Kabler til Hegel+Primare

okalles

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
383
Antall liker
32
Sted
Hordaland
Har bestilt P4amk2 og A33.2 og trenger Kabler. Må det vere balansert? Har prøvd å lese meg til svar her på sentralen, men er ikke alltid like lett. Soundgarden sier: Heimdal balansert er meget bra, men leser her en plass at den låter spisst. Noen som har nøkternt forslag? Vil selfølgelig ha med alt som er på cd-platen ;D Har fra før Primare D30.2 og SA explorer. Kablene til disse er pr.dato pytt-i-panne. Monster-signal. Nordost Flat line gold +biW med supra classic 6 kvadrat.
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
885
Jeg har hatt Heimdall sammen med Hegel komponenter og i mine ører låt dette slett ikke bra. Disse kablene heller mot det lyse/tynne, og sammen med Hegel som er nokså nøytral passer de ikke sammen. Selvfølgelig mulig at Nordost vil passe bedre sammen med Primare komponentene du har, men jeg ville definitivt bedt om å få på hjemlån Heimdall før jeg gikk til innkjøp.

Jeg bruker nå Whistler Coanda og dette er for meg langt bedre kabler. Disse låter natulig og ekte og har ikke den spesielle hulheten i lydbildet som jeg opplever at en del ganske høytprisede kabler har. Nå vil jo disse bli ganske dyre for to strekk signalkabler, men i sin prisklasse tror jeg ikke du finner bedre.

Alternativt kan du se nærmere på Kimber KS 1116. Mulig at de kan bestilles fra her.

Komponentene du har spiller definitivt best balansert, så du bør gå for XLR kabler.
 

Vanebo

Medlem
Ble medlem
19.09.2009
Innlegg
43
Antall liker
29
Torget vurderinger
1
Slutter meg til Ketil! Hegel låter fort tynt og for lyst med Nordost eller andre tilsvarende kabler. Hegel har en veldig stram, nøytral lyd, som fremhever klangkarakteren i de øvrige komponentene. Jeg endte også opp med Coanda fra Whistler, sammen med et Hegel H4a-effekttrinn. Dette er en kabel som er rimelig nøytral, men som etter mitt skjønn heller litt mot det mørke. Den er usedvanlig "analog", oppløst og forvrengningsfri. Litt av den kliniske og mekaniske lyden man kan få med dårlige kabler til Hegel, ble derfor helt borte. Nå lyder det rett og slett ekte.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
okalles skrev:
Anonym skrev:
Anbefaler å lese de to linkene før du handler:
http://www.roger-russell.com/wire/wire.htm
http://www.roger-russell.com/wire/wire.htm

Skulle jeg handlet kabler i dag ville nok valget fallt på Bluejeans.
De linkene blir for avasert for gamle folk med dårlige språkutdannelse.
Redigerte innlegget mitt for jeg så at jeg ikke hadde fått limt inn linken til Bryston men fikk linken til Roger Russel istedenfor.

Du kan bruke google translate hvis du ønsker. Poenget mitt er det at når flere kjente merker/utviklere sier at det ikke er så viktig med kabler så er det neppe noen grunn til å kjøpe noen dyre kabler.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
okalles skrev:
ok, og de bluejeans som blei nevnt av Anonym? er det samme prisleie?
Du slipper nok unna med 1000-1500 kroner for et komplett sett med kabler til anlegget.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Nei, har en miks av ymse ting jeg. Toslink kabel av typen "Elkjøp", Digital XLR fra Supra, Kimber Hero signalkabler og Anti Cables høyttalerkabel.

Skulle jeg kjøpt kabler på nytt vil nok Belden kabler fra Bluejeans være høyaktuelle. Ser ikke bort fra at det kommer en bestilling fra meg om en drøy måned, har ei frøken som flytter inn og hvis det skulle vise seg å bli behov for nye kabler i den forbindelsen bestiller jeg det nok derfra.
 

okalles

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
383
Antall liker
32
Sted
Hordaland
Anonym skrev:
okalles skrev:
Anonym skrev:
Anbefaler å lese de to linkene før du handler:
http://www.roger-russell.com/wire/wire.htm
http://www.roger-russell.com/wire/wire.htm
Det er sikkert greit, men det er vel muligens sånn at alt ikke går til alt.
Skulle jeg handlet kabler i dag ville nok valget fallt på Bluejeans.
De linkene blir for avasert for gamle folk med dårlige språkutdannelse.
Redigerte innlegget mitt for jeg så at jeg ikke hadde fått limt inn linken til Bryston men fikk linken til Roger Russel istedenfor.

Du kan bruke google translate hvis du ønsker. Poenget mitt er det at når flere kjente merker/utviklere sier at det ikke er så viktig med kabler så er det neppe noen grunn til å kjøpe noen dyre kabler.
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
okalles skrev:
Bare hyggelig.
Virker absolutt som mye kabel for pengene.
Tenkte jeg skulle bestille noen meter ht kabel til guttungen.
Han bruker signalkablene og det fungerer meget bra. Koster jo ikke rart.

/jan
 

okalles

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
383
Antall liker
32
Sted
Hordaland
Til Anonym: Roter vist fælt når jeg klikker på sitat.
Jeg skrev at om kabler ike er så viktig så er det muligens sånn at ikke alle kabler går til alt, det er det jeg vil ungå sånn som noen skriver at det blir lyst osv.
 

okalles

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
383
Antall liker
32
Sted
Hordaland
da skulle de vel gå til Hegel også. Har jo Primare cd-spiller venter på P4amk2 fra Hegel og A33.2 fra primare. Har fra før SA explorer
 

okalles

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
383
Antall liker
32
Sted
Hordaland
Om jeg bruker Heimdal fra cdspiller til Hegel pre og videre en annen til Primare effekt? En som Hegel liker ;)
 
Topp Bunn