Jordningskabel - kvalitet?

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Jeg skal lage meg signalkabler av den gilde sorten til LMC mellom platespiller og riaa. I den forbindelse lurer jeg på om det vil ha noe for seg å bytte jordingskabel også, til samme type?

Kablene blir laget med Eichmann Silver Bullet plugs og rundsølv trukket i bomull. Jeg vurderer i den settingen om jeg skal lage en tredje leder med sølv trukket i bomull til jord. Dette gjør jeg ikke om det ikke har noe å si for resultatet.

Platespiller er Well Tempered Amadeus med DV20X2L og en Hanss Acoustics PA-23-riaa.

cox

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
371
Sted
Nesodden
Torget vurderinger
2
Uten å trampe kabelgutta på tærne, så tror jeg kvaliteten på jordkabelen er underordnet. Selv på svært dyre spillere er dette bare en liten, tynn svart ledningsstump med kabelspade i enden.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Det er uansett bedre med en grov kobberleder enn en tynn sølvleder til jord, hvis en vil ha kompromissløs jordingsleder kan man kjøpe 2,5mm PN på Biltema.

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Det var i grunn som antatt. Da trekker jeg en bomullstrømpe over jordingskabelen som fulgte med spilleren så kan jeg slappe av..

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.287
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Anonym skrev:
Det er uansett bedre med en grov kobberleder enn en tynn sølvleder til jord, hvis en vil ha kompromissløs jordingsleder kan man kjøpe 2,5mm PN på Biltema.
Leder en grov ledning mer strøm enn en tynnere innen de verdier som hifi opererer med , er dette en verifisibar sannhet ? Og hvilke strømmengder kan det være snakk om til en platespiller... 8)

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
HCS skrev:
Anonym skrev:
Leder en grov ledning mer strøm enn en tynnere innen de verdier som hifi opererer med , er dette en verifisibar sannhet ? Og hvilke strømmengder kan det være snakk om til en platespiller... 8)
Jord er på mange måter villedende, det er en utjevningsforbindelse det er snakk om hvor hensikten er å unngå potensialforskjeller mellom utstyret. Det er altså ikke snakk om strømmengder.

Jeg tror ikke det er behov for annet enn "skyttertråd" men hvis en ønsker noe ekstra for å bevare nattesøvnen har jeg ikke noe problem med å akseptere det :)

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Antall liker
4.770
Sted
Boðin
HCS skrev:
Anonym skrev:
Om det er ledningen fra spilleren til riaa, så vil jeg si at man stiller krav omtrent i samme gate som til selve signalet, kansje uten krav til isolasjon. Men, om det er fra en komponent til strømuttaket, så er det minstetverrsnitt (lik tverrsnitt for faselederene) som gjelder. Dette på grunn av sikkerheten.

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.287
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Anonym skrev:
HCS skrev:
Anonym skrev:
Jord er på mange måter villedende, det er en utjevningsforbindelse det er snakk om hvor hensikten er å unngå potensialforskjeller mellom utstyret. Det er altså ikke snakk om strømmengder.

Jeg tror ikke det er behov for annet enn "skyttertråd" men hvis en ønsker noe ekstra for å bevare nattesøvnen har jeg ikke noe problem med å akseptere det :)
Skyttertråd er jeg enig med deg i...Bruker sølv , dvs kondo ifra audio note, og får fred i sjelen med det... ;D

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Vel - en liten meter til med sølvtråd er det sikkert kjekt å liggende.

Jeg får heller prøve meg litt frem og se hva jeg kan spore av effekt.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.556
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
HCS skrev:
Anonym skrev:
Den leder ikke mer strøm, men større tverrsnitt gir mindre motstand og dermed mindre spenningsdifferanse i jordpotensiale mellom de to endene. På en ubalansert (RCA) overføring går retursignalet i skjerm/jordleder og eventuell jordstøy vil bli mixet inn i det signalet. Størrelsen på støyspenningen som blandes inn i retursignalet er proporsjonal med seriemotstanden i jordlederen, helt etter Ohm's lov.

Noen av oss prøver å unngå ubalansert signaloverføring på grunn av det der. Jeg har en fem-pins DIN-plugg på RIAA-trinnet for å være sikker på at jeg vet hva som er hvor, og balanserte utganger med XLR-plugger. Det nest beste er størst mulig tverrsnitt på jord/skjerm for å få minst mulig spenningsfall og dermed støyinnblanding hvis man absolutt må ha ubalansert overføring.

Men tverrsnittet på den ekstra jordlederen har vel i praksis veldig liten betydning.

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Jeg må kable om armen om jeg skal få skilt ut alt - det overlater jeg til andre enn så lenge. Det er heller ikke reversibelt, med mindre jeg taper en kabel på utsiden av armen. Det er en mulighet, men enn så lenge har jeg hverken balansert riaa eller din-kontakt.

Ser hva som kommer ut av testing på sikt.

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.287
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
tore_v1 skrev:
Jeg må kable om armen om jeg skal få skilt ut alt - det overlater jeg til andre enn så lenge. Det er heller ikke reversibelt, med mindre jeg taper en kabel på utsiden av armen. Det er en mulighet, men enn så lenge har jeg hverken balansert riaa eller din-kontakt.

Teiper du fast en kabel på utsiden er det nesten bare å kaste armen... Min er rewira hos Audio Origami...Siden armen er fylt med sand er det å skifte kabling internt er skikkelig drittjobb... :)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.538
Torget vurderinger
1
tore_v1 skrev:

Du kommer langt med å holde signalet fra PU godt unna skjerm og chassis fram til RIAA.

mvh
KJ

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Da bruker jeg ikke mer tid på å sjekke opp rewireing av armen som et DIY-prosjekt. Hvor mye kostet rewireing deg, HCS?

(Og - uten å gjøre noe med kablingen så er spilleren konstruert slik at det er en plugg på chassis med rca-bøssinger på utgangen. Jeg må "operere" på plugg eller bytte plugg for å gjøre noe med denne konstruksjonen om jeg vil endre på at den går via chassis.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.556
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg ville tippet at et RIAA-trinn med RCA-kontakter fra armkabel har isolerte RCA-kontakter, sånn at retursignalet i hver kanal holdes adskilt fra eventuelle jordstrømmer, men jeg vet jo ikke sikkert hva alle konstruktører har funnet på oppigjennom. I så fall har tverrsnitt og ledermateriale på den ekstra jordlederen fint lite å si, ettersom den stort sett bare skal ta unna oppbyggingen av statisk elektrisitet når nåla stryker langs vinylrillene. Bildet av den platespilleren viser også isolerte RCA-plugger.

Da blir det elektrisk det samme som min 5-pins DIN-kontakt, bare mer klumpete:

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Mulig jeg avslører manglende teknisk kunnskap, det får bare være;

Når du sier at rca-kontaktene er isolerte, mener du da at jord er fjernet fra kontaktene slik at jordingsledningen blir den eneste jordtilslutningen?

Bruk gjerne teskje-formuleringer om du vil ta deg tiden.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.538
Torget vurderinger
1
1) «jord» er det definisjonsspørsmål - det er hva «du» gjør det til og det kan være flere ting - «common», chassis, beskyttelsesjord (PE), signaljord m.fl.
2) med isolerte RCA-kontakter på platespilleren er det sannsynlig at kappe/jord på RCA-kontaktene kun leder til «jord» på PU og ikke noe annet.
3) med isolerte RCA-kontakter på RIAA er det sannsynlig at kappe/jord på kontakten går til «signaljord» i RIAA-trinnet - dvs det er her jord «defineres» ift PU.
4) summen av 2 & 3 gir at forbindelsen mellom chassis i platespilleren og chassis i RIAA antagelig er uavhengig av signalledningene fram til RIAA, hvor det antagelig er en intern forbindelse mellom signaljord/PSU-jord og chassis - dvs ganske hensiktsmessig i de fleste tilfeller.

mvh
KJ

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.556
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Nja, det trengs vel ikke så mye teskje, men RCA-kontakter finnes i to typer, de som har en plastskive som isolasjon mot chassis og de som ikke har det. De uisolerte vil nødvendigvis ha chassisjord som returleder, ettersom selve kontakthuset da blir jordet til boksen det monteres i. Da blir jord/skjerm først og fremst en jordet skjerm rundt senterleder. Tenk koaksialkabel.

De isolerte har to tilkoblinger på innsiden, sånn at konstruktøren kan velge hva som kobles til senterleder og til skjerm. Da kan den forsåvidt brukes som hvilken to-polet kontakt som helst, uten at noe trenger å være koblet til jord. Den fleksibiliteten kan (mis)brukes til å lage et skille mellom signaljord og chassisjord. Vredensgnag viste dette innmatbildet av et phonosteg i en annen tråd i går:

Jordlederen fra hver RCA-plugg går til skjerm på en innvendig kabelbit, og jordes så til et jordplan på kretskortet, ikke til chassis på apparatet.

(Ser KJ kom meg i forkjøpet, men likevel. Vi sier det samme.)

Vedlegg

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Om jeg da tolker dere riktig; Isolert rca er bra, ikke isolert er ikke så bra fordi det blir blanding av jord?

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.556
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Kommer an på kretsløsning. For dette formålet er det nok best med isolert RCA i begge ender, ja, for å være sikker på at jordstrømmer ikke legger seg i serie med det ekstremt svake signalet fra en MC pickup. Derfor en separat jordleder.

Topp Bunn