Impressa J9 One Touch, automatisk kaffemaskin

    Gleder meg!

    Har du bestemt deg Lagga?
     

    miata

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2005
    Innlegg
    370
    Antall liker
    1
    toriamos skrev:
    DIY_dude skrev:
    Med mindre man er seriøst interessert i espresso og baristakunst ville jeg anbefalt å drikke espressoen sin ute og heller drikke vanlig kaffe hjemme. Det er min (ikke så helt ydmyke) mening. Jeg har selv jobbet som barista for Stockfleth's og hadde Rancilio Silvia/Rocky en periode. Det tar mye tid, det blir mye svinn, det krever mye vedlikehold/rengjøring, og man må kunne faget. Hvis interessen ikke er på topp er det lite å hente. Og herregud så mye god kaffe man kan lage på aeropress. ;)

    Rancilio Silvia er en god maskin. Hvis du kjøper PID-kontroll eller lærer deg å temperatursurfe med den så kan du få helt nydelige espressoer, og forholdsvis jevne resultat. Den tåler ikke allverden, og det er typisk at varmeelementet eller termostaten ryker, noe som kan bli dyrt.

    Rocky-kverna er ikke så veldig bra. Den er treg, den produserer for mye finstoff og den gjør det vanskelig å posjonere jevnt. Legg litt mer penger i en bedre espressokvern.
    Har hatt Silvia og Rocky et halvår. Stikker også ganske jevnlig innom Dromedar. Synes ikke min Cortado er dårligere. Kverna ER treg. Den er likevel god. Selvfølgelig får en bedre kverner i titusenkronersklassen.
    Hva vedlikehodl og rengjøring angår så vil jeg påstå at dette er lettere med halvmanuelle maskiner ala Rancilio Silivia enn ved integrerte/skjulte løsninger. Alle kverner må rengjøres, det samme må kaffemaskiner. Det at man ikke ser hvor ille det er, gjør det bare enda mer ille.

    Hvor har du det fra at Rancilio Silvia "ikke tåler all verden"? Sammenligner du her med proffmaskiner i femtitusenkronersklassen? Mitt inntrykk er at Rancilio Silvia er en svært robust maskin. Den er også laget slik at man lett kommer til for å bytte komponenter OM dette skulle behøves.

    Tror jeg må konkludere met at jeg er uenig i hele innlegget ditt - kanskje med unntak av påstanden om aeropress, som jeg ikke har prøvd.
    Lurer litt på det samme selv. Ang reserve deler, så syns jeg ikke det virker så dyrt.. ca hundrelappen for en termostat, og 900 sek for ny boiler..

    Driver å sikler på PID kontrollere på eBay.. Finns vel hovedsaklig to prisklasser, en til $52 og noen til $150-$200
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Da ble det endelig innkjøp av kaffemaskin og tilfeldivis ble det en Jura J5 da jeg fikk et tilbud jeg ikke kunne si nei til. Har sondert terrenget en tid men enten ble det fryktelig dyrt, eller så var det "plastic fantastic" ;D
    Er virkelig fornøyd med maskinen så langt. Fantastisk kaffe, et uttall med justeringer av, vannmengde, malinggrad av kaffe og smaksstyrke. Er helt umulg å ikke finne rett kaffe her!
    Kvalitetsfølelsen oser av maskinen! Alt er logisk med gode menyer, enkel i bruk og solid "chassi" og god byggekvalitet. Anbefales!



     

    iSaint

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    506
    Antall liker
    60
    Sted
    Belgia
    Vidar P skrev:
    Spennende å følge med tråden. Vi står foran en major utbygging og nybygging av kjøkken, og har begynt å se på kaffemaskiner selv. Riktignok for innbygging, jeg har lagt min elsk totalt på denne da en nabo og god venn har en slik, og den er bare helt ubeskrivelig fan-bloody-tastic;

    http://www.miele.no/no/husholdning/produkter/2327_15893.htm



    Skulle ha vært morsomt å sammenlikne med en ikke-innbyggingsmaskin som f.eks Jura Z7 ti samme pris;

    http://www.jernia.no/k/ki.aspx?sku=587627
    Skulle være fullt mulig dét Vidar, en "Jura Impressa Z7 Chrome" er endelig kommet på kjøkkenbenken min ;)




    iSaint
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    Var nok et godt valg iSaint. Jeg er veldig fornøyd med min Jura. Har innfridd på alle måter.
     

    Sleiven

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Innlegg
    2.302
    Antall liker
    21
    gi nå faen i den det jævla kaffehysteriet. Drikk TE feks Bengal spice hvis du skal prøve noe nytt.....
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Sleiven skrev:
    gi nå faen i den det jævla kaffehysteriet. Drikk TE feks Bengal spice hvis du skal prøve noe nytt.....
    Godt poeng :)
    Er mest kaffe dranker selv. Men om man ikke bor utilgjengelig til har DIY_dude et godt poeng tidligere i tråden. Kaffe ute hos de hos profesjonelle er veldig bra. De har også desidert det mest high-end utstyr i forhold til heim-mekket. Om det betyr noe da :)
    Du skal drikke uendelig mye kaffe for å forsvare flere 10talls tusen kroner i en kaffemaskin, utstyr, bønner osv i et normalt hjem.

    Har en slik selv, som brukes sjeldent med Illy eller Lavazza Espresso. Helt greit, men det er bedre å få ute hos proffene rundt hjørnet.
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn