JBL LS 80 Noen som eier eller har hørt på disse?

Ble medlem
15.04.2002
Innlegg
25
Antall liker
0
Heisan!

Jeg har sett ut nevnte høyttaler til mitt stereoanlegg som skal oppgraderes. Er det noen som har hørt på disse eller eier de og som kan si noe om disse på godt og vondt? Si gjerne også hva slags oppsett dere har hørt det i

Jeg hørte på disse hos Soundgarden i et Electrocompaniet oppsett med ECI-5 forsterker og ECC-1 cd-spiller. Høyttalerne var ikke helt optimalt plassert men bra nok til å fortelle meg hva slags "rase" de er. Jeg tok med meg noen cd-plater jeg kjenner godt og dette synes jeg låt helt nydelig. Det låt bra på alt fra lettere klassisk, AOR til Rammstein i mine ører. Et glimrende kompromiss i forhold til den forskjellige musikken jeg hører på. Og det er det jeg er ute etter, et godt allround anlegg. Det skal låte detaljert og stort samtidig som det gir meg lyst til å spille luftgitar. Dette oppsettet gav meg så og si i pose og sekk.

Selv så har jeg en ECI-3 i anlegget mitt noe som er litt smått for disse høyttalerne men denne har tryllet fram fantastisk lyd hos meg lenge. Jeg kommer antakligvis til å ville fortsette å ha Electrocompaniet men heller kjøpe noe med større krefter AW2x120 er i kikkerten, og da ser jeg fremtidig muligheter med en til AW3x120 så har man et flott forsterkeri til både musikk (brokoblet) og hjemmekino. Dette er også grunnen til at jeg hørte på høyttalerne i et EC oppsett.

Jeg vil gjerne høre hvilke oppfattelse andre har av disse høyttalerne.
 
T

timc

Gjest
Det låter tight, men med litt boostet midbass. De har en brukbar oppløsning oppover, men ikke noe grensesprengende til prisen. De krever ganske tight forsterker for å låte opptimalt i mine ører. Trøkker som bare pokker da. Selv hadde jeg nok valgt Klipsch Heresey III eller Cornwall III, dersom de ikke skal brukes til kino. Da kan du fint bruke ECI-3 også. Til kombibruk er LS-80 ett utmerket valg, bare vær forberedt på at det koster å få det beste ut av de.


-Tim
 
Ble medlem
15.04.2002
Innlegg
25
Antall liker
0
En del av det du merket i bassen kan kompenseres noe med plassering tenker jeg.

Jeg hørte så vidt på høyttalerne med en ECI-3 på tampen av min lyttesesjon for å høre etter hva man mister med den. Må jo kanskje leve med denne kombinasjonen en stund siden jeg ikke vil ha råd til ny forsterker med en gang etter å punget ut 25.000 for nye høttalere evt. Under normale lyttenivåer (som ikke plager naboen) så mistet man ikke noe særlig forskjell. Men dro man på litt (volume beveger seg over kl 12-13) så forsvant litt av bassen. Dette kan jeg leve med en stund men det låt ikke dårlig. For meg så klødde det bare mer i fingrene etter å spille plate etter plate der je stod.

At dette kommer til å koste det har jeg regnet med:)
 
T

timc

Gjest
Uten EQ er det begrenset hva du får gjort i bassen. JBL har laget den slik for å tekkes et større marked.


-Tim
 

Skyhigh

Medlem
Ble medlem
13.11.2008
Innlegg
6
Antall liker
0
Har hørt denne ved flere annledninger, også på EC.
Den låter greit den, men noe sier meg at den er litt overpriset.
Det viktigeste er vel at den låter bra i dine ører, ikke hva andre synest ;D

-E
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Har hørt både LS 80 og LS60 noen ganger. Ha beskrevet lytteopplevelsen noen ganger før på sentralen. Et veldig driv i mellomtonen/øvre bass og med mye trøck. Men jeg synes ikke de var åpne og detaljerte. Etter min mening er det en typisk rocke og film høyttaler.

Jeg ville ha vurdert XTZ 99.38 med bassforsterker eller XTZ 99.26 sammen med XTZ DSP subber. Billigere og etter min mening bedre høyttalere. Men de er mye mer nøytrale enn JBL, så da spørs det jo hva du foretrekker.
 
Ble medlem
15.04.2002
Innlegg
25
Antall liker
0
Takker for svar!

Mulig at den ikke så helt flate frekvens gangen kan bli et problem men det får jeg se når jeg prøver de ut hjemme i min stue. Mulig mine ører vil ha det litt sånn:)

Uansett så er jeg ute etter en forandring og det kan fort gå mot noe litt mer særegent enn det jeg har hatt fra før.

Når det kommer til detaljer så kan det hende jeg har litt dårlig sammenligningsgrunnlag siden disse høyttalerne muligens skal erstatte høyttalere til en tredjedel av prisen. Man kan vel heller kanskje si at de opplevdes som "detaljert nok for meg". Men jeg må forsøke å følge den følelsen av at etter å ha hørt disse høyttalerne en gang så kunne jeg ikke helt glemme dem uten å gå inn i butikken igjen for en ny lyttesesjon. Kan ikke huske sist jeg måtte gjøre det samme.

Men det blir spennende å få de hjem å prøve de. De kommer i neste uke:)
 

SirHifi

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.02.2008
Innlegg
56
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Hei

Om man kan sammenligne LS80 med TL260 vet jeg ikke. Hvis man kan det så vil jeg si at med en ECI4 (noe all av ECI5) var dette alt for "svakt" for disse høytalerene.. Da jeg og min kamerat som har høytalerene etterpå prøvde med en effektforsterker på 250W ble opplevelsen en helt annen! Effektforsterkeren var av typen Parasound 2250.
Uansett tror jeg at det bor et betydelig større potensial du vil dra nytte av med mer power!
Som det ble sagt over er det personen skal ha det som skal være fornøyd, og det virker som at du er, fortsett med luftgitarspillinga ;)


Lykke til

Hilsen Cato
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det viktigste er at du liker de. Vi har ulike preferanser. Det som er sikkert er det er en høyttaler som gjør at musikken er morro og høre på. Skal forresten ikke se bort ifra at disse høyttalerne kan trives veldig godt med nøytrale ICE/klasse D effektforsterkere med f.eks EC som pre.
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.415
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Jeg har hørt litt på LS-80, bra mellomtone, godt med trøkk, men ikke så åpne som jeg vil ha de.
For meg så virker det som du absolutt burde lyttet til Klipsch RF-63. ;)
 
T

timc

Gjest
Vet ikke om jeg er enig med deg der. Tror jeg hadde valgt LS80 lenge før RF serien. Husk at horna i JBL bruker om mulig enda lengre tid på innspilling enn Klipsch.

LS80 er en god del dyrere enn RF-63 da.....


-Tim
 
Ble medlem
15.04.2002
Innlegg
25
Antall liker
0
SirHifi skrev:
Hei

Om man kan sammenligne LS80 med TL260 vet jeg ikke. Hvis man kan det så vil jeg si at med en ECI4 (noe all av ECI5) var dette alt for "svakt" for disse høytalerene.. Da jeg og min kamerat som har høytalerene etterpå prøvde med en effektforsterker på 250W ble opplevelsen en helt annen! Effektforsterkeren var av typen Parasound 2250.
Uansett tror jeg at det bor et betydelig større potensial du vil dra nytte av med mer power!
Som det ble sagt over er det personen skal ha det som skal være fornøyd, og det virker som at du er, fortsett med luftgitarspillinga ;)


Lykke til

Hilsen Cato
Tror ikke man kan sammenligne disse to høyttalerne. De har totalt forskjellig oppbygging og prinsipper.
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.415
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
timc skrev:
Vet ikke om jeg er enig med deg der. Tror jeg hadde valgt LS80 lenge før RF serien. Husk at horna i JBL bruker om mulig enda lengre tid på innspilling enn Klipsch.

LS80 er en god del dyrere enn RF-63 da.....


-Tim
Enig behøver du ikke være, men du har helt sikkert rett angående hornet, men i følge Soundgarden så skulle de være innspillt.
MEN etter jeg "oppdaget" Klipsch, så er pris det siste jeg ser på. 8)
 
T

timc

Gjest
Sigmund Roenning skrev:
SirHifi skrev:
Hei

Om man kan sammenligne LS80 med TL260 vet jeg ikke. Hvis man kan det så vil jeg si at med en ECI4 (noe all av ECI5) var dette alt for "svakt" for disse høytalerene.. Da jeg og min kamerat som har høytalerene etterpå prøvde med en effektforsterker på 250W ble opplevelsen en helt annen! Effektforsterkeren var av typen Parasound 2250.
Uansett tror jeg at det bor et betydelig større potensial du vil dra nytte av med mer power!
Som det ble sagt over er det personen skal ha det som skal være fornøyd, og det virker som at du er, fortsett med luftgitarspillinga ;)


Lykke til

Hilsen Cato
Tror ikke man kan sammenligne disse to høyttalerne. De har totalt forskjellig oppbygging og prinsipper.

Enig. Tl260 er bare jalle i mine ører. En forvokst Northridge.


-Tim
 

SirHifi

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.02.2008
Innlegg
56
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Da så :) Er ikke så kjent med JBL, hehe
 
Ble medlem
15.04.2002
Innlegg
25
Antall liker
0
Når jeg får de nye høyttalerne i hus så må jeg jo selvsagt spille de inn. Hva er den beste måten. Pink noise fra en tuner etc. eller bare la de spille musikk?

Skal også teste å koble inn en EQ på anlegget. Kan låne en Klark 31bånds EQ fra jobben. Den er jo fin å bruke til å evt. oppdage problemer i rommet, litt sånn man jobber når man for eksempel tuner en PA-rigg.

Klipsch er det lenge siden jeg har hørt på. Men da likte jeg ikke hva jeg hørte i det øvre registeret men det var en rimeligere modell og de som er billigere har en annen hornladning en for eksempel rf63 og rf83. Men blir jeg fornøyd så er jo saken biff:)
 
Ble medlem
15.04.2002
Innlegg
25
Antall liker
0
LS 80 ble bare helt riktig høyttaler for meg! Nå har jeg levd med dem noen uker og de har ofte stått og spillt døgnet rundt. Ved første lyttesesjon hjemme låt det som om jeg hadde på meg ørepropper men nå har de løsnet opp.

De spiller med fantastisk engasjement og man opplever ikke et snev av lyttetretthet etter flere timer. Dette er begynnelsen på et langt eierforhold.

Jeg er overasket at det faktisk låter så stramt i bassen som de gjør med min enn så lenge stakkarslige ECI-3. Høyttalerne er meget stramme i bassen selv om de objektivt sett kan ha for mye bass for mange. Men sammen med electrocompaniet som ikke banker hardest her så blir dette en meget god match som blir meget bra. Det blir rockefot og luftgitar stemning!

Cd-samlingen oppdages på ny:) Takker for svar på tråden og vil bare meddele at jeg er kjempefornøyd!
 

SirHifi

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.02.2008
Innlegg
56
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Flott a gitt! Ingenting er bedre enn det!
Hva er det du liker best ved de?
 
Topp Bunn