Jplay tar PC audio til nye høyder?

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Driver og fingler med denne plug in som er tilgjengelig fra http://jplay.eu/download/ Ble nyskjerrig etter å ha lest artiklene i TAS. Plug in er tilgjengelig i gratis testversjon så man kan høre om lyden er verdt den forholdsvis høye prisen på 99 euro. Da er man imidlertid garantert fremtidige oppgraderinger og livslang support. Lyden er imo helt klart verdt prisen. Direkte billig i forhold til hva vi betaler for bagatellmessige lydoppgraderinger andre steder i avspillerkjeden. Så stor er forskjellen at jeg satt med haka langt nedpå knærne etter første testrunde. Selv opplever jeg problemer som sannsynligvis kommer av syncproblemer mellom program og lydkort (Lynx AES 16e). Har bestemt meg for å forsøke med en oppgradering fra Vista til W7 i håp om at problemet kan løse seg. Hadde vært morsomt hvis andre også testet Jplay og postet inntrykk her.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.136
Antall liker
10.612
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Jplay tar PC audio til nye høyder

Er endel diskusjon rundt på nettet angående seriøsiteten til utvikler av denne "plugin". Skal se om jeg finner det.
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Jplay tar PC audio til nye høyder

Har ikke knowhow til å vurdere teknologien, men bruker øra. Har sett tråden du linker til, men ramler litt av lasset i all teknikksnakket. Synes heller ingenting om tonen i den tråden. Besserwissere som konkluderer med at alle andre enn de som er enige med oss er idioter, gjør meg generelt skeptisk, ikke bare ifht hifi. Synes litt synd på utvikleren som tilsynelatende forsvarer seg alene mot en gjeng fjortiser som utelukkende mener noe om softwaren ut fra tekniske specs. Ser ikke ut som noen av dem faktisk har testet den selv. At det kan være brukt tekniske termer som ikke holder stikk kan godt hende, men at den gjør noe bra med lyden er rimelig åpenbart.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.702
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Jplay tar PC audio til nye høyder

jepp, hydrogenaudio er akkurat som jeg husker det: den jævligste plassen på internett.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.387
Torget vurderinger
13
Jplay tar PC audio til nye høyder

gut_man skrev:
Har ikke knowhow til å vurdere teknologien, men bruker øra. Har sett tråden du linker til, men ramler litt av lasset i all teknikksnakket. Synes heller ingenting om tonen i den tråden. Besserwissere som konkluderer med at alle andre enn de som er enige med oss er idioter, gjør meg generelt skeptisk, ikke bare ifht hifi. Synes litt synd på utvikleren som tilsynelatende forsvarer seg alene mot en gjeng fjortiser som utelukkende mener noe om softwaren ut fra tekniske specs. Ser ikke ut som noen av dem faktisk har testet den selv. At det kan være brukt tekniske termer som ikke holder stikk kan godt hende, men at den gjør noe bra med lyden er rimelig åpenbart.
Minner meg om en annen plass også.
 
N

nb

Gjest
Jplay tar PC audio til nye høyder

gut_man skrev:
At det kan være brukt tekniske termer som ikke holder stikk kan godt hende, men at den gjør noe bra med lyden er rimelig åpenbart.
På generelt grunnlag er det veldig merkelig å kunne utvikle software, men ikke være i stand til å forklare hva den gjør og hvorfor.

tenker ikke spesifikt på jplay som jeg ikke har lest noe om, men i brukergrensesnittet til XXHighEnd f.eks er det noen slidere som han som har laget programmet faktisk ikke kan forklare hva gjør. Når man putter noen kontroller i et brukergrensesnitt så må det kjøres noe kode når verdien på disse endres, da bør man være i stand til å si hva som skjer. Om man vil da.
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Jeg kommer nok til å teste litt mer før jeg kjøper uansett. For alt jeg vet kan hele gevinsten være laget av en slags EQ som gir tydelig lydforskjell, men forskjell er det. Overraskende stor, og førsteinntrykket er at den er meget besnærende. Jeg har imidlertid latt meg forføre av ting som ikke er like besnærende etter en tids bruk før, så jeg tror det er lurt å teste over litt tid for å utelukke at dette viser seg å være en slik begeistring. Derfor hadde det vært kult om andre også lastet den ned og testet. Den lar seg integrere i Foobar, iTunes og Jriver, men har også en standalone player.
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Nå har jeg installert jplay. Usikker på om jeg hører forskjell. Litt tungvind å bruke sammen med Gizmo programmet. Må stoppe musikken for å sørge for at neste skive også blir spilt i samme zone ( jplay )

jeg bruker den altså som en plugin i jriver.
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Usikker på om det ikke ble litt tydligere fokus og økt dybde i lydbildet?
Må prøve litt mer.
 
O

Oblivion

Gjest
Jplay tar PC audio til nye høyder

nb skrev:
På generelt grunnlag er det veldig merkelig å kunne utvikle software, men ikke være i stand til å forklare hva den gjør og hvorfor.
Når en vet hvem som står bak så er det ikke annet å vente....
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.136
Antall liker
10.612
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Har nå testet jplay og faktisk rimelig mange andre spillere.
Jplay for foobar 64bit..

Finner ikke ut om det låter bedre enn før.

Å bruke asio (lydkort driverne) og disable alt "onboard" lydkort etc. samt disable tjenester som windows audio, windows audio endpoint builder og power i win2008r2 (eller win7) maskinen og bruke 64bit asio til foobar som avspiller blir det også virkelig bra.
Å deaktivere andre ting som USB også kan være bra om du ikke bruker noen USB utganger. Har ikke testet det siste enda.
Men finner ingen videoavspiller som kan nytte ASIO. Leser vel at jriver har det men ønsker ikke å bruke penger på dette.

Noen som vet om gode videoavspillere som har asio støtte?

Men MPC-HD med reclock renderer låter da vitterlig bra også. Men så var det dette med "music organizer" da.. Litt tricky å sette opp men morsomt når det virker.
 

Rocker

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Innlegg
616
Antall liker
96
Sted
Sortland
Torget vurderinger
2
Litt usikker, men mener å huske at Asio kunne brukes i XBMC ?
Hvor bra XBMC er, får hver enkelt avgjøre selvfølgelig....
Jeg gikk for MediaPortal til film pga brukervennlighet den gang da, men kanskje på tide å ta en re-sjekk :)
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.702
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Litt usikker, men mener å huske at Asio kunne brukes i XBMC ?
Hvor bra XBMC er, får hver enkelt avgjøre selvfølgelig....
Jeg gikk for MediaPortal til film pga brukervennlighet den gang da, men kanskje på tide å ta en re-sjekk :)
støtter wasapi, som uansett er å foretrekke
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.986
Antall liker
2.910
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Kjøpte Jplay forrige dagen for å teste. Testet gratisversjonen først, men ble mektig irritert over stadige avbrudd i musikken.
Det finnes 2 versjoner; official og alternative.
Spiller av på en Lenovo T61p + NAS, bruker foobar2000 og nettbrett som styring. Alt ligger kablet i et eget nett i nettet.
Har så langt brukt foobar2000 sin egen avspiller med Asiodriver over USB.
Grunnen til at jeg ønsket å prøve ut en annen avspiller var at jeg synes uttrykket i musikken ble litt flatt.
Kjøpte Jplay ut ifra omtaler og positive tester. €99 er ikke noe formue, men kanskje litt overpriset i forhold til at det er et bittelite program på 1 mb.

Førsteinntrykket er etter noen timer svært positivt, det er blitt mer liv i musikken. Mer dybde, og ikke minst ble øvre del av mellomtone bedre, da den tidligere har vært litt markant hos meg. Jeg har ikke opplevd slik forbedring på lyden av andre avspillere tidligere, som feks JRiver eller Mediamonkey.

Foobar2000 fungerer nå som kartotek med Jplay alt. som avspiller og Asiodriver over USB som tidligere.
PC-avspilling begynner nå å bli riktig trivelig.

Andre som har lekt seg med Jplay som har noe inntrykk?
 

arvema

Medlem
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
28
Antall liker
4
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Andre som har lekt seg med Jplay som har noe inntrykk?
Jeg har brukt Jplay i et års tid og er veldig fornøyd. Absolutt verdt de 99 euroene. Fungerer smertefritt med Foobar som avspiller, som jeg styrer via FoobarCon på min Android tablet.

Jplay har gitt en større dybde i musikkbildet, mer ro, mer organisk klang; kort sagt, mer god-lyd i retning bort fra digitalt stress. For meg ga Jplay et overrakende stort og hørbart lyd-løft, og jeg opplever at utviklerne klarer å forbedre produktet for hver ny oppdatering.

Jeg bruker en dedikert musikk-pc, som er optimalisert med batteridrift og SoTM USB-kort. Dette går inn i en Buffalo 3 dac via exau21-kortet (som dessverre ikke lenger er å få kjøpt). Bruker også Fidelizer 4. Med såpass mye arbeid lagt ned i å få til en god pc-musikkstreamer-løsning - ble Jplay prikken over i-en.
 

arvema

Medlem
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
28
Antall liker
4
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Nesten et år senere: Ja, forrige innlegg fra meg var en uforbeholden skryt av Jplay. Etter at jeg oppgraderte andre elementer i anlegget, ble opplevelsen av forbedring etter hvert mindre med Jplay, og til slutt kuttet jeg den helt ut. Med endret anlegg ble Jplay mer et fint slør over lyden enn en forbedring. So it goes.
 
Topp Bunn