JBL L-100 Century recreation

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Innlegg
1.122
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
Jeg har planer om å bygge JBL L45 Flair(vanskelig å oppdrive) med de forskjellige '' kit '' som var levert med denne høyttaleren på 70 tallet. Har tenkt å ha løs/fastskrudd baffel så jeg kan prøve ut de forsjellige elementene jeg etter hvert har samlet opp. S8 er de dyreste utgaven med den kostbare 375 horndriveren, 075 ringradiatoren og LE 15 basselement. mvh Guit
Dei L45 Flair såg ut som spennende høyttalere:cool: Fant versjonen med horndrivern,men ser det også er brukt samme mellomtone eller tilsvarende som eg skal bruke også sammen med LE-20 eller LE-25 diskantene :) hvilke elementer har du klart å skaffe deg i god stand til nå da?
Jeg har LE 14A(2-par), LE175 m 1217/1290(horn m potetkværna):) 1-par, O75 ringradiator 1-par, D130 15 basselemt ( paret må recones). Er ute etter 375 horndrivern med H93, men må se etter en fornuftigt pris, før jeg slår til.
Ellers så har jeg jeg noen profesjonelle 2420 horndrivere m.H91 horn og 2308 spredelinser 1- par, 2405H horndiskanter 1-par. L5-12 1- par. 2105H 1-par, LE8TH(fulltoner) 2-par som brukes i MTM m Raven båndiskant og 12/14'' bass. Skal oppgraderes m Raven linesource bånd diskant:) og JBL L14A. Har også 2-par JBL L112 som er veldig morsomme å lytte til.
Skal prøve studiomonitor combo i L45 Flair også. Synes denne tar seg bedre ut i stuen m sin spesielle utstående stofframme. Den skal bli like fin som orginalen;). mvh. Guit
Vis vedlegget 261797 L45 S8 combo :)
Der var det mykje spennende på den lista :cool: Aller mest spent på de S8 høyttalerne du skal bygge, skal følge godt med om du lager tråd her på de :)
Har du ein byggetråd på desse Raven, eller er det originale høyttalere?
Har ikke hatt noe byggetråd med Raven båndiskant(R2) som har gått ut av produksjonen sammen med (R1) som har vært brukt i Adyton linesource høyttalere. Kan hende det kan bli en byggetråd med L45 eller ombyggingen med ny Raven bånddiskant MTM med JBL LE8TH m deling på 100 og 800Hz elektronisk og passivt. Vil bli en fantastisk combo:). Andre' Perreault på e-speakers sa det vil bli et spennende prosjekt. Har rådført meg med han noen ganger tidligere, da han har drevet mye med selvbygg og studio design. Har god kjennskap til hornsystemer fra JBL og TAD. Han er også en OB fan. mvh Guit
 

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Innlegg
1.122
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
Det ble mye JBL L45 vræl i byggetråden din:) men denne S8 ser så veldig innbydende ut.Ellers så vil jeg følge L-100 prosjektet ditt med iver. mvh Guit
 

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Innlegg
1.122
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
Da er dykksag kjøpt inn, blei Scheppach så får me sjå om den duger :)
Men fant og ut at eg sku lage meg verkstedkrok i garasjen så er ikkje plass til å kappe plater før det er gjort.. DIY for å gjere DIY ;)

[/URL]

Har henta mellomtoner og basser på posten og idag, og duverden kor godt de va pakka!!
Bassene ser ut som ny på utseende, men den eine virker som den subber litt borti spole eller ka det heiter :/ kan eg koble elementa direkte til forsterker og teste på veldi lavt volum uten å skade no meir?
Eventuelt er dette lett å få fikset?
Du kan teste med en tonegenerator på 30Hz. Den kan du laste ned fra nettet. Kan hende at det har vært skiftet kantoppheng på elementet, uten at det har vært brukt skims eller låsering i spolegapet. Er vanligvis ikke nødvendig uten at de recones. Kan hende at det er så lite om å gjøre at det retter seg. Det har blitt anbefalt av JBL folka på lansingheritage.org at man snur litt på bass elmentet på baffelen. Hvis det subber når du trykker ned elementet på midten, så kan være skjevhet(sentrering) med kantoppheng/spoleoppheng(spider), og helst ikke at spolen har blitt overbelastet/brent. Vi får håpe det retter seg. mvh Guit
 
Sist redigert:

Dtomaso

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2007
Innlegg
317
Antall liker
41
Torget vurderinger
3
Hehe må ikkje tenke på det, litt vræl må til det og :p
Neida eg synest de høyttalerne virka spennende, og sku gjerne hørt de du har nå :)
Diverse elementer eg ikkje har hørt benevnelsen på før, er enda ny i JBL verden.
Men hra i det minste fått skikkelig forsterkeri å bruke nå sammen med JBL, må si Mcintosh sammen med JBL er ein meget flott combo og gleder meg enormt til å få kobla til prosjektet å hørt vellyd av de:cool:
Mcintoshen slo derimot økonomien litt ihel, så blir enda litt som går utover prosjektet.. så får bare smøre tålmodigheten og late som eg ser enden av tunnelen ;)

Når det gjelder basselementa så lagde det lyd innimellom, men ikkje når eg la de på gulvet og spillte med de. Så skal ikkje sjå bort ifra at du har rett i at de er reconet ein gang i tida og må snus rette veien for å ikkje ta borti.
Eg er ivertfall evig optimist så eg går for den løsningen til det motsatte er bevist :rolleyes:
 

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Innlegg
1.122
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
Hehe må ikkje tenke på det, litt vræl må til det og :p
Neida eg synest de høyttalerne virka spennende, og sku gjerne hørt de du har nå :)
Diverse elementer eg ikkje har hørt benevnelsen på før, er enda ny i JBL verden.
Men hra i det minste fått skikkelig forsterkeri å bruke nå sammen med JBL, må si Mcintosh sammen med JBL er ein meget flott combo og gleder meg enormt til å få kobla til prosjektet å hørt vellyd av de:cool:
Mcintoshen slo derimot økonomien litt ihel, så blir enda litt som går utover prosjektet.. så får bare smøre tålmodigheten og late som eg ser enden av tunnelen ;)

Når det gjelder basselementa så lagde det lyd innimellom, men ikkje når eg la de på gulvet og spillte med de. Så skal ikkje sjå bort ifra at du har rett i at de er reconet ein gang i tida og må snus rette veien for å ikkje ta borti.ca
Eg er ivertfall evig optimist så eg går for den løsningen til det motsatte er bevist :rolleyes:
De er ganske små toleranser i spolegapet på disse JBL elementene. Det er skikkelig håndverk. Tror det vil stabilisere seg for din del. Hvis elementene har vært lagret uten å ha vært spilt på, så kan dette skje i følge høvdingen på LIBRARY
Jeg bruker nå Raven R3 sammen med JBL LE8TH. Disse fulltonene har bare en liten oppbrytning mellom 700-1500 Hz. På disse Raven line source (mellomtone/tweeter fra 800 hz og opp) har helt flat frekvens her. De er noe kostbare. Angret på at jeg ikke slo til da det var 40% kampanje på dem:) Nå vil de komme på ca 30000 for paret. Blir kankje til at jeg tar L45 prosjektet først. Ja din mcintosh skal jo passa bra til JBL:D mvh Guit
 

Dtomaso

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2007
Innlegg
317
Antall liker
41
Torget vurderinger
3
Ja har både lest og hørt om det før, så må nesten stole på det :) Når man ser på og løfter i desse elementa så merker eg godt at de er bygget godt.
Ja vil tro de har stått ubrukte ei stund og i tillegg flydd verden over til meg :)

Hørres ut som de er flotte å høyre på de Raven sjølv med noko høg kostpris :O
Ja syns det hørtes ut som ein go ide å starte på L45 prosjektet :cool:

Har klart å bestemme meg for å legge finer sjølv på kassene, var ikkje fornøyd med utvalget på ferdigfinerte mdf platene..
Så kan eg jo lære meg det og.
Så lurte på å bestille meg plater imorgen sio eg tok avspasering fra jobb og kan ta meg ein runde i butikker som er stengt når eg er ferdig på jobb.

Har komt i kontakt med ein tidligere kolega som driver med aluminiums cnc av motordeler, så skal få han til å lage aluminiumsbaffel til diskantene etter Troels Gravesens mal om han kan få det til :)

Så går på fram her, bare synest ikkje :rolleyes:
 

Dtomaso

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2007
Innlegg
317
Antall liker
41
Torget vurderinger
3
22mm MDF plater bestillt, og kommer sånn plutselig når firmaet eg bestillte fra fikk nok å bestille derifra (ca. 3 tonn materiale).
Blir spennende dette;)

Fikk og litt tid idag så la like så greit opp 6 kvadrat RK ledning fra sikringsskap til stikk for stereo.
Noe større hadde ikkje gått uten å ofre mine design stikk til fordel for industristikk :p

Ikkje klart å bestemme meg heilt om det blei no forskjell, må lytte litt meir med varm forsterker :)
 

Dtomaso

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2007
Innlegg
317
Antall liker
41
Torget vurderinger
3
Ei lita stund siden eg har oppdatert her, blei ein pause da eg mangla litt verktøy.
Men har fått gjort litt i det siste no :)
Bilder sier vel nok så me kjører på med bilder:

Fikk meg fres til bursdagen så gikk ikkje originaltilbehør lavt nok i diameter på hull, da lager man no :p















Litt er gjort, men gjenstår jo enda litt :) Ser ikkje heilt fram til nedsenking av mellomtonen, men skal vel gå seg til på et vis den og.
 

Dtomaso

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2007
Innlegg
317
Antall liker
41
Torget vurderinger
3
Fekk meg ei god økt ikveld også, ting tar tid kan man vel tryggt si :p
fekk gjort ferdig fresing for nedsenking av elementer på eine høyttaler, måtte jo nesten sjå korleis det ville sjå ut live med alle elementer i :)





Begynner å like det eg ser sjølv om det er vanskelig å få det så nøyaktig som eg vil sjølv.
Mellomtonekassene må såklart lages nye for å få de til å passe (overdimensjonere de var kansje ikkje beste ide i førsteomgang).

Målet er å prøve å få til prøvespilling før eg reiser til kina 2 november :rolleyes:
 
Sist redigert:

karlinn

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2005
Innlegg
777
Antall liker
110
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
de ser fint ut, flott arbeit
Er det et Nukeproof DH bike der i bakgrunn?
 

Dtomaso

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2007
Innlegg
317
Antall liker
41
Torget vurderinger
3
Takker for det :)
Nukeproof Scalp DH sykkel i bakgrunnen ja, kjøpte løs ramme og bygde opp :)
Sykkelsesongen er over for i år så da lånes det plass til annet rot på sykkelrommet :p
 
T

Tittentei

Gjest
Ser ut til at dette blir utrolig bra, gleder meg til å lese hva du synes om dem. Har du noen idé om hva deler og materialer har kommet på så langt?
 

Dtomaso

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2007
Innlegg
317
Antall liker
41
Torget vurderinger
3
ganske spent sjølv då eg aldri har høyrt originalen einggong :p
har mista litt kontroll på totalbeløpet, men trur eg e oppi 15k+ no muligens. håpa igrunn da e mindre ;p
dyrt med 70talls element fra statene i god stand :eek:

kan være kamera har gjort de litt gulere enn de er, ganske flotte for alderen dei eg fekk tak i :)
mn takker og bukker så/mykje for tips om de sku gulne meir :)
 

Dtomaso

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2007
Innlegg
317
Antall liker
41
Torget vurderinger
3
Har vært dårlig på å oppdatere her, men høyttalerne er kommet eit godt hakk videre :)
Faktisk så star de å spiller nesten kvar dag, gjenstår endo lakk og litt fintuning med dempemateriale som eg ikkje visste korleis skulle være som feks mellomtonekassen.

Kan legge med litt prosessbilder:



Måtte lage nye mellomtonekasser for å få det til å passe, måtte også tilpasse litt avstiverne bakom kassen.




godt med demping inni desse småtassene, har ikkje veid de men de er forferdelig tunge å flytte på :O



Montering av delefilter og klargjøring av frontbaffelmontering.


Liming av frontbaffel og spenningen øker godt allerede her.


Kobling og montering av elementer.


Og voila de star for langvarig testing imens eg pusser opp eit soverom :)

Istarten var eg småskuffa over lyden, men eg har heldigvis smålig erfaring med nyere elementer osv så lot de spille lenge på greit volum.
De løsnet godt opp igjen de gamle veteranelementa :p
De gir godt med bass og ein herlig mellomtone og top for mine øyre!!
Eg savner litt slam og punch, men utenom det så er de behagelige og velspillende.

Slam og punch vil bli neste prosjekt forresten da det er kjøpt inn 4stk 15" PA elementer som skal hjelpe til med dette :rolleyes:
 
Sist redigert:
Topp Bunn