Juss og økonomi Juridisk oppgave... hjelp!

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Juridisk hjemmeoppgave i forbindelse med kurs i helserett og helseforvaltning vedlagt som pdf... noen som har noen innspill som kan være til hjelp?
 

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Som svar på oppgave 1) har jeg så langt svart;

Innsynsretten inntrer når et dokument er utferdiget av et forvaltningsorgan, eller når det er kommet inn til eller lagt fram for et slikt organ. Et dokument regnes som kommet inn til et organ når det er mottatt per post, telefaks, elektronisk post, eller når det er overlevert til en forvaltningstjenestemann, for eksempel i et møte.

Jmf offentlighetsloven §29; «Eit organ som mottek eit innsynskrav, skal vurdere kravet konkret og sjølvstendig. Kravet skal avgjerast utan ugrunna opphald.»
Iht departementets «Veileder i offentlighetsloven» pkt 8.3 bør et innsynskrav i de fleste tilfeller kunne avgjøres samme dag eller i alle fall i løpet av 1-3 virkedager. En saksbehandlingstid på 8 virkedager eller mer er bare akseptabel i helt ekstraordinære tilfeller, for eksempel fordi innsynskravet er omfattende eller medfører vanskelige vurderinger av taushetspliktens rekkevidde.
At saksbehandleren som har saken som innsynskravet knytter seg til, er bortreist, syk eller på ferie når kravet kommer inn, er ikke tilstrekkelig til at behandlingen av innsynskravet kan utsettes. Det er det enkelte organs eget ansvar å sørge for rutiner som gjør at kravet om «avgjøres uten ugrunnet opphold» i offentlighetsloven oppfylles.

På oppgave 2);

Jeg skjønner av oppgaveteksten at man muligens kan vurdere å kun gi delvis innsyn, f.eks i medhold av Forvaltningslovens §13, men jeg kan ikke se at brevet fra Anka inneholder opplysninger om personlige forhold, personnummer eller annet som etter loven nødvendigvis skal unndras offentlighet. Hun beskriver ikke hverken sin sykdom eller andre forhold som ikke er en nødvendig integrert del av klagegrunnlaget så langt jeg kan se.
Svarer derfor med forbehold om at jeg har oversett noe;


«Det vises til din anmodning av 4. oktober om innsyn i dokument nr. 123 i sak xxxx/yyy.

I medhold av Offentlighetsloven §3 følger dokumentet vedlagt i kopi.


Med hilsen..."
Ser dette ok ut?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Finner ikke noe veldig godt svar på oppgave 3), så har egentlig tenkt å bare la den gli forbi med et forsøk på henvisning til noe halvrelevant i offentlighetsloven...

Spørsmål 3: Er det riktig at e-posten skulle vært ført i post/journalsystemet til kommunen?



Ja. Jmf Offentlighetsloven §3 hvor der hitsettes; «Saksdokument for organet er dokument som er komne inn til eller lagde fram for eit organ, eller som organet sjølv har oppretta, og som gjeld ansvarsområdet eller verksemda til organet. Eit dokument er oppretta når det er sendt ut av organet.»
 
Topp Bunn