Jording er bra, også for mennesker.

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.267
Sted
Oslo
Forfatteren heter Iver Mysterud. Biolog. Beklager at jeg skrev fornavnet feil :-[. Skulle være lett å finne da.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.459
Antall liker
7.793
Torget vurderinger
0
Han kommer jo ikke inn på hva slag jordkabel man bør bruke! Solid core, multistrand, sølv, kobber etc etc !!Og ikke minst har han helt oversett hva prisen gjør for jordingen!! Nei her må man nok vente til Nordost sin "Graveyard" kabel kommer, den med best jording og høyest pris. ;D ;D

Forøvrig var jeg av den formening at "jording" var noe som ble foretatt ved "reisens slutt" og at det er viktigere med hva slag "penal" man får enn hvilken kabel som koble stil!?? Jaja så feil kan man ta! ;D

Rent saklig kan man ikke se bort fra at gubben kan ha rett, men men.............? ???
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.267
Sted
Oslo
Mysterud er en alternativer, pleier å få mye motbør. Forøvrig er han også skribent i helsebladet VOF, (vitenskap og fornuft). Hevder low carb, etc.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.459
Antall liker
7.793
Torget vurderinger
0
Som sagt, det er mulig at han er inne på noe. Det går faktisk noe over min begripelse, uten at det skal være et argument, for det er mye jeg ikke vet eller forstår, men hvordan man kan være så "ujordet" at det skal ha helsemessig betydning klarer jeg ikke forstå. Vi er jo alle borti ett eller annet som jorder oss hver enste dag, flere ganger om dagen. Men jeg skal ikke avvise at han kan være inne på noe. La mannen forske på det og gi ham en Nobelpris hvis han har rett!

Slik jeg ser det pr i dag er dette litt mer sansynlig enn at en aluminiumsfoliehatt skal hindre FBI eller marsboere å lese tankene dine! Ikke mye men litt mer sansynlig. :-\
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.267
Sted
Oslo
Spiralis skrev:
Han kommer jo ikke inn på hva slag jordkabel man bør bruke! Solid core, multistrand, sølv, kobber etc etc !!Og ikke minst har han helt oversett hva prisen gjør for jordingen!! Nei her må man nok vente til Nordost sin "Graveyard" kabel kommer, den med best jording og høyest pris. ;D ;D

Forøvrig var jeg av den formening at "jording" var noe som ble foretatt ved "reisens slutt" og at det er viktigere med hva slag "penal" man får enn hvilken kabel som koble stil!?? Jaja så feil kan man ta! ;D

Rent saklig kan man ikke se bort fra at gubben kan ha rett, men men.............? ???
Personlig, venter jeg på Nordost Fenriss. Får vel investere i jordspyd også, da ;D.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.209
Antall liker
101.716
Torget vurderinger
23
Magnetfeltterapi var "hotte" saker en gang i tiden.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.128
Jeg finner ikke den artikkelen, men det gjelder sikkert fortsatt å ha føttene på jorda.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.915
Antall liker
575
Det er mange fine bilder av Huldra i gamle Tandbergkataloger, og der ser man halen. Kanskje vi alle burde flette oss en slik sak av kobberlisse?

For dem som ikke vil ha den som hale, kan den gå ned fra hodet som Hair Extension, i kledelig rødfarge.

For de bemidlede: gullhår så klart!

Nordost bruker norrøne navn, og Niflhel er vel et bra navn !
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.209
Antall liker
101.716
Torget vurderinger
23
Gullhår har vi allerede, problemet blir å tilpasse en slags gjennomføring i alle buksene..
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.209
Antall liker
101.716
Torget vurderinger
23
BTW, bilene hadde gjerne en jordingslisse før i tiden, denne var sagt å skulle forhindre bilsyke..
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.128
Det spørs om vi ikke må stikke fingeren i jorda her...
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.267
Sted
Oslo
pengesluk skrev:
BTW, bilene hadde gjerne en jordingslisse før i tiden, denne var sagt å skulle forhindre bilsyke..
Jordings-lissen husker jeg. Det var vel gjerne gamle Volga taxier som brukte dem ;D.
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.267
Sted
Oslo
Barbaresco skrev:
Det er mange fine bilder av Huldra i gamle Tandbergkataloger, og der ser man halen. Kanskje vi alle burde flette oss en slik sak av kobberlisse?

For dem som ikke vil ha den som hale, kan den gå ned fra hodet som Hair Extension, i kledelig rødfarge.

For de bemidlede: gullhår så klart!

Nordost bruker norrøne navn, og Niflhel er vel et bra navn !
Var ikke fenrissulven den mest ondskaps-fulle? Fine kabler for the Edge, som jeg ser har tatt vintererie nu. (håper jeg slipper tilsvarende) ;D.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.209
Antall liker
101.716
Torget vurderinger
23
Faderen hadde jordingslisse på både Trabantene og Anglia'n
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.209
Antall liker
101.716
Torget vurderinger
23
oct skrev:
Barbaresco skrev:
Det er mange fine bilder av Huldra i gamle Tandbergkataloger, og der ser man halen. Kanskje vi alle burde flette oss en slik sak av kobberlisse?

For dem som ikke vil ha den som hale, kan den gå ned fra hodet som Hair Extension, i kledelig rødfarge.

For de bemidlede: gullhår så klart!

Nordost bruker norrøne navn, og Niflhel er vel et bra navn !
Var ikke fenrissulven den mest ondskaps-fulle? Fine kabler for the Edge, som jeg ser har tatt vintererie nu. (håper jeg slipper tilsvarende) ;D.
Nåtidsvarianten here Fenriselgen
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.267
Sted
Oslo
pengesluk skrev:
oct skrev:
Barbaresco skrev:
Det er mange fine bilder av Huldra i gamle Tandbergkataloger, og der ser man halen. Kanskje vi alle burde flette oss en slik sak av kobberlisse?

For dem som ikke vil ha den som hale, kan den gå ned fra hodet som Hair Extension, i kledelig rødfarge.

For de bemidlede: gullhår så klart!

Nordost bruker norrøne navn, og Niflhel er vel et bra navn !
Var ikke fenrissulven den mest ondskaps-fulle? Fine kabler for the Edge, som jeg ser har tatt vintererie nu. (håper jeg slipper tilsvarende) ;D.
Nåtidsvarianten here Fenriselgen Er det fordi ulv er utryddings-truet?
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.267
Sted
Oslo
pengesluk skrev:
Faderen hadde jordingsliss på både Trabantene og Anglia'n
Ble man mindre bilsyk? Eller bare fake?
 

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.591
Antall liker
3.289
Dette kan utnyttes om man ønsker.

"Sitter du å hører på stereoanlegget igjen.....?". "Hysj, jeg er jordet til anlegget skjønner du, ikke forstyr meg."

Kansje vi kan få med oss konemor for ei økt forran anlegget. Plager som søvnvansker, muskelsmerter og bedre helse og vellvære....reine spaen. Dette er argumenter som går rett hjem. Her, hold på riaaen du kjære.
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.267
Sted
Oslo
Hedde skrev:
Dette kan utnyttes om man ønsker.

"Sitter du å hører på stereoanlegget igjen.....?". "Hysj, jeg er jordet til anlegget skjønner du, ikke forstyr meg."

Kansje vi kan få med oss konemor for ei økt forran anlegget. Plager som søvnvansker, muskelsmerter og bedre helse og vellvære....reine spaen. Dette er argumenter som går rett hjem. Her, hold på riaaen du kjære.
Helst en Manley Steelhead ;D.
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.267
Sted
Oslo
Milenko skrev:
Kona blir skeptisk når "jordings kabelen" er gul og grønn...
Med `spyd `i ba(k)ken, kan vel farven være underordnet ;D.
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.267
Sted
Oslo
oct skrev:
pengesluk skrev:
Faderen hadde jordingsliss på både Trabantene og Anglia'n
Ble man mindre bilsyk? Eller bare fake?
Husker min far benektet ekffekten av `jording`av sin Taunus 17 m. Hevdet at biler er faraday`s bokser. Det er de jo nettop, pga. manglende jording. Sikre i tordenvær fikk jeg også høre. Lynet søker alltid raskeste vei til jord. Benjamin Franklin utviklet lyn-avlederen, men ser sjelden slike på hus idag. Mon tro hvorfor?
 

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.591
Antall liker
3.289
oct skrev:
Husker min far benektet ekffekten av `jording`av sin Taunus 17 m. Hevdet at biler er faraday`s bokser. Det er de jo nettop, pga. manglende jording. Sikre i tordenvær fikk jeg også høre. Lynet søker alltid raskeste vei til jord. Benjamin Franklin utviklet lyn-avlederen, men ser sjelden slike på hus idag. Mon tro hvorfor?
Biler er Faradaybur. Siden overflaten er elektrisk ledende kan det ikke oppstå elektriske potensialforskjeller mellom steder på overflaten. Av den grunn kan det ikke eksistere elektriske felter med opprinnelse utenfra inni bilen. Jordingslisse har en noe annen funksjon. Jeg opplever ofte en statisk utladning når jeg går ut av konemor sin Toyota. Dette ville en jordingslisse tatt hånd om.
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.267
Sted
Oslo
Hedde skrev:
oct skrev:
Husker min far benektet ekffekten av `jording`av sin Taunus 17 m. Hevdet at biler er faraday`s bokser. Det er de jo nettop, pga. manglende jording. Sikre i tordenvær fikk jeg også høre. Lynet søker alltid raskeste vei til jord. Benjamin Franklin utviklet lyn-avlederen, men ser sjelden slike på hus idag. Mon tro hvorfor?
Biler er Faradaybur. Siden overflaten er elektrisk ledende kan det ikke oppstå elektriske potensialforskjeller mellom steder på overflaten. Av den grunn kan det ikke eksistere elektriske felter med opprinnelse utenfra inni bilen. Jordingslisse har en noe annen funksjon. Jeg opplever ofte en statisk utladning når jeg går ut av konemor sin Toyota. Dette ville en jordingslisse tatt hånd om.
Har forstått. Hvorfor er jordings-lisser & lyn- avledere avlegs?
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.267
Sted
Oslo
Så at siste innlegg kan virke uhøflig. Ikke meningen. Denslags overlates til the Edge, når han er tilbake fra ferie ;D.
 
M

Mr-T

Gjest
pengesluk skrev:
Magnetfeltterapi var "hotte" saker en gang i tiden.
Jeg praktiserer det daglig. Lytter i nærfelt vet du - nær nok til å være i magnetfeltet til høyttalerne. Dette - kombinert med magisk myrvann fra Islay - har en fremragende effekt på min velvære. :)
 

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.591
Antall liker
3.289
oct skrev:
Har forstått. Hvorfor er jordings-lisser & lyn- avledere avlegs?
Jordingslisser...aner ikke. På bygninger: stikkord som beliggenhet i terrenget, bygningstype, områdeklassifisering mhp lynhyppighet, kabler eller høyspent ledninger i området skulle dekke det meste. Det blir altså praktisert, men bare etter vurderinger. Man må også skille på direkte treff og via nettet.
 
M

Mr-T

Gjest
Mulig jeg overdrev en smule.... men 1,2 meter unna 2 meter høye linjekilder er ganske nærme. 8)
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.209
Antall liker
101.716
Torget vurderinger
23
oct skrev:
Så at siste innlegg kan virke uhøflig. Ikke meningen. Denslags overlates til the Edge, når han er tilbake fra ferie ;D.
Jaså?? Snekrer han "litterære" paller for tiden??

Her er en annen i "Pallesnekreserien"


Roy laget alltid en scene når noe kom i veien...


(takk til Sverre B. for tegning og originaltekst, faktisk)
 

Vedlegg

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.591
Antall liker
3.289
Et tips til andre som er plaget med statisk utladning når man skal ut av bil ol. Auuuu!

Bruk nøkkelen. Hold i metallet og før denne borti chassis. Nøkkelen fungerer som lynavleder og man kjenner ingenting.
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.267
Sted
Oslo
Hedde skrev:
Et tips til andre som er plaget med statisk utladning når man skal ut av bil ol. Auuuu!

Bruk nøkkelen. Hold i metallet og før denne borti chassis. Nøkkelen fungerer som lynavleder og man kjenner ingenting.
Gjelder dette t banen også? Har hørt at den gule strømskinnen holder 750 V DC.?
 

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.591
Antall liker
3.289
oct skrev:
Gjelder dette t banen også? Har hørt at den gule strømskinnen holder 750 V. AC.?
Jeg kjenner 750 Vdc lett som fot i hose. Men det er kanskje subjektivt. Best å prøve selv da :)

Det var en spøk! Poenget med nøkkelen er at man ikke kjenner selve gnisten. Det er den som svir når det gleder statisk el.
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.267
Sted
Oslo
Rettet opp til DC. Katter blir sittende fast,og svidd. Ruter skraper likene vekk.
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.267
Sted
Oslo
Ser at innleggene mine ikke blir vist. Vet at regler finnes, men sammenhengen i tråden,som allerede er klassifisert i O.T., blir jo borte :mad:.
 
Topp Bunn