Jeg var på konsert i dag/går!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Antoine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    2.553
    Sted
    Oslo
    Ny konsert, Oslo Jazzfestival.

Darius Jones – saksofon, Otomo Yoshihide – gitar, Nick Dunston – bass, Gerald Cleaver – trommer, Yasuhiro Yoshigaki – trommer

Mer spennende og interessant enn vakkert og sjelfullt.

IMG_4001.jpeg

Antoine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    2.553
    Sted
    Oslo
    Siste dag på Oslo Jazzfestival. For et program det var i år. Nok en strålende konsert på Cosmopolite hvor et stjernelag spilte deres versjon av Miles David - Bitches Brew. Og den som imponerte meg mest var unge Kristina Fransson. Hun kan jaggu spille trompet!! For noen jazz musikere vi har i Norge!

Nils Petter Molvær - trompet, Kristina Fransson – trompet, André Roligheten – saksofon, bassklarinett, Marte Eberson – tangenter, Jon Balke – tangenter, Hedvig Mollestad – gitar, Audun Erlien – bass, Veslemøy Narvesen – trommer, Gard Nilssen – trommer

Tidligere på kvelden spilte Colin Stetson sammen med Stian Westerhus og Erland Dahlen som også var bra. Dog har ikke Stian noen god vokal.

IMG_4046.jpeg
    IMG_4024.jpeg
    IMG_4021.jpeg
    IMG_4038.jpeg
    IMG_4044.jpeg
    IMG_4056.jpeg
    IMG_4010.jpeg
    IMG_4009.jpeg
    IMG_4014.jpeg

Sist redigert:

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.916
    Torget vurderinger
    4
    Du slo meg med noen sekunder.

OsloJazz avsluttet med et smell. Molvær hadde samlet et kanonband til en feiring av Miles 100 med utgangspunktet i Bitches Brew. De starta med In a Silent Way, men gikk tidsnok over til BB temaer, og avslutta med On the Corner etter to timer med inspirert, engasjert og elevert spilling. En av de bedre konsertopplevelsene på lenge.
    IMG_5814.jpeg

Jeg er imponert over Molvær som slipper til Fransson, gir henne senterplass og masse tid og rom, og hun leverte.

Antoine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    2.553
    Sted
    Oslo
    Jeg er imponert over Molvær som slipper til Fransson, gir henne senterplass og masse tid og rom, og hun leverte.
    Ja, han visste åpenbart hvor flink hun er. Den dama skal jeg følge med på fremover. Jeg er ikke veldig godt kjent med plata, vet du hvor tett de fulgte den og hvor mye som var deres særpreg?

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.916
    Torget vurderinger
    4
    Ja, han visste åpenbart hvor flink hun er. Den dama skal jeg følge med på fremover. Jeg er ikke veldig godt kjent med plata, vet du hvor tett de fulgte den og hvor mye som var deres særpreg?
    Som jeg skrev hverken åpnet eller lukket de med BB, men alt i mellom var basert på temaer fra den, så vidt jeg kunne fastslå. Jeg vil si basert, for strukturen med soli og når skiftene kom var nok mye Molvær/Balke. Jeg tar med Balke for det var interessant å se hvordan de skiftet på lederrollen. Jeg tror soloene var ganske forskjellige fra originalen, den er heller ikke like solopreget som klnserten tidvis var. Besetingen er jo ganske lik, men på skiva til Miles er det vel to treblåsere, og bassklarinett er ofte med. Og bare en trompet. Det som vel var helt likt var bassen :)

jallajalla

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.12.2011
    Antall liker
    124
    Jaga Jazzist sammen med KSO på Kilden i går. Jeg er mektig imponert over hvor bra møtet gikk mellom noteløse jazzrockere og symfoniorkesteret. Dem spiller på Sentrum Scene i kveld.

Vis vedlegget 1215638 Vis vedlegget 1215639
    hei

Var også å så Jaga på Kilden. For meg ble det litt mye med fullt orkester. Drepte helt dynamikken i låtene som jeg kjenner godt, hvor rytmikken er super tight. Sett dem bare som eget orkester, og foretrekker det. KSO som orkester....Jaga som orkester...La merke til ganske høy gjennomsnittsalder på publikum. Tenker mange fikk seg en overraskelse...hehe

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    6.709
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Da var øya over for i år. Litt tynt med band for min smak på kveldene de siste to dagene så ble tidlig kvelden - noe som bare er deilig etter å hengt i parken hele dagen.
    Mye bra men det var klart at de gamle var eldst og Cave og Cure var de jeg koste meg mest med.
    Av band jeg ikke hadde hørt før var det en del spennende som jeg skal sjekke ut nærmere. Bendik - Lambrini Girls - Slomosa - the Ape og Ice Age var alle hyggelige overraskelser.

regner med at jeg holder tradisjonen oppe og tar turen neste år også. Trivelig og variert festival.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    17.585
    Da var øya over for i år. Litt tynt med band for min smak på kveldene de siste to dagene så ble tidlig kvelden - noe som bare er deilig etter å hengt i parken hele dagen.
    Mye bra men det var klart at de gamle var eldst og Cave og Cure var de jeg koste meg mest med.
    Av band jeg ikke hadde hørt før var det en del spennende som jeg skal sjekke ut nærmere. Bendik - Lambrini Girls - Slomosa - the Ape og Ice Age var alle hyggelige overraskelser.

regner med at jeg holder tradisjonen oppe og tar turen neste år også. Trivelig og variert festival.
    For min del får jeg se hva de slipper, må være noe jeg er godt over middels sugen for å se for at jeg skal ta turen. Det sagt så fremstod selve arrangementet som rimelig knirkefritt. God kapasitet på dass, ingen kø i baren, små avstander, helt kurant å få seg en temmelig god plass selv om man ikke var påfallende tidlig ute. Lite minus for at det var konsert på scenen ved siden av (?) samtidig som Nick Cave spillte, i de roligste partiene var musikker derfra smått sjenerende innimellom, jeg stod ca rett foran PAen til høyre sett fra publikum på den store scenen - sikkert ikke like merkbart om man stod på andre siden eller lengre fremme.

Er uansett for min del ikke allverdens annet som skjer i Oslo om sommern på konsertfronten. Ble ikke Midgardsblot på meg i år, hadde en intensjon om å dra i år etter å ha vært en dag der for første gang i fjor men det jeg var interessert i så se på blotet kolliderte med dagene jeg skulle på Øya i år så da ble ikke det noe av. Litt sugen på å få med meg en av metal-festivalene i utlandet til neste år men mange av de ligger godt ute på landet så blir litt styr med transport og overnatting, ikke dritsugen på å bo i telt i tre-fire dager akkurat og siden jeg eventuelt kommer til å reise alene er det greit å kunne bo litt i sivilisasjonen for å være litt normal turist på formiddagen og så seg anstendig mat servert på porselen ved et bord. Får se hva det blir til.

Antoine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    2.553
    Sted
    Oslo
    High on Fire på Rockefeller i kveld. Matt Pike tidligere gitarist i Sleep og i fjor overtok trommeslageren i Converge, Ben Koller så han har sett to ganger før. Årabrot varmet opp.

IMG_4079.jpeg
    IMG_4087.jpeg
    IMG_4066.jpeg
    IMG_4075.jpeg
    IMG_4072.jpeg
    .

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    34.945
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    I går.
    Først tog til hovedstaden og tre små retter og et utmerket glass chardonnay på Madonna i Bjørvika sammen med en venninne som er like god på menopauseplasterjakt som min kone.
    Så til Den norske Opera og Ballett der vi fant tredjemann.
    Grieg Lyrisk suite med digert orkester (åtte kontrabasser) slik Edward Gardner liker det. De er et tight groovy band.
    Beethoven Klaverkonsert #5. Orkesteret redusert til fire basser osv. Víkingur Olafsson spilte den på et vis jeg aldri har hørt noen spille den før. Klaverlyden var så overtonefokusert at det kunne gå ut over klarheten til tider. Quite interesting og stående applaus. Ekstranummer selvfølgelig Bach. Air on the G string "but I use more strings". Man kunne hørt en knappenål falle. Tordnende applaus igjen.
    Pause og et glass champagne.
    Stort orkester igjen, med paukebatteri på hver side av scenen. Nielsen Symfoni #4. Den var kul og nå er ikke Nielsen en sort flekk på mitt musikalske kart lenger. Jeg har aldri før i mitt liv sett noen slå så hardt på en pauke.
    Noterer at det låter bra også ute på siden av parkettrad 14.
    En øl og debrief og toget hjem.

Antoine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    2.553
    Sted
    Oslo
    Fin konsert med Bendik Hofseth Trio i Ibsenhuset, Skien. Bendik Hofset, Eivind Aarset og Audun Kleive
    Jeg skal se Hofseth på Flytårnet, Fornebu. Men ble litt skeptisk til Bendik synger mye på en av de platene i allefall. Men det er Woodlands med Mats Eilertsen - bass, Helge Iberg - piano og Per Oddvar Johansen - trommer. Hvordan var konserten? Sang han?

2m

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2002
    Antall liker
    2.223
    Sted
    Skien...
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skal se Hofseth på Flytårnet, Fornebu. Men ble litt skeptisk til Bendik synger mye på en av de platene i allefall. Men det er Woodlands med Mats Eilertsen - bass, Helge Iberg - piano og Per Oddvar Johansen - trommer. Hvordan var konserten? Sang han?
    Ja, Hofseth sang noe.…. 😎

Det ser jo ut som en spennende besetning som skal spille på Flytårnet

MB-S124

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Antall liker
    1.803
    Fredag 21/08 - La Fontaine - København
    Jan Harbeck, Kjeld Lauritsen og Espen Laub.
    Dette svingte skikkelig, og de holdt det gående i fire timer med høy energi hele veien. Hammond-orgel gjorde seg.
    IMG_7558.jpeg

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    17.585
    Fikk tyvärr ikke med meg Suede da jeg var på fjellet i helgen men ser fra anmeldelsene at de leverte varene i alle fall. Dog er et sett på 75 minutter litt snaut - de skulle i alle fall ha nok materiale å ta av til å spille noenlunde normal konsertlengde. Kun sett de en gang for ca 100 år siden, på Roskilde sent på 90-tallet så var sugen på å få med meg denne konserten men den gang ei.

2m

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2002
    Antall liker
    2.223
    Sted
    Skien...
    Torget vurderinger
    1
    Spennende konsert med Audun Kleive på plenen utenfor 1110 på Klosterøya i Skien. Audun fremførte sitt verk LIMBO. Solo konsert hvor Anders Tveit mikset lyden. Det var satt opp høyttalere rundt publikum.

IMG_8722.jpeg

IMG_8724.jpeg

Antoine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    2.553
    Sted
    Oslo
    En av verdens beste fiolinister, Patricia Kopacinskaia på konserthuset i kveld og flott stykke av Torvund (på bildet). Stravinskijs fiolinkonsert. Heftig bra konsert med Deadheaven som ga ut en knallbra album i fjor etterpå. Og Show Me The Body fra New York var tøffe

IMG_4098.jpeg
    IMG_4092.jpeg
    IMG_4107.jpeg
    IMG_4142.jpeg
    IMG_4119.jpeg
    IMG_4156.jpeg
    IMG_4143.jpeg

Sist redigert:

TerryGib

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2011
    Antall liker
    3.241
    Sted
    Bergen
    Elias Akselsen og Stian Carstensen,
    Korskirken søndag 30 aug
    Ingen sjunger blues som…..
    Magisk konsert med Elias Akselsen og Stian Carstensen. Alt fra svensktopper til SC med versjon av kongesangen. Gåsehudfremkallende når Elias tok de sørgeligste tatervisene(med en utrolig kraft i stemmen for en som fyller 80 neste år)
    IMG_0839.jpeg

IMG_0840.jpeg

Sist redigert:

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    6.314
    Torget vurderinger
    1
    Oslo har fått en nye jazzscene.

Hyggelige nyheter, folkens!

Levant Oslo
    Rostockgata 73, 0194 Oslo
    Fredag 4. september åpner det en ny spennende restaurant på Sørenga, rett bak Munch museet.
    Lekker restaurant over 2 etasjer, med fokus på Tyrkisk kjøkken (fra Levant området).
    I underetasjen har de laget bar med klubbscene, hvor det vil bli et assortert underholdningsprogram, bl.a. fast jazzkonsert fredager og lørdag ut året.
    Som et introduksjonstilbud ligger det an til gratis adgang.

De har booket en meget kompetent trio under ledelse av den talentfulle pianisten Nikolai Hansli, pluss varierte gjesteartister (solister).
    Repertoaret er primært mainstream standardlåter.

Jeg overvar prøveåpningen i går, og det gav mersmak både på mat og musikk.

IMG_0198.jpeg

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.916
    Torget vurderinger
    4
    Oslo har fått en nye jazzscene.

Hyggelige nyheter, folkens!

Levant Oslo
    Rostockgata 73, 0194 Oslo
    Fredag 4. september åpner det en ny spennende restaurant på Sørenga, rett bak Munch museet.
    Lekker restaurant over 2 etasjer, med fokus på Tyrkisk kjøkken (fra Levant området).
    I underetasjen har de laget bar med klubbscene, hvor det vil bli et assortert underholdningsprogram, bl.a. fast jazzkonsert fredager og lørdag ut året.
    Som et introduksjonstilbud ligger det an til gratis adgang.

De har booket en meget kompetent trio under ledelse av den talentfulle pianisten Nikolai Hansli, pluss varierte gjesteartister (solister).
    Repertoaret er primært mainstream standardlåter.

Jeg overvar prøveåpningen i går, og det gav mersmak både på mat og musikk.

Vis vedlegget 1219415
    Bra ! Det der er Majken Christiansen, kul og dyktig dame.

Antoine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    2.553
    Sted
    Oslo
    Kammerkonsert på Sentralen. Huw Watkins, en venn av Leah på fiolin (4 fra Oslo Filharmonien). Og Medelssohn. Ikke noen høydare musikalsk, men alltid fint å høre musikere så tett på.

IMG_4160.jpeg

Nitram

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2005
    Antall liker
    334
    Torget vurderinger
    5
    1788859068502.png

Vi var på konsert på lørdag, med Sveiges nye stjerneskudd Ava Bahari sammen med Nathanaël Gouin på piano.
    Hun var et forfriskende bekentskap, og fremførte programmet;
    • Boris BlacherViolin Sonata, Op. 18
    • Elfrida AndréeTwo Romances for Violin and Piano
    • Francis PoulencViolin Sonata
    • Ludwig van BeethovenViolin Sonata No. 9 ("Kreutzer Sonata")

Hun er kjent for å ha overraskende og lite fremføre verk på programmet, så også denne kvelden. Særlig romansene til Elfrida Andrée (svensk kvinneligkomponist 1841-1929) falt jeg for, men kveldens bravurnumer var jo Beethovens 9. sonate, fantastisk fremført og et fantastisk samspill.

Nepa45

Medlem
    Ble medlem
    09.02.2025
    Antall liker
    16
    Sted
    Oslo
    Var på Cosmopolite og så Bendik Hofseth Woodlands i går.
    Hadde med seg Sidiki Camara i tillegg til resten av stjernelaget, fullt hus, og god stemning blant publikum og band.
    Rolig og melodiøs jazz med fine tekster som er behagelig å høre på selv om jeg synes at stemmen hans burde vært mer fremtredende/sterkere enn det den var, men var glad for endelig å få se han da jeg gikk glipp av konserten i Operaen.
    IMG_20260909_205914009_HDR.jpg

Roqer

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Antall liker
    274
    Waterboys med Steve Wickham og Steve Earle i Dublin sist lørdag. Og ikke bare det, norske Roar Øien fra bl.a. Sugarfoot var hyret inn på Steelgitar.
    Aldri vært noen stor fan, men ble revet med fra førstelåt. Knallbra band, unik stemning og det ble bare bedre utover konserten. Både Earle og Øien gled fint inn i bandet. Men som mange andre var de plaget av dårlig lyd den første delen av konserten. Kom seg raskt, men unødvendig med dagens utstyr og muligheter for proffe folk. Uansett, Waterboys er utrolig mye bedre live enn på plate.
    1789057159569.jpeg

Nepa45

Medlem
    Ble medlem
    09.02.2025
    Antall liker
    16
    Sted
    Oslo
    Waterboys med Steve Wickham og Steve Earle i Dublin sist lørdag. Og ikke bare det, norske Roar Øien fra bl.a. Sugarfoot var hyret inn på Steelgitar.
    Aldri vært noen stor fan, men ble revet med fra førstelåt. Knallbra band, unik stemning og det ble bare bedre utover konserten. Både Earle og Øien gled fint inn i bandet. Men som mange andre var de plaget av dårlig lyd den første delen av konserten. Kom seg raskt, men unødvendig med dagens utstyr og muligheter for proffe folk. Uansett, Waterboys er utrolig mye bedre live enn på plate.
    Vis vedlegget 1221281
    Så de i Oslo Spectrum på mandag ,veldig god stemning , satt midt på langt fremme og var fornøyd med lyden og synes musikken var magisk

Antoine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    2.553
    Sted
    Oslo
    Åpningskonsert Ultima festivalen. Prøvde ut balkongen for første gang, men her er konserthusets dårlige akustikk ekstra tydelig.

To urfremførelser fra Torvund og Tjøgersen. Stravinskij nattergalen også. Liker Tjøgersens musikk 🙂.

IMG_4194.jpeg

Antoine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    2.553
    Sted
    Oslo
    by:Larm: Jacob Black, Krypten under gulvet..

Norske Henchlock med instrumentalt først. Helt greit. Tenåringene fra danmark var tøffe og meget gode. Spår Gutteral Disgorge en lys fremtid. Britiske Vexed traff meg ikke helt og de neste, Krøyser fra Danmark og svenske Grommet forlot jeg raskt. Tilbake til norske The APE og de var meget bra. Til slutt Djerv som hadde det beste showet, musikken mer midt på treet imo.

IMG_4199.jpeg
    IMG_4210.jpeg
    IMG_4240.jpeg
    IMG_4280.jpeg
    IMG_4294.jpeg
    IMG_4309.jpeg

IMG_4312.jpeg

MB-S124

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Antall liker
    1.803
    Ikke det aller verste å slå ihjel en grå lørdag med.
    Musikalsk var det veldig bra, men etter å ha vært på konserter i København nylig, så nytes nok jazzen best i litt mer lune og intime lokaler. Det låt litt baderom.
    IMG_7657.jpeg

IMG_7659.jpeg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn