Justerbar gain, hvilke forsterkere har det?

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.966
Antall liker
6.057
Torget vurderinger
32
Er det noen som vet hvilke forforsterkere og integrerte forsterkere som har mulighet for å justere gain, dvs. individuell nivåregulering av de separate inngangene?

Mener naboen min hadde en BAT forforsterker der dette kunne gjøres, men finnes det flere?

Roy
 
N

nb

Gjest
Jeg tror noe fra Arcam har det, jeg mener å huske at en av anmelderene i Stereophile sa at han hadde brukt Arcamen sin til å nivåmatche når han testet CD-spillere.

Ellers tipper jeg det er ganske vanlig på avanserte surroundrecievere, de mangler jo omtrent bare kaffimaskin, men det kanskje ikke den typen produkter du er på jakt etter?
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.966
Antall liker
6.057
Torget vurderinger
32
nb skrev:
Ellers tipper jeg det er ganske vanlig på avanserte surroundrecievere, de mangler jo omtrent bare kaffimaskin, men det kanskje ikke den typen produkter du er på jakt etter?
Jeg solgte nettopp kaffemaskina mi (les: Denon-receiveren), men det er til stereoanlegget, og ikke minst som verktøy til testing jeg tenkte på.

(og gjerne med minst like bra lyd som Sugden-forsterkeren jeg allerede har, sukk...)

Roy
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg mener at flere Linn-preamper har denne muligheten, iallefall har også Naim NAC 552 det.

Mvh Vidar P
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.966
Antall liker
6.057
Torget vurderinger
32
Du hadde rett angående Arcam. C31 forforsterker har justerbar gain.

The c31 pre-amplifier has Arcam’s sophisticated
software system control that allows you to switch
inputs without changes in volume level.
 
N

nb

Gjest
R.E.S. skrev:
Du hadde rett angående Arcam. C31 forforsterker har justerbar gain.

The c31 pre-amplifier has Arcam’s sophisticated
software system control that allows you to switch
inputs without changes in volume level.
Da har jeg ikke blitt senil helt ennå;) Jeg husker fra anmeldelsen at han klarte å nivåmatche innenfor 0.1 dB, om det stemmer så er det jo et meget nyttig verktøy for dere anmeldere.

For øvrig kudos til deg om du legger opp til å gå litt mer metodisk til verks og luke ut de åpenbare "støyfaktorene" i en sammenligningstest!
 
K

kbwh

Gjest
I et eller annet The Audio Critic beskriver de en nivåmatchingboks som de brukte til sammenlikningstester. Kikk i de gamle nedlastbare volumene. Man må kjøpe at nullresultat i blindtest er godt nok for å klare å bruke en slik, riktignok.
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.966
Antall liker
6.057
Torget vurderinger
32
nb skrev:
For øvrig kudos til deg om du legger opp til å gå litt mer metodisk til verks og luke ut de åpenbare "støyfaktorene" i en sammenligningstest!
Man prøver jo å være så metodisk som mulig, derfor er det interessant å sjekke ut hvilke muligheter man har.

Roy
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.415
Antall liker
4.021
Torget vurderinger
10
Jeff Rowland Synegi 2i har +/- 20 db i 0.5 db stepp. Levde med en slik ett par år, veldig fint maskinert og meget bra lyd. Cary slp 05 har trinnløs gain, litt usikker på utslag, hadde en på prøve en ukes tid, meget bra den også!(Jeg ville nok foretrekke Cary`n)

PS. Her har jeg ikke lest nøye nok hva trådstarter skrev :-[, disse er kun justerbare på UTGANGER....
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.110
Antall liker
2.594
Torget vurderinger
16
Jeg mener Chord forforsterkerene har dette, kanskje også Meridian.
 
K

kbwh

Gjest
Jeg ser at den Arcamen også kommer i sort. Veldig kjekk boks ser det ut til.
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.966
Antall liker
6.057
Torget vurderinger
32
Audionet Pre 1 G3 har gainjustering



The inputs are nameable, their input sensitivity can be modified for different signal source levels.
 
K

kbwh

Gjest
Jeg skriver det opplagte: Du bør velge en som justerer 0,15dB eller finere.
 
O

om.s

Gjest
R.E.S. skrev:
Audionet Pre 1 G3 har gainjustering



The inputs are nameable, their input sensitivity can be modified for different signal source levels.
Det samme kan man gjöre på PRE I G2, og den kan man få tak i brukt for en betraktelig rimeligere penge ;) ...

mvh
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.966
Antall liker
6.057
Torget vurderinger
32
om.s skrev:
Det samme kan man gjöre på PRE I G2, og den kan man få tak i brukt for en betraktelig rimeligere penge ;) ...

mvh
Er det G2 du har?

Roy
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.966
Antall liker
6.057
Torget vurderinger
32
Hvor små er trinnene du kan stille inn gain på den?

Roy
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.415
Antall liker
4.021
Torget vurderinger
10
Valentino skrev:
Jeg skriver det opplagte: Du bør velge en som justerer 0,15dB eller finere.
Dette er ikke kverulering. Hvorfor?
 
O

om.s

Gjest
R.E.S. skrev:
Hvor små er trinnene du kan stille inn gain på den?

Roy
Husker ikke sånn i farta, jeg sitter på jobben nå, men kan sjekke det opp ved anledning...

mvh
 
K

kbwh

Gjest
R.E.S. skrev:
SAL skrev:
Valentino skrev:
Jeg skriver det opplagte: Du bør velge en som justerer 0,15dB eller finere.
Dette er ikke kverulering. Hvorfor?
Det var ikke helt opplagt for meg heller :-[
Beklager. Blindtester (der var det fyordet igjen!) viser at øret er så følsomt for nivåforskjeller at forskjeller på lydnivå større enn 0,15dB kan oppfattes som utstyrsforskjeller. Derfor.
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.415
Antall liker
4.021
Torget vurderinger
10
Valentino skrev:
R.E.S. skrev:
SAL skrev:
Valentino skrev:
Jeg skriver det opplagte: Du bør velge en som justerer 0,15dB eller finere.
Dette er ikke kverulering. Hvorfor?
Det var ikke helt opplagt for meg heller :-[
Beklager. Blindtester (der var det fyordet igjen!) viser at øret er så følsomt for nivåforskjeller at forskjeller på lydnivå større enn 0,15dB kan oppfattes som utstyrsforskjeller. Derfor.
Ok, trodde denne tråden var for finne utstyr som kunne matches med hverandre pga. justerbar gain.
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.966
Antall liker
6.057
Torget vurderinger
32
SAL skrev:
Valentino skrev:
R.E.S. skrev:
SAL skrev:
Valentino skrev:
Jeg skriver det opplagte: Du bør velge en som justerer 0,15dB eller finere.
Dette er ikke kverulering. Hvorfor?
Det var ikke helt opplagt for meg heller :-[
Beklager. Blindtester (der var det fyordet igjen!) viser at øret er så følsomt for nivåforskjeller at forskjeller på lydnivå større enn 0,15dB kan oppfattes som utstyrsforskjeller. Derfor.
Ok, trodde denne tråden var for finne utstyr som kunne matches med hverandre pga. justerbar gain.
Beklager at det ikke ble opplyst, men tanken var å finne forsterkere der man kan justere gain på inngangene slik at sammenligning mellom produkter blir enklere.

Roy
 
O

om.s

Gjest
R.E.S. skrev:
Hvor små er trinnene du kan stille inn gain på den?

Roy
Fant noe av spec´en for PRE I G3.

"...PRE I G3 you can define the adjustment of the input level in the range of -9dB to +9dB in steps of 1 dB to match the different output levels of sources connected to PRE I G3"

Vil vel da tro det ligger likt for PRE I G2, men dette sjekker jeg senere...

mvh
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.966
Antall liker
6.057
Torget vurderinger
32
om.s skrev:
R.E.S. skrev:
Hvor små er trinnene du kan stille inn gain på den?

Roy
Fant noe av spec´en for PRE I G3.

"...PRE I G3 you can define the adjustment of the input level in the range of -9dB to +9dB in steps of 1 dB to match the different output levels of sources connected to PRE I G3"

Vil vel da tro det ligger likt for PRE I G2, men dette sjekker jeg senere...

mvh
Får håpe jeg ikke har få fintfølende ører som Valentino da ;D

1 dB er jo åtte ganger 0,15 dB som han nevnte.

Roy
 
K

kbwh

Gjest
Det er ikke mine ører. :) For vanlig volumkontroll trenger jeg nok 0,5dB. 1dB blir for grovt for meg.

Det er disse lydforskningsinstitusjonene som har funnet ut at lydtrykksnivåforskjeller som er mindre enn 0,15dB ikke er hørbare (0,10dB så er man sikker).

Jeg prøvde å grave litt i specen på den Arcamen, men kunne ikke få verifisert nbs påstand om 0,1dB trinn der. Jeg kan ha oversett noe.
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.966
Antall liker
6.057
Torget vurderinger
32
Valentino skrev:
Det er ikke mine ører. :) For vanlig volumkontroll trenger jeg nok 0,5dB. 1dB blir for grovt for meg.

Det er disse lydforskningsinstitusjonene som har funnet ut at lydtrykksnivåforskjeller som er mindre enn 0,15dB ikke er hørbare (0,10dB så er man sikker).

Jeg prøvde å grave litt i specen på den Arcamen, men kunne ikke få verifisert nbs påstand om 0,1dB trinn der. Jeg kan ha oversett noe.
Jeg visste det ikke var du. Måtte bare erte litt, og absolutt ikke vondt ment. :)

Hvis nivåjusteringen er så "grovkornet" at man ikke kan justere relativt nøyaktig likevel, så blir jo poenget borte.

Roy
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
SAL skrev:
Jeff Rowland Synegi 2i har +/- 20 db i 0.5 db stepp. Levde med en slik ett par år, veldig fint maskinert og meget bra lyd. Cary slp 05 har trinnløs gain, litt usikker på utslag, hadde en på prøve en ukes tid, meget bra den også!(Jeg ville nok foretrekke Cary`n)
Cary har vel trinnløs gain på utgangene og ikke inngangene om jeg ikke tar feil?
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.415
Antall liker
4.021
Torget vurderinger
10
janly skrev:
SAL skrev:
Jeff Rowland Synegi 2i har +/- 20 db i 0.5 db stepp. Levde med en slik ett par år, veldig fint maskinert og meget bra lyd. Cary slp 05 har trinnløs gain, litt usikker på utslag, hadde en på prøve en ukes tid, meget bra den også!(Jeg ville nok foretrekke Cary`n)
Cary har vel trinnløs gain på utgangene og ikke inngangene om jeg ikke tar feil?
Det har du helt rett i, dette gjelder selvfølgelig også Rowland! Jeg har ikke lest nøye nok på denne tråden, må slutte å drikke i arbeids tiden! Nei, forresten da kan jo kundene påstå at jeg er dum og ikke full..... ;)


PS. Da var jo Valentino på riktig spor! ;)
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.966
Antall liker
6.057
Torget vurderinger
32
Det var en som foreslo for meg å heller kjøpe en lydtrykksmåler til noen hundrelapper i stedet, og heller ha en forsterker jeg kunne trives med lydmessig. Kanskje ingen dum idé?

Roy
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
R.E.S. skrev:
Er det noen som vet hvilke forforsterkere og integrerte forsterkere som har mulighet for å justere gain, dvs. individuell nivåregulering av de separate inngangene?
Roy
MAE SET 1 :)
 
K

kbwh

Gjest
R.E.S. skrev:
Det var en som foreslo for meg å heller kjøpe en lydtrykksmåler til noen hundrelapper i stedet, og heller ha en forsterker jeg kunne trives med lydmessig. Kanskje ingen dum idé?

Roy
Ingen dum idé så lenge volumkontrollen på forsterkeren justerer fint nok (0,15dB eller finere trinn).

Edit: Men man mister muligheten for å svitsje raskt mellom kildene uten å justere nivået hver fordømte gang.

Edit2: Tyrkfjel.
 

Canutus

Medlem
Ble medlem
18.01.2005
Innlegg
39
Antall liker
0
Naim sin NAC 112X har det ihvertfall, tror også Audiolab sine forforsterkere har det.
 

Canutus

Medlem
Ble medlem
18.01.2005
Innlegg
39
Antall liker
0
Men det er vel ikke helt på det "nivået" du er ute etter.
 

Lars-Aksel

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.09.2005
Innlegg
82
Antall liker
4
Sted
Lier
Torget vurderinger
1
Nagra pl-l har gain justering.
Både individuelt på inngangene,
og overallgain(interne svitcher)
 

kablang

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.06.2007
Innlegg
526
Antall liker
258
Torget vurderinger
1
TacT / Lyngdorf SDAI2175
 
Topp Bunn