JBL 2262hpl og 2432H DIY prosjekt

minim

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.01.2010
Innlegg
94
Antall liker
11
Jeg har i dag noen klipsch rp280f, men har blitt bitt av DIY basillen etter et Martysub 18" prosjekt og vurderer å lage meg noen Ø-audio inspirerte høytalere basert på JBL2262hpl og en 2432H kompresjonsdriver. Jeg ser at noen har brukt denne komboen i econowave prosjekter med lukket kasse, men da stuper kurven under 90-100Hz. Jeg har 3stk 18" subber som jeg tenkte å dele på 70-80Hz så skulle gjerne fått tuning ned en del på frontene så subbene kan integreres uten dip i 70-100Hz området. Er det noen fallgruver her ved å gå portet med 2262hpl elementet for å senke tuning?
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.359
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Hvis du skal dele aktivt så kan du kjøre en Linkwitz transform i bunn på frontene, tror det er en bedre løsning.
Skal du dele på 80 så bør dekunne spille greit ned til 40hz.
 

minim

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.01.2010
Innlegg
94
Antall liker
11
Hvis du skal dele aktivt så kan du kjøre en Linkwitz transform i bunn på frontene, tror det er en bedre løsning.
Skal du dele på 80 så bør dekunne spille greit ned til 40hz.
Det blir nok aktiv deling tenker jeg, men vil ikke linkwitz stjele mye headroom med å øse på så mye mer effekt i bunn? Jeg tenkte eneste løsning var å få portet kassene med en 50-60Hz tuning.

Jeg liker å dra på litt innimellom og jeg hadde 2stk dayton rss460ho i lukket kasse som jeg tømte en 2x1300w rms forsterker på så derfor ble det bygging av portede kasser til de så jeg ikke svir elementer. Er litt redd for at det samme skjer om jeg sper på med så mye effekt i bunn på lukkede fronter også for å henge sammen med subbene. Er ikke tommelfinger regelen at under tuning på lukkede kasser så mister man 12dB for halvering i frekvens og for å heve nivået 12dB trenger man 4x effekten? Her er jeg på syltynn is som den glade amatør så korriger meg gjerne.
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.359
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Er nok litt på tynn is jeg også, men jeg har brukt LT i noen år med Anaview ams1000 uten å gå tom for effekt.

Det er mange her som kan mye om dette, så jeg syns det er rart med så lite respons...
 

minim

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.01.2010
Innlegg
94
Antall liker
11
Er nok litt på tynn is jeg også, men jeg har brukt LT i noen år med Anaview ams1000 uten å gå tom for effekt.

Det er mange her som kan mye om dette, så jeg syns det er rart med så lite respons...
Skal alltids klare å gi dem effekt nok, men på et tidspunkt lukter det vel svidd også :) var bare headroomen jeg var litt redd for å ta for mye bort ved å gå for et kassededign som gir høyt tuning.
 
Topp Bunn