Justering av tonearm

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Innlegg
2.907
Antall liker
1.497
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
En rega skal ha 222 mm montering avstand Ortofon ta 110 ca 213mm.
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.582
Antall liker
493
Komfort.

Du skriver ikke hvilken pu du benytter og hvor gammel den er.
Har den f.eks kun spillet under 50tim, kan ophænget stadig være en smule stramt og du bør så køre midlertidigt med mere nåletryk.
Plejer selv at tilspille pu med 25% øget nåletryk de første 50tim.
Den PU jeg bruker er en Ortofon MC09b/Vivo blue og den har gått >50timer. Skal bruke den til å justere opp armen til den blir tilfredstillende så skal jef koble på min nye Cadenza Red PU....så jeg begynner å bli utålmodig :)



Hvor på Ortofon testplata (hvilken avstand fra spindel) finner du sporene for å teste sporingsegenskapene?

Om du har benyttet en Rega protraktor (Stevenson geometri) for justering på Regaarmen, og en protraktor
med Løvgren A (Baervald) geometri for å justere Ortofonarmen - har du valgt forskjellige nullpunkter der du
har null vinkelfeil: Stevenson standard - 117,4 mm og 60,3 mm - Løvgren A (Baervald) - 120,9 mm og 66,0 mm

Det skulle ikke forundre meg at sporene for å teste sporingsegenskapene, ligger nærmere Stevenson
nullpunkter enn de ligger Løvgrens nullpunkter.
Det ville forklart det hele: Større vinkelfeil - og dermed dårligere sporing - med den nye geometrien!
Løsningen: Bruk Regaprotraktoren også med den nye armen - om du skal bekrefte sporingsegenskapene!

NB: Skal du ha best mulig sporingsegenskaper over hele platesiden, benytt High Fidelity geometrien og
min overhengskalkulator som beskrevet her: https://www.hifisentralen.no/forumet/vinylavdelingen/10530-vinylressurser-pa-nett-linker-3.html , eller
benytt Hoffmanns ARC protraktor (Conrad's Free Stuff - linje tre) der du velger Stevenson og Typical.
Og driter i hvor bra sporing du måler med testplata :rolleyes: Lykke til!
Sporene for Tracking ability ligger fra 95-80mm på plata. Jeg brukte denne Rega protractoren på RB-301 armen:
Download the Rega Research Protractor-R manuals for free - Hifi Manuals
Vil ikke springsfeilen gi utslag i begge kanaler? Eller er det bare den ene kanalen som får lide?
Skal se litt på kalkulatoren din gitt, takk for tips!

En mulighed er, at Ortofonarmen har en fejl. Prøv at fjerne antiskating helt og udbalancer armen til 0 gram, så den svæver frit.
Prøv så at puste aldeles forsigtigt på toppen og på siden af armen. Den skal flytte sig ved det allermindste pust. Gør den ikke det, er der en utilsigtet træghed i et af lejerne, vertikalt eller horisontalt. Nemt at afprøve for at få den fejlmulighed manet i jorden :)
Skal prøve dette i kveld ! :)

Hva med senteravstanden og overhenget - er det korrekt?
Ortofonarmen er vel en 9-tom. Regaarmen er jo ikke det.
Jeg kjøpte nytt adapter fra Avid til Ortofon armen så dette er korrekt. Overhenget er innenfor 1mm riktig.
 

MFA

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2007
Innlegg
635
Antall liker
1.924
Torget vurderinger
1
Heisann

Et lite innspill for å prøve å eliminere vekk enda flere mulige feilkilder.

Har prøvd å skumme gjennom hele tråden og kom til to ting. Du har en avid, en fjøropphengt spiller. Jeg kan ikke finne hva du bruker til å måle vtf med, mulig du bruker skala på armen(e).

Jeg har en rekke pu’er montert i headshell og bytter stadig vekk. To ting har laget forviklinger for meg tidligere.

Angående armen. Jeg byttet tonearmkabel. Denne var stivere en tidligere kabel og påvirket fjæringen med dårlig lyd som resultat. M.a.o sjekk at armkabel ikke kompromiterer fjæring og om det er forskjellig vekt på armene kan det være lurt å sjekke at tallerken er vater.

Bruker selv en digital vekt, type projekt . Ved de siste byttene hos meg begynte jeg å få merkelige resultater. Etter mye tenking prøvde jeg å kalibrere vekten ( lang tid siden sist) . Etter kalibrering kunne jeg se at jeg hadde hatt 0,5g feil. Altså, bruker du en lignende så vær sikker på at den måler rett.

Håper det løser seg

Ha en strålende dag

Mvh Atle
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.582
Antall liker
493
Heisann

Et lite innspill for å prøve å eliminere vekk enda flere mulige feilkilder.

Har prøvd å skumme gjennom hele tråden og kom til to ting. Du har en avid, en fjøropphengt spiller. Jeg kan ikke finne hva du bruker til å måle vtf med, mulig du bruker skala på armen(e).

Jeg har en rekke pu’er montert i headshell og bytter stadig vekk. To ting har laget forviklinger for meg tidligere.

Angående armen. Jeg byttet tonearmkabel. Denne var stivere en tidligere kabel og påvirket fjæringen med dårlig lyd som resultat. M.a.o sjekk at armkabel ikke kompromiterer fjæring og om det er forskjellig vekt på armene kan det være lurt å sjekke at tallerken er vater.

Bruker selv en digital vekt, type projekt . Ved de siste byttene hos meg begynte jeg å få merkelige resultater. Etter mye tenking prøvde jeg å kalibrere vekten ( lang tid siden sist) . Etter kalibrering kunne jeg se at jeg hadde hatt 0,5g feil. Altså, bruker du en lignende så vær sikker på at den måler rett.

Håper det løser seg

Ha en strålende dag

Mvh Atle
Er Diva II fjøropphengt??
"We have employed a triple elastomer layer system using an incredibly effective tailored sorbothane compound as used in our Isolating Support Platform, giving optimum mechanical isolation of the playing surface, resulting in better information retrieval and resolution. "
Hva dette er i praksis er jo ikke godt å si.......:)
Jeg bruker en Ortofon digital vekt til å måle VTF, som stemmer veldig godt med skalaen på tonearm.
Skal sjekke det med kabelen samtidig som jeg sjekker hvor lett tonearmen flyter. Ortofon armen er en del tyngre ja. Takk for tips!
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.582
Antall liker
493
Har bestilt mikroskop. Må se hvordan nåla ser ut.....
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.582
Antall liker
493
En mulighed er, at Ortofonarmen har en fejl. Prøv at fjerne antiskating helt og udbalancer armen til 0 gram, så den svæver frit.
Prøv så at puste aldeles forsigtigt på toppen og på siden af armen. Den skal flytte sig ved det allermindste pust. Gør den ikke det, er der en utilsigtet træghed i et af lejerne, vertikalt eller horisontalt. Nemt at afprøve for at få den fejlmulighed manet i jorden :)
Flies like an angel :) Denne feilmuligheten er "manet i jorden" heldigvis :)
Puste på innover og litt As på så kommer den sakte tilbake.
Her tror jeg at jeg fant svar på AS spørsmålet.....den legger ikke på noe AS før 0,5 dvs 0.5=0 og 2,5 = 2 rett og slett skalaen som er feilkalibrert.
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.986
Antall liker
2.910
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Jeg ville nok gjort en test med Cadenza'en for å sjekke om problemet fortsetter.
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.582
Antall liker
493
Jeg ville nok gjort en test med Cadenza'en for å sjekke om problemet fortsetter.
Tok jumfru needle drop med Cadenzaen nå :) For å teste, resultatet er AKKURAT det samme.....for mye nivå på høyre kanal forvrenging på 70um.
Dessuten har nytt problem oppstått, får ikke lagt på nok AS. Max på armen er 3,2 og det er ikke nok for dt 2,5g nåletrykket den skal ha.
Får gå tilbake til Rega bare for å verifisere.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.013
Antall liker
20.139
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Får lyst til at spørge om "The absolute basics" :)
Står din vinylspille i water?? Altså ikke bare på øjemål men med et waterpas???
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.986
Antall liker
2.910
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Tror ikke antiskating er problemet her. Cadenza er en veldig tilgjivende pu som tåler litt slingringsmonn.
Noen mener til og med at antiskating er overflødig.
Har en Cadenza Black som reserve, som er testet gjennom en 14 dagers periode, og mitt inntrykk er at den tåler ganske mye ukorrekt innstilling før den låter feil.
Nå bruker jeg en tangential så antiskating er egentlig ikke noe problem

Har du dette problemet på "alle" plater og gjennom hele platesiden ?
 

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.262
Antall liker
6.398
Sted
Under stjernene
Hvis jeg var deg ville jeg ha sendt en e-post til Ortofon, og en PM til Rudi.
Enten er det noe galt med monteringa eller så er det feil på armen.
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.582
Antall liker
493
Får lyst til at spørge om "The absolute basics" :)
Står din vinylspille i water?? Altså ikke bare på øjemål men med et waterpas???
Ja, med tre forskjellige vater.

Tror ikke antiskating er problemet her. Cadenza er en veldig tilgjivende pu som tåler litt slingringsmonn.
Noen mener til og med at antiskating er overflødig.
Har en Cadenza Black som reserve, som er testet gjennom en 14 dagers periode, og mitt inntrykk er at den tåler ganske mye ukorrekt innstilling før den låter feil.
Nå bruker jeg en tangential så antiskating er egentlig ikke noe problem

Har du dette problemet på "alle" plater og gjennom hele platesiden ?
Mitt eneste problem er at jeg kjøpte den fordømte Ortofon testplata til å justere etter. Har ikke gitt meg annet enn problemer.
Jeg har ikke noe problem ved avspilling av plater med musikk. Bare masse rare feil ved avspilling av testplate.

Hvis jeg var deg ville jeg ha sendt en e-post til Ortofon, og en PM til Rudi.
Enten er det noe galt med monteringa eller så er det feil på armen.
...eller så har noen tuklet med armen (mao noe feil med den).
Takk for tips, skal sende Ortofon en mail angående for lite AS og hvorfor eget utstyr ikke lever opp til spec på testplata.
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.986
Antall liker
2.910
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Så da har du egentlig ingen problemer.
Låter det bra så er vel alt på stell.
Kast Ortofon tesplata ut av vinduet og nyt musikken isteden.
 

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.262
Antall liker
6.398
Sted
Under stjernene
Spennende å høre hva Ortofon sier.
Har du prøvd å bytte venstre og høyre kanal inn på RIAA?
 

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Innlegg
895
Antall liker
579
Kan du evt prøve en anden testplade? En pick up i den klasse, SKAL kunne spore mindst 70 um.
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.582
Antall liker
493
Så da har du egentlig ingen problemer.
Låter det bra så er vel alt på stell.
Kast Ortofon tesplata ut av vinduet og nyt musikken isteden.

Spennende å høre hva Ortofon sier.
Har du prøvd å bytte venstre og høyre kanal inn på RIAA?
Ja, det kommer fra PU.

Kan du evt prøve en anden testplade? En pick up i den klasse, SKAL kunne spore mindst 70 um.
Demonterte alt i dag og begynnte på nytt. Fant ut at jeg har en sliten/skadet AS mekanisme på armen.
Alt ble bedre etter å ha satt det sammen igjen, jeg vet egentlig ikke hvorfor.....
Sporer 70um på begge nå og gir litt forvrenging på begge kanaler ved 80um @ 2.5g
Jeg skal definitivt kjøpe en annen testplate, en som bare er for AS.

Så får jeg se om Ortofon vil sende meg ny AS mekanikk :) Legger ved et bilde, så kanskje noen kan forklare hvordan det fungerer?! :)
 

Vedlegg

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.582
Antall liker
493
Den AS mekanikken er litt lekker egentlig. Ser ut som den er dynamisk, mest ytterst og avtar innover plata.
 

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.262
Antall liker
6.398
Sted
Under stjernene
Hvordan er lyden på en vanlig plate, eller mere presist - hvordan er musikken?
Clearaudio har en testplate med denne testen på 2 forskjellige plasser på plata.
Glad på dine vegne at du finner ut av det.

Hilsen
Jens
 

Harald HM

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2016
Innlegg
2.251
Antall liker
2.142
Sted
Bardufoss
Torget vurderinger
1
Så da har du egentlig ingen problemer.
Låter det bra så er vel alt på stell.
Kast Ortofon tesplata ut av vinduet og nyt musikken isteden.
Er det så enkelt, har vel sikkert jeg også kastet noen hundrelapper ut av vinduet:rolleyes:

Ennå ikke prøvd Ortofon-plata, etter at Duet Audio monterte DV-en, men skal vel gjøre det etter at jeg selv monterer Hana utpå høsten en gang. Men hvis alle tester på plata bare blir «rævva», er det vel kanskje ikke nødvendig å prøve, engang(?)
 

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Innlegg
895
Antall liker
579
Så da har du egentlig ingen problemer.
Låter det bra så er vel alt på stell.
Kast Ortofon tesplata ut av vinduet og nyt musikken isteden.
Er det så enkelt, har vel sikkert jeg også kastet noen hundrelapper ut av vinduet:rolleyes:

Ennå ikke prøvd Ortofon-plata, etter at Duet Audio monterte DV-en, men skal vel gjøre det etter at jeg selv monterer Hana utpå høsten en gang. Men hvis alle tester på plata bare blir «rævva», er det vel kanskje ikke nødvendig å prøve, engang(?)
En testplade er det bedste værktøj til at indstille sin pick up og arm med imho.
 

Harald HM

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2016
Innlegg
2.251
Antall liker
2.142
Sted
Bardufoss
Torget vurderinger
1
Så da har du egentlig ingen problemer.
Låter det bra så er vel alt på stell.
Kast Ortofon tesplata ut av vinduet og nyt musikken isteden.
Er det så enkelt, har vel sikkert jeg også kastet noen hundrelapper ut av vinduet:rolleyes:

Ennå ikke prøvd Ortofon-plata, etter at Duet Audio monterte DV-en, men skal vel gjøre det etter at jeg selv monterer Hana utpå høsten en gang. Men hvis alle tester på plata bare blir «rævva», er det vel kanskje ikke nødvendig å prøve, engang(?)
En testplade er det bedste værktøj til at indstille sin pick up og arm med imho.

OK. Skal vel ta den fram.

Er vel ikke all verden av justeringsmuligheter på en Rega P3, når det gjelder tonearm. Kanskje VTA. Trenger hjelp der, men kommer tilbake med spørsmål etter hvert. Så vidt jeg kan se er det ikke noen oppbygging av arm for å ta høyde for min DV 20x2L, men det trengs kanskje ikke. Så da antar jeg at en Hana ML kanskje heller ikke trenger det.

Uten å ha kjørt testplata, mener jeg at DV-en sitter fortreffelig:)
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Alle plader kan være testplader.
De forskellige justerings-parametre har hver sine kendetegn.
Man justerer den enkelte parameter til best mulige resultat. (der sker typisk det, at det enkelte parameter bliver bedre og bedre, efterhånden man justerer, til man når et punkt, derefter bliver det dårligere og dårligere. Efterlad nålen ved bedste punkt.)
Når man har været hele turen af de forskellige justeringer igennem (starter med Azimuth), begynder man forfra. For hver gennemgang kommer man en smule tættere på det mest præcise pladespilleren kan præstere. :)
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.582
Antall liker
493
Alle plader kan være testplader.
De forskellige justerings-parametre har hver sine kendetegn.
Man justerer den enkelte parameter til best mulige resultat. (der sker typisk det, at det enkelte parameter bliver bedre og bedre, efterhånden man justerer, til man når et punkt, derefter bliver det dårligere og dårligere. Efterlad nålen ved bedste punkt.)
Når man har været hele turen af de forskellige justeringer igennem (starter med Azimuth), begynder man forfra. For hver gennemgang kommer man en smule tættere på det mest præcise pladespilleren kan præstere. :)
Ja, det funka til slutt på den måten :) Takker for god hjelp på veien i denne tråden fra alle! Fikk litt betaling for strevet i går kveld. Cadenza Red + Donald Fagen = beste lydopplevelsen jeg har hatt til nå :)
Kommer tilbake til resultater når jeg har byttet AS mekanismen på armen.
 
Topp Bunn