Julefest for gatebarn i San Antonio, Cavite City, Filipinene 2024-2025

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.465
    Antall liker
    7.375
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    I forbindelse med julen 2018 så la jeg ut noen bilder i min egen tråd "Kjelleren til Rudi" her på HFS om hva vi som regel driver med i julen ("vi" = min familie og jeg)....... det ble til min store overraskelse veldig stor respons av det her på HFS og det var mange som syntes at det vi driver med er noe positivt.
    Nå var jo egentlig min mening bare at jeg skulle vise frem noen bilder fra der jeg var og av noen glade unger.... og det skulle liksom være "thats it"....... men hvor feil jeg kan ta :)
    Det var som sagt mange som syntes dette var et fint intiativ og som ville være med på og støtte oss litt økonomisk...... og det er selvfølgelig noe vi er veldig glade for...... det er nå engang slik at "money talks".....så jo mer penger = jo flere kan vi hjelpe...... og dermed så begynte ballen og rulle........ MEN så var det bare det at jeg startet og fortelle om dette i min egen "Kjelleren til Rudi" tråden min uten og informere Høvdingen om det hele (hvorfor skulle jeg liksom det ?....jeg la jo bare ut noen bilder på lik linje med mange andre her på forumet)..... MEN så ville folk her på HFS ha konto nr så de kunne sette inn penger og det kom masser med hyggelige innlegg og kommentarer, men så alikevel så passet det hele ikke inn i tråden min som jo skal omhandle stereo i kjelleren min og hva som skjer der, så jeg måtte sette en stopper for det hele i min tråd.
    Mange ville at jeg skulle lage en ny tråd....... og det er det jeg prøver på nå....... og denne gangen er den godkjent av Høvdingen og alt i orden :D



    Philipines Desember 2011 170.jpg



    Jeg kan fortelle litt lett om hva vi driver med:

    Jeg kan ikke redde verden, jeg kan ikke forandre hva som skjer, jeg kan ikke redde alle barn i nød........ det er frusterende nok veldig mye "jeg ikke kan"........ MEN, jeg kan forandre dagen EN dag i året for noen få...... så det er min magre trøst opp i det hele.


    Det er slik at når man som nordmann eller "hviting" besøker filipinene, så vil de Filipinske damene gjerne beskytte deg fra og se all fattigdommen og alle tiggerne og de første gangene jeg var i Filipinene ble jeg alltid kjørt rundt med bil med privatsjåfør....dør til dør fra hotel til store lukssuriøse shoppingsentre....... jeg fikk inntrykk av at alle hadde det bra og så godt som nesten like bra som hos oss i vesten........ akk hvor feil man kan ta.
    Jeg tror det var tredje gangen jeg var på Filipinene at jeg ville ut og gå på gaten (noe min kone var sterkt i mot i begynnelsen)...... men jeg ville ut og gå og oppleve myldret og livet i gatene..... liksom kjenne det hele på pulsen. Med mine 188cm og den gangen 125 kilo var/er jeg type røsselig kar på Filipinene....et land hvor veldig mange ikke engang bikker 150cms høyde og alle over 160cm anses som høye.... jeg syntes i gatene for og si det sånn...... men når du er såpass mye større enn alle andre så ser du bare over hodet på alle andre og ikke ned på gaten du går på..... (må kanskje legge til at det er trangt om saligheten på fortauene) ...... rett som det var snubblet jeg i noe og holdt på og flate ut.....hvem i svarte er det som legger fra seg liten møkkete sekk midt på fortauet........ så rørte sekken på seg og det viste seg og være en liten gutt som lå og sov. Plutselig ble jeg livredd for at jeg hadde skadet ham og kona spurte ham om det gikk bra..... det gjorde det..... jeg sa at du må ikke ligge midt på fortauet, du må ligge hjemme i din egen seng....... men så var det bare at han svarte at det var her han brukte og sove og at han ikke hadde noe hjem. Jeg spurte hvor gammel han var, han svarte at han trodde han var 3 eller 5 år gammel, hvor er mamma og pappa henne spurte jeg ?...... han hadde ikke noen var svaret....... jeg ble fullstendig sjokkert....... og senere fant jeg ut av at han er langt fra alene........ så ut fra dette begynte ballen og rulle for min del..... det var det største wake upp call'en for min del.


    Philipines Desember 2011 201 (2).jpg


    ..... så altså for og lage en egentlig lang historie mye kortere.......Festen vi lager til hvert år er for en del av de barna som alltid henger utenfor McDoanlds el lign som sjekker søppelkassene etter noe og spise og som står utenfor og tigger og som aldri slipper inn på steder som McDoanlds fordi de ikke har og har aldri hatt nok penger til og kjøpe noe der.
    Kona mi er filipinsk og katolsk, noe som jo vanlighvis henger sammen med filipinske jenter........ og selv om jeg ikke akkurat er veldig religiøs av meg, så har jeg ut av respekt for min kone og hennes tro, fulgt henne i kirken i mange år og en av de beste tingene med henne er at hun alltid sier: "We should all share our blessings, then the world would be a better place for us all"........"Vi burde alle dele våre goder, da vil verden bli en bedre plass for oss alle"....så engang for mange år siden surret denne settningen hun alltid sa oppe i hodet mitt og jeg tenkte at det må da være noe vi kan gjøre med et eller annet, men det er vanskelig for det er så stor fattigdom der borte at man liksom ikke helt vet hvor man skal begynne.
    Men altså, jeg kom på at det måtte være moro for disse gatebarna og komme inn på McDonalds og faktisk få noe og spise..... bare det og komme innenfor er stort for de..... så i begynnelsen innviterte vi med små gjenger med barn inn på McDonalds og kjøpte mat til de, men barna var redde fordi de var vant til og bli jaget av vaktene....... så jeg tok det hele opp med svigermor.....Vi kom til slutt frem til at hvis vi stenger av bakgaten og bestiller mat og entertainment dit, så kunne vi lage en liten fest hvor barna kunne leke fritt og få mat. Som sagt så gjort og nå har ballen rullet i noen år og festen blitt større og større for hvert år, noen år leier vi hele 2dre etage på McDonalds eller Jollybee og innviterer opptil 150 barn dit eller vi har gatefest og bestiller mat dit........ så jeg har nok kjøpt mer McDonalds mat enn de fleste gjør i løpet av et helt liv.
    Så i allfall en dag i året i løpet av julen så får barna ris & kylling + hamburger og drikke, vi leier inn Dj og maskot fra McDonalds eller Jollybee og har konkuranser og leker hvor alle vinner, jeg kjører en ganske så strict policy i konkuransene våres med at vi opererer ikke med tapere, ALLE barna vinner denne dagen og som nevnt tidligere hadde vi hele 440 gaver og gi bort i fjor. Hver gavepose har f.eks en liten bamse, litt godteri, en ballong og kanskje en T-skjorte eller slippers. I fjor hadde vi også 50 ordentlige bamser som vi fikk en veldig god pris på i en butikk. Svigermor er verdens flinkeste til og kjøpe inn ting og forhandle frem gode priser på alt.
    Er jo også litt morsomt og se når det kommer 3 tri-cycler fullastet med McDonalds mat og de som jobber på McDoanalds vet alle hvem jeg er..... de tenker vel bare: nå kommer han digre hvite gærningen som gjør at vi må jobbe som gale igjen....... men det er bare store smil og se overalt, fordi de vet hvem som er mottakerne av alt ekstra arbeidet deres.

    Jeg tenkte mange ganger på og gi penger til etablerte organisasjoner, men etter at jeg fant ut av at store deler av pengene aldri kommer frem til de som trenger det, så valgte vi våres egen vei hvor 100% av midlene kommer frem til de som trenger det.
    Vi har 2 ex naboer fra der vi bodde tidligere i Vestby som hjelper oss med 2000 kroner hver i året og så sparer kona og jeg en tusing pr måned og vips så har vi nok penger til det hele, men det er mange som hjelper til frivillig og hjelper til med pakking og henting og bringing, samt servering og opprydding, trykking av innvitasjonskort og lignende, vi låner stoler på den lokale skolen i nærheten......... ja også glemte jeg da....... vi har som regel nok penger til at vi kjøper inn ca 100-150 bæreposer med Noche-buena som er Filipinsk julemat med ost, litt skinke, en boks med pølser, brød, kjeks og ris til familier i slummen eller shanty-towns som vi kaller det..... så alt i alt får vi kjempevaluta for pengene..... dog skal det sies at vi jobber litt i motbakke fordi inflationen er høy så vi får mindre og mindre for pengene våres og når den norske kronen er lav i tilegg, så gjør jo ikke det det hele noe bedre .... så det var litt om jule-hobbyen min/våres.

    Jeg skal etterhvert legge ut masser med bilder og fortelle litt om forholdene der borte og kanskje om noen enkelt skjebner også (både gode og ikke fullt så gode)....... etter 15 år der borte så har det blitt noen historier og fortelle om for og si det sånn.
     
    Sist redigert:

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.465
    Antall liker
    7.375
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Det vi samler inn penger til nå, er den kommende festen julen 2019, som forøvrig er 14'nde gangen vi gjør dette.

    Jeg vil bare få med at jeg ikke har lagt ut bildene og fortalt om hva vi driver med fordi jeg forsøker og tigge eller be HFS sine medlemmer om donasjoner (riktignok har flere meldt interesse for og gi litt og være med på og dra lasset.... og det er vi veldig glade for)........ men hvis du ønsker og hjelpe til litt så er vi veldig glade for det, jo mer penger = jo flere kan vi gjøre noe for.
    Så alle beløp er velkommne, store eller små.... det bestemmer du..... alt er bedre enn ikke noe.

    Jeg vil gjerne få lov til og presiere at 100% av pengene som evt kommer inn, vil bli brukt til enten gatebarnfest eller til Noche-buena (julemat poser) til de fattigste av de fattige i Cavite city.

    Konto nr som kan benyttes er: 1207.28.93679
    For dere som befinner dere uten for Norge så gjelder: IBAN-nummer for denne kontoen er NO43 1207 2893 679 Bankens BIC-adresse er DNBANOKKXXX
    Denne sparekontoen blir kun brukt til dette formålet.

    Ønsker du og bruke Vipps, så er det mulig, men da må du sende meg en PM her på HFS, så skal du få info som trengs.
     
    Sist redigert:

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.946
    Antall liker
    5.491
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Kan bare si meg enig med Sluket, fantastisk tiltak :)
     

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.634
    Antall liker
    4.242
    Sted
    Bartistan
    Vært der, sett bittelitt av det. Tankevekkende så det holder.
    Som El Sluko Grande sier; fantastisk tiltak!
     

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.602
    Antall liker
    3.947
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Det vi samler inn penger til nå, er den kommende festen julen 2019, som forøvrig er 14'nde gangen vi gjør dette.

    Jeg vil bare få med at jeg ikke har lagt ut bildene og fortalt om hva vi driver med fordi jeg forsøker og tigge eller be HFS sine medlemmer om donasjoner (riktignok har flere meldt interesse for og gi litt og være med på og dra lasset.... og det er vi veldig glade for)........ men hvis du ønsker og hjelpe til litt så er vi veldig glade for det, jo mer penger = jo flere kan vi gjøre noe for.
    Så alle beløp er velkommne, store eller små.... det bestemmer du..... alt er bedre enn ikke noe.

    Jeg vil gjerne få lov til og presiere at 100% av pengene som evt kommer inn, vil bli brukt til enten gatebarnfest eller til Noche-buena (julemat poser) til de fattigste av de fattige i Cavite city.

    Konto nr som kan benyttes er: 1207.28.93679
    For dere som befinner dere uten for Norge så gjelder: IBAN-nummer for denne kontoen er NO43 1207 2893 679 Bankens BIC-adresse er DNBANOKKXXX
    Denne sparekontoen blir kun brukt til dette formålet.

    Ønsker du og bruke Vipps, så er det mulig, men da må du sende meg en PM her på HFS, så skal du få info som trengs.
    Pengar på väg från Sverige till nästa resa.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.465
    Antall liker
    7.375
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Et generøst medlem har støttet oss med 500 kroner, det er vi veldig glade for......og det er ikke noen 1ste April spøk angang :).
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.465
    Antall liker
    7.375
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Kjempeflinke verter fra Jollybee som holdt koken gjennom hele festen...... ønsker og leie de inn igjen ved en senere anledning om muligheten byr seg.

    361.jpg
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.465
    Antall liker
    7.375
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    500.-
    450.-, var 500.-, men DNB tok 50 kroner for og utbetale/sette de inn på kontoen siden de kom fra Sverige :mad:

    Tusen takk på vegne av gatebarna, pengene kommer til og utgjøre en forskjell.
     
    Sist redigert:

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.182
    Antall liker
    2.194
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Flott tiltak Rudi! :) Filippinske gatebarn trenger all den hjelp de kan få.
     

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.602
    Antall liker
    3.947
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    500.-
    450.-, var 500.-, men DNB tok 50 kroner for og utbetale/sette de inn på kontoen siden de kom fra Sverige :mad:

    Tusen takk på vegne av gatebarna, pengene kommer til og utgjøre en forskjell.
    Tyvärr kunde jag inte betala hela avgiften, det var banken som sade nej. Lägger på 50:- vid nästa betalning.;)
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.465
    Antall liker
    7.375
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    500.-
    450.-, var 500.-, men DNB tok 50 kroner for og utbetale/sette de inn på kontoen siden de kom fra Sverige :mad:

    Tusen takk på vegne av gatebarna, pengene kommer til og utgjøre en forskjell.
    Tyvärr kunde jag inte betala hela avgiften, det var banken som sade nej. Lägger på 50:- vid nästa betalning.;)
    '





    Nei, nei .... ikke tenk på det........ vi er glade for alt vi får inn uansett sum vi..... alt hjelper :)
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Glitrende tiltak! Det er fint å se smil og moro i reportasjer fra fattige strøk, det er nok av elendighetsreportasjer. For å si det på godt norsk: keep up the good work.:) Bidrag er overført konto.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.465
    Antall liker
    7.375
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Jeg kan fortelle noe som ikke så mange av oss i vesten vet om.
    I Filipinene finnes det mange folkeslag og ikke minst masser med språk....... hovedspråket er Tagalog og en god nr 2 er Engelsk...... stort sett alle i de større byene på nord øya Luzon snakker engelsk...... i allfall alle som har gått på noen form for skole.
    Oppe i nord på Luzon så finnes det native people, et folkelsag ala våres samer, de kalles "Ifugao people" og har sitt helt eget språk som ikke ligner på noe annet.
    I syd finnes det mye Badjao people, det er filipinere med mørkere hud og er et folkeslag som i århundreder har levd på sjøen/havet og de anses som hva vi nok ville kallt "Sjø-sigøynere"........ Badjao folket finnes nå spredd utover hele Filipinene ala sigøynere og har en meget lav sosial status og de går rundt i gatene som tiggere på lik linje med hva som skjer med folkegruppen i europa..... det er liksom ingen som vil vite av de..... og som med mange andre folkegrupper på Filipinene så har de flust med barn og de barna har det ikke godt sett med vestlige øyne. På Filipinene er det slik at jo hvitere man er i huden = jo høyere status har du.... og f.eks når jeg er i slummen så kommer mange og spør om de kan få lov og ta på meg og barna vil gjerne holde meg i hånden....jeg er jo hvit som et spøkelse i forhold til mange av de, jeg føler meg jo nesten flau, men det er store greier for de stakkars....... bare det at en diger hvit mann setter seg ned hos gatebarna og snakker med de og viser interesse for de er stort for de.

    Men vedr språk....... reiser man bare 50 km nord for Manila så snakker de Kapampangan og Ilocano som er helt annerledes enn Tagalog i Manila og det samme gjelder sydover, man skal ikke dra mange milene før man ikke skjønner et skvatt. Er man på midt øyene så snakkes det "Visaya" og et par øyer lenger syd så snakkes det Cebuano og enda lenger syd så snakkes det Mindorian, det værste med disse alle disse språkene er at de ikke forstås innbyrdes i blandt Filipinere....... det er greit at vi i Norge har mange dialekter som er nær uforståelige for andre, men vi har stort sett samme skriftspråk, så vi kan nå i værste fall skrive ned hva vi forsøker og si..... ha ha.... men det går ikke på Filipinene........ dermed er det engelsk som gjelder stort sett.
    Badjao folket's barn går sjelden på skole og snakker derfor sjeldent annet enn hva de plukker opp fra andre gatebarn, hvis de har foreldre så blir de lært opp til og gå rundt og tigge....... fordi det er det eneste foreldrene har blitt lært opp til...... det er en ond sirkel. Det er derfor jeg sier at jeg skulle ønske jeg var rik så jeg kunne startet en gratis skole hvor barna kunne få mat hver dag og lære seg sånne ting som vi anser som en selvfølge........ eller forsøke og bryte den onde sirkelen....... men jeg må nok begynne og kjøpe Lotto kuponger får at det skal skje... LOL ;)
     
    Sist redigert:

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.465
    Antall liker
    7.375
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    500.-
    450.-, det var i utgangspunktet 500.-, men grådige DNB tok 50 kroner for og utbetale/sette de inn på kontoen siden de kom fra Sverige :mad:
    1000.-


    Tusen takk på vegne av gatebarna, pengene kommer til og utgjøre en forskjell.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Dere gjør en fantastisk innsats der nede. Korrupsjonen, menneskesynet og de enorme forskjellene rundt om i verden er forferdelige å se på.
    Har jo et bein i Thailand og selv om det er mindre fattigdom der så er kontrastene enorme også der. Jeg har bidratt litt til familien og samfunnet der nede opp igjennom årene, men er ikke i nærheten av det du holder på med. Keep up the good work.:)
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.465
    Antall liker
    7.375
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    I formiddag fikk jeg en venneforespørsel på facebook fra en filipinsk dame....... jeg har egentlig for vane og bare slette slike, men syntes det var noe kjent med fjeset hennes........ og riktignok, det var en jente som har vært på festene våres som barn og hun var så stolt over at hun hadde klart og skaffe seg sin første mobil telefon og at hun nå forsøkte og finne oss på facebook....... og det klarte hun jo...... hun sa at festene våres var alltid et stort høydepunkt for henne når hun var barn og at alle barna snakket lenge om han digre hvite julenissen de hadde på "deres" fest...... hun fortalte at hun nå selv var ung mor til tvillinger..... men ingen mann inne i bildet, han hadde forlengst stukket av fra ansvaret sitt. Så vi får se etterhvert om det er noen tvillinger som trenger en bamse ;)......... og kanskje en ung mamma trenger noen barneklær også.
    I allfall veldig hyggelig og høre at noen husker oss selv etter at det har gått 13-14 år.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.465
    Antall liker
    7.375
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    500.-
    450.-, det var i utgangspunktet 500.-, men grådige DNB tok 50 kroner for og utbetale/sette de inn på kontoen siden de kom fra Sverige
    1000.-
    100.-

    Tusen takk på vegne av gatebarna, pengene kommer til og utgjøre en forskjell.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.465
    Antall liker
    7.375
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    500.-
    450.-, det var i utgangspunktet 500.-, men grådige DNB tok 50 kroner for og utbetale/sette de inn på kontoen siden de kom fra Sverige
    1000.-
    100.-
    250.-

    Tusen takk på vegne av gatebarna, pengene kommer til og utgjøre en forskjell.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn