Jeg vil ha Tandberg tilbake!!!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Kan ikke noen hifi nørder lage og selge pene receivere med dab, internettradio og nettverk. Digitale innganger og et skikkelig bra Riia kort innebygd.

    Åpen lyd er stikkordet. Åpen mellomtone, behagelig diskant og engasjement som får tårene til å trille. Vi hørte så utrolig mye på musikk da jeg var liten. Vi hadde sølvsuper og Gerrard platespiller. Min far var Hi-fi intressert. Han hadde en gammel rørradio som så ut som et møbel på hytta. Alt er borte. Sølvsupern fant vi i flyttesjauen i sommer. Den så så stusselig ut at den havna i søpla.

    Jeg savner Tandberg slik den framstod på 70 og 80 tallet.
     

    Auuu

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.10.2012
    Innlegg
    144
    Antall liker
    42
    Hei ja Tandberg er kult.Om du vil ha den gamle gode forførende lyden anbefaler jeg deg å få tak i en Tandberg Huldra 8 eller 10.Har begge og bruker for tiden H8 på et par Usher høyttalere .Den driver også fint et par gulvstående Dynaudio med en nydelig bass.Anbefales.Huldra 10 er litt kraftigere.Fåes rimelig på finn ol.:)
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.617
    Torget vurderinger
    96
    Du kan putte passende mengde bomull foran høyttalerne, eller i øra. Da har du nesten gammel Tandberglyd.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Savner Tandberg jeg og. De apparatene hadde en egen sjarmerende musikalitet og åpenhet. De har ikke noe med bomull å gjøre. De som mener det har ikke hørt et godt Tandberg-oppsett.
     
    L

    Labbis

    Gjest
    For et par år siden kunne man lese følgende:

    SØLVSUPER ANNO 2011?



    Sølvsuper 11, som kom i begynnelsen av 1970-årene, var den nest siste av Sølvsuper-modellene som kom fra det tidligere Tandbergs Radiofabrikk AS.
    Vis alle 1 bildene

    Publisert 3. mai 2010
    Går det som gründer Hans Arne Flåto ønsker, blir det blåst liv i det tradisjonsrike Sølvsuper-navnet i norsk radiohistorie.
    Flåto står bak det nyetablerte Tandberg Radiofabrikk, som holder til i de tidligere lokalene Tandbergs Radiofabrikk AS hadde på Notodden i årene fra 1973 til fabrikken gikk konkurs i 1978. Det sitter altså en del norsk radiohistorie i veggene på Notodden-fabrikken, men navnet på det nyetablerte firmaet er ikke knyttet opp til Vebjørn Tandberg, som grunnla sitt konsern i 1933. Fabrikken på Notodden produserte i sin tid deler til ulike Tandberg-produkter. Heriblant Sølvsuper-radioen. Den første Sølvsuper-modellen kom på markedet i 1936, og det endte opp med modell-serie nr. 12 fram til konkursen. Sammen med navnet Huldra har Sølvsuper gått inn som merkenavn i norsk radiohistorie. Det store spørsmålet nå er om navnet fortsatt har gjenklang hos dagens radiokjøpere mer enn 30 år etter at den siste modellen fra det gamle Tandberg-selskapet forlot samlebåndene.

    Til Finansavisen forteller Flåto at en ny Sølvsupermodell er klar for lansering i løpet av året. Teknologisk blir det selvfølgelig en helt annen radio enn forgjengeren Sølvsuper 12. Meningen er å lage en kombinert FM og internettradio. En avtagbar berøringsskjerm vil fungere som fjernkontroll. Utviklingen av teknologien i den nye radioen har skjedd i India, men produksjonen skal foregå på Notodden. I følge Finansavisen skal selskapet Propartner Difence spille en nøkkelrolle i produksjonen. Utviklingskostnadene er satt til 10 millioner kroner. 75 prosent av aksjene i Tandberg Radiofabrikk eies av selskapet Intech Group. Eierne skal bidra med 4,5 millioner kroner til markedsføring av den nye Sølvsuper-radioen. Den nye Sølvsuper-modellen vil koste opp mot 10.000 kroner. Dermed blir det spennende å se om den kan bli omsatt med noe stort volum i Norge.



    mvh
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Jeg leste den. Men det har ikke skjedd noe etter det.
     

    Festus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2010
    Innlegg
    1.258
    Antall liker
    3.091
    Torget vurderinger
    3
    Kan ikke noen hifi nørder lage og selge pene receivere med dab, internettradio og nettverk. Digitale innganger og et skikkelig bra Riia kort innebygd.

    Åpen lyd er stikkordet. Åpen mellomtone, behagelig diskant og engasjement som får tårene til å trille. Vi hørte så utrolig mye på musikk da jeg var liten. Vi hadde sølvsuper og Gerrard platespiller. Min far var Hi-fi intressert. Han hadde en gammel rørradio som så ut som et møbel på hytta. Alt er borte. Sølvsupern fant vi i flyttesjauen i sommer. Den så så stusselig ut at den havna i søpla.

    Jeg savner Tandberg slik den framstod på 70 og 80 tallet.

    nostalgia kan være en fin ting:), som andre sier, stadig Tandberg for salg på bla FINN.
    Hadde selv en tr2055 og et par hifi system 15, en utrolig fin kombo,åpen fin lyd, med fylde, behagelig å høre på.
    kople på en pc med dac imellom så har du nettradio osv. anbefalt
     

    Auuu

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.10.2012
    Innlegg
    144
    Antall liker
    42
    noen som husker den lille Tandberg Troll forsterkeren?
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    2.889
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Min første forsterker var en TR2080 i 1978. Dyrt 6.500 '78-penger. Strålende lyd. Banka alt av receivere den gangen. Flott å se på også. TR serien var vel noe av det siste de laget av noenlunde kvalitet.
    Vet ikke helt om jeg hadde vært like fornøyd idag ?
    Etter 1980 skulle de liksom nærme seg high-end, og samtidig bli komersielle. Likte ikke det de lagde etter 80.
    Savner ? hmmm..... Det de lagde på 70tallet, ja.
     

    jarlerik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    270
    Antall liker
    206
    Sted
    Tromsø
    Enkelte ting blir ståene i frontrekka. Her pga meget god FM tuner og godt RIAA trinn.

    PIC_0720.jpg
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Også jeg kunne likt tanken på at Tandberg startet opp igjen.

    Selvfølgelig ikke ny produksjon av de gamle komponenter, men nye.

    Gjerne med samme utseende som de gamle receivere.
    Med ett godt RIAA-kort, inngang for både tape, cd, phono, og nye avspillingsmetoder.
    Med samme kvalitet og utseende som de gamle med trepaneler.

    Jeg betalt ca 5.000,- kr for en 2060 i 1981.

    3000-serien hadde jo også ett tidløst utseende.

    Vil tro tilnærmet samme produkt som 2080 ville kostet godt over 20.000,-kr i dag - kanskje bikket over 30.000,- kr
     

    Rune.U

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.10.2006
    Innlegg
    1.054
    Antall liker
    15
    Problemet med en nystart i ekte,gammel TB-lyd-ånd er at da ville alt som heter fagpresse trolig sende produktene rett inn på slaktebenken. Synd? Ja,så avgjort! Denne lyden,riktig eller gal. Ørevennlig til tusen,og lett å bli avhengig av,ville være så utrolig feil etter alle nåtidens parametre,at en totalslakt ville være uungåelig. Om noen etter det ville ha våget å gå til innkjøp av nytt Tandberg,er vel mer tvilsomt. I dagens marked er PR alt som betyr noe,og selv om vi nok kan være sikre på at svært mange ville ha elsket et produkt med slik lyd,så er det en annen historie om noen kunne ha greid å få folk til å kjøpe det. Dog,noen ville nok ha kjøpt fordi det heter Tandberg,og alle de ville nok ha blitt strålende fornøyd.Likevel forutsetter det at de måtte ha satt til side alt hva ekspertisen i dag mener er "god lyd". -Dessverre tror jeg det forblir en drøm å få et slikt produkt vurdert etter de subjektive kriterier som i så fall måtte ha ligget til grunn for en anmeldelse av produktet i media. I dag er jo regelen at måler det bånn,så lyder det også bånn. Sånn flyttes altså "ansvaret" over på folket som hører feil...... Forstå det den som kan.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Rart å tenke på at Tandberg aldri var konkurs - egentlig. De fant nok likvide midler til videre drift ved oppgjør av boet.
     

    Rune.U

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.10.2006
    Innlegg
    1.054
    Antall liker
    15
    De var nok konkurs,teknisk sett,og med den omfattende driftsformen de da hadde.-Men verdiene i boet var jo naturligvis en helt annen historie. Hadde de fått tid til å selge ut,og til å omstrukturere/redusere driften ved det som ikke var kjerneområder,ville de ha berget med glans. I ettertid har det vel svirret en del rykter om at det var "noen" som for en hver pris ønsket å få tak i data-avdelingen,og dets "hemmeligheter". TB var på den tiden blant de aller fremste på data-teknologi. Om dette stemmer vet jeg ikke,men det er enda masse snusk rundt den konkursen som fremdeles er "hemmeligstemplet" på den ene eller andre måten. De involverte fra den gangen,som enda lever, vil ikke snakke om det,og de som er døde,har båndlagt innsyn i sine arkiver i enda mange år.
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Problemet med en nystart i ekte,gammel TB-lyd-ånd er at da ville alt som heter fagpresse trolig sende produktene rett inn på slaktebenken. Synd? Ja,så avgjort! Denne lyden,riktig eller gal. Ørevennlig til tusen,og lett å bli avhengig av,ville være så utrolig feil etter alle nåtidens parametre,at en totalslakt ville være uungåelig. Om noen etter det ville ha våget å gå til innkjøp av nytt Tandberg,er vel mer tvilsomt. I dagens marked er PR alt som betyr noe,og selv om vi nok kan være sikre på at svært mange ville ha elsket et produkt med slik lyd,så er det en annen historie om noen kunne ha greid å få folk til å kjøpe det. Dog,noen ville nok ha kjøpt fordi det heter Tandberg,og alle de ville nok ha blitt strålende fornøyd.Likevel forutsetter det at de måtte ha satt til side alt hva ekspertisen i dag mener er "god lyd". -Dessverre tror jeg det forblir en drøm å få et slikt produkt vurdert etter de subjektive kriterier som i så fall måtte ha ligget til grunn for en anmeldelse av produktet i media. I dag er jo regelen at måler det bånn,så lyder det også bånn. Sånn flyttes altså "ansvaret" over på folket som hører feil...... Forstå det den som kan.
    Dèt måttet en ha regnet med uansett.

    Allikevel prissettes komponenter fra 3000 serien ganske så høyt i utlandet.

    En 3016A kan gå for opp mot 20.000,- kr i USA
    I tillegg kommer en service vil jeg tro.

    Gav opp en 3016A til salgs i Tyskland, den nærmet seg 15.000,- kr
    I tillegg kom frakt og en større service.
    ( Jeg ville sendt den inn til total renovering ).

    Selv syntes jeg 3018A / 3006A låter vel så bra som Electrocompaniets 4.7 / 120w
    Sistnevnte anlegg brukt 3 ganger så dyre høyttalere som førstnevnte anlegg, og i tillegg MC 1 up.

    Selv om eventuelt nye Tandberg produkter hadde samme lydsignatur som de eldre, kunne mye vært forbedret.
    Potmetere, tilkoblinger, tilkoblinger rettet opp mot de nye digitale avspillingsremedier.

    Men allikevel behold de gamle tilkoblinger for tape, aux osv.

    Også med ett mye bedre RIAA-trinn, lagt virkelig ett godt arbeide bak dette.
     
    Sist redigert:

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.973
    Antall liker
    1.833
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    De var nok konkurs,teknisk sett,og med den omfattende driftsformen de da hadde.-Men verdiene i boet var jo naturligvis en helt annen historie. Hadde de fått tid til å selge ut,og til å omstrukturere/redusere driften ved det som ikke var kjerneområder,ville de ha berget med glans. I ettertid har det vel svirret en del rykter om at det var "noen" som for en hver pris ønsket å få tak i data-avdelingen,og dets "hemmeligheter". TB var på den tiden blant de aller fremste på data-teknologi. Om dette stemmer vet jeg ikke,men det er enda masse snusk rundt den konkursen som fremdeles er "hemmeligstemplet" på den ene eller andre måten. De involverte fra den gangen,som enda lever, vil ikke snakke om det,og de som er døde,har båndlagt innsyn i sine arkiver i enda mange år.
    Jeg blir fortsatt trist når jeg tenker tilbake på desemberdagene i 1978, da jeg mottok min (hittil) eneste oppsigelse... fra det som da het EDB-avdelingen i Tandberg Radiofabrikk AS. :(

    På den tiden følte vi ansatte at det var en god del hemmelighetskremmerier rundt konkursen - og den fulle og hele sannhet (finnes sånt noe...?) kommer kanskje aldri fram.

    Jeg trøster meg med at stoltheten min fra den gang - receiveren TR 2075 MkII - spiller like flott den dag i dag.

    Mvh Salty

    Tandberg_TR2075_MkII.JPG
     
    Sist redigert:

    Mulelid

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Innlegg
    463
    Antall liker
    51
    Sted
    Vik i Sogn
    Enkelte ting blir ståene i frontrekka. Her pga meget god FM tuner og godt RIAA trinn.

    Vis vedlegget 168983
    Har ennå ikke hørt en eneste TR1000 som ikke har litt sus i FM Stereo. Radionette SM40 er jo dobbelt så god på mottak. SM40 er til og med mer følsom enn TPT3001. RIAA-trinnet på TR1040 var bedre enn TR1000, for det besto av kun transistorer - ikke IC-krets. :)
     

    Mulelid

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Innlegg
    463
    Antall liker
    51
    Sted
    Vik i Sogn
    De var nok konkurs,teknisk sett,og med den omfattende driftsformen de da hadde.-Men verdiene i boet var jo naturligvis en helt annen historie. Hadde de fått tid til å selge ut,og til å omstrukturere/redusere driften ved det som ikke var kjerneområder,ville de ha berget med glans. I ettertid har det vel svirret en del rykter om at det var "noen" som for en hver pris ønsket å få tak i data-avdelingen,og dets "hemmeligheter". TB var på den tiden blant de aller fremste på data-teknologi. Om dette stemmer vet jeg ikke,men det er enda masse snusk rundt den konkursen som fremdeles er "hemmeligstemplet" på den ene eller andre måten. De involverte fra den gangen,som enda lever, vil ikke snakke om det,og de som er døde,har båndlagt innsyn i sine arkiver i enda mange år.
    I Tandbergs egen verden var de best på alt de produserte. Det var derfor Tandbergs Radiofabrikk AS gikk konkurs! Folk ble sikkert så møkk leie av selvskrytet i katalogene at de kjøpte et Philips-TV i steden, og det gjorde de helt rett i! Skal ikke nekte for at Tandberg laget gode radioer, men TV-ene var ITT-baserte møkkasaker med Tandbergkasse og fargetone som skiftet mening flere ganger i timen grunnet ustabil kjøling og billige løsninger med digre moduler, som sto i heller dårlige kontakter på hovedkortet. Har hatt flere CTV 2-2 og 2-4, men alle sammen var det noe tull med støtt! Men sett fra Vebjørn Tandberg sin selvdiggerverden var det helt klart best i verden. Hadde neppe klart å overgå Philips i kvalitet og salgstall om de ikke gikk konkurs, for Philips var rett og slett helt suverene på TV-apparat da Tandberg gikk konkurs, samt noen år inn på 1980-tallet da de gikk over i en heller dårlig fase. Og Philips lager også dataprodukter selv om det ikke er særlig kjent i lille Norge. Hvordan skal de ellers kunne være på verdenstoppen i medisinsk utstyr sammen med Siemens? :)
    Det var datalagring Tandberg var store på, men også der måtte de gi opp da de sov i timen og trodde folk ville ha tapestreamere i evig tid.
    Det som er igjen av Tandberg nå er en liten bedrift som produserte AV-utstyr og språklaboratorier, men de også måtte vel stenge når Cisco la ned hele greia med kontorutstyr? Høyttalerene og forsterkeren på 20 - 30 W. er uansett mer ekte Tandberg enn min 3011A og 3012 kommer til å bli. Bra saker, men ikke noen Sølvsuper 4 eller Huldra 8 i sjarm. :)
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    Rart å tenke på at Tandberg aldri var konkurs - egentlig. De fant nok likvide midler til videre drift ved oppgjør av boet.
    Hr.adv. Frederik Wilhelm Molkte Bugge var bobestyrer og gjorde opp boet slik at alle keditorer fikk det de hadde som krav. Tandberg var i realiteten aldri konkurs, men de visste at inngående fakturaer ikke kunne effektueres i lengden. Derfor meldte de oppbud, for å si de enkelt: de så konkursen komme.
     

    Mulelid

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Innlegg
    463
    Antall liker
    51
    Sted
    Vik i Sogn
    Rart å tenke på at Tandberg aldri var konkurs - egentlig. De fant nok likvide midler til videre drift ved oppgjør av boet.
    Hr.adv. Frederik Wilhelm Molkte Bugge var bobestyrer og gjorde opp boet slik at alle keditorer fikk det de hadde som krav. Tandberg var i realiteten aldri konkurs, men de visste at inngående fakturaer ikke kunne effektueres i lengden. Derfor meldte de oppbud, for å si de enkelt: de så konkursen komme.
    Og etterpå kom det en gjeng som satte 3000-serien ut i live, men til priser folk flest ikke hadde råd til. I tillegg dreit de på draget da det sto Made in Asia eller noe sånt bakpå 3030 og 3034, noe som var nok til at folk trodde at også resten var laget der. Hadde de brukt huet og laget en billigsak basert på en svakere TIA3012 og radiodelen fra 3011 ville de overlevd noen år til. Det var jo Sølvsuper og Huldra folk ville ha, ikke tuner til 16.500,- og kassettspillere for NRK. I 1982 kom jo CD-en for fullt, men Tandberg brukte opp alle pengene på 910 og annet tøft i ren Rolls-Royce stil. Kunne nok ha brukt hodet LITT og laget noe nede på gatenivå de første 4-5 åra? Hadde vel strengt tatt ikke vært nødt til å innhente Revox, Tascam og andre samme dag som de startet opp igjen som Tandberg AS? Men det var dette med å være best i verden.. Noe sier meg at det var feil folk som startet opp igjen tross meget bra saker! Hører jo selv at en TPT3011A ikke er noe å le av, og i går kom det en TIA3012 på plass. Herlig sak! :)
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Tandberg var dyr i forhold til mange andre i sin tid.

    Gav selv ca 5.000,- kr for en 2060 i 1981

    Dette var over en månedslønn for meg den gang.

    En 60watts Receiver til mellom 30 - 40.000,- i dag ville neppe gitt den store interesse for de fleste.
    Men elektronikk har blitt billigere i dag - til tider mye billigere, og de fleste har mere penger å rutte med.

    Når jeg valgte Tandberg var det ut fra navnet, utseende og lyd/bruk.

    Hadde hørt en rekke eldre Tandberg, nyere Japanske forsterkere etterhvert som de kom ut.

    Merker som technics, Sony, pioneer, Sharp optonica, JVC, Aiwa+++ Europeiske som ITT, DUX, Bang Olufsen, Grundig, Phillips og mange andre.

    De fleste slett vel på ett eller annet tidspunkt, Bang Olufsen var heller ikke billig mener jeg å huske.
     

    Grace

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.162
    Antall liker
    33
    Torget vurderinger
    7
    Piske en død hest?

    Har en fjern fortid knyttet knyttet til både B&O og Tandberg;- syttitallet var tid for receivere;- for min del ble denne perioden avsluttet med en Tandberg 2080. Dette er historie;- ikke noe å dvele ved, spør du meg.


    Grace
     

    Mulelid

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Innlegg
    463
    Antall liker
    51
    Sted
    Vik i Sogn
    Piske en død hest?

    Har en fjern fortid knyttet knyttet til både B&O og Tandberg;- syttitallet var tid for receivere;- for min del ble denne perioden avsluttet med en Tandberg 2080. Dette er historie;- ikke noe å dvele ved, spør du meg.


    Grace
    I grunn helt enig. Livet går videre.. :)
     

    toillball

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    778
    Antall liker
    229
    Har ennå ikke hørt en eneste TR1000 som ikke har litt sus i FM Stereo. Radionette SM40 er jo dobbelt så god på mottak. SM40 er til og med mer følsom enn TPT3001. RIAA-trinnet på TR1040 var bedre enn TR1000, for det besto av kun transistorer - ikke IC-krets. :)
    Har ikke TR1000 "mk2" transistorer i RIAA? Mk1 har bass\treble knotter som er delt 50/50, mk2 70/30.

    Syntes også radiodelen på min TR200 var bedre enn på min TR1010, selvom ekspertene mulig mener annet. Tar inn dårlig og lyden høres bittelitt forvrengt ut. FM-delen virker som den har meget høy gain (kan ikke justeres underifra), slik at lytting på lavt volum krever en meget nennsom hånd på volumknotten.
     

    Mulelid

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Innlegg
    463
    Antall liker
    51
    Sted
    Vik i Sogn
    Har ennå ikke hørt en eneste TR1000 som ikke har litt sus i FM Stereo. Radionette SM40 er jo dobbelt så god på mottak. SM40 er til og med mer følsom enn TPT3001. RIAA-trinnet på TR1040 var bedre enn TR1000, for det besto av kun transistorer - ikke IC-krets. :)
    Har ikke TR1000 "mk2" transistorer i RIAA? Mk1 har bass\treble knotter som er delt 50/50, mk2 70/30.

    Syntes også radiodelen på min TR200 var bedre enn på min TR1010, selvom ekspertene mulig mener annet. Tar inn dårlig og lyden høres bittelitt forvrengt ut. FM-delen virker som den har meget høy gain (kan ikke justeres underifra), slik at lytting på lavt volum krever en meget nennsom hånd på volumknotten.
    Niks.. TR 1000 har en IC som RIAA-trinn og en heller laber FM-tuner når det gjelder følsomhet. Har hatt flere stykker, men vil mye heller ha en TR 1040 eller 1055. Bare å sette inn noen motstander på signalet fra FM-plata på toppen om det blir for høyt nivå. DVS; bytte ut de som er på FM-utgangen til noen med flere Ohm. :)
     

    toillball

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    778
    Antall liker
    229
    Aaargh! Nå som jeg har slått meg til ro med min 1010 får du meg på andre tanker :p
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Syntes også radiodelen på min TR200 var bedre enn på min TR1010, selvom ekspertene mulig mener annet. Tar inn dårlig og lyden høres bittelitt forvrengt ut.
    Kanskje den har behov for litt tuning/trimming etter mange års drift?
    Den TR1000 jeg hadde dro inn FM meget bra. En TR1010 jeg hadde samtidlig - vesentlig dårligere. En TR1040 som jeg har i dag, er som @Mulelid også nevner - upåklagelig:)
     

    lnjk

    Medlem
    Ble medlem
    24.01.2011
    Innlegg
    8
    Antall liker
    2
    Vil også ha Tandberg tilbake.
    Min H10 har "mistet ene foten" og nyprodusert (transistorsak med rørlyd) erstatning for denne er visst ikke enkelt å oppdrive. Å kjøpe gammel brukt som kanskje kun fungerer noen dager frister ikke. Ei heller rør da det å lese skjema kan sammenlignes med å lese kinesiske skrifttegn :)
    Så hva skal man da gjøre når man tilhører gruppen folk flest + er havnet på vintagehylla selv? Ikke alle kan koste på seg utstyr til flere månedshyrer.
    Den digitale tidsalderen vi lever i gjør det heller ikke lett for "vintage folk flest". Ikke vet vi hvilke bokser som må kjøpes inn, ei heller hvordan de skal kobles sammen.

    Lite musikk å høre her for tiden, så tips om hvilke boks(er) man skal kjøpe hadde vært greit.
    TS har listet opp hva h*n vil ha.
     
    L

    Lars.N

    Gjest
    Tandberg tilbake ja takk men den dissing til sogningen ute i tråden her kunne han spart seg for .
    Tandberg har betyd mere for Norsk arbeidsliv en det sogningen har fått med seg så null creed til han fra meg .
    Men vil tru finnes det en himmel så er nok gammle Tandberg godt i gang med produksjon av stereo spesielt til sogningen :D
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Tror nok at tandberg kunne gjenoppstått, hvis folk med penger og interesse sto bak inkludert kunnskap.

    tror med en gang man bare skal glemme de gamle receivere, FM skal jo legges ned i 2017 og da blir det bare DAB.
    Muligens andre bølgebånd vil forsatt være i virke, dette har jeg ikke oversikt over.


    Men utseende kan de bygge videre på - trekabinetter, alu-lister og ramme.

    Meget gode RIAA-trinn kunne vårt noe i slike produkter, og som jeg nevnte tidligere i en tråd kanskje satset på den digitale tidsalder og signalkilder her samtidig som bruk av gamle lydkilder hadde vært opprettholdt.

    Men vil ikke tro at bruk av Kina-komponenter ville gitt den store tiltrekkingskraft.

    Bruk av velkjente og renommerte delekomponenter ville vært veien å gå.
     

    Mulelid

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Innlegg
    463
    Antall liker
    51
    Sted
    Vik i Sogn
    Tandberg tilbake ja takk men den dissing til sogningen ute i tråden her kunne han spart seg for .
    Tandberg har betyd mere for Norsk arbeidsliv en det sogningen har fått med seg så null creed til han fra meg .
    Men vil tru finnes det en himmel så er nok gammle Tandberg godt i gang med produksjon av stereo spesielt til sogningen :D
    Ha ha ha.. :) Har trimmet opp flere gamle Tandberg, men noen super følsomhet hadde ikke verken Huldra 10 eller TR 1000. Huldra 11 var mye bedre radio enn Huldra 10, men Huldra 10 førsteutgave var verst der. Ikke spør hvorfor. Det skyldes mest trolig alderen og trøtte komponenter nedi tunerboks og ellers i radiodelen. Men nå har jeg jo fått i hus en TPT3011A fra 1985, så følsomhet og forvrengt lyd fra FM er ikke noe tema. Den drar inn som bare f... Kortbølge tar man inn via en Kenwood R-2000 og et par Sailor. Huldra var helt greie der, men kjekt å ha korrekt frekvensvisning og litt annet å hjelpe seg med når man skal ta inn kystradioen i Canada eller Estland, samt en og annen radioamatør. :) NB! Jeg har bare litt over 30 Tandbergapparat her. :)
    Dette er fra mitt forrige "hjemmekontor".
    Radioer.jpg
     
    L

    Lars.N

    Gjest
    Tandberg tilbake ja takk men den dissing til sogningen ute i tråden her kunne han spart seg for .
    Tandberg har betyd mere for Norsk arbeidsliv en det sogningen har fått med seg så null creed til han fra meg .
    Men vil tru finnes det en himmel så er nok gammle Tandberg godt i gang med produksjon av stereo spesielt til sogningen :D
    Ha ha ha.. :) Har trimmet opp flere gamle Tandberg, men noen super følsomhet hadde ikke verken Huldra 10 eller TR 1000. Huldra 11 var mye bedre radio enn Huldra 10, men Huldra 10 førsteutgave var verst der. Ikke spør hvorfor. Det skyldes mest trolig alderen og trøtte komponenter nedi tunerboks og ellers i radiodelen. Men nå har jeg jo fått i hus en TPT3011A fra 1985, så følsomhet og forvrengt lyd fra FM er ikke noe tema. Den drar inn som bare f... Kortbølge tar man inn via en Kenwood R-2000 og et par Sailor. Huldra var helt greie der, men kjekt å ha korrekt frekvensvisning og litt annet å hjelpe seg med når man skal ta inn kystradioen i Canada eller Estland, samt en og annen radioamatør. :) NB! Jeg har bare litt over 30 Tandbergapparat her. :)
    Dette er fra mitt forrige "hjemmekontor".
    Vis vedlegget 177525
    Nydlig sammling du har :)
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Mine foreldre hadde en slik stereoutgave du har avbildet med to høyttalere.

    Ble kjøpt først på 60-tallet.

    Var fullt brukbar for xxx-tiår siden, og jeg brukte den som gitarforsterker.....

    Koblet gitar til ett cassettdeck, og så inn i denne Tandbergradioen.
    Koblet til via opptak og brukte opptaksnivå for overstyring, fikk mer og mere forvregning på gitar til høyere opptaksnivå jeg brukt.

    Mener jeg så en slik på Finn.No for få dager siden.

    Radioen gikk vel på fyllinga for 20 - 30 år siden, uten mitt viten.
     
    Sist redigert av en moderator:

    severin

    Fersking
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Dab er ikke bra å lytte til. FM radio har mye bedre lyd. Tandberg og radionett er legendariske.
    Men hva om fm-båndet slukkes?
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.957
    Antall liker
    11.765
    Sted
    Hus
    Da kjøper jeg DAB mottaker, FM sender og hører på min 3001A som om ingen ting hadde skjedd. Den dritten skal ikke inn i oppsettet mitt. :(
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Bartesam: Selger du det lille trollet?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn