Kabling til pickup. Rega Planar 3

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
250
Torget vurderinger
16
Får ny pickup i løpet av uka. Har aldri byttet pickup før men det skal jeg klare. Det som var litt forundelig var hvordan min Denon dl-160 var kablet fra armen. Isten for rød til R og hvit til L var dettet byttet om. Grønn gikk til R og Svart til L. Platespilleren har fungert helt fint så jeg lurer derfor på om jeg også skal kable min nye pickup (Ortofon quintet blue) på samme måten ?
 

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.672
Antall liker
1.091
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
For å være sikker så anbefaler jeg å bruke et multimeter for å sjekke at:

Left = white wire
Left Ground = blue
wire

Right = red wire
Right
Ground = green wire

Hvis dette stemmer på din spiller så kobler du normalt.
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
250
Torget vurderinger
16
pekaill: Jeg har multimeter, men hvordan sjekker jeg dette ? ohm ?
 

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.672
Antall liker
1.091
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Ja med ohm. Senter på høyre phonoplugg skal ha i nærheten til 0 ohm til rød leder ved pickup.
ytterdelen skal ha ca 0 ohm til grønn leder ved pickup o.s.v.
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
250
Torget vurderinger
16
pakaill: Ok, takk :) Rød + til Grønn - og Hvit + til Svart -

Skal sjekke dette når jeg kommer hjem. Merkelig at det var omvendt montert til Denon dl-160
 
Sist redigert:

Hifi Stasjonen

Bransjeaktør
Ble medlem
02.05.2007
Innlegg
293
Antall liker
59
Er ikke så merkelig, mange butikkansatte har ikke peiling på hva de driver med når det gjelder montering av pickuper..... desverre. Jeg har sett så mye rart av montering og justeringer...... faktisk også fra folk som påberoper seg 30 år + i bransjen at jeg gremmes noen ganger.
I disse dager betyr kunnskap ingenting. Pris betyr alt.
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.145
Antall liker
2.690
Sted
Kongsberg
Hei.

Her forsto jeg ikke helt innholdet i alle innleggene i denne tråden :confused:

Pekaill beskriver helt riktig fargekodingen i arm - og pickup. På norsk:

Hvit.....=..venstre kanal + (pluss)
Blå......=...venstre kanal - (minus)
Rød.....=...høyre...kanal + (pluss)
Grønn..=...høyre...kanal - (minus)

Regaarmen er fargekodet. Denon pickupen din er også fargekodet.

Da er det så enkelt som å koble sammen riktig farge til riktig farge;
Rød til rød, hvit til hvit, blå til blå og grønn til grønn. Så enkelt og
intuitivt er det. Om det i dag er noen avvik fra dette, så er det feil!

Forhold deg bare til fargekodingen i pickupenden av armen, dette har
ikke noe med fargen på phonopluggene du kobler til forsterkeren/RIAAen
å gjøre. Noe Ohm/multi-meter trenger du ikke all den tid det ikke er brudd
i noen av ledningene - noe jeg går ut fra at det ikke er all den tid du får
lyd i begge kanaler...

mvh
Gunnar Brekke
 
Sist redigert:

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Er ikke så merkelig, mange butikkansatte har ikke peiling på hva de driver med når det gjelder montering av pickuper..... desverre. Jeg har sett så mye rart av montering og justeringer...... faktisk også fra folk som påberoper seg 30 år + i bransjen at jeg gremmes noen ganger.
Jeg er ikke uenig, men skjønte bare ikke hvordan svaret ditt passet inn i det trådstarter lurte på:)
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
250
Torget vurderinger
16
Gunnar: Problemet er at dette er koblet feil hos meg. Det er Grønn på R i pickupen og Svart på L i pickupen (fargekodene stemmer ikke). Hvordan det er koblet fra armen og til RCA pluggene aner ikke jeg men det virker som det må var omvendt. Hvordan kan den ellers ha fungert i flere år. Den skal vel ikke funke hvis dette er koblet omvendt som hos meg ?

Det er vel greit med ohm meter. Hvis man måler senter av phonoplugg på multimeteret og rød ledning ut ifra armen og det ikke står 0 men gjør det på grønn ledning er det jo koblet omvendt.
 
Sist redigert:

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.145
Antall liker
2.690
Sted
Kongsberg
Hei.

En pickup kan fungere (gi lyd) koblet på mange forskjellige måter, også om den er feilkoblet. Men for
at; kanalene skal være riktig plassert (høyre/venstre), i fase og i absolutt fase, må pickupen være
riktig koblet, noe du (sannsynligvis) oppnår ved å koble "fargekorrekt".


Sånn det er nå, må du først sjekke om lyden er riktig i forhold til høyre og venstre kanal. Dette gjør du
enklest ved å sette på en (klassisk) plate med symfoniorkester. Fiolinene skal være i venstre kanal og
kontrabassene i høyre kanal. Om ikke er kanalene (høyre/venstre) byttet om.

Videre kan du sjekke om lyden er i fase. Utøverne, enten det er stemmer eller instrumenter, skal stå
fram som punktkilder i lydbildet på en god plata (OBS. Ofte trikses det med fasen i miksen, så du er
avhengig av en plate der slikt ikke har pågått). Om du får en "vegg av lyd" på en naturtro mikset plate
er en av kanalene ute av fase.

Absolutt fase (der pluss og minus er byttet om - i begge kanalene) er den vanskligste å avsløre, men
benytter du dynamiske høyttalere bør bassgjengivelsen være fastere og bedre definert om absolutt fase
er korrekt. Om gjengivelsen lider av svampete bass kan det være den absolutte fasen som er feil.


Uansett bør ting kobles riktig i pickupenden. Er der en intern feilkobling i pickupen (pga. produksjonsfeil =
lite sannsynlig) der høyre og venstre kanal er byttet om, bør dette rettes ved bytte av phonoplugger inn
i RIAA - ikke ved bytte av tilkoblingsledningene til pickupen.

Om det derimot er feil fase eller feil absolutt fase i pickupen, må problemet løses med "kreativ" kobling
av pickupen. Men det er lite sannsynlig at dette har skjedd her. Jeg har mer tro på slurv. :)

mvh
Gunnar Brekke
 
  • Liker
Reaksjoner: ptb

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.501
Antall liker
7.494
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Er ikke så merkelig, mange butikkansatte har ikke peiling på hva de driver med når det gjelder montering av pickuper..... desverre. Jeg har sett så mye rart av montering og justeringer...... faktisk også fra folk som påberoper seg 30 år + i bransjen at jeg gremmes noen ganger.
Jeg er ikke uenig, men skjønte bare ikke hvordan svaret ditt passet inn i det trådstarter lurte på:)



Det var et svar på et innlegg som nå er tatt bort.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.425
Antall liker
17.122
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Er ikke så merkelig, mange butikkansatte har ikke peiling på hva de driver med når det gjelder montering av pickuper..... desverre. Jeg har sett så mye rart av montering og justeringer...... faktisk også fra folk som påberoper seg 30 år + i bransjen at jeg gremmes noen ganger.
Jeg er ikke uenig, men skjønte bare ikke hvordan svaret ditt passet inn i det trådstarter lurte på:)
Det passet seg vel greit inn i forhold til at trådstarter kommenterte i innlegg 5#, sitat: Merkelig at det var montert omvendt til Denon dl-160:)
Edit: Her var det redigert ja.

Ellers - til trådstarter: Det er som Gunnar skriver - det kan fungere "fint" selvom alt er feilkoblet.

Deler forsåvidt også @peikall´s forslag om å måle helt ut til kontaktene. For alt vi vet så kan det jo fere feil-loddet i kontaktene, og han som en gang monterte PU´n var "smart" nok til å kompensere for dette ved kobling av PU. Skader ikke, og tar minimalt av tid:)
 
Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Hei.

Her forsto jeg ikke helt innholdet i alle innleggene i denne tråden :confused:

Pekaill beskriver helt riktig fargekodingen i arm - og pickup. På norsk:

Hvit.....=..venstre kanal + (pluss)
Blå......=...venstre kanal - (minus)
Rød.....=...høyre...kanal + (pluss)
Grønn..=...høyre...kanal - (minus)

Regaarmen er fargekodet. Denon pickupen din er også fargekodet.

Da er det så enkelt som å koble sammen riktig farge til riktig farge;
Rød til rød, hvit til hvit, blå til blå og grønn til grønn. Så enkelt og
intuitivt er det. Om det i dag er noen avvik fra dette, så er det feil!

Forhold deg bare til fargekodingen i pickupenden av armen, dette har
ikke noe med fargen på phonopluggene du kobler til forsterkeren/RIAAen
å gjøre. Noe Ohm/multi-meter trenger du ikke all den tid det ikke er brudd
i noen av ledningene - noe jeg går ut fra at det ikke er all den tid du får
lyd i begge kanaler...

mvh
Gunnar Brekke
Poenget med multimeteret var vel å sjekke om fargekodene i armkablene stemte?
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
250
Torget vurderinger
16
Jeg er ganske dreven så jeg ville har hørt om lyden var ute av fase. Jeg vet hva som skjer da. Det har den ikke vært ;)
Jeg skal sjekke litt i kveld med mulitimeter.
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
250
Torget vurderinger
16
Da sjekket med med multimeter. Var koblet feil ja. Fikk satt den riktig og satt på AC/DC Back in black og det spiller som fy det :) Blir spennende om den nye er bedre en denne Denon DL-160 pickupen.
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
250
Torget vurderinger
16
Synes helt klart DL-160 funker best på MC med min Holfi Ellipse Riaa. Det blir mye mer trøkk. Låter mer live hvis det gir noe mening. DL-160 er en MC pickup med høy utgangsniva så kan brukes på MM inngang men som sagt ikke tvil hva jeg liker :)

Her er fra Ellipse manualen:

Ellipse er standard sat til MCfølsomhed. Hvis du har brug for mindre forstærkning til en MMpickup er det nødvendigt at tage svøbet af Ellipse 8 og ændreforstærkningen på selve printet. Ændret forstærkning, samttilpasning af impedans, sker ved at aktivere S1 (ON = højforstærkning eller S2 (On = 100 Ohm til MC-pickupper. Anbefales kuntil pickupper med for meget diskantniveau!) afbryderne på printet
3+6

Er det uansett noen som har anbefalinger ang. denne S2 100 Ohm instillingen til min Quintet Blue ?

Jeg får den i morgen så kommer til å teste begge deler usansett ;)
 
Topp Bunn