Kabling fra DAC til pre viktigere enn pre til effekt?

johsgj3rde

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2006
Innlegg
116
Antall liker
3
Sted
Averøya
Har drevet og bytta litt fram og tilbake, men bottom line er at jeg har bare ett sett skikkelige sigbalkabler. Nå står de mellom HD 20 og Parasound NC 2100. Fra pre til Advance Acoustic MAA 405 har jeg noen rimelige kabler fra surround.no . Men de er skikkelig skjermet og rimelig tykke så jeg tror det er godt med ledere.

Spørsmålet mitt er egentlig: er det viktigere med gode kabler fra DAC til pre iom at spenningen der kanskje er lav og signalet ikke er forsterket? Eller mister jeg det jeg tjener på de gode kablene i neste kabelstrekk frA pre til effekt?
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Begge to er like viktig!
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Spørsmålet mitt er egentlig: er det viktigere med gode kabler fra DAC til pre iom at spenningen der kanskje er lav og signalet ikke er forsterket? Eller mister jeg det jeg tjener på de gode kablene i neste kabelstrekk frA pre til effekt?
Hvis du ikke bruker noen form for demping i DACen, er signalet fra DAC til pre ganske kraftig. Skulle du kjøre dette signalet rett inn på et effekttrinn, tipper jeg at du ville få deg en skikkelig overraskelse - det blir vanligvis øredøvende høyt. Hvis jeg skulle glemme å stille inn den lille vippebryteren bakpå Benchmark'en min - som jeg bruker som både DAC og pre - og levere fullt signal til effekttrinnet som Benchmark'en er koblet til, snakker vi om lyd som er egnet til å sprenge høyttalerne.

M.h.t. kabler har jeg ikke den helt store paranoiaen, men i anlegg nr. 2 har jeg "for sikkerhets skyld" valgt samme type kabler hele veien - fra DAC til pre og fra pre til effekttrinn. I de to andre anleggene mine er dette et ikke-problem.
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Har drevet og bytta litt fram og tilbake, men bottom line er at jeg har bare ett sett skikkelige sigbalkabler. Nå står de mellom HD 20 og Parasound NC 2100. Fra pre til Advance Acoustic MAA 405 har jeg noen rimelige kabler fra surround.no . Men de er skikkelig skjermet og rimelig tykke så jeg tror det er godt med ledere.

Spørsmålet mitt er egentlig: er det viktigere med gode kabler fra DAC til pre iom at spenningen der kanskje er lav og signalet ikke er forsterket? Eller mister jeg det jeg tjener på de gode kablene i neste kabelstrekk frA pre til effekt?
Skal ikke påberope meg å sitte med fasiten her, men jeg har alltid hørt at kilde-pre er den viktigste. Er dog ikke noe sannhetsvitne her. Hva opplever du selv når du bytter på plasseringen av kablene dine? Hvis du ikke merker noe vesentlig forskjell tror jeg ikke du skal bekymre deg for mye.

Hvordan vurderer du selv at anlegget ditt låter? Kabler kan definitivt være med å gi nyanser i retning av det ene eller andre, typisk "varm, musikalsk", eller "lyst/analytisk", men er det store ting du savner bør du se på komponenter før kabler.
 

yzfr17

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2006
Innlegg
426
Antall liker
23
Sted
Moss
Torget vurderinger
5
^støttes, Jeg tenker; Best mulig signal inn gir best mulig signal ut
Men dette er jo bare en kabel, du prøver enkelt selv hva som låter best, hva om 20 stk her mener du skal ha kablene anderledes en du selv syns det låter best...
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Dete må du nesten teste ut selv. Jeg har prøvd en del på mitt eget anlegg og fått noen overraskende resultater, som at kabelen fra pre til effekt hadde større innvirkning på lyden enn kabelen fra RIAA til pre. Den mest kritiske kabelen var kabelen fra platespiller til RIAA, som jeg har slitt mye med. Dette henger trolig sammen med valg av RIAA.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.427
Antall liker
35.210
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Kabelen fra platespiller til RIAA er i særklasse viktigst, spesielt med MM-pickup. Den kabelen behøver ikke være dyr, men kapasitansen i kabelen blir en del av lasten for pickupen. Bytte av kabel til en med mer eller mindre kapasitans kan gjøre ganske stor forskjell for frekvensgangen. Se den tråden Valentino linket til.

De andre er mindre viktige. Om den ene er viktigere enn den andre kommer vel mest an på lengden på strekkene. Hvis du har monoblokker ved høyttalerne er det litt annerledes enn om alt står i det samme racket. Så lenge det er RCA-kabler vi snakker om, er seriemotstanden i returleder/skjerm den viktigste egenskapen. Den nest viktigste er kapasitans. Begge egenskapene øker proporsjonalt med lengden på ledningen. Derfor bør du ha den beste kabelen i det lengste strekket, men legg merke til at jeg skriver "beste", ikke "dyreste". Hvis de to strekkene er like lange, og det er de vel hvis du kan bruke de samme kablene, har det mindre å si hvilken som står hvor. Prøv begge alternativer og velg den du foretrekker. Sannsynligvis blir det klin likt.
 
Sist redigert:

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.143
Antall liker
4.299
Torget vurderinger
1
Kabelen fra platespiller til RIAA er i særklasse viktigst, spesielt med MM-pickup. Den kabelen behøver ikke være dyr, men kapasitansen i kabelen blir en del av lasten for pickupen. Bytte av kabel til en med mer eller mindre kapasitans kan gjøre ganske stor forskjell for frekvensgangen. Se den tråden Valentino linket til.
...
+ at en MMPU er en relativt høyimpedant kilde - ofte rundtomregnet ca 1K ohm resistiv og ca 1 Henry induktiv - som har et relativt svakt signal slik at systemet er ganske følsomt for innstrålt støy.

mvh
KJ
 

ansepe74

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
1.005
Antall liker
31
Sted
Bodø
Jeg skal ikke påstå hverken det ene eller det andre.
Det får være helt opp til deg selv å sjekke det ut.
Se på forskjellige konstruksjoner, solidcore og multistrand og forskjellige tykkelser. Gjerne også innenfor de prisklassene som du selv vurderer som interessant. Gjerne 2 sett av hver slik at du kan mikse litt selv.
Fleste "seriøse" butikker har ofte noen sett som de kan låne bort.
Begge fra en produsent eller en fra hver. Noe med impedanse ol ;)
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
250
Torget vurderinger
16
jonsentorsk: Dette er bare tull. Ikke bytt kabler. Bruk de du har. Det er små, små forskjeller på kabler og hvordan i huleste skal du vite hvem som passer best uten at du tester. Jeg vet også at selv om du tester vil du mest sannsynelig aldri finne noe fasit, da du ikke husker helt hvordan det låt før og etter du byttet kabelen. Mitt tips. Glem hele greia.
 

ansepe74

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
1.005
Antall liker
31
Sted
Bodø
Vær så snill å la det være opp til mannen å finne ut selv hva som fungerer for seg!
...jøssenavn...
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
250
Torget vurderinger
16
ansepe74: Jøssenavn, starter han ikke tråden får å få tips ?

Du kan ha dine meninger, men la andre ha sine meninger også.
 

ansepe74

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
1.005
Antall liker
31
Sted
Bodø
ansepe74: Jøssenavn, starter han ikke tråden får å få tips ?

Du kan ha dine meninger, men la andre ha sine meninger også.
Ja, jøss...

Men, da er det jo bra føkka at du sier at det er tull?
Er rimelig forsiktig med mine uttalelser angående temaet, og jeg aksepterer at du synes at det er bortkasta, men du må da for f** forstå at når alt kommer til alt så er det opp til vedkommende å gjøre seg opp ei mening selv om temaet uten at han skal føle seg som en tulling som vil prøve ut noe annet?
Neste blir vel at du skal bestemme hvilket anlegg han skal kjøpe?
"Du kan ikke kjøpe rør for det er tull" er vel det neste...
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Mener at alle kabler er viktige
 
Topp Bunn