Kabel mellom SUT og RIAA?

kjetilfl

HiFi-entusiast
Ble medlem
19.12.2019
Innlegg
620
Antall liker
2.374
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
19
Er det noen forskjell på en ordinær signalkabel (interconnect) og en tonearm/phono-kabel? Jeg tenker da på selve kabelen og ikke på dette med plugger og jordingskabel. Spørsmålet er om en 0,5m Wireworld Silver Eclipse 8 RCA signalkabel (selvfølgelig sammen med en separat jordingkabel) bør/kan brukes mellom en step-up trafo (SUT) og MM-inngagen på en RIAA? Eller bør man anskaffe en RCA-RCA tonearm-kabel beregnet på oppgaven? Noen som vet?
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.990
Antall liker
20.054
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Du skal bare bruge et godt skærmet kabel af god kvalitet.
Og det behøver ikke at ha´ groundkabel "indbygget". Den kan du trække med en
separat 1-leder om nødvendigt :)
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Det går fint å bruke vanlige RCA-kabel. Forsøk uten egen jord, får du brum så legger du inn en leder, er det støyfritt er alt vel. Merk at dette er et av de stedene i kjeden hvor det er størst forskjell på kabler fordi pickupen «driver« signalet helt frem til riaa. Jeg er ingen kabelfanatiker, men fra pu til riaa er dette vesentlig.
 

Perrin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
267
Antall liker
286
Torget vurderinger
1
Ikke nødvendigvis det beste hos alle men I mitt oppsett «flyter» SUT, dvs at jord er koblet mellom tonearm og phonotrinn.
 

hogen

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.12.2003
Innlegg
2.806
Antall liker
2.371
Torget vurderinger
2
Er det noen forskjell på en ordinær signalkabel (interconnect) og en tonearm/phono-kabel? Jeg tenker da på selve kabelen og ikke på dette med plugger og jordingskabel. Spørsmålet er om en 0,5m Wireworld Silver Eclipse 8 RCA signalkabel (selvfølgelig sammen med en separat jordingkabel) bør/kan brukes mellom en step-up trafo (SUT) og MM-inngagen på en RIAA? Eller bør man anskaffe en RCA-RCA tonearm-kabel beregnet på oppgaven? Noen som vet?
Ja, en tonearmskabel er veldig mye bedre mellom SUT og riaa. Jeg har sammenlignet.
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.117
Antall liker
7.744
Sted
Oslo
Ja, en tonearmskabel er veldig mye bedre mellom SUT og riaa. Jeg har sammenlignet.
Tonearm kabel kan være så mangt!
Signalet fra en mc pickup er veldig lite, og vil tro at minst mulig motstand her har en del å bety.
Men kabel diskusjon er jo ofte en type snake oil diskusjon
Som så ofte før, det er dine ører som bestemmer
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Men det som er hevet over tvil er at kabel fra pu til step-up og fra step-up til riaa er hundre ganger viktigere enn mellom f.eks CD-spiller og forforsterker.

Jeg har laget noen Cardas-kabler du kan låne om du vil. Send meg PM i tilfelle, med adresse, så sender jeg. Kan være greit å ha som sammenligningsgrunnlag.
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.117
Antall liker
7.744
Sted
Oslo
Hvorfor har ikke flere produsenter en kabel uten kontakter fra arm til riaa/sut.?
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.117
Antall liker
7.744
Sted
Oslo
Kuzma kan bestillast med kabel som er gjennomgåande frå pickupkontakter og til riaa/sut. Eg ser dette som ei klar fordel. Som mange seier, denne kabelen er den viktigaste i anlegget.
Er sjølv ikkje framand for å få ein gjennomgåande kabel til min arm.
Men det kostar, og skulle ønskje fleire produsenter hadde d som standard.
Dei skryt jo ofte av kva som ligg i armen deira, korfor ikkje la den gå the whole nine yards?
Av respekt, sjølv om eg er bokmålbrukar, svarar eg deg på nynorsk
 
Sist redigert:

Endpoint Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
21.04.2013
Innlegg
869
Antall liker
1.309
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
37
Kuzma kan bestillast med kabel som er gjennomgåande frå pickupkontakter og til riaa/sut. Eg ser dette som ei klar fordel. Som mange seier, denne kabelen er den viktigaste i anlegget.
Det er flere som har denne option. Nottingham har det, og Thales kan også bestilles med dette. Det er absolutt en stor fordel å slippe en ekstra plugg i dette leddet.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Det er klart fordeler med å ha gjennomgående kabel (jeg har det på min Kuzma 4point), men om pickupen skulle matche bedre med annen kabel så har jeg ikke den muligheten (på den armen). Schick har også gjennomgående kabel. Og bare på pur faen har EMT benyttet en annen DIN-plugg, så den kabelen er låst der.

Jeg har svært god erfaring med Cardas sin hodetelefonkabel. Selges rimelig på mål.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.990
Antall liker
20.054
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Vi har vel alle "bedste" erfaring med et eller andet.
I mit opsett "henger" Cardas godt på toppen, men har før i tiden som det stensikre valg
brukt VdH D-502 (dual version af 501) hybrid. Varmt klingende kabel som også har groundwire inbygget :)
 
Topp Bunn