Jeg var på konsert i dag/går!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.130
    Sted
    Oslo
    Øya dag 3: Wednesday lagde et svært bra album i fjor, men de overbeviste ikke live dessverre. Vokalen var altfor lav og det ble nokså tamt når hun ikke skrek. Franske AIR var veldig chill og flott, men gikk halvveis for å få med meg belgiske brutus. Hun spiller forrykende på trommer samtidig som hun synger. Meget kult og groovy. Jack White rocka bra, men måtte få meg meg svært så eksentriske ARCA fra Venezuela. Meget spesielt og kult. Artig opplevelse, men hun skulle gjerne ha synget mer og vært litt mindre DJ. Høy stemning!

IMG_4835.jpeg
    IMG_4852.jpeg
    IMG_4873.jpeg
    IMG_4880.jpeg
    IMG_4905.jpeg
    IMG_4896.jpeg
    IMG_4924.jpeg
    IMG_4927.jpeg
    IMG_4933.jpeg
    IMG_4983.jpeg

Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.130
    Sted
    Oslo
    Øya dag 4: wow…. Jeg visste ikke at Yard Act var et så dritfet liveband 😀. De bør oppleves! Jeg så Idles på Øya sist, men de har blitt et enda bedre liveband. De og Pulp var de beste konsertene imo og deretter PJ Harvey og Yard Act. Men i dag imponerte også Yaya Bei med utrolig bra vokal og veldig samspilte musikere. Skulle bare høre litt men ble der helt ut. Sampha (nydelig stemme) var også veldig bra, Blondshell, Sivert Høyem og Yussuf Dayes også bra. Totalt sett den beste dagen 😃. Phu….. bare to dagers pause før neste konsert…

IMG_5017.jpeg
    IMG_5031.jpeg
    IMG_5044.jpeg
    IMG_5061.jpeg
    IMG_5070.jpeg
    IMG_5075.jpeg
    IMG_5079.jpeg
    IMG_5102.jpeg
    IMG_5097.jpeg
    IMG_5117.jpeg
    IMG_5127.jpeg
    IMG_5140.jpeg
    IMG_5148.jpeg
    IMG_5172.jpeg

Sist redigert:

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.331
    Torget vurderinger
    2
    OsloJazz er igang, og i går var det utrolig fint å sitte under lindetrærne utenfor Blå og vente på Supersilent.

Inne på konserten ? Fytti hælvete det var høyt.
    Kult så lenge det går i dypden, kroppsmassasje rett og slett. Men av og til skar det igjennom noen diskanter også, og da måtte jeg stikke fingrene i øra. Etter en drøy halvtime var jeg fornøyd/ vettskremt og måtte bare gå.

Er det noe sted i Oslo jeg kan kjøpe litt avansert hørselsvern for konserter over disk ?

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    13.736
    OsloJazz er igang, og i går var det utrolig fint å sitte under lindetrærne utenfor Blå og vente på Supersilent.

Inne på konserten ? Fytti hælvete det var høyt.
    Kult så lenge det går i dypden, kroppsmassasje rett og slett. Men av og til skar det igjennom noen diskanter også, og da måtte jeg stikke fingrene i øra. Etter en drøy halvtime var jeg fornøyd/ vettskremt og måtte bare gå.

Er det noe sted i Oslo jeg kan kjøpe litt avansert hørselsvern for konserter over disk ?
    Stikk innom en musikk instrument forretning av litt størrelse nede i sentrum, og forhør deg om de har "noisecancelling" ørepropper som tar 15-20 db over hele spekteret. Det er å få over disk vet jeg (lagervare), men jeg minnes ikke hvor :unsure:

Sånn før neste voldtekt av hørselen kan du jo begynne her https://www.belkin.com/p/noise-cancelling-earbuds/AUC007btBLK.html

Dog sies det at det beste alternativet er formstøpte som passer til dine ører

Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.130
    Sted
    Oslo
    Som vant konsertgjenger er ørepropper en selvfølge å ta med på konserter. Ofte høy lyd på Blå ja. Noen ganger går det bra uten, men ofte må de på for å bevare hørselen. Ved minste tegn til ubehag. Vanlige propper tar vekk for mye av musikkopplevelsen synes jeg, men propper som f.eks 4sound selger i trondheimsveien og kongens gate er mye bedre. De jeg hadde, du kan kanskje finne de i tøyenparken, hadde tre forskjellige grader med demping som du setter inn i proppene. Koster noe over 300 kr. Problemet med propper er at det er så lett å miste de.

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.331
    Torget vurderinger
    2
    Som vant konsertgjenger er ørepropper en selvfølge å ta med på konserter. Ofte høy lyd på Blå ja. Noen ganger går det bra uten, men ofte må de på for å bevare hørselen. Ved minste tegn til ubehag. Vanlige propper tar vekk for mye av musikkopplevelsen synes jeg, men propper som f.eks 4sound selger i trondheimsveien og kongens gate er mye bedre. De jeg hadde, du kan kanskje finne de i tøyenparken, hadde tre forskjellige grader med demping som du setter inn i proppene. Koster noe over 300 kr. Problemet med propper er at det er så lett å miste de.
    I gamle dager var det aldri propper. Jeg nøt det når buksene flagret og levde greit med øresus et par dager. Så har jeg holdt meg til Jazz de seinere åra, eller scener hvor det ikke spilles så høyt, savner aldri propper på Sentrum, Rockefeller eller Vulkan. På Hærverk har jeg hatt med propper av typen håndverker men det funker jo ikke, låter helt dødt. I går var jeg bare ikke helt forberedt.

Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.130
    Sted
    Oslo
    I gamle dager var det aldri propper. Jeg nøt det når buksene flagret og levde greit med øresus et par dager. Så har jeg holdt meg til Jazz de seinere åra, eller scener hvor det ikke spilles så høyt, savner aldri propper på Sentrum, Rockefeller eller Vulkan. På Hærverk har jeg hatt med propper av typen håndverker men det funker jo ikke, låter helt dødt. I går var jeg bare ikke helt forberedt.
    Jeg ignorerte høy lyd en gang på en konsert for ca 10 år siden. Det kjipe er at en slik tabbe for konsekvenser for resten av livet. Det blir aldri bra igjen. Derfor passer jeg på nå når jeg merker at det er på smerteterskelen.

MartinSandvik

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Antall liker
    493
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Støpte propper koster ikke allverden!
    Meget komfortable å bruke (da de er støpt etter din ørekanal).
    Filtrene demper også mer lineært enn skumpropper.
    Kommer ofte i ett etui så man ikke mister de så lett.
    Om du mister de har de du kjøpte de hos avstøpningen fra sist så de kan lage nye ganske lett.

Eneste ulempen er at ørene vokser gjennom hele livet, så etter en 10-15år kan det være behov for ny avstøpning.

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.331
    Torget vurderinger
    2
    IMG_2544.jpeg

Trengte ikke propper for å feire 50 år med Belonging i Aulaen igår. Lydmessig svært vanskelig selvsagt, men en flott ramme for Hanna Paulsberg & Co. Veldig fint.

t-roten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Antall liker
    12.139
    Sted
    London
    Igår kveld så og hørte jeg The UK Pink Floyd Experience. Låt flott, og de klarte å høre ut som Floyd på alt bortsett fra vokalen til Gilmour. Og må få fremheve kordamene. Den ene spilte saksofon på låtene som krever dette og den andre hadde en utrolig stemme. Sang alt med trolig klarhet og kraft i stemmen
    IMG_9729.jpeg
    IMG_9726.jpeg

Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.130
    Sted
    Oslo
    Har sett RLJ et par ganger i livet, men lenge sida nå. Hun er snart 70 år.
    Er hun fortsatt "The Duchess of Cool?
    Jeg har aldri sett henne før, så kan ikke sammeligne. Men hun var i form, men har naturligvis ikke den samme stemmen lengre. Hun var blid og småpratet ganske mye, kanskje litt vel mye. Litt pludring med gitar og annet, men en fin opplevelse. Litt roligere enn jeg antok det ville bli. Det som var litt kjipt for de aller fleste var at hun "gjemte seg" bak et piano som låt ganske surt(?) under mange låter. Og siden scenekanten var så lav og pianoet dradd mot publikum var det ikke mange som så henne. Men alt i alt en helt ok konsert, hverken mer eller mindre. Høy snittalder!

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.792
    Sted
    Horten
    Åge og Sambandet i Foynhagen i Tønsberg ikveld.
    Er noe eget med proffe musikkere og artister på scenen. Blåserekke er jo også aldri feil det heller.
    Full trøkk fra Åge og gjengen, holdt det gående i over 2 timer. :cool:
    Åge-Foynhagen.JPG

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    64.055
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har aldri sett henne før, så kan ikke sammeligne. Men hun var i form, men har naturligvis ikke den samme stemmen lengre. Hun var blid og småpratet ganske mye, kanskje litt vel mye. Litt pludring med gitar og annet, men en fin opplevelse. Litt roligere enn jeg antok det ville bli. Det som var litt kjipt for de aller fleste var at hun "gjemte seg" bak et piano som låt ganske surt(?) under mange låter. Og siden scenekanten var så lav og pianoet dradd mot publikum var det ikke mange som så henne. Men alt i alt en helt ok konsert, hverken mer eller mindre. Høy snittalder!
    Takk for fyldig og godt svar.👍

Ei god stund sida. Waits slo opp i 79 eller 80
    IMG_20240823_000253.jpg

Her ser du hva jeg skrev i tråden min etter at jeg så henne siste gang i 2015.

Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.130
    Sted
    Oslo
    Takk for fyldig og godt svar.👍

Ei god stund sida. Waits slo opp i 79 eller 80

Her ser du hva jeg skrev i tråden min etter at jeg så henne siste gang i 2015.
    Beskrivelsen din passer godt for gårsdagens konsert også. Ikke noen primadonna det her nei :).. Hun sa at hun hadde tatt en DNA test nylig og fant ut at hun var litt norsk til stor jubel blant publikum. Mot slutten sa hun at det var 0,2 %.Dama har humor.....

Flott bilde med Tom Waits. Drømmen hadde vært å vært på en konsert med han, men de er vel bare sporadiske intime som kanskje ikke bli annonserte på forhånd? Han tør vel fortsatt ikke ta fly. Eller har han sluttet helt?

Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.130
    Sted
    Oslo
    Dette tror jeg er den minste konserten jeg har vært på med mindre enn 20 stk. Hekkan Tekla var bra, Musth ikke helt min greie med litt tøysete teatralsk glad-metal med innslag av andre sjangre. Begge norske.

IMG_5267.jpeg
    IMG_5270.jpeg
    IMG_5277.jpeg
    Kulturhuset i Oslo.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    13.973
    Du har rimelig grei tro på egen katalog når du spiller dine to største hits i løpet av de tre første låtene. Jeg har ikke sett Åge live siden studietiden for over 20 år siden og det var til dels sjokkerende bra. Forventet elementer av rølp og tull men dette var gjennomført profft og veldig tight. Høy snittalder i publikum.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    13.973
    Flott bilde med Tom Waits. Drømmen hadde vært å vært på en konsert med han, men de er vel bare sporadiske intime som kanskje ikke bli annonserte på forhånd? Han tør vel fortsatt ikke ta fly. Eller har han sluttet helt?
    Tror han har gitt seg på det. Så han i Milano for i alle fall 15 år siden og har ikle registrert han har turnert siden. Det var den gangen operaen i Oslo sa nei, han ville spille der men operaen mente at det ikke var mulig å få inn i programmet

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    13.736
    Fredag 6 september på en av årets varmest dager var det duket for konsert med det engelske progmetall bandet HAKEN, av alle steder i Jakobskirken (KKVs lydstudio og konsertlokale) nær Akerselva. For egen del fant jeg det underlig at et band som er av et slikt format, og så kjente valgte å spille for en engere krets på 500 sjeler i en kirke (riktignok behørig av vigslet) :unsure: Inne var det varmt, mørkt, stemningsfullt og salg av øl :cool:

20240906_191425.JPG

Det skulle vise seg at publikum besto hovedsakelig av "hardcore fans", hvilket vokalist Ross Jennings utnyttet til fulle. Han og bandet fikk sånn respons fra oss at de fyrte på alle 12 sylindre og holdt en forrykende konsert delt i 2 sett, samt ekstranummer. De holdt på i 3 samfulle timer i varmen, så eldre herrer som meg fryktet at spesielt trommeslageren ville falle om kull over tammene, dehydrert og besvimt.

Hakens turne spinner denne gang i første rekke rundt deres siste album Fauna, som de spiller i sin helhet i det første settet.
    Bandet er samspilt og er veldig "tight". De 2 herrer som trakterer elektrisk gitar (Richhard Henshall (grunnlegger av Haken sammen med Ross Jennings) er svært synkrone, noe som gjør at de huggende riffene får ekstra tyngde. Det gjør musikken deres smått bøs og tøff synes jeg. Så kommer rosinen i pølsen, og det er at trommeslager Raymond Hearne for det meste spiller på gitarenes frasering. Og det understreker riffene ennå tydeligere, men gjør jo at mannen har noen taktskifter og odde tidssignaturer som krever ham helt vilt. Men dæven han er god o_O han må ha vært helt utslitt etter konserten.

20240906_195234.JPG

20240906_202810.JPG

20240906_214807.JPG

Bandet er spesielt influert av Gentle Giant, og partiene med sang hvor hver av gutta har sin setning/del av et vers og synger opp til hverandre er helsikes bra. Selv om de er hardtslående med tunge riff, og en villmann på slagverk, så brytes det ofte opp med rolige partier, taktskifter og solopartier (elektrisk gitar, bass, keyboard og slagverk).

På høyre side av der vi satt midt i salen sto to langhåra blodfan som tydelig hadde fått audiens hos gudene. De sang med av full hals, dirigerte og "headbanget" i høyt tempo. Underholdende! Det var en fryd å se hvordan et band som har spilt for 10-tusner på festivaler responderte på 500 manns hodestups digging av dem. Vi sang når vi fikk beskjed, bølget med armene, klappet takta og brølte dem opp til stadig nye høyder.
    Dette var en aften for den personlige historieboken som gjerne kan dras frem under mimring med likesinnede på tulleheimen.
    Hjertelig takk til Haken for en uforglemmelig aften.

20240906_203902.JPG

Ønsker man å vite mer om bandet kan man f.eks. starte her https://en.wikipedia.org/wiki/Haken_(band)

Sist redigert:

Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.130
    Sted
    Oslo
    The The på Sentrum Scene ….

IMG_5339.jpeg
    IMG_5325.jpeg

Mye bra, men endel låter var litt kjedelige også. Litt langdrygt når de spiller hele siste skive i tillegg til de klassiske. Terningkast 4 fra meg 🙂.

Sist redigert:

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    12.728
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    ^ hva syns du?
    Jeg kom fram til at jeg hadde en bra kveld. Likte ny albumet når jeg fikk det i helhet😊 og likte nostalgi settet etterpå🤘. Litt rart å høre tekstene så mange år etter: Fortsatt relevante, men mitt eget grunnsyn er nok mørkere nå enn da.
    IMG_1876.jpeg

Sist redigert:

Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.130
    Sted
    Oslo
    Det var ikke et band jeg hørte på den gangen, så har ikke noe forhold til tekstene. Fin kveld var det uansett. Jeg støtte på dem på gata etterpå, men visste ikke helt hva jeg skulle si i farta 😊. Redigerte innlegget litt.. Så langt unna? Det var overraskende lite trengsel foran og ingen skubbing.

KapteinUfattelig

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    163
    Torget vurderinger
    4
    Flotte bilder, Antoine!!

Hadde rukket å spinne den nye platen noen ganger siden den kom ut på fredag, og noe bra er det absolutt der, men ikke særlig spenstig.

Så enig i at konserten ble langdryg og kjedelig, selv om det tok seg kraftig opp med gamle låter i andre sett. Lyden oppe på balkongen var ikke bra, særlig i første sett, det hjalp nok heller ikke. Grøt med bass og trommer. Har hørt det langt bedre der oppe. Men veldig kjekt med gjenhør av materiale fra gullalderen 83-93. 20240910_223712.jpg 20240910_215925.jpg

Terningkast 3.

KapteinUfattelig

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    163
    Torget vurderinger
    4
    Det var ikke et band jeg hørte på den gangen, så har ikke noe forhold til tekstene. Fin kveld var det uansett. Jeg støtte på dem på gata etterpå, men visste ikke helt hva jeg skulle si i farta 😊. Redigerte innlegget litt.. Så langt unna? Det var overraskende lite trengsel foran og ingen skubbing.
    Tekstene til Matt Johnson er verdt å få med seg. Du har mye oppside der 😀

Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.130
    Sted
    Oslo
    Ps. Matt Johnson liker publikum som lytter og ikke bråker ;). I følge han selv. I allefall på rolige låter som han sa. Han skrøt veldig av den høflige gjengen. Men tipper det er flere blodfans i kveld ja.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.327
    Torget vurderinger
    12
    Om ikke hardcore blodfan så hvertfall stor fan. 2 sett med (litt for lang) pause, totalt nesten 3t uten ett kjedelig musikalsk øyeblikk. Savnet bare the beat(en) generation. Dyktig band, forbausende bra stemme, nydelig publikum og en sterk femmer fra meg ❤.
    IMG_8947.jpeg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn