Justering av billys

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Innlegg
742
Antall liker
43
Kan noen fortelle meg hvorfor bilverkstedene konsekvent justerer lysene feil?
I alle fall de BMW- og Opel-verkstedene jeg har vært borti de siste 25 årene.
De typiske feilene er at de justeres for lavt og med det høyre lyset pekende over til venstre.
Er det justeringsapparatene som er unøyaktige, feil, eller er det personalet som ikke kan bruke dem?

Heldigvis er det enkelt å justere lysene selv mha et flatt gulv, en vegg og et målbånd.
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Egentlig skal det venstre lyset lyset litt mot høyre ( sett bakfra ) for å lyse opp Evt farer som kommer fra skog,veikant o.l
At de er stilt inn for lavt har jeg ikke noe erfaring med. Mekanikerene bruker et instrument fra Borsch har jeg sett. En slags optisk måleapparat.
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.972
Antall liker
11.805
Sted
Hus
Lysbildet er asymetrisk mot høyre slik at det lyser lengst på høyresiden mot veikanten for å kunne se fotgjengere tidligere. Er også viktig å rette inn lysjusteringsapparatet slik at det står vinkerett på lengdeaksen av bilen for å få rett retning og høyde på lyktene. :)
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Gammeln skrev:
Heldigvis er det enkelt å justere lysene selv mha et flatt gulv, en vegg og et målbånd.
Kan du dele de vitale målene med oss?
 

hel-elt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2009
Innlegg
462
Antall liker
102
De fleste lysjusteringsapparat er utstyrt med lysmåler der maks lysstyrke ikke skal overstiges. Dette resulterer gjerne i at lysene kommer under ideallinjen ved nærlys, spesielt hvis lysbildet er upresist og for mye "strølys" havner over streken. Sikkert mye feil på måleutstyr og.
 
Topp Bunn