Kabler til McIntosh/Vienna Acoustics oppsett

aircanada

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.07.2012
Innlegg
636
Antall liker
318
Sted
Ørsta
Torget vurderinger
3
Det er ønskelig med input til hvilke kabelmerker som vil være "passende" til kombinasjonen McIntosh/Vienna Acoustics.

Da McIntosh og Vienna Aocustics vel tenderer til å helle litt til det varme er det vel nøytrale kabler som gjelder?
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
593
Du kan teste kabler fra feks Chord, Nordost og Kimber.
 

aircanada

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.07.2012
Innlegg
636
Antall liker
318
Sted
Ørsta
Torget vurderinger
3
Glemte å nevne at jeg per i dag benytter Nordost-kabler (Blue Heaven).

Interessant å få tilbakemeldinger fra folk med lignende erfaringer med samme komponenter om der vil være en `oppside` ved å teste et annet merke.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.316
Antall liker
83.408
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Jeg benytter Nordost mellom mine McIntosh komponenter og til høyttalerne. Det fungerer meget bra.
 
  • Liker
Reaksjoner: oct

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
DIY sølv i silke eller bomull. Egen tråd lenger ned her. Ellers vil jeg anbefale Whistler sine signalkabler.
Begge disse gir mye godlyd for pengene og er ikke "feite" eller varme, men nøytrale og detaljerte.
 

aircanada

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.07.2012
Innlegg
636
Antall liker
318
Sted
Ørsta
Torget vurderinger
3
Tviler på at jeg begir meg ut på å lage DIY..men er der norske kabelprodusenter som er verdt å ta en nærmere kikk på?
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.316
Antall liker
83.408
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Ikke glem Skogrand. De er vel norske? ;)
 

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
2.428
Antall liker
2.577
Torget vurderinger
30
Skogrand har gode kabler til fornuftige priser ja! ;D
 
  • Liker
Reaksjoner: TT.

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.316
Antall liker
83.408
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Vet ikke om Eccofisk fortsatt eksisterer, men de er vel norske de også?
 

aircanada

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.07.2012
Innlegg
636
Antall liker
318
Sted
Ørsta
Torget vurderinger
3
Takker for alle innspill hittil:

Men flere av de ovennevnte er vel kobberkalber?

Bør jeg i samme i samme slengen vurdere;
- Oblivion
- Black Magic
- Renaissance Audio

Bare for å nevne noen? Eller tenderer noen av de til å prege lyden i mindre eller større grad?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.429
Antall liker
35.214
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Tommelfingerregel: Nøytrale kabler koster ikke stort. Dyre merker forsøker i større eller mindre grad å lage en lydsignatur for å kunne argumentere med at de gjør en "forskjell". Når det er sagt bruker jeg fortsatt Kimber, ettersom mildt kapasitive kabler som disse (dvs lav induktans) gir flatest frekvensgang gjennom diskanten og dermed setter minst "preg" på lyden. Tilstrekkelig tverrsnitt og lav induktans er oppskriften på en nøytral høyttalerkabel.
 

aircanada

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.07.2012
Innlegg
636
Antall liker
318
Sted
Ørsta
Torget vurderinger
3
Takk for innspill Asbjørn.

En annen tommelfingerregel (som gjelder det meste) er vel "try before you buy"...

Ikke alltid det er så enkelt når det gjelder kabler heller, men enkelte produsenter/butikker har jo åpent kjøp i inntil 30 dager.
En får jo en rekke svar på den tiden om kablene innfrir forventingene, men er det kynisk å benytte seg av åpne kjøp?

Hvilken Kimber-kabel er det du foretrekker og innehar den kabelen de egenskapene du etterlyser og nevner i ovennevnte post?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.149
Antall liker
4.306
Torget vurderinger
1
Det er erfaringsmessig mindre risiko for «egenlyd» med prolyd kabeler enn det er med «hifi boutique» kabler.

mvh
KJ
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.429
Antall liker
35.214
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Takk for innspill Asbjørn.

En annen tommelfingerregel (som gjelder det meste) er vel "try before you buy"...

Ikke alltid det er så enkelt når det gjelder kabler heller, men enkelte produsenter/butikker har jo åpent kjøp i inntil 30 dager.
En får jo en rekke svar på den tiden om kablene innfrir forventingene, men er det kynisk å benytte seg av åpne kjøp?

Hvilken Kimber-kabel er det du foretrekker og innehar den kabelen de egenskapene du etterlyser og nevner i ovennevnte post?
I kabelbransjen er det så mye tullprat og direkte lureri at jeg ikke ville hatt noen skrupler med å returnere ting som ikke leverer de lovede mirakler.

Jeg bruker Kimber 12TC og 8TC, tidligere også 12VS. Men jeg bruker Clas Ohlsson 2,5 mm2 OFC høyttalerkabel som internkabling i de nye høyttalerne mine, og mellom dem og forsterkeren kommer jeg til å bruke Klotz proffkabel med Speakon-kontakter i endene. I det prosjektet er bare det beste godt nok, så kabling til 20-30 kr meteren er helt greit. ;)

I virkeligheten er det knapt noen som helst forskjell å høre, så lenge man ikke bruker kabling som er bevisst konstruert for å farge lyden.
 
Sist redigert:

aircanada

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.07.2012
Innlegg
636
Antall liker
318
Sted
Ørsta
Torget vurderinger
3
Her er tilbakemelding på en forespørsel jeg har sendt tidligere:

"Det du kan forvente med våre kabler er en så perfekt tonal balanse som er mulig – sett fra en musikers synspunkt og ikke fra en hifientusiasts synspunkt.
Vi har ikke elektrisk eller elektronisk eller oppmikket musikk som referanse – kun de akustiske instrumentene i en akustisk sammenheng.

Det vil si at "Kabelprodusent A" innehar en naturlig mørk klangbalanse – og dette uten at detaljer noe sted blir borte.

Til sammenligning har "Kabelprodusent B" kablene – sammen med en mengde andre kabler på markedet en mye lysere klangbalanse – som da kunstig setter lys på detaljer i lydbildet.

På grunn av den gode tonale balansen passer våre kabler bedre inn i nesten alle systemer.
Med for lys klangbalanse og for mørk klangbalanse er man mye mer sårbar for tilpasninger mellom kabler og komponenter. Dette er noe vi aldri tenker på en gang. Kablene passer nesten alltid inn tonalt – mens det oppstår magi når hele anlegget innehar den samme korrekte tonale balansen.

Har man et anlegg eller enkeltkomponenter som er enten for lyse eller for mørke – eller har ujevn frekvensgang – og skal tilpasse det hele med kabler – som da også MÅ ha ujevn frekvensgang ( i motsatt fase ) eller motsatt klangbalanse, - som da skal utjevne ujevnheten så har man en garantert umulig oppgave. Dette blir å rette en eller flere feil med en eller flere andre feil. Altså – i teori og praksis helt umulig å komme i mål.

Hvis man kommer dit at man får en god forståelse av dette med tonal balanse så har man kommet langt."




Jeg har klippet og editert sånn at det ikke er veldig lett å navngi ovennevnte "Kabelprodusent A", og vil helst ikke ha videre diskusjon rundt navnet på denne, men er det han sier reelt eller bør jeg ta det med et lastebil-lass med salt?

Confused.
 
Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.429
Antall liker
35.214
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Minst ett lastebillass, gjerne to.

De eventuelle effektene kommer helt an på hva som er koblet til i hver ende. En høyttalerkabel med lite tverrsnitt vil i større eller mindre grad gi en svak "eq-profil" som følger høyttalerens impedansekurve. Eventuelle hørbare avvik/endringer i klangbalanse vil komme helt an på hvilken høyttaler som er i bruk. Vel å merke ikke på om den høyttaleren låter slik eller sånn, men på hvilke elektriske egenskaper den har.

Dessuten vil en reaktiv kabel med høy induktans gi en brattere avrulling helt øverst ("mindre luft"), men også en resonant topp et sted i diskanten, kanskje ved 7-9 kHz ("mer detaljer"). Hvor store utslagene blir kommer igjen helt an på høyttalerens impedanskurve gjennom diskanten.

Generelt er dette veldig små utslag i størrelsesorden +/- 0,1 dB eller mindre. Det er helt på grensen til hva som kan være hørbart ved kritisk lytting. Effektene drukner lett i ulikhetene mellom forskjellige høyttalere og lytterom. Å påstå at en kabel har en bestemt "musikalsk" klangbalanse uten å si noe om hva den skal være koblet til er ren BS og suggesjon. Hvis du vil ha equalizing for å endre klangbalansen bør du heller kjøpe en equalizer enn å hive penger etter "magiske" kabler med usikker og i beste/verste fall liten hørbar virkning.

Her er en av mine favorittråder om kabler: http://www.hifisentralen.no/forumet...ne-ha-avsla-re-forskjeller-mellom-kabler.html :)
 
Sist redigert:

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.316
Antall liker
83.408
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Tror faktisk du klarer deg fint med de kablene du allerede innehar, såfremt de er lange nok. Bruk heller penger og bekymring på hvilken musikk du liker og kjøp heller i bøtter og spann. Når foten begynner å trampe takten til musikke, da vet du at du er på rett sted og anlegget leverer! Lykke til
 

James

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.06.2006
Innlegg
726
Antall liker
70
Sted
Stord
Torget vurderinger
8
Er faktisk enig med dei som anbefaler deg beholde dei kablane du har inntil vidare. Eg har PR dato gradvis gått over til heimelaga kabler. Holder meg strengt til kobber. Nå veit eg ikkje kva amp og høgtalarmodell du har. Men har VA høgtalarar sjølv og kjenner Mcintosh godt. Har nett hatt besøk av 501. Svært hyggjelig bekjentskap ������.

Men poenget er at hemmeligheita ligg i rein strøm. Da kjem dynamikk og mikrodetaljene. Mitt mål er eit mørkt lydbilde uten å miste detaljer og dynamikk. Sjølv har eg lfaga alle filter sjølv uten store kostnader. Alternativet er sjølvsagt å kjøpe hvis ein ikkje likar å sysle med slikt.
 

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Innlegg
1.207
Antall liker
714
Sted
Haslum
Torget vurderinger
3
Takker for alle innspill hittil:

Men flere av de ovennevnte er vel kobberkalber?

Bør jeg i samme i samme slengen vurdere;
- Oblivion
- Black Magic
- Renaissance Audio

Bare for å nevne noen? Eller tenderer noen av de til å prege lyden i mindre eller større grad?
Et annet norske merke er Midas Reference (forhandler Duet Audio). De vil jeg anbefale deg å prøve. Har selv høyttalerkablene, og også signal. Veldig transparente og nøytrale i karakteren. Slipper musikken i gjennom.
 

James

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.06.2006
Innlegg
726
Antall liker
70
Sted
Stord
Torget vurderinger
8
Fine høgtalarar, men krevende å plassere for å seie det mildt. Vêr nøye med meterstokk. Bør litt ut på gulvet. La toppene stå i samme retning som bassene. Sikt på et punkt ca 1 m. bak lytteposisjon. Når ein får det til, spelar dei fantastisk! Dette burde bli kjempebra. Misforstå meg rett. Kabler kan virkelig gjere ein forskjell. Men filtrering gir enda meir effekt etter min erfaring. Disse høgtalarane reagerer på alt gjer ??????.
Lykke til!
 

aircanada

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.07.2012
Innlegg
636
Antall liker
318
Sted
Ørsta
Torget vurderinger
3
Vi tenker temmelig likt. Ca 80 cm. fra bakvegg, 50 cm. fra sidevegg. Ørliten toe-in med siktepunkt 1,5m bak lytteposisjon.
Men har toppene vendt en touch mer mot lytteposisjon. Det jobbes stadig med forbedringer ;D
 

aircanada

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.07.2012
Innlegg
636
Antall liker
318
Sted
Ørsta
Torget vurderinger
3
Kan også nevnes at rommet jeg benytter per i dag er begrensende mtp størrelse og at flytting til stue er på idè-stadiet.

Det er i den forbindelse jeg trolig vil trenge nye kabler da jeg har utvidede muligheter med tanke på oppsett i rommet.
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Monster sine kabler er verdt og ta en lytt på , chord , kimber , inakustikk , van den hull , selv bruker jeg monster i front rekka og qed xt 40 til surround høyttalerne mine. Er i hvertfall det jeg har kommet fram til i min lyd signatur , dette har jeg lyttet meg fram til monster sine passer så si alle høyttalere.

Imagine
 

Bårsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.03.2009
Innlegg
123
Antall liker
7
Sted
Oslo
Har hatt MA6900 og Baby Grand. Det blir jo veldig subjektivt, men jeg prøvde meg frem og endte med Black Magic. Revelation signalkabel og The Giant høyttalerkabel.
 
Topp Bunn