Kabelhygiene

Atlerovik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.08.2019
Antall liker
267
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Begrepet kabelhygiene kommer opp nå og da i diskusjoner her på HifiSentralen. Mens «alle» er enige om at det er smart, mistenker jeg at de fleste «alle» synes det er vanskelig i praksis. Det gjelder i hvert fall meg. Jeg kjenner de vanlige triksene, om at man helst skal krysse signal og strøm vinkelrett, ikke lage en «rull» av ledningene og skille strøm og signal. Men, jeg synes altså at dette er vrient å få til i praksis. Derfor tenkte jeg at vi kunne bruke denne tråden til å dele tips og trick og best practices.
Hva har du gjort for å organisere kablingen på baksiden av racket på en fornuftig måte?

Auditor

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
3.096
Atlerovik:

-Såvidt mulig, unngå kabelkryssing. Hold strøm, lys og signaler adskilte.
- Forenkle systemet, hold det enkelt og HEV dermed kvaliteten. Da SENKER du antallet NØDVENDIGE kabelstrekk. De må dog ha lang NOK lengde- med litt ekstra.
- Sikre anlegget med ei god strømpadde.
-Bruk godt konstruerte, formålstjenlige kabler.
-Enkelte kabeltyper er stanardlengde på, og det er liten vits i å bruke FOR korte kabler. Gjør du det, belaster det forbindelser elstra mye, se ellers pkt. 2..
-Samme lengde til hver side på høyttalerkabel og signaler.

parafinoksen

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2017
Antall liker
272
Atlerovik:

- Forenkle systemet, hold det enkelt og HEV dermed kvaliteten. Da SENKER du antallet NØDVENDIGE kabelstrekk. De må dog ha lang NOK lengde- med litt ekstra.
-Enkelte kabeltyper er stanardlengde på, og det er liten vits i å bruke FOR korte kabler. Gjør du det, belaster det forbindelser elstra mye, se ellers pkt. 2..
TS vet det du skriver. Det han spør om, er hvordan en løser det i praksis:

«Men, jeg synes altså at dette er vrient å få til i praksis. Derfor tenkte jeg at vi kunne bruke denne tråden til å dele tips og trick og best practices.
Hva har du gjort for å organisere kablingen på baksiden av racket på en fornuftig måte?»

Auditor

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
3.096
Parafinoksen: Begynn gjerne med å se mitt innlegg, punkt 2...

Evo III

Hertugen av Langhus.
Ble medlem
25.12.2009
Antall liker
20.092
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
61
Atlerovik:

Og bruke FOR KORTE kabler er ikke lett.

parafinoksen

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2017
Antall liker
272
Parafinoksen: Begynn gjerne med å se mitt innlegg, punkt 2...
Jo, men selv med enkle anlegg blir det fort mye ledninger, og det å prøve å unngå at de ligger parallelt (i alle fall signal og strøm med hverandre), er vrient.

musicus

Musikk freak
Ble medlem
02.07.2015
Antall liker
4.280
Sted
Gbg
Torget vurderinger
4
IMG_5590.jpg

Vurderer å korte ned ström kablene til 0.75-0,50 mtr (de er 1 mtr nu) hygiene... også kabel hygiene er viktig! :unsure:

mvh

Lassencad

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.08.2014
Antall liker
442
Ingen ting overhovedet :)
Kabler er tilsluttet på den nemmeste mulige måde. Der er ikke taget hensyn til at kabler ikke må krydse et strøm kabel osv osv

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
2.449
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
18
Min erfaring er at dette ikke er viktig.
Noen ganger er det et fryktelig kaos her ifm testing.
Andre ganger ryddig og ganske pent.
Musikken eller støyen endrer seg ikke.
Det vil si: Musikken er der slik den skal og støyen er fraværende.
Om det noen gang oppleves støy vet jeg hvorfor og hvor den kommer fra.
Aldri fra kabler som interfererer med hverandre.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
2.104
Sted
Okka by
Torget vurderinger
1
Imponerende at noen greier å holde det så ryddig bak racket som det viser på noen av disse bildene 😊

parafinoksen

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2017
Antall liker
272
Det ligger nok veldig mye på et mentalt plan. Man vet det er et kråkereir bak benken, man vet at signalkabler er i nærheten av strøm- og høyttalerkabler osv., og så kverner dette i bakhodet, og en våkner med pusteproblemer om natta.

Det hadde vært interessant å se noen målinger på hvor mye strøm det må gå gjennom en uskjermet kabel før feltet forstyrrer nærliggende kabler, og hvor nærme kablene må ligge før forstyrrelsene er målbare, for ikke å snakke om hørbare. Med mindre en har en rigg som trekker enormt med strøm, så antar jeg de fleste kan ta det ganske med ro :)

parafinoksen

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2017
Antall liker
272
Gjør jo ikke noe å ha det sånn her heller, da (sakset fra nettet):

Atlerovik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.08.2019
Antall liker
267
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Gjør jo ikke noe å ha det sånn her heller, da (sakset fra nettet):

Det er noe i denne gata jeg kunne ønske meg :)

Skal sette opp et tilsvarende møbel som dette:

765D5516-EBA6-42A3-B9AE-749102AB3CDA.jpeg

Det betyr at det er dekkende bakvegger i tre, i en noenlunde grei tykkelse, slik at det går at å skru inn korte skruer. Kunne tenkt meg noen form for oppheng å henge kabler i, for å holde ting litt fra hverandre. Men samtidig ønsker jeg å lett kunne løsne kablene uten måtte dra møbelet alt for langt frem, så strips er ikke aktuelt. Noe borrelåsaktig vil være bedre.

Når det gjelder om dette er noe man ‘bør’ gjøre eller ikke, så tror jeg ikke det går an å være bastant på det ene eller det andre (som vanlig). Jeg har for eksempel akkurat nå problemer med at støy fra streamer/nettverkskabel slår inn på signalet fra platespiller. En ting er sikkert: det blir i hvert fall ikke dårligere lyd av kabelhygiene. Sjansen er at de små, siste prosentene blir bedre - som lavere støygulv.

parafinoksen

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2017
Antall liker
272
Det er noe i denne gata jeg kunne ønske meg :)

Skal sette opp et tilsvarende møbel som dette:

Vis vedlegget 639535

Det betyr at det er dekkende bakvegger i tre, i en noenlunde grei tykkelse, slik at det går at å skru inn korte skruer. Kunne tenkt meg noen form for oppheng å henge kabler i, for å holde ting litt fra hverandre. Men samtidig ønsker jeg å lett kunne løsne kablene uten måtte dra møbelet alt for langt frem, så strips er ikke aktuelt. Noe borrelåsaktig vil være bedre.

Når det gjelder om dette er noe man ‘bør’ gjøre eller ikke, så tror jeg ikke det går an å være bastant på det ene eller det andre (som vanlig). Jeg har for eksempel akkurat nå problemer med at støy fra streamer/nettverkskabel slår inn på signalet fra platespiller. En ting er sikkert: det blir i hvert fall ikke dårligere lyd av kabelhygiene. Sjansen er at de små, siste prosentene blir bedre - som lavere støygulv.
Jeg bruker sånne som dette bak TV-benken:

Forsterker, DAC og PC står på/i et skap på siden, så jeg trekker høyttalerkabelen til venstre høyttaler gjennom disse slik at den ikke blir liggende oppå strømkabler. Du bare skrur dem fast i møbelet.

Atlerovik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.08.2019
Antall liker
267
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Jeg bruker sånne som dette bak TV-benken:

Forsterker, DAC og PC står på/i et skap på siden, så jeg trekker høyttalerkabelen til venstre høyttaler gjennom disse slik at den ikke blir liggende oppå strømkabler. Du bare skrur dem fast i møbelet.
Ah, nydelig! Dette ser jo meget spennende ut. Tusen takk! Er spent på hvor mye ut fra veggen man må når de skal åpnes. Skal definitivt sjekkes ut.

parafinoksen

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2017
Antall liker
272
Ah, nydelig! Dette ser jo meget spennende ut. Tusen takk! Er spent på hvor mye ut fra veggen man må når de skal åpnes. Skal definitivt sjekkes ut.
Jeg har vel en 8-10 cm fra benk til vegg, men de trengs jo ikke å åpnes helt opp. Med mindre du har hageslanger i racket ditt :)

Balle Clorin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
1.966
Pussig hvor mye drit det blir bak/under TV . Ryddet opp for et par pr siden men på merkelig vis vokser ormebolet.
Dette reiret forsyner
Tv
Getboks
Router
Switch
VHS spiller
DVD spiller
Ministereo
Chromecast
Trådløs tlf
Powerline Hub (nettverk visa strømkablene)
-merker faktisk ingen støy som følga av dette-

Vedlegg

Sist redigert:

parafinoksen

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2017
Antall liker
272
Pussig hvor mye drit det blir bak/under TV . Ryddet opp for et par pr siden men på merkelig vokser ormebolet.
Dette reiret forsyner
Tv
Getboks
Router
Switch
VHS spiller
DVD spiller
Ministereo
Chromecast
Trådløs tlf
Kanskje det dannes et naturlig økosystem der det ene hjelper det andre? Kabelsymbiose?

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
808
Torget vurderinger
9
Pussig hvor mye drit det blir bak/under TV . Ryddet opp for et par pr siden men på merkelig vokser ormebolet.
Dette reiret forsyner
Tv
Getboks
Router
Switch
VHS spiller
DVD spiller
Ministereo
Chromecast
Trådløs tlf
Bra du er fornøyd :)

MEN......i et sånt "kabelklima" vil man ikke kunne avgjøre om man hører støy eller ikke før man har testet med godt skjermede (ikke nødvendigvis dyre) strømkabler. Da vil man ofte kunne høre lyden presentert med en sortere bakgrunn enn tidligere (vet der er en klisje). Den "bakgrunnstøyen" som da fjernes legger man ofte ikke merke til før den er borte. Men ut ifra listen din og bildene er det muligens ikke her du har hovedanlegget ditt tilkoblet.

Lassencad

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.08.2014
Antall liker
442
Bra du er fornøyd :)

MEN......i et sånt "kabelklima" vil man ikke kunne avgjøre om man hører støy eller ikke før man har testet med godt skjermede (ikke nødvendigvis dyre) strømkabler. Da vil man ofte kunne høre lyden presentert med en sortere bakgrunn enn tidligere (vet der er en klisje). Den "bakgrunnstøyen" som da fjernes legger man ofte ikke merke til før den er borte. Men ut ifra listen din og bildene er det muligens ikke her du har hovedanlegget ditt tilkoblet.
Man kan jo også bare droppe alt det kabel ræs tage en dyyyyb vejrtrækning og sætte noget musik på og bruge tiden på at nyde musik i stedet :)

Atlerovik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.08.2019
Antall liker
267
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Pussig hvor mye drit det blir bak/under TV . Ryddet opp for et par pr siden men på merkelig vis vokser ormebolet.
Dette reiret forsyner
Tv
Getboks
Router
Switch
VHS spiller
DVD spiller
Ministereo
Chromecast
Trådløs tlf
Hehe. Ja, det er snodige greier, det der! Samme her. Begynte så fint. Men så skal det fort noe nytt utstyr inn, noe «gammelt» ut, nye bokser på lån, som skal testes. Også videre, også videre. Så er det gjort, liksom. Nytt møbel ankommer torsdag. Da starter jeg på nytt. Skal prøve å dokumentere litt underveis.

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
808
Torget vurderinger
9
Finner ikke de konkrete bildene jeg tenkte på, men sett noen har ført alle strømkabler feks til venstre side av rackben/sidevegg på benk og signal/HT-kabler til høyre. Disse har da vært samlet med borrelås strips eller lignende på hver sin side. Dette vil da kreve litt lenger kabler.

En lightversjon av dette:

parafinoksen

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2017
Antall liker
272
Finner ikke de konkrete bildene jeg tenkte på, men sett noen har ført alle strømkabler feks til venstre side av rackben/sidevegg på benk og signal/HT-kabler til høyre. Disse har da vært samlet med borrelås strips eller lignende på hver sin side. Dette vil da kreve litt lenger kabler.

En lightversjon av dette:

Det der er så pent at en kunne vært fristet til å vende hele riggen med baksiden ut.

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
11.082
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
22
Det er så vakkert når ting blir gjort skikkelig :) bare synd det ikke går her uten å kjøpe alt av kabler på nytt etter mål

mvh

thogew

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.02.2019
Antall liker
12
Enig med deg.
Her ser det ut som dere ser under, men aldri sett på det som et problem.
Burde fjernet de kabler som ikke er tilkoblet kanskje..
100575419_246043716620697_4198443910386679808_n.jpg

Topp Bunn