Jeg har bygd en litt kul høyttaler, tror jeg.

Glennooo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.07.2013
Innlegg
312
Antall liker
267
Jeg besitter fire Faital Pro 15FX560 elementer og litt diverse som dem har blitt matchet med når det kommer til diskanter, og da i hovesak horn.
Fristelsen ble litt for stor, når jeg allerede hadde et par Beyma TPL 150/B liggende som jeg har lurt lenge på å bruke sammen med disse 15"erne.

Faitalene trives i litt mindre kasser og jeg endte dermed på rundt 70 liter og en tuning på rundt 42-43hz. Jeg har ingen krav til dypere bass, da jeg har egen bassrigg til disse. Men portene er konstruert slik at de ikke blåser, litt med "hifi" i bakhodet.

Planen er å bruke dem litt i sommer på diverse fester og kommende spillejobber når Coronaen tillater det.


Jeg har tidligere kjørt disse sammen med 2" exit horndriver og det har spilt kult og stort, følsomheten er jo grei på faitalene, samt etter baffelstep.

Jeg har RC-filter, baffelstep og delefilter. Jeg mener de måler bra, og da innenfor det jeg mener er forsvarlig å dele en 15" på, selv om den spiller flatt opp til 3khz.

Beyma TPL er jeg kjent med fra før, men vet ikke hvor effekttålige de er, så det blir spennende å se. Noen enorm SPL-pumpe skal det ikke være, men nok til å gape litt.

Er noen overhengende negative til en slik konstruksjon? Jeg vet jeg burde hatt en mellomtone ideelt sett, men jeg liker ting litt enkelt, og disse båndene låter så utrolige mye penere enn horn(nei, jeg banner ikke i kirken, for jeg har ikke hatt horn av god nok kvalitet, så muligheten for det er der senere)

Innvendinger på målingene? Tips og triks mottas gjerne!


Målingene er gjort på relativt god avstand, da jeg ønsker at frekvensen skal være jevn på 3-4 meter vel som 1 meter.
RØD= En meter ca og relativt godt inne i rommet.
BLÅ= 3meter+
 

Vedlegg

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.143
Antall liker
10.641
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Kult. Ser da flott ut det der. Noen målinger av forvrengning?
Hvordan er glattingen her?

Din subjektive vurdering av hvordan det låter?
 

Glennooo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.07.2013
Innlegg
312
Antall liker
267
Kult. Ser da flott ut det der. Noen målinger av forvrengning?
Hvordan er glattingen her?

Din subjektive vurdering av hvordan det låter?
Vurderingen kommer når jeg har fått satt opp begge og lyttet litt, men jeg liker at de er punchy og veldig, veldig dynamiske pr. nå.
En justering som skal gjøres er å booste litt mot slutten, etter 10khz med en kondis (Jeg får meget god hjelp av Vidar Øierås)

Så lommekjent er jeg faktisk ikke i REW, er det en enkel forklaring på hvordan jeg viser forvreningen? Det gjør jeg gjerne, om du kan si hvordan hehe...

Mvh
 
Topp Bunn