Jazz

Finn_Magne

Medlem
Ble medlem
21.01.2004
Innlegg
15
Antall liker
2
Okei, vi får prøve på nytt.
Noen av platene har vært nevnt før, men fortjener å bli gjentatt. Først noen gode live-innspillinger:

Dee Dee Bridgewater: Live at Yoshi's
Patricia Barber: Companion
(sistnevnte innkjøpt etter anbefaling av Løkken)

I samme gate vil jeg også nevne følgende plate (selv om det ikke er live):
Cassandra Wilson: Travelling Miles
(Vil spesielt nevne spor 10 der Pat Metheny bidrar med et fantastisk gitarspill)

Rolig og akustisk jazz til mørke vinterkvelder:
Pat Metheny & Charlie Haden: Beyond the Missoury Sky
Anders Vidmarks Trio: Psalmer
Førstnevnte er en av mine favoritter. Den er samtidig en flott testplate for hva anlegget duger til. Hvis musikken blir livløs og kjedelig er det ikke noe annet å gjøre enn å spa opp mere penger....

Har i den senere tid virkelig fått sansen for Jaques Loussier Trio sine improvisasjoner over kjent klassisk musikk. Platene er utgitt på Telarc og har meget god lyd. Vil spesielt anbefale denne:

Jaques Loussier Trio: Vivaldi The four seasons

Og så en bankers som er nevnt flere ganger før på forumet:

St Germain: Tourist
8)
 

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
912
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Da venter vi spent på at disse skal komme dumpede ned i postkassa :)
 

oyvindk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
360
Antall liker
109
Sted
Trondheim
En jazz-artist som ikke har fått sin rettferdige oppmerksomhet er Jimmy Scott. Han ga ut et album som heter Mood Indigo for et par år siden, og det er et glimrende album. Rolig, akustisk jazz med sangerens karakteristiske stemme. Han er sikkert over 70 år, og høres ut som en kvinne pga en halssykdom han har hatt siden ungdommen.
Det spilles standardlåter, og CD'en har også god lyd. Dette er balsam for sjelen! :D
 

Ruch

Fersking
Ble medlem
09.04.2002
Innlegg
2
Antall liker
0
Jazzplater som man burde høre er...

Cannonball Adderley - Somethin' Else
Miles Davis - Birth Of The Cool
John Coltrane - Blue Train
St. Germain - Tourist(forstår at folk har hørt den før ;-)
US3 - Hand On The Torch
Urban Connection - French Only(Ungt og fremadstormende?)

Av artister hører jeg vel på absolutt alt...
Duke Ellington, Count Basie, Herbie Hancock, Buddy Rich, Charles Mingus, Sarah Vaughan, Esbjørn Svensson, John Scofield, Pat Metheny, Come Shine, Louis Armstrong, Paul Desmond, Brubeck, Stan Getz, Motif, Sonny Rollins, Petter Wettre, The Real Thing, US3, Quincy Jones, Chick Corea. You name it...
Jeg prøver å få med meg så mye som mulig av de "gamle" - mest for å hente inspirasjon etc. Ønsker mest mulig anbefalinger av jazzplater :)
 
O

O.Kson

Gjest
Ett par jazz favoriter.
Holy Cole "it happend one night"
Benny Waters "Live at the pawnshop" (Opus 3)

Båda är live inspelningar med bådebra ljud och underbar musik.

Mvh Olof
 

MBK

Fersking
Ble medlem
19.02.2002
Innlegg
1
Antall liker
0
Det er vel også på sin plads og nævne, Jelly Roll Morton, Scott Joplin og Django Reinhardt. Jelly og Joplin er vel nogle av de største jazz pianister som har eksistert og Hr. Reinhardt krever sikkert ikke nogen introduktion.

Mvh MBK
 

sebastian

Fersking
Ble medlem
03.04.2002
Innlegg
2
Antall liker
0
Av det litt mer spesielle slaget er Chick Coreas "My Spanish Heart" en veldig bra plate. En annen artig plate som jeg dessverre ikke har selv er (forbehold om skrivefeil på begge navn!) Michel Petruciani sammen med Eddy Lois, platen heter "Conference de Presse" eller noe sånt. Petruciani på Piano og Lois på hammondorgel live.

Ellers kan jeg anbefale den siste til Dave Holland Quintet, "Not for nothin'" heter den såvidt jeg husker.

SEB
 

sBL

Fersking
Ble medlem
23.04.2002
Innlegg
1
Antall liker
0
8)Her er noen jazzplater som jeg hører en del på for øyeblikket det er vinyl LP's :Ben Webster & "sweets" Edison "Ben and "Sweets" Columbia (remastret utgave) Spillt inn i 1962 musikken er helt nydelig. Musikere: Trumpet: Harry Edison , Sax.:Ben Webster , Piano: Hank Jones , Bass: George Duvivier , Drums: Clarence Johnston .

2.) Zoot Sims , Red Mitchell & Rune Gustafsson "In a Sentimental Mood. Sonet 1985 en kjempeplate!

3) Al Grey & Bjarne Nerem " Al meets Bjarne" Gemini Rec. 5 aug.1988 Musikere: Al Grey: Trombone , Bjarne Nerem: Tenorsax , Norman Simmons :piano , Paul West :Bass , Gerryck King :drums. Denne platen viser oss hva som bodde i vår eminente tenorist Bjarne Nerem. Her er det utrolig bra lyd for de som etterlyser god jazz på vinyl!

4)Tilslutt skal jeg ta med en innspilling med Den store Ella Fitzgerald " The Best is Yet To Come" 4og 5 febr.1982 på : Pablo Records denne er med Nelson Riddle's Orchestra , musikerne er her fremragende men over det hele stråler Ella som etter min mening er i storform her! Anbefales med utrolig bra lyd!
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
Miles Davis: Kind of Blue; Workin'; Steamin'; Cookin'; Relaxin'; Round about Midnight.
Stan Getz& Kenny Barron: People Time.
Paul Desmond: Take Ten.
Gerry Mulligan: Meets Ben Webster (cooleste plata som finnes, finnes i complete-version som er herlig)
Lester Young
Billie Hilliday
Ben Webster
Coleman Hawkins
Chet Baker.
 

eliasen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2005
Innlegg
261
Antall liker
0
oscar peterson - we get request (med sjarmerende knirk på venstrekanten på spor 1, og ray brown som koser meg med en aldri så liten trall på sin solo på spor 6)

bill evans & monica zetterlund - waltz for debby - en knall plate! en sjelden stund kan jeg ergre meg litt over sus, men det har jo sin sjarm...knall samspill mellom bill evans/zetterlund!

sigurd køhn, stan getz, lyambiko, solveig slettahjeld, lisa ekdal har kommet med noen fine plater i sjangeren, jan garbarek....finnes jo så mye

min nyeste ervervelse på jazzfronten:
jacqui naylor - east/west

http://www.jacquinaylor.com/

finnes lydklipp der av låtene på plata
 

generator

Medlem
Ble medlem
29.07.2005
Innlegg
37
Antall liker
0
Alt, ja nesten alt av Jan Garbarek!
Min siste investering på LP fronten er "Places" ECM-pressing!
"Kongshaugkvalitet" av beste sort!!
Helge
 
Topp Bunn