Justere inn subwoofers

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.648
    Antall liker
    1.889
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det får jeg til, men det er heller det å designe filteret. Man bruker vel denne "house curve" og der er det ikke mange muligheter for å lage flere steg (hvis det gir mening)
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.648
    Antall liker
    1.889
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Får liksom bare en rett linje, ikke rett, skrå, rett som du har tegnet
    eq.jpg
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    6.590
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Du må skrive inn noe i den LF Rise Slope, f.eks 0,5 eller 1, det styrer hvor mye den stiger. Også setter du "Rise end" til 100hz.

    HF Fall trenger du ikke, så der kan du sette 0dB i HF Fall Slope.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    6.590
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Gidder du prøve å endre Y-aksen til 45-105 og x-aksen til 20-20,000hz? Gjøres med limit-knappen oppe til høyre.

    1653823389435.png
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    6.590
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Ellers ser det såpass ryddig ut oppover at jeg ville nok droppet alle EQ-punkter over 400hz.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.648
    Antall liker
    1.889
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Grønn er med eq hele veien rød er uten noe eq
    full sweep med eq.jpg


    Uten eq har jeg jo en dal fra 1500hz til 6500hz, mens med eq har jeg dal fra 6000hz til 11000hz
    hmmm
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Bruker også lite heving i bassen hos meg om dagen.
    Koblet inn subber igjen og også dsp. Er omtrent flatt fra 20hz til 60 Hz. Omtrent 2db fallende til 120hz og så omtrent flatt til 1Khz. Foruten en liten dipp mellom 250-350hz mener jeg. Fra 2Khz til 10kz omtrent 1db db med. Bruker ikke eq over 120hz.

    Har ikke pc fremme.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    6.590
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    @Dr_BASS Såpass langt opp i frekvens hører du i stor grad "gjennom rommet", og de bølgene og dalene du ser er trolig konsekvenser av refleksjoner i rommet, ikke høyttalernes respons (hvilke høyttalere har du?), og bør derfor ikke korrigeres. Så jeg foreslår at du ikke korrigerer over 4-500hz.

    Ser jo ikke så galt ut nå. Hvordan synes du det låter nå da? Du kan jo evt teste å slå av korreksjon over 400hz som nevnt og se hva du synes låter best.

    1653825205542.png
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    6.590
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Bruker også lite heving i bassen hos meg om dagen.
    Koblet inn subber igjen og også dsp. Er omtrent flatt fra 20hz til 60 Hz. Omtrent 2db fallende til 120hz og så omtrent flatt til 1Khz. Foruten en liten dipp mellom 250-350hz mener jeg. Fra 2Khz til 10kz omtrent 1db db med. Bruker ikke eq over 120hz.

    Har ikke pc fremme.
    Så bare 2dB heving fra 20hz til 1khz?
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.945
    Sted
    Tårnåsen
    Ja her er det så klart mange skoler og meninger. Men kjedelig er det ikke. Mye boost i bunn er ofte et resultat av at man egentlig mangler midbass og prøver å kompensere i bunn. Har gjort samme "feil" selv. Kun en generell betraktning forøvrig, sier ikke at det er tilfelle hos deg. Men ofte ender man med for mye nivå fra 20-100hz og for lite fra 100-500.
    Helt enig i din generelle betraktning :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ja, det var jo ikke så mye spesielt gitt at du hører på en del rock, men funker det så funker det! :)
    Funker som fy.. Har prøvd med mer i bunn, men synes det farger for mye hos meg. Brukte å ha 4-5db fra 100hz ned til 20hz før, gått bort fra det. Samtidig som at høyeste punkt på grafen har flytta seg oppover i frekvens.
    Har hørt flere system med både 8-10-15db øke nedover og noen plasser fungerer det.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.648
    Antall liker
    1.889
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    @Dr_BASS Såpass langt opp i frekvens hører du i stor grad "gjennom rommet", og de bølgene og dalene du ser er trolig konsekvenser av refleksjoner i rommet, ikke høyttalernes respons (hvilke høyttalere har du?), og bør derfor ikke korrigeres. Så jeg foreslår at du ikke korrigerer over 4-500hz.

    Ser jo ikke så galt ut nå. Hvordan synes du det låter nå da? Du kan jo evt teste å slå av korreksjon over 400hz som nevnt og se hva du synes låter best.

    Vis vedlegget 821721
    Låter egentlig bra både med og uten eq, men ble jo litt skarpere med eq. Prøver med eq kun till 400hz nå
    Har b&w 802d og b&w asw 855 subber (15")
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.605
    Antall liker
    14.532
    Sted
    Langesund
    3db ned ved 10Khz. Kommer jeg frem til. Noen db til ned til 20Khz.
    Du er vel den jeg vet som ønsker lysest klangbalanse, og MarkusH har operert med 20-30 db fall på ting. Skjønner litt hvorfor besøket hos deg ble som det ble.
    Er vel i midten et sted, kanskje noe nærmere deg.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Du er vel den jeg vet som ønsker lysest klangbalanse, og MarkusH har operert med 20-30 db fall på ting. Skjønner litt hvorfor besøket hos deg ble som det ble.
    Er vel i midten et sted, kanskje noe nærmere deg.
    Jo liker bassen nøytral og godt med nivå oppover. Jeg og Markus er ikke enig i så mye egentlig. Er jo det som et gøy med denne hobbyen. Individuell tilpasning.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.605
    Antall liker
    14.532
    Sted
    Langesund
    Aldri hatt problemer med lyden hos deg. Husker sist veldig godt LP- lyden som bra på en måte at en slappet av.

    Noe annerledes klangbalanse ser jeg på som en privat sak
     
    Sist redigert:

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Aldri hatt problemer med lyden hos deg. Husker sist veldig godt LP- lyden som bra på en måte at en slappet av.

    Noe annerledes klangbalanse ser jeg på som en privat sak
    Mulig det er lyden fra LP som gjør at min klangballanse er lysere enn de fleste har den. At den er mørkere på en måte fra LP. LP har blitt min hovedkilde til de gangene jeg skal sette meg ned og kose meg max.
     

    karmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2012
    Innlegg
    343
    Antall liker
    1.063
    Vet du har meget god demping på bakvegg og har ekstrem kapasitet. Det vorder god bass/middbass.

    Har du ett vannfall av området du nevner(50-150Hz)

    Mye mindre kapasitet en deg men nok for de fleste. Spiller tørt.

    Meget god kontroll i hvert fall
    Tipper det sitter som en kule hos deg :) Jeg bare er litt nyskjerrig på tolkingen folk gjør av bass.


    Måling :

    fall.jpg




    0-250hz og nedre mellomtone fra 250-500hz. Jeg tenker at mange har for lite energi i begge disse områdene.
    Kan fort bli for mye der også , knivsegg .
    Få kontroll på farging av lyden som kommer av lavere frekvenser i første omgang.
    Men det er jo litt smak og behag.
    Jeg har 6 forskjellige presets som endres med et klikk på kontrollen, dersom behovet for mer bass skulle melde seg.

    Hvordan folk opplever lyden, kan tidvis være veldig forskjellig. Noen tar helt av og snakker om den gode smekken, mens jeg trodde høyttaleren bare hadde en diskant... ;)
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    6.590
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Kan fort bli for mye der også , knivsegg .
    Få kontroll på farging av lyden som kommer av lavere frekvenser i første omgang.
    Men det er jo litt smak og behag.
    Jeg har 6 forskjellige presets som endres med et klikk på kontrollen, dersom behovet for mer bass skulle melde seg.

    Hvordan folk opplever lyden, kan tidvis være veldig forskjellig. Noen tar helt av og snakker om den gode smekken, mens jeg trodde høyttaleren bare hadde en diskant... ;)
    Det kan ulles til i det området også ja, spørs jo litt om man har mye gjenklang også, "samme" kurve kan jo låte veldig forskjellig i forskjellige rom.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.605
    Antall liker
    14.532
    Sted
    Langesund
    Tipper det sitter som en kule hos deg :) Jeg bare er litt nyskjerrig på tolkingen folk gjør av bass.


    Måling :

    Vis vedlegget 821787





    Kan fort bli for mye der også , knivsegg .
    Få kontroll på farging av lyden som kommer av lavere frekvenser i første omgang.
    Men det er jo litt smak og behag.
    Jeg har 6 forskjellige presets som endres med et klikk på kontrollen, dersom behovet for mer bass skulle melde seg.

    Hvordan folk opplever lyden, kan tidvis være veldig forskjellig. Noen tar helt av og snakker om den gode smekken, mens jeg trodde høyttaleren bare hadde en diskant... ;)
    Herlig kontroll, og føler jeg vet hvordan den oppleves

    Min er ganske lik men ikke samme kontroll under 50 hz
    kontroll.jpg
     
    Sist redigert:

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.648
    Antall liker
    1.889
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Har fått watta opp litt nå og det begynner å nærme seg noe, funker egentlig best å stoppe ved 400hz som anbefalt.
    Får forhåpentligvis solskjermingen snart for å dekke vinduene, og så får jeg se om jeg forer ned taket og smeller opp noe tiltak der.
    Usikker på om jeg trenger bassfeller da det virker som det er ganske ok under 100hz?
    Men så langt vil jeg si mini dsp shd var verdt innkjøpsprisen og timene jeg (og dere) har brukt på å få det grunnleggende noenlunde riktig har betalt seg.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.648
    Antall liker
    1.889
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Nå fikk jeg akkurat svs føttene i posten og fikk montert disse og det ga et ekstra løft. Hadde litt dårlig løsning under subbene så vil si det hjalp å få de 5cm opp fra gulvet og en myk avkobling mot underlag. I tillegg er de blitt mye lette å flytte da man faktisk får henda under når man skal løfte.
    Alle monner drar :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn