Justere Bias som drifter på Copland CTA 405

Prelude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.08.2012
Innlegg
160
Antall liker
81
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Hei,
Lurer på om noen kan hjelpe litt her.

Kjøpte en brukt Copland CTA 405 int. forsterker. Strålende fornøyd, men den ga noen små "knepp" i høyttalerene (hvert minutt kanskje) når den bare sto på. (ingen knepp når musikk på)

Byttet 4 stk. KT88 rør, og kneppingen ble borte. Så tenkte jeg det kunne være lurt å sjekke bias. Fulgte oppskriften under, som tidligere var lagt ut på nett:

Biasjustering Copland:

1.. Det kan slevsagt også være at bias har driftet litt i meste laget, og
derfor bør justeres nå. Bak hvert rør sitter en sikring, og på disses høyre
side er det en liten pil merket TP (Test Point). Her er testpunktet for
biasspenning. Fremgangsmåten er som følger:
1.. Bruk et voltmeter med millivolt
2.. Sett forsterkerens inngangsvelger på en inngang uten signal
(ubenyttet inngang)
3.. Sørg for at forsterkeren har god arbeidstemperatur (påslått i en
time eller så), den skal stå på med volumet på 0 ved utførelse av
biasjustering
4.. Sett voltmeterets minusledning i en ledig minus høyttalerutgang
5.. Mål på rørenes TP ett for ett med voltmeterets +-ledning. Rett bak
dette punktet finner du et lite potmeter med skrutrekkerspor (blå firkant,
hvit skrue). Her skal du justere inn bias. Det behøves kun små justeringer.
6.. Juster forsiktig inn hvert potmeter til voltmeteret viser stabilt
450 mV (+/- 5 mV)

Når jeg begynte å måle, fikk jeg aldri noe stabile målinger på noen av de 4 rørene. De "drifter" hele tiden mellom f.eks. 435-460 mV. Ikke stabilt som i oppskriften på noen måte. Forsterkeren hadde stått på over en time, og burde være stabil.

Hva kan dette være? Den spiller helt topp, men det må jo være noe som ikke stemmer helt, eller?
Har ikke byttet rørene i forforsterker delen. Der er det 2 stk 12BH7A (NOS Sylvania) og ett ECC 83 (NOS Mullard). Kan disse ha innvirkning på bias driftigen?

Håper noen kan hjelpe her:)

Mvh
Prelude
 
Sist redigert:

Prelude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.08.2012
Innlegg
160
Antall liker
81
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Har nå gjort øvelsen tre-fire ganger, og målingene nærmer seg mer og mer, mindre spredning. Nå varierer den kun mellom 445-455mV, hvilket jeg egentlig er fornøyd med. Surfet litt på internett, og det kan virke som om noen forsterkere, f.eks. noen Cary, kan ha slike svingninger.
Er dette vanlig prosedyre? De rørforsterkerene jeg har hatt tidligere har hatt auto-bias, så jeg er lite kjent med dette.
Gla Påske til alle sammen.
 
Sist redigert:

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.963
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Er det drifting over tid?
Eller er det du opplever at justert bias ikke er det samme etter at du har justert de resterende?
Helt normalt at justeringene må repeteres noen ganger.
Men ikke super kritisk.
 

Prelude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.08.2012
Innlegg
160
Antall liker
81
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Justert bias per rør virker å holde seg innen sitt variasjonsområdet. Det er derimot ikke mulig å sette bias til nøyaktig 450mV, da spenningen hele tiden er løpende opp og ned (multimeter Fluke). Skal måle litt mer i løpet av påsken. Skal måleresultatet bli helt stabilt?
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.712
Antall liker
11.164
Torget vurderinger
2
Justert bias per rør virker å holde seg innen sitt variasjonsområdet. Det er derimot ikke mulig å sette bias til nøyaktig 450mV, da spenningen hele tiden er løpende opp og ned (multimeter Fluke). Skal måle litt mer i løpet av påsken. Skal måleresultatet bli helt stabilt?
Tror det er jeg som laget den beskrivelsen av justering i sin tid, synes å kjenne igjen ordlyden... :)
Har justert noen CTA 405, men hukommelsen er litt uklar på akkurat det punktet du spør om. Jeg mener det var en langsom (noen sekunder) drifting på noen få (3 - 4) mV omkring ønsket setpunkt.

Har du forresten sjekket om du har stabil nettspenning?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.963
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Sjekk også om bias spenningen er stabil. Spenningen på g1.
Skal være -(minus) 30-40 V tipper jeg.
 

Prelude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.08.2012
Innlegg
160
Antall liker
81
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Takker for svar fra begge :)
Driftingene er løpene i høy hastighet. Nettspenningen virker rimelig stabil, nå 225V og 130V mot jord på begge «fasene».

Når jeg måler på g1, tar jeg da ut alle kt88 røren, eller bare ett og ett? Tror dette muligens er litt over min kompetanse evne på området, men skal prøve.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.963
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Tar ikke ut noen.
Måler på samme måte som når du måler på katodene.
Negativ spenning i forhold til jord.
 

Prelude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.08.2012
Innlegg
160
Antall liker
81
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Flott! Da sjekker jeg i kveld. Takker så langt:)
 

Prelude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.08.2012
Innlegg
160
Antall liker
81
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Nye målinger i dag på TP punktene igjen. Virket som bias var gått noe ned. Stilte litt opp på alle fire rørene, men ingen av målepunktene ble stabile. Fant ikke g1 punktet, så jeg tror det er best noen som kan dette bedre enn meg får se på den når Corona er over. Spiller fint, og her forholdsvis tyst.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.015
Antall liker
8.202
Torget vurderinger
1
Justert bias per rør virker å holde seg innen sitt variasjonsområdet. Det er derimot ikke mulig å sette bias til nøyaktig 450mV, da spenningen hele tiden er løpende opp og ned (multimeter Fluke). Skal måle litt mer i løpet av påsken. Skal måleresultatet bli helt stabilt?
Når jeg hadde det slik på min ARC VT100MkII var det rørene som var dårlige...
 

Prelude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.08.2012
Innlegg
160
Antall liker
81
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Takk Voff, Hm... kjøpte mine «nye» Psvane KT88 rør brukt, men de skal kun ha vært brukt i 20 timer. Psvane topp modellen. Går det an å få målt dette?
Skrur av forsterkeren nå, og setter inn de gml rørene, og måler da.
Kan forforsterker rørene ha innvirkning på dette?
 
Sist redigert:

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.015
Antall liker
8.202
Torget vurderinger
1
Takk Voff, Hm... kjøpte mine Psvane KT88 rør brukt, men de skal kun ha vært brukt i 20 timer. Psvane topp modellen. Går det an å få målt dette?
Audiomix her på sentralen måler rør.
Jeg hørte ingenting på lyden, men jeg kontrollmålte bias fordi rørene begynte å bli gamle. Fikk ikke stabil bias: fluktuerte hele tiden på meteret. Kjøpte nye rør, og bias ble stabil. Ingen problem å stille helt nøyaktig bias....
 

Prelude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.08.2012
Innlegg
160
Antall liker
81
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
De gml rørene svinger like mye. Kjøler seg ned igjen nå, så bytter jeg tilbake. Bytter også ett av rørene i forforsterker, tviler på om det har noen innvirkning, men mer kan jeg ikke gjøre. Spiller helt fint, så skulle aldri begynt å måle:) Derimot ønsker jeg nok å få en gjennomgang, og kanskje noen nye rør. Greit å vite at alt er som det skal, forsterkeren er sikker over ti år gml., men lydmessig synes jeg dette er mye bra for pengene.
Takker for gode innspill og erfaringer.
 

Prelude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.08.2012
Innlegg
160
Antall liker
81
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Mullard ECC83 byttet med Sovtek 12AX7LPS ( tror det er billig), hakeslepp! Nesten helt tyst i ht, og rå dynamikk. Har nok sittet litt slitne rør i denne. Kontakter Audiomix, denne saken fortjener den beste hjelpen:)
Gla Påske!
 
Topp Bunn