Forsterkere Justerbar gain i preamp

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.755
Antall liker
489
Sted
Stockholm
Jeg har en Bladelius Thor 3 som jeg opplever kan bli litt vanskelig å finne rett volum på på lavt volum. Blir noen ganger enten litt for høyt eller litt for lavt. Ettersom den har gainjustering tenkte jeg det var bra å skru ned på gain for å få flere trinn på volumreguleringen å gå på på lavt volum.

At noe mer hadde skedd merka jeg også, for det spilte ikke fullt så bra lenger merka jeg etter en stunds lytting. Skrudde så gain opp igjen og fikk med en gang merkbart bedre lyd. Volumkorrigering ble gjort i siste ledd så det er ikke økt lydstyrke jeg opplever her.

Hva er det som egentlig skjer? Mistenker det har noe med signal / støyforhold å gjøre?
 

Perrin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
267
Antall liker
286
Torget vurderinger
1
Rothwell audiodempeplugger kan være verdt å prøve, de kommer i rca/xlr og kan plasserer mellom kilde og forsterker eller mellom pre og effekt

 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.755
Antall liker
489
Sted
Stockholm
Takk for forslaget.

For de som bruker RCA kabler er jo disse definitivt verdt å prøve. Selv kjører jeg enten med balanserte kabler eller intern dac i Thor 3 så da blir det en annen situasjon.

Jeg etterlyser også hva som skjer med signalet, hvordan støyen påvirkes når man endrer gain tidlig i signalbehandlingen vs sent med volumkontrollen. At det har en påvirkning på en eller annen måte skulle jeg tro ettersom Bladelius hadde en cd spiller hvor man kunne velge enten 3 volt eller 1.8 volt ut, alt ettersom hva man syns funker best. Noen her med innsikt?
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.585
Antall liker
34.308
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Høy gain så tidlig som mulig i kjeden. Du har uungåelige faktorer som termisk støy, Johnson støy, indusert støy. Desto mer komponenter og signalbaner som ligger i forkant av forsterkningen desto mer støy blir med.
 

Perrin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
267
Antall liker
286
Torget vurderinger
1
Her ble det diskutert litt om temaet:
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.108
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Den som vet best er konstruktør / produsent.
Spør der.
Alt annet blir bare synsing.
 
Topp Bunn