JBL PROJECT ARRAY

horn_fantast

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.06.2004
Innlegg
88
Antall liker
0
Er det noen av dere som har hørt på disse
da tenker jeg mest på 14"&10"s utgavene av disse.
Skriv hva dere synes.
 

Koenig

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.04.2006
Innlegg
62
Antall liker
0
Den er RÅ!! enkelt og greit. Dynamikkbombe...
Så lenge den får godt med strøm riktignok...
 
J

Jurassic

Gjest
Hørte på den med elektronikk fra McIntosh og Primare og jeg må si at den falt ikke helt i smak, skulle ønske den var litt mer nøytral.
 

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Innlegg
675
Antall liker
319
Torget vurderinger
2
Krever en god forsterker med ca 200 gode watt. Har hørt disse sammen med H200 fra Hegel, og det spilte tøft. Liker en trøkk og dynamikk, da er dette en god høytaler. På grunn av stort element, blir det trykk og realisme i lyden. Har en plass og pengene kan jeg trykt annbefale disse.
 

Koenig

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.04.2006
Innlegg
62
Antall liker
0
Mer nøytral? Det er jo det som er gøy med den, den er ikke helt Hi-Fi`ish....

Ikke rart det ikke stemte med Mcintosh, det blir hakket for kjedelig...

H200 spiller tøft på den, men syns arrayen fortjener enda mer krefter, det er ikke før man kobler på de virkelig store effekttrinna at det blir gøy ;D
 

leifa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2005
Innlegg
181
Antall liker
0
Hvor kan man høre disse?
 

Koenig

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.04.2006
Innlegg
62
Antall liker
0
Tror hver eneste Hi-fi center butikk har 14` versjonen, ti tommeren vet jeg ikke om noen har...
 

leifa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2005
Innlegg
181
Antall liker
0
OK, jeg får ta meg en tur til Tønsberg å se/høre de til uka da.
Sikkert spennende greier. Jeg er bare så overrasket over den lave følsomheten, det er tross alt horn både i mellomtone og diskant. Uvanlig med så lav følsomhet da.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.594
Antall liker
3.130
Torget vurderinger
0
Nei takk !

Fikk nok på Oslo Plaza i fjor høst............
 

horn_fantast

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.06.2004
Innlegg
88
Antall liker
0
God å høre att det er mange med meg som liker disse men jeg synes att 14" ble litt mye kansje så jeg vil nok kansje gå for 10".
Min elektronikk er MOON ECLIPSE. MCINTOSH MC 1000 mono blokker. MCINTOSH C2200 PRE.CLEARAUDIO CHAMPION. PROJEKT TUBE BOX.

Jeg syntes att lyden som kom ut av disse va lik silke med dynamikk i superklassen.
Jeg har hatt Klipsch fr7 i ett år med highend utstyr å disse er ikke i nerheten ARRAY i musikkglede,
Men KLIPSCH har mange gode sider den og men jeg syntes de va vanskelige å få til å spille godt
 

spurv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Innlegg
700
Antall liker
1
Liker du klipsch, så tror jeg du vil ELSKE disse :). Er iallefall på lista over min neste høyttaler disse. Kjempe morsomme saker!
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Har hørt disse (14" versjonen) hjemme i stua hos en kompis som har kjøpt dem...Var en smule skeptisk i utgangspunktet, men det var før de spilte. Fy fader for en kul høyttaler. Dette er den billigste høyttaleren jeg kan tenke meg å bytte mine kjære Ascolta Brennin i!! En høyttaler med mindre dynamisk begrensning har jeg skjelden opplevd :eek: Mer slam og morro har jeg ikke hørt før rett og slett! Samtidig var mellomtonen flott oppløst, og med en silkemyk diskant som ikke stakk seg ut på noe vis, bare var der. Kanskje ikke verdens mest nøytrale og hi-fi korrekte høyttaler, men du verden for en musikkformidler!! At noen i det hele tatt kan forkaste komponenter etter mer eller mindre tilfeldige presentasjoner på messer synes jeg er dumt... Hvis man har litt erfaring og har vært på noen hi-fi messer, tar man presentasjonene der for hva de er! Hvis messelyden var representativ for produktenes prestasjoner i heimen, ville man ikke få solgt særlig mye high end her i landet! Spør noen som har deltatt på messer hvor lett det er å få produktene til å spille bra på et hotellrom, eller i en konferansesal....Ikke lett!! JBL Array er en vellykket høyttaler som i hvert fall jeg vurderer som min neste høyttaler :)
 

Koenig

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.04.2006
Innlegg
62
Antall liker
0
Hvilken elektronikk har han kompisen din?
 

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Innlegg
709
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Min elektronikk er MOON ECLIPSE. MCINTOSH MC 1000 mono blokker. MCINTOSH C2200 PRE.CLEARAUDIO CHAMPION. PROJEKT TUBE BOX.
Tror nok at yungson moon eqlipse er en god match for disse høytt.da moon er veldig warm.. mens jbl'ene syns jeg er lyse ;) litt i tvil om de er verdt prisen..pga unøytralitet.. har ikke trykket på med disse,men antar at trykk og dynamikk er bra og en høytt jeg kunne likt med rette match'en..men det hadde nok blitt mye testing av forst..og jeg måtte beholdt Yungsonen.. :)
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Hvilken elektronikk har han kompisen din?
2X 300 w primare effekttrinn (nå utvidet med ett effekttrinn til) Primare dvd 30 og primare pre, husker ikke typebetegnelsen. Spiller meget bra sammen med JBL'ene. Krefter nok i massevis, og krefter får man skjelden for mye av ;D
 

Vidar_Bol

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
72
Antall liker
0
2X 300 w primare effekttrinn (nå utvidet med ett effekttrinn til) Primare dvd 30 og primare pre, husker ikke typebetegnelsen. Spiller meget bra sammen med JBL'ene. Krefter nok i massevis, og krefter får man skjelden for mye av ;D
Det var da søren!....jeg håpet man kunne bruke 300B rørforsterker.
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Veit ikke hvordan det går jeg, har ingen erfaringer med rør forsterkere. Et 14" bass element krever sine krefter, men nå er jo høyttaleren ganske lettdrevet i følge specs'da. Klarer du å drive Ascoltaene dine med en sånn forsterker, går det nok bra med Araryen også. For jeg oppfatter basssystemet i Ascoltaene som ganske effektkrevende å drive skikkelig bra. Array drevet med rør er i hvert fall verdt et forsøk ;)
 

horn_fantast

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.06.2004
Innlegg
88
Antall liker
0
Skal en drive array med rør er det ikke nok med litt watt men med mye watt.
14" er ikke lettdrevet som en klipsch fr7 det vet jeg for jeg har hatt klipsch rf7 i ett år med 75 highend rør watt å det er nesten overkill på disse.
Men på array ville dette gått rett til hel.. klipsch er 102db 8 ohm å det er IKKE array.
På hifi centeret brukte de mcintosh mc602 å den fikk prøvd seg,
hadde en brukt denne blokka på klipsch kan en tenke seg selv hvor dumt dette hadde vert.
Men alikevel ut med klipsch, å hvist økonomien min vil så blir det array 10 tommer på meg.
14"blir for stort for mitt rom
 

horn_fantast

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.06.2004
Innlegg
88
Antall liker
0
Hva mener du med stygge, att de er svarte å ser ut som 1980.
De litt penere i treet i virkeligheten enn bildene å horna er helt rå.
 

Vidar_Bol

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
72
Antall liker
0
Veit ikke hvordan det går jeg, har ingen erfaringer med rør forsterkere. Et 14" bass element krever sine krefter, men nå er jo høyttaleren ganske lettdrevet i følge specs'da. Klarer du å drive Ascoltaene dine med en sånn forsterker, går det nok bra med Araryen også. For jeg oppfatter basssystemet i Ascoltaene som ganske effektkrevende å drive skikkelig bra. Array drevet med rør er i hvert fall verdt et forsøk ;)
Kan tenkes ja. I de tilfellene en forsterker ikke klarer å dra bassen er det skikkelig svampelyd.
Bare å prøve, selvfølgelig. Men hva med en slags biamping her?...hvis basselementet er delt ganske lavt. Ellers har jeg dårlig erfaring med å få det til.
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Synes at finishen på kabinettet virket dritkjip på bildene fra hi-fi centerkjeden's web sider. Det så ut som billig tre imitert vinyl på bildet. I virkeligheten er de høyglans lakkert og ganske så lekre. Om man ellers liker designet på dem, er vel like individuelt som alle andre design preferanser. Jeg synes de er kule jeg da :) og de kunne godt få langtidsplass i stua mi...
 

leifa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2005
Innlegg
181
Antall liker
0
JBL har alltid hatt en høy standard på kabinettenes finish. Ikke på billigseriene, men på de dyrere.
Det gjelder helt tilbake til gode gamle dager.
Tenk bare på JBL Paragon. Det tok gjennomsnittlig 112 arbeidstimer å lage èn.

At mange ikke liker Array serien. Jeg tror nok at mange bestemmer seg allerede da de hører hvilken produsent som har laget de, og flere melder seg på til pipekonsert når de ser de. Så allerede før lyden skrus på har mange gjort seg opp en mening. Som med alt annet i hifi verdenen...
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Så enig så enig med deg i det med forutintatte holdninger. BTW så på bildene av anlegget ditt at du hadde løst plassproblemer med nevene. Håper ikke det er slik du løser problemer i det daglige :eek: Lo forøvrig godt av den opplysningen, og kjenner igjen iveren når nye komponenter kommer i hus. Jeg har dog ikke gått til det skritt å slå vei for komponentene ;D ;D
 

leifa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2005
Innlegg
181
Antall liker
0
Hehe, nei jeg er en rolig og avbalansert mann i det daglige liv. Men tar litt av når jeg kommer hjem med noe nytt. ;D

Flere og bedre bilder av anlegget finnes her:
http://avforum.no/minhifi/show.php/imm
Og for ordens skyld tok jeg bilder av effektforsterkeren fra en annen vinkel, for å ikke få med bakgrunnen...


Leif A
 

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
946
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
Hva mener du med stygge, att de er svarte å ser ut som 1980.
De litt penere i treet i virkeligheten enn bildene å horna er helt rå.
Nei, jeg liker sort, ikke noe galt med det.. ;) Men den store, stygge dingsen på toppen gjør at det ser ut som om en full mann har designet den.

Nå skal jeg ikke "ødelegge" tråden deres mer. ::)
 
Topp Bunn