Kabel tweak industri, religion eller eventyret om prinsessen på erten

Status
Stengt for ytterligere svar.

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.762
Antall liker
716
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Er high-end kabel og strømrensindustrien religion?
Man sier at man hører forskjell men sitter ikke dette i hodet?
Kabler og tweaks er salg. Selgeren skal skape et behov hos kunden ved å påpeke et problem, altså en ert. (Eventyret om prinsessen på erten) Erten blir omtalt som induktans, støy, vibrasjoner eller djevelen i noen religioner.

Men når erten først er kommet inn i den audiofiles hode, så blir den ikke borte, uansett. Prinsessen får 100 madrasser oppå hverandre men kan fortsatt føle......HØRE....erten.
Det hjelper ikke med 100 strømfiltre etterhverandre, erten sitter mellom ørene.

 
Sist redigert:

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.560
Antall liker
3.098
Sted
Oslo
Tja, om man sammenligner vekten det legges på vitnesbyrd og personlige opplevelser kontra vitenskap og teknologikunnskap kan man jo gjøre seg noen tanker.
 

ovitzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2008
Innlegg
870
Antall liker
866
Sted
Snarøya
Torget vurderinger
3
I denne hi-fi menigheten så blir vel religion og kabler for sterk kost hvis man skal bli tatt seriøst. Jeg mener hi-fi ikke kan ikke dras inn i religion kontekst.
Skjønner bare ikke behovet for å sette folk i bås, heller enn å glede seg over at vi hygger oss med hobbyen vår enten vi har kabler til en hundrelapp eller hundre tusen😃
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.762
Antall liker
716
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Skjønner bare ikke behovet for å sette folk i bås, heller enn å glede seg over at vi hygger oss med hobbyen vår enten vi har kabler til en hundrelapp eller hundre tusen😃
Da er jeg enig med deg. 👍👍
 

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.237
Antall liker
286
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Er high-end kabel og strømrensindustrien religion?
Man sier at man hører forskjell men sitter ikke dette i hodet?
Min mening er at hi-fi hobbyen kan ikke sammenliknes med religion på noen måte, selv om det er folk som får noia av strømfiltre og dyre kabler og sier det er religion
Ørene er jo festa til hodet, så da hører det til der, ja. Jeg er selv religiøs, men er ikke særlig opptatt av forskjell på kabler.
 

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.237
Antall liker
286
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Virker som om at han Kjendis bare starter/skriver tråder, som er beregnet på at få folk opp i rødt felt.

"Don´t feed the troll"
Så da hadde det vært bedre om trådstarter la det i en humortråd. Hvis ikke - da er det kanskje noen som tar seg selv litt for alvorlig ?
 

StefanR

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2020
Innlegg
612
Antall liker
775
Sted
Orkanger
"Drøye den to dager og starte en tråd om at klasse A spiller mer analogt enn en klasse D som bare spiller digitalt"
phd-in-physics-buys-audiophile-copper-hdmi-cable.jpg
 

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.261
Antall liker
6.336
Sted
Under stjernene
Ikke no lengere.
Fantastisk når de kom ut, særlig med den nye sorte trafoboksen.
Holder dessverre ikke mål etter 45 år.
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.762
Antall liker
716
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Har lagget ny hi fi kabel tweak religion teori i starten av tråden.
 

Ask4me22

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.06.2016
Innlegg
565
Antall liker
671
Det hjelper ikke med 100 strømfiltre etterhverandre, erten sitter mellom ørene.
Det hadde vel kommet litt an på hvordan strømfilterne er konstruert.

Hadde man f.eks. brukt 100 regeneratorer fra PS audio i serie på denne måten vil jeg tro strømforbruket pga virkningsgrade pr. enhet etter hvert ville overbelastet den som står først i kjeden og det blir lite eller ingen saft igjen til å drive et anlegg og ikke noe for erten å høre på.
 

saabsub

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.02.2005
Innlegg
172
Antall liker
476
Torget vurderinger
3
Screenshot_20220818-181022.png

Godt å se at Hifisentralens engasjement har vekket Stortingets interesse til å se på om kostnadene med Tysklandskabelen kunne vært redusert om man kuttet ned på kabelløfterne?
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.762
Antall liker
716
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Virker som om at han Kjendis bare starter/skriver tråder, som er beregnet på at få folk opp i rødt felt.

"Don´t feed the troll"
Så lenge temaet ikke er Trump eller religion, så er det ikke noe problem, men når "radikale skeptikere"
sier at strømfiltere og hi-fi kabler (aftermarked cables) er religion og folk bør legges inn hvis de har tweaks i anlegget. En ting er å reagere på at folk har renseanlegg til en mill til anlegget, noe annet er kabelpakke og strømfordeler til totalt 30 000 da, så skal man dømmes og sjikaneres på nøyaktig samme måte fordi man tilhører hi-fi menighet. Hva skal man si til sånt?
 

Ask4me22

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.06.2016
Innlegg
565
Antall liker
671
Så lenge temaet ikke er Trump eller religion, så er det ikke noe problem, men når "radikale skeptikere"
sier at strømfiltere og hi-fi kabler (aftermarked cables) er religion og folk bør legges inn hvis de har tweaks i anlegget. En ting er å reagere på at folk har renseanlegg til en mill til anlegget, noe annet er kabelpakke og strømfordeler til totalt 30 000 da, så skal man dømmes og sjikaneres på nøyaktig samme måte fordi man tilhører hi-fi menighet. Hva skal man si til sånt?
Kardemommeloven er vel ganske dekkende for hva jeg mener om dette.
"Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill, og for øvrig kan man gjøre hva man vil."

Selv vil jeg prioritere akkustikken i lytterom, høyttalere forsterkere, DAC kilde avspiller osv før tweaking og pynting av kabling og strømrensing (som har en forsvinnende lite effekt ) står for tur.
 

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.062
Antall liker
4.939
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
2
Hva er egentlig poenget med denne tråden? En slags drøvtygging rundt et tema som har vært diskutert ørten ganger før?
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.133
Antall liker
10.599
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
TS har vel for ikke så lenge siden startet en lignende som ble stengt etter ei god stund.
 

kjellben

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.11.2004
Innlegg
433
Antall liker
290
Det er jo mange som liker å krangle her på Sentralen, så dette er ENDA EN TRÅD for disse. Jeg og mange med meg er lei av å høre at vi er idioter bare fordi vi hører forskjell på kabler og med tweaks. For det er det "det koker ned" til. Noen må ha veldig lite å gjøre om dagene som "ligger å fyrer opp" om dette IGJEN OG IGJEN.

Kjell
 
  • Liker
Reaksjoner: KMR

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.762
Antall liker
716
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Det er jo mange som liker å krangle her på Sentralen, så dette er ENDA EN TRÅD for disse. Jeg og mange med meg er lei av å høre at vi er idioter bare fordi vi hører forskjell på kabler og med tweaks. For det er det "det koker ned" til. Noen må ha veldig lite å gjøre om dagene som "ligger å fyrer opp" om dette IGJEN OG IGJEN.

Kjell
Stråmannsargument. Jeg har ikke sagt at noen er idioter fordi man hører forskjeller, tvert imot. Alle tweaks har innvirkning på lyden, men et anlegg bør fyre opp alle sylindre uten at noen high end kabler er koblet til.
 

Ask4me22

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.06.2016
Innlegg
565
Antall liker
671
Du skjønner ikke hva jeg mener og hvilken side av kabel og tweak debatten jeg står på.
Det gikk noen rykter tidligere om at du jobber i bransjen og selger diverse hifi kabler og tweaks, stemmer det?

Ser ellers denne "Temadager | Strøm - Hør forskjellen!"

Der vises blant annet dette bilde, går ut i fra at det skal er en sammenligning av en "ren" 50Hz sinus vs. en sterkt modifisert "Dirty Power" sinus.
1661197911536.png


Hva slags utstyr på bildet under tror du klarer å forvandle Dirty til Clean?
1661198974566.jpeg
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn