Justering av pickup-vekt, Eureka!?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    Fra tid til annen har man en fredagskveld helt aleine, og ikke sjelden blir disse helt og holdent brukt foran anlegget. Har nettopp fått tilbake en re-tippet Benz Ace SL fra Expert stylus, og ønsket er stort om å få den justert skikkelig, slik at den ikke rusler rundt på på tallerkenen med avvik som kunne vært unngått.

    Spilleren er en Vpi Scout, og jeg tok for første gang en runde på youtube for å se etter tips til å sette opp armen, en JMW 9"-arm. Dette gjorde jeg mest for å se om det er noe jeg har oversett, om det er noe jeg kan gjøre bedre eller en bedre teknikk som jeg selv ikke har tenkt på! Fant etter hvert en video for oppsett av en Vpi-Prime, og nå kommer jeg snart til poenget. Da de kom til innstilling av vekt, justerte vedkommende armens vta for å nå opp til pickup-vekten! :confused: Dette har jeg aldri tenkt på, men det gir jo mening. En slik vekt er jo i teorien ikke designet for å justere vekten på en pick-up, mao, de har jo ikke designet den etter tykkelsen på en LP-plate.

    Konklusjonen i filmen var at om man ikke justerte VTA etter vektens høyde, ville man få et avvik på 0,2 -0,4g! Dette er for å si det mildt, en hel del i vår verden :)

    Så da satt jeg opp min egen vekt slik at berøringspunktet til nålen lå omtrent på høyde med tykkelsen på en LP-plate, og vips viste vekten ganske nøyaktig 0,2g mindre..

    Jeg har litt på følelsen at det ikke bare er jeg som har levd i god tro når det kommer til dette.. Noen som har gjort seg opp en mening om dette tidligere?


    Satt opp på vanlig måte. På tallerken som er vatret opp, og med VTA slik at armen ligger parallelt med tallerken
    rsz_img_4616.jpg



    Vekten satt opp rett ved siden av tallerken. Vekten ligger her 0,5cm lavere enn på tallerken, og armen ligger i riktig "arbeidshøyde".
    rsz_img_4615.jpg
     
    Sist redigert:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg gjorde den samme erfaringen med Scoutmaster og JMW 9 signature, og tipper jeg har nevnt det en god 'håndfull' ganger her inne. Synd at sånne små, gratis, og åpenbart kritiske smådetaljer drukner på dette internettet. Rett og slett rart at de ikke migrerer inn i produsentenes brukermanualer også. Jeg mener å huske at VPI anbefaler å justere nåltrykket til 0,1 g over maks anbefalt av pickupprodusent. I utgangspunktet er det i mine øyne et toskete råd, men på grunn av denne særegenheten med JMW-armene blir jo resultatet helt korrekt likevel (forutsatt at vekta settes på tallerkenen).

    Grunnen til at det skjer, er at når du løfter headshellet opp, så flyttes tyngdepunktet til armen fremoverfremover, foran lagerpunktet.

    Hele armen er jo basert på at tyngdepunktet til armen ligger under lagerpunktet. Ellers ville den jo helt enkelt 'velte'.

    Jeg tegnet til og med illustrasjoner på det, men finner dem dessverre ikke igjen. Tror de ligger i vennetråden til VPI.
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    Ja, det er jo ikke sikkert denne problematikken gjelder andre enn de med uni-pivot-arm, slik som nettopp JMW fra Vpi?

    Når vi først har vandret inn på Vpi, så kunne jeg tenke meg å spørre om erfaringen med protractoren fra vpi, "the jig". For meg ble lyden og sporing bedre etter at jeg droppet den, men heller brukte 2-punkts Baerwald-malen fra Hi-fi News sin testplate. Det er faktisk meget stor forskjell på vinkelen på pick-up`en når man veksler mellom Vpi-malen og Baerwald! Hvorfor det?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Artig. Enda en gang samme erfaring. Bortsett fra at jeg brukte protraktoren til Dr. Feickert..
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Ja, det er jo ikke sikkert denne problematikken gjelder andre enn de med uni-pivot-arm, slik som nettopp JMW fra Vpi?

    Når vi først har vandret inn på Vpi, så kunne jeg tenke meg å spørre om erfaringen med protractoren fra vpi, "the jig". For meg ble lyden og sporing bedre etter at jeg droppet den, men heller brukte 2-punkts Baerwald-malen fra Hi-fi News sin testplate. Det er faktisk meget stor forskjell på vinkelen på pick-up`en når man veksler mellom Vpi-malen og Baerwald! Hvorfor det?
    VPI- protractoren er sikkert lavet til længere pg mere retvinklet arme.
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Har jeg misforstått noe? Av bildene og teksten ser det ut til at det måles 2,11 g når det måles høyere enn hva høyden på platen er - og 1,89g på korrekt høyde av platen. Ville det ikke vært motsatt...? Altså lettere og lettere ettersom hvor høyt armen ligger...?
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.868
    Antall liker
    17.444
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Er platematta av den slanke sorten, kan man bare fjerne den og dermed komme litt nærmere målet?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det er jo ikke sikkert denne problematikken gjelder andre enn de med uni-pivot-arm, slik som nettopp JMW fra Vpi?

    Når vi først har vandret inn på Vpi, så kunne jeg tenke meg å spørre om erfaringen med protractoren fra vpi, "the jig". For meg ble lyden og sporing bedre etter at jeg droppet den, men heller brukte 2-punkts Baerwald-malen fra Hi-fi News sin testplate. Det er faktisk meget stor forskjell på vinkelen på pick-up`en når man veksler mellom Vpi-malen og Baerwald! Hvorfor det?
    VPI- protractoren er sikkert lavet til længere pg mere retvinklet arme.
    Det skal ikke spille noen rolle, men den kan være laget basert på andre likninger for beregning av nullpunktene (f.eks. Stevenson i stedet for Baerwald) eller bruke andre inner- og ytterdiametre. Hvis man bruker samme geometri/likninger for nullpunktene, samme monteringsavstand og samme radier, blir offsetvinkel/zenith også lik. At vinkelen endrer seg litt, betyr ikke at en av innstillingene er gal.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    "Pickup-vekt" heter forresten "nåletrykk"/"stifttrykk" eller "VTF" (Vertical tracking force).
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Fant det igjen.

    238063-pick-up-vekt-uten-navn.png


    Kjapp og forenklet skisse av en unipivot som min JMW 9 Signature for å illustrere. Den røde ringen viser lagerpunktet, den grønne tyngdepunktet i armen. Tyngdepunktet er lavere enn lagerpunktet for at armen skal balansere sideveis uten annen 'assistanse'. Når man senker armbasen vil man samtidig flytte tyngdepunktet lengre foran lagerpunktet som tegningen til høyre viser. Da øker stifttrykket.

    Regaen har lagrene for vertikal bevegelse i høyde med senter av armrøret, og skulle nok være sånn noenlunde upåvirket. Min nye SME har lagrene i underkant av armrøret, og skulle gi motsatt effekt av VPI'en ved endring av VTA. Tanken til SME er at plasseringen av lagrene i høyde med plata gjør at overhenget ikke endrer seg (i alle fall minimalt) ved avspilling av bulkete plater, med mindre wow som resultat.

    You win some, you lose some...

    Et lite tillegg, forresten. Etter å ha tenkt meg om er jeg ikke sikker på om det er så ille stelt med SME med tanke på endringer i VTF ved justering av VTA/måling av VTF med vekta på tallerkenen. Motvekta på armen henger jo uansett ganske langt under både armrøret og lageret. Kanskje det kompenserer for at selve armrøret havner lenger bak ved senking av armbasen?

    Jaja. Uansett. Det er en god ide å gjøre seg kjent med egen arm før man setter vekta på tallerkenen og tar målingene for god fisk. Jeg har målt i platehøyde av gammel vane. Kanskje det ikke er nødvendig, men feil er det uansett ikke.
    Herfra: http://www.hifisentralen.no/forumet/vinylavdelingen/72425-pick-up-vekt-2.html
     
    Sist redigert av en moderator:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Og sånn av generell interesse. De magnetisk opphengte armene til Clearaudio sliter med den samme effekten, men av en annen grunn. Disse er festet i en tråd fra undersiden og trekkes opp av magneter fra oversiden. Løfter man i headshellenden, så spenner man tråden fremover i underkant og magnetkraften bakover i overkant. HiFiNews kommenterer det i testen av Innovation Basic i oktober 2016-nummeret.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Det er nok ikke så følsomt at man skal bekymre seg for 140-180-200. Men tykkelsen på ei plate vs. høyden på vekta, ja. :)

    Hva koster nåltrykksvektene til Orto?
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Ja, det er jo ikke sikkert denne problematikken gjelder andre enn de med uni-pivot-arm, slik som nettopp JMW fra Vpi?

    Når vi først har vandret inn på Vpi, så kunne jeg tenke meg å spørre om erfaringen med protractoren fra vpi, "the jig". For meg ble lyden og sporing bedre etter at jeg droppet den, men heller brukte 2-punkts Baerwald-malen fra Hi-fi News sin testplate. Det er faktisk meget stor forskjell på vinkelen på pick-up`en når man veksler mellom Vpi-malen og Baerwald! Hvorfor det?
    VPI- protractoren er sikkert lavet til længere pg mere retvinklet arme.
    Det skal ikke spille noen rolle, men den kan være laget basert på andre likninger for beregning av nullpunktene (f.eks. Stevenson i stedet for Baerwald) eller bruke andre inner- og ytterdiametre. Hvis man bruker samme geometri/likninger for nullpunktene, samme monteringsavstand og samme radier, blir offsetvinkel/zenith også lik. At vinkelen endrer seg litt, betyr ikke at en av innstillingene er gal.

    Hvis man f.eks kommer fra et opsæt med en eftermonteret arm, der ikke helt er monteret i den rigtige afstand på plinten,
    så ender man meget vel, med at skulle tviste pu på plads i en anden vinkel,
    når man justerer overhang ind efter en anden tilfældig protractor.

    Pickuppen på min egen Mørch dp-6 er monteret i overensstemmelse med armens indbyggede geometri (Bearwald),
    hvor nålen skal placere sig lodret under endestykket af armrøret, symetrisk med røret, og passer på den måde med 2-punkts protractoren.
    Hvis jeg sætter op efter Feickerts protractor (også Bearwald), må pu flyttes længere frem i armen og tvistes udad, så den følger en imiginær lige linie i forhold til omdrejningspunktet, for at komme til at passe med oh-buen på Feickertprotractoren.

    Ikke altid passer teoretiske mål, med de konkrete mål på en pladespiller,
    og da må man først og fremmest holde fast i det opgivne mål for overhang,
    hvilket kan betyde vinklet pu
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hvis man f.eks kommer fra et opsæt med en eftermonteret arm, der ikke helt er monteret i den rigtige afstand på plinten,
    så ender man meget vel, med at skulle tviste pu på plads i en anden vinkel,
    når man justerer overhang ind efter en anden tilfældig protractor.
    Man må alltid ta utgangspunkt i den faktiske monteringsavstanden. Bruker man en protractor laget for en annen monteringsavstand enn den armen er montert på, blir det ikke riktig. Det kan utmerket godt hende at pickupen ikke sitter parallelt med headshellet da, ja.

    Pickuppen på min egen Mørch dp-6 er monteret i overensstemmelse med armens indbyggede geometri (Bearwald),
    hvor nålen skal placere sig lodret under endestykket af armrøret, symetrisk med røret, og passer på den måde med 2-punkts protractoren.
    Hvis jeg sætter op efter Feickerts protractor (også Bearwald), må pu flyttes længere frem i armen og tvistes udad, så den følger en imiginær lige linie i forhold til omdrejningspunktet, for at komme til at passe med oh-buen på Feickertprotractoren.
    Eh: Det skal ikke spille noen rolle, men den andre protractoren kan være laget basert på andre likninger for beregning av nullpunktene (f.eks. Stevenson i stedet for Baerwald) eller bruke andre inner- og ytterdiametre. Hvis man bruker samme geometri/likninger for nullpunktene, samme monteringsavstand og samme radier, blir offsetvinkel/zenith også lik. At vinkelen endrer seg litt, betyr ikke at en av innstillingene er gal.

    Det betyr altså bare at Feickert-protractoren bruker andre verdier for inner- og ytterdiametre når den beregner nullpunktene enn Mørch-protractoren. Det ene behøver ikke være mer riktig enn det andre, men med et mindre "brukbart" område mellom innerste og ytterste rille kan selvsagt forvrengningen bli mindre i dette området enn dersom man ta hensyn til et større segment av platesiden. Dette er et valg man må ta når man designer armen/protractoren.

    Ikke altid passer teoretiske mål, med de konkrete mål på en pladespiller,
    Jo.

    og da må man først og fremmest holde fast i det opgivne mål for overhang,
    hvilket kan betyde vinklet pu
    Faktisk varierer det teoretisk riktige overhenget også med inner- og ytterradiene som protractoren er beregnet på, så hvis du bruker en annen protractor enn den som følger med armen, bør du i hvert fall ikke se deg blind på det oppgitte overhenghet.
     
    Sist redigert:

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Dazed.

    Ender pu med en tvistet vinkel selvom armens geometri er fulgt, er der gået noget galt i udmålingen.
    Overhanget er på plads, når pu er lignet med 2-punkts protractoren. (Hører 2-punktsprotractoren til armens geometri, f.eks Bearwald, så kan pu påsættes symetrisk med armens form. Er geometrien en anden, må pu vinkles(tvistes) på plads, og det går også fint an, giver bare ikke samme gode ballance))

    Du skriver, man altid skal tage udspring i den faktiske afstand.
    Er helt enig, men som skrevet har det ingen betydning når pu er lignet med 2-punkts-protractoren.
    (Hvis monteringsafstanden er blevet FOR lille, må man leve med det, hvis ikke det kan rettes. Betyder så bare pu går en mere krum bue henover pladen,
    men stemmer pu med 2-punkts-protractoren, er der ikke mere at gøre ved det.)

    Et er at have teoribogen i hånden, noget andet er praksis.
    Folk med arme som Mørch dp-6 (2-punkts-arm), ved hvor tricky det kan være, at finde midtpunktet i armens omdrejningspunkt. Og når armen sænkes, forsvinder målpunktet helt.
    Med unipivot-arme, som bl.a VPI, kan det stå meget værre til.
    Hvis ikke man kender til den helt nøjagtige monteringsafstand, fordi man ikke er i stand til at måle den (fordi armen tilter til siden),
    må man have armen af, måle sig til centrum i monteringshullet, og efterfølgende line armen op, så den står helt ret på armboardet midt over monteringshullet, der er mange variabler og meget kan gå galt.
    (bl.a derfor er Feickerts oh-protractor næsten ubrugelig til sådanne arme. For den kræver noget man ikke finder, præcise mål)

    Men summa-sumarum, er pu lignet med 2-punkts-protractoren, er der ikke meget mere at gøre i den henseende.

    ps.
    Jeg tror egentlig ikke vi er så uenige.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Å finne senter av armlageret på en VPI med f.eks. en Feickertprotraktor er det enkleste i verden. Det er bare å ta armrøret av armbasen og måle på lagerpiggen. Det skulle gi akkurat så gode målinger som går an med et menneskelig øye involvert. En ganske spiss pigg ovenfra og en veldig spiss pigg nedenfra, hvor mye bedre kan målingen bli?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ender pu med en tvistet vinkel selvom armens geometri er fulgt, er der gået noget galt i udmålingen.
    Hvis du bruker protractor der nullpunktene er beregnet med samme likninger OG samme inner- og ytterradier som de armen ble designet etter, stemmer dette, men en gitt tredjeparts protractor kan utmerket godt bruke andre inner- og ytterradier, og da vil nullpunktene flytte seg litt selv om du bruker samme geometri-likninger, og DA vil zenith endre seg noe ift. hedshellets offset-vinkel.
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    til Zomby-Woof
    Jamen så er du nødt til at tilte armen bagover, indtil den passer med fingeren (som jeg jo også beskrev i indlægget over)
    Hvor præcist syntes du det bliver?

    Men nu hvor så du har målt, med spidsen fra armen mod spidsen fra Feickert, så præcist lodret dine øjne kunne se,
    skal armen samles igen, og hvis du med din Feickert-plus, eller anden azimuth- måleapparat, har målt pu skal tilte 2gr til ene siden for bedste azimuth, håber jeg også du har taget højde for det.
    Til syvende og sidst er det vel spild og bruge tid på Feickert OH-buen?
    da pu anyway skal lignes med 2-punkts-protractoren, for at give sikkerhed for det "rigtige" overhang
     
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.234
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Har en billig sak kjøpt fra Japan på bayen. Justerte først etter bruksanvisningen på platespilleren. Vekten var da 120, så det var ikke så langt fra 117, som anbefales.
    image.jpg
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Dazed.

    Du skriver på forgående side "Jo" til, at armens konkrete mål altid passer med de teoretiske.
    Men hvordan kan du dog garantere hr.Jensen i Bodø har monteret sin arm i korrekte afstand?:confused:
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Nei, Nils. Piggen på en unipivot er selve lageret. Den er dermed selvsagt på samme sted som lagerpunktet. Den er ikke fjæropphengt på noen måte, så den flytter seg ikke avhengig av om det står et armrør på eller ikke. Den er justerbar i høyde, vertikalt, men det er ikke det vi forholder oss til når vi justerer HTA, eller horisontal sporingsvinkel.

    Om du løfter eller senker armrøret, eller vrir/roterer det sideveis, eller fører headshell ut eller inn over tallerkenen, så vil selvsagt forskjellige punkter på oversiden av armrøret og lagerhuset bevege seg i forhold til lagerpunktet (og målingen). Men ingen av disse bevegelige punktene er lagerpunktet, det er det lageret som er, altså piggen på armbasen og den innvendige fordypningen i armrøret som hviler på piggen når armrøret er påmontert.
     
    Sist redigert av en moderator:

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    De unipivot jeg kender til, står på spidsen (pivoten).
    Men man kan da selvfølgelig istedet måle på skålen, spidsen står på.
    'Men du må da indrømme det er omstændigt?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Egentlig ikke, det er veldig enkelt på VPI. Der er det bare å løsne pluggen til armkabelen og løfte armrøret av. På en del andre unipivotarmer er det mye styr, om ikke umulig, fordi armkablene føres ned i armbasen i stedet for opp fra armrøret. De kan til og med være loddet fast uten at jeg vet. På enkelte er du da nødt til å måle mot en stor og plan overflate på toppen av lagerhuset, og det er selvfølgelig vanskelig.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Dazed.

    Du skriver på forgående side "Jo" til, at armens konkrete mål altid passer med de teoretiske.
    Men hvordan kan du dog garantere hr.Jensen i Bodø har monteret sin arm i korrekte afstand?:confused:
    Jeg aner ikke, men jeg VET at dersom han måler monteringsavstanden og bruker den som utgangspunkt for innstillingen, blir det riktig. Hvis man har gal monteringsavstand og prøver en protraktor for den monteringsavstanden man egentlig skulle hatt, blir det feil, men da er det ikke teorien det er noe galt med.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.885
    Antall liker
    26.683
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    På en av de andre unipivotarmer (Graham) er rett montering avstand meget enkelt avklart!
    Gjelder bare og prikke hullet i headshellet.
    20160913_195958-1.jpg


    Og omtrent like enkelt på VPI
     
    Sist redigert:

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Jamen det er jo netop det, som er hele hurdlen.

    Det er ikke altid let, at måle på en hvilken som helst arm.
    F.eks er det overordentlig omstændigt at måle centrum for omdrejningspunktet på en Mørch-up-4.
    For det første må denne arm bringes i en situation hvor den står helt lodret med armboardet, før man overhovedet kan have et centrum, at måle ud fra.
    Og hvis så armen er tiltet en grad eller to til den ene side, for at have den optimale azimuth, kan det være ret omstændigt at måle på armen.
    Det mest sikre vil være at afmontere armen, og måle mod centrum af monteringshullet i armboardet.
    Så "alt i alt" kan man lige så gerne springe direkte til to-punkts-protractoren, og justerre pickuppen her.
    Stemmer resultatet her, er armlængden brugbar.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Nå handlet vel denne tråden om VPI, og strengt tatt om varierende VTF med varierende VTA? Akkurat på den armen er det vel ganske grundig vist hvor enkelt det kan være å måle pivot til spindel. AT det er vanskelig på en del armer er det vel heller ingen som bestrider?
     
    Sist redigert av en moderator:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    På en av de andre unipivotarmer (Graham) er rett montering avstand meget enkelt avklart!
    Gjelder bare og prikke hullet i headshellet.
    Vis vedlegget 399200

    Og omtrent like enkelt på VPI
    Det der er den minste plata jeg har sett. Ikke plass til lange proglåter og drøy bass-solo der? Tipper midt i blinken for Eros... :D
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Zomby Woof.

    Det kan da godt være mine indlæg er ligegyldige og uaktuelle.
    Og jeg ser heller ikke mig selv, som en der skal rådgive.
    Jeg kan bare veldig godt lide at kommunikere om vinyl.:)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn