JR Trans Rotor ZET-1

hexachordia

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.02.2005
Innlegg
172
Antall liker
19
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
5
Kan noen si noe kvalifisert om lydkvaliteten på denne spilleren? Gjerne i kombinasjon med armen 800s. Senere kan man oppgradere til en Sme 309-arm eller lignende. Jeg vurderer å oppgradere til denne spilleren. Prisen er identisk med en Vpi classic. Har hatt Vpi Scout før samt Vyger Baltic M som jeg ikke fikk helt til. Usikker på "bang for the buck-faktoren" her.
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.655
Antall liker
58.474
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Jeg har ikke noe å si om lyden på denne spilleren, men ettersom jeg har forstått er Transrotor 800s en Jelco arm.-samme arm som Jelco st 250.
Er ikke så sikker på om SME 309 i tilfelle er noen oppgradering, men jeg har dessverre ikke hørt det.
 

hexachordia

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.02.2005
Innlegg
172
Antall liker
19
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
5
800s er samme arm som Jelco 750D. Den er visst god til prisen. I følge en tysk test jeg har lest av Zet-1, er den hakket bedre enn Transrotor Darkstar i følge anmelderen. Det er jo solgt noen av disse i Norge, så noen må jo ha noen erfaringer.
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.885
Antall liker
26.683
Sted
Oslo/Grebbestad
Darkstar har jeg fått lyttet til med 800 arm zyx r-100 pu, spiller meget bra sammen, samt lyttet en god del på Orion reference. Transrotor lager veldigt gode drivverk er min erfaring, En Zet 3 er mitt valg når jeg bytter drivverk.
 

hexachordia

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.02.2005
Innlegg
172
Antall liker
19
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
5
I forhold til balanse i anlegget mitt er det viktig at jeg prioriterer komponenter med god grunntonegjengivelse. Har lest at Zet-3 med tmd er lysere i klangen enn zet-1. Ellers finnes det jo platespillere fra Trans Rotor som har priser inn i himmelen....
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.885
Antall liker
26.683
Sted
Oslo/Grebbestad
I forhold til balanse i anlegget mitt er det viktig at jeg prioriterer komponenter med god grunntonegjengivelse. Har lest at Zet-3 med tmd er lysere i klangen enn zet-1. Ellers finnes det jo platespillere fra Trans Rotor som har priser inn i himmelen....
Ser att du bruker asr riaa og Dynavector 20x2l som begge er komponenter som er mer på den mørkere siden i klangen (har eid begge) så dem burde isf matche fint med Zet1. Darkstar er fyldig i spillestilen ikke speciellt lys i klangen syns jeg! Den senste mod av Zet 3 har 70mm alu tallerken, var det den du hade lest om?
edit: hade den P3.24 også tidl
 
Sist redigert:

hexachordia

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.02.2005
Innlegg
172
Antall liker
19
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
5
Det var en polsk test av Zet3 hvor anmelderen hadde testet zet1 tidligere. Det er jo relativt når det gjelder lys/mørk klang. Har veldig transparent lydbilde her hjemme nå, så alt høres av det gode og onde..
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.655
Antall liker
58.474
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Mulig du har rett, men så står det skrevet i SIX MOONS test av Transrotor Crescendo:

Stock trim of arm and cart are the Transrotor TA800s (obviously a Jelco ST250) and Transrotor Merlo, the latter a modified Goldring Elite.

Uansett er vel armen bra.
 

hexachordia

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.02.2005
Innlegg
172
Antall liker
19
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
5
Det er i motsetning til med annet hifiutstyr for få tester av platespillere som sammenligner med spillere i samme prisklasse. Skulle gjerne ha sett tester av spillere til feks 25k. Budsjettspillere sammenlignes ofte, men sjelden spillere i høyere prisklasse.
 
Sist redigert:

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.638
Antall liker
15.497
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
?.... Har lest at Zet-3 med tmd er lysere i klangen enn zet-1......
Det du har lest må nok være så langt i fra sannheten som det er mulig å komme.

Begrepet "lysere" i klangen er heller ikke et godt og beskrivende uttrykk å bruke på noen av de spillerne ettersom ingen av de har en egenart som tilsier at de er "lyse" i klangen. Jeg ville heller si på generelt grunnlag at:

a) ZET-3 m/TMD-lager har et fundament, "kropp" og ro i lydbildet som overgår det meste. Tung massiv tallerken, stivt plint, kraftig overdimensjonert lager og kraftig/stabil motor bidrar sterkt til hva den er.
b) ZET-1 har allikevel mye av det samme i rikt monn - tatt pris i betraktning.

Valg av arm, pickup og resten av utstyret ditt vil utgjøre hva du vil kunne oppleve.

Mvh
Jan P.
 
Sist redigert:

hexachordia

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.02.2005
Innlegg
172
Antall liker
19
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
5
Takk for tilbakemelding. Hvis jeg går for zet 1 blir det med 800s til å begynne med og vil da flytte over min nye Dynavctor. Testen sa dette:

High Fidelity

siden jeg bruker 300b-forsterkere må jeg passe på at grunntoneområdet på platespilleren har tilstrekkelig fundament.
 

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Innlegg
1.207
Antall liker
714
Sted
Haslum
Torget vurderinger
3
Har ikke eid ZET-1, men storebror ZET-3. Gikk fra Michel GyroDec, og det var en vesentlig oppgradering.

Et bedre og solidere grunnfjell får man med en tung-masse spiller. Bassgjenngivelse og dybden på denne blir mye bedre. I tillegg har JR T.vedlig gode lagre, noe som ikke er så godt synlig.
Med en platetallerken på 10 kg og en totalvekt på 24 kg så får du imo mye for pengene i en ZET-1. Og du får den lydsignatur du ønsker ved å velg kombinasjon arm/pu/RIAA.
 

hexachordia

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.02.2005
Innlegg
172
Antall liker
19
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
5
Takk Eik! Jeg hadde tidligere SME 312 i en Vyger Baltic M, men fikk aldri så god lyd i dette oppsettet som jeg hadde med Vpi Scout, selvom pickup'en var ganske forskjellig. Jeg er derfor litt skeptisk til SME (har ikke hørt Serie V) som jeg syntes manglet litt dynamikk og detaljer i forhold til 9-tomers unipivotarmen hos VPI. Jeg vet at JR Transrotor importerer SME i Tyskland. Hadde håpet at den rimelige Jelco-produserte 800s-armen kunne gi sjelefred en stund.. Noen som har lyttet kritisk til denne?
 
Topp Bunn