Mat, drikke og røyk Kaffe...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    6.304
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Tea and Coffee i Kristiansand har en del mørke saker, har du prøvd dem?

Har vært innom og kikket, men har ikke prøv noe fra dem. Problemet er, som hos så godt som alle norske brennerier, at de ikke oppgir noe som helst i forhold til brenningsgraden de bruker og dermed blir det bare et skudd helt i blinde. Hadde de enda hatt bilder av de brente bønnene så kunne man tatt en sjangs, men alle bildene er generiske og sier dermed ingenting om noe som helst.

Jeg kjenner vel egentlig at jeg ikke orker å bry meg mer om norske brennerier i denne omgangen, men holder meg til det/de som leverer kaffe jeg vet jeg liker. Det skal ikke mange bomkjøp til før det er billigere å handle fra utlandet og jeg har allerede alt for mye på den kontoen.

Perrin

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2008
    Antall liker
    274
    Torget vurderinger
    1
    For de som måtte være i samme båt som meg, der stuerten ikke kan fordra og plent nekter å servere lysbrent kaffe, så kan jeg i aller høyeste grad anbefale Redber Coffe Roasters i (eller like utenfor) Guildford. Stort utvalg av kaffe og de aller fleste fås i Medium, Medium-Dark og Dark roasts. Flat fraktpris på £17.75 fra 0-2kg, så man bør fylle den kvoten hvis man bestiller.

Før handlet jeg stort sett fra USA, men det ble for dyrt post-pandemic samtidig som kaffeforbruket gikk betydelig opp. Jeg hadde håpet å finne en god kaffekilde her til lands, men her på berget har alle og enhver tydeligvis naglet seg fullt og helt til lysbrent-masta. Handlet et godt utvalg fra de 4 brenneriene med størst portefølge, men mye var nærmest udrikkelig og så godt som ingenting var i nærheten av optimalt for min smak, så jeg mønstret på SS Redber igjen. Plukket opp seneste ordre i går og det var veldig godt å være tilbake.
    prøvd Sognakrut? https://sognefjordkaffibrenneri.no/products/sognakrut-espresso-1kg

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    6.304
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Ikke prøvd den, men har testet flere forskjellige espressobrenninger. Fristende pris, men jeg tror jeg står over siden det som går for espressobrenning her så langt har vært for mye brent for min smak. Det kan godt hende Sognakrut er unntaket, men med slantene av innkjøpene som jeg fant drikkbare, ordren jeg nettopp innhentet og en til som er på vei så har jeg kaffe mer eller mindre ut året.

Skal prøve å huske på den når det en gang blir tid for en ny bestilling, så takk for tipset.

Perrin

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2008
    Antall liker
    274
    Torget vurderinger
    1
    Ikke prøvd den, men har testet flere forskjellige espressobrenninger. Fristende pris, men jeg tror jeg står over siden det som går for espressobrenning her så langt har vært for mye brent for min smak. Det kan godt hende Sognakrut er unntaket, men med slantene av innkjøpene som jeg fant drikkbare, ordren jeg nettopp innhentet og en til som er på vei så har jeg kaffe mer eller mindre ut året.

Skal prøve å huske på den når det en gang blir tid for en ny bestilling, så takk for tipset.
    Skal sies at jeg bruker sognakrut når jeg lager cappucino. så har ikke testet den til filterkaffe.
    Om du ønsker å prøve litt forskjellig kaffe så kan jeg anbefale et abonnement hos kaffebox. Det koster litt, men en får kaffe fra forskjellige brenneri hver måned. Noe er lysbrent annet mere mot medium. noe vasket annet anearob.
    Angående lysbrent så synes jeg de ofte smaker best om de får "hvile" til ca 1 måned etter brennedato. Sparte på en Tim Wendelboe Tatmara natural, den var mye bedre etter 6 uker enn etter 3. Mellom brent og mørkbrent opplever jeg ofte best etter en uke eller to.

Kaffeabonnement med Skandinavias topp mikrobrennerier - KaffeBox.no

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    6.304
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Om du ønsker å prøve litt forskjellig kaffe så kan jeg anbefale et abonnement hos kaffebox.

Et abonnement vil nok funke dårlig og være penger i dass for min del, siden jeg har mislikt alt (og det er etterhvert en del) jeg har smakt av light roasts. Medium og Medium-Dark er mitt foretrukne domene (High, City og Full City i amerikansk parlance), men det eksisterer tilsynelatende knapt i det norske markedet. Her har jeg så langt funnet nesten utelukkende Light, Light-Medium og Espresso, som tilsvarer French eller Italian på infografikken under.

Jeg har som regel heller lite til overs for amerikanske tilstander, men akkurat innen kaffe har de virkelig laget et brukervennlig system hvor kunden til enhver tid kan vite hva han eller hun kjøper. Til sammenligning ser det ut som om formålet her hjemme er å gi kunden så lite og tåkelagt informasjon som mulig, ved å ofte ikke nevne brenningsgrad med et eneste ord.

roasting-infographic-small.png

Atlerovik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Antall liker
    10.400
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    12
    Angående lysbrent så synes jeg de ofte smaker best om de får "hvile" til ca 1 måned etter brennedato. Sparte på en Tim Wendelboe Tatmara natural, den var mye bedre etter 6 uker enn etter 3. Mellom brent og mørkbrent opplever jeg ofte best etter en uke eller to.
    Lest mange mene dette. Når du skriver at du sparte på en kaffe, var den da uåpnet eller åpnet?

Perrin

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2008
    Antall liker
    274
    Torget vurderinger
    1
    Den var åpnet i pose ca 60-70g igjen i 250g pose, men hadde presset ut så mye luft som mulig

Atlerovik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Antall liker
    10.400
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    12
    Interessant, takk 👍🏻 Jeg prøvde å vente med en uåpnet pose. 4-5 uker etter brennedato. Funket ikke så bra, men kan ha vært tilfeldig.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn